De goeie lipo keus

Beste mensen

Ik heb sinds eergisteren een 1/8 combo in mijn slash 4x4 zitten

De regelaar is een 150 amp regelaar en ik geloof iets van 900 amp piek
De motor is een 4 polige 2350 kv motor

Nu heb ik 11.1 4000mah 35 c accu's maar als ik er eentje in doe rijd ie niet lekker en komt de wagen ook niet op snelheid zoals ik het eigenlijk zou en wil verwachten

Ik wil liever geen 4 cellen lipos

Welke accu zou ik moeten nemen
Met name de c- waarde en mah waarde

Want ik denk dat ik dan 2 cells moet hebben

Ook ideeën voor goeie 3 cells zijn welk wederom is de c- waarde en mah belangrijker als het merk

Greet Jeroen

... Want ik denk dat ik dan 2 cells moet hebben ...
Als je van 3s naar 2s gaat Jeroen, gaat toerental/snelheid juist naar beneden want toerental = Kv x spanning (onbelast). Spanning bepaalt toerental, koppel bepaalt stroom. Maximale accustroom Ia_max = capaciteit x C.Het kan zijn dat je de accu te zwaar belast, boven die Ia_max zit, waardoor accu-spanning in elkaar dondert, en ook de levensduur!, waardoor de snelheid lager wordt. Daarbij komt ook nog eens dat fabrikanten/leveranciers behoorlijk 'creatief' zijn in specificeren van C. Dit is te ondervangen door accu met hogere capaciteit en/of hogere C-waarde.

De auto-jongens weten meer over goede accu/regelaar/Kv/gearing/band-combinaties, daarom heb ik gevraagd jouw vraag naar auto-subforum te verplaatsen. Verplaatsing kun je ook zelf aanvragen d.m.v. klik op het waarschuwingsbordje naast je openingsbericht, gebeurt doorgaans vrij vlot, binnen uur.

... iets van 900 amp piek ...
Dat getal is marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Helaas nog steeds schering en inslag bij fabrikanten/leveranciers voor RC auto's. Meer uitleg waarom het kolder is:
Speed Passion ESC brushless - MBF
C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF

Bedenk dat de regelaar geen stroom door de motor duwt: de maximale stroom die kan gaan lopen wordt bepaald door accu-spanning, Kv constante van de motor, gearing en band-diameter.

Twee demo-tootjes om mee te spelen:
www.scriptasylum.com/rc_speed/bl_comparison.html
www.scriptasylum.com/rc_speed/vdrop.html

(die hele site is zeeeeer nuttig en leerzaam voor e-volk)

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Probeer eens je merk en type esc te posten... me glazen bol is kapot ;)

4

Laatst bewerkt door een moderator:
Twee dingen die direct invloed gaan hebben:

1. Motor timing
In te stellen op je regelaar (soms werkt de automatische timing niet optimaal)

2. Tandwielverhouding
Mogelijk dat je een andere verhouding nodig hebt dan voorheen. Voor zover na te gaan, heb je nu een lager toerental dan met de borstelmotor. Je moet dus een grotere pinion (motortandwiel) of kleinere spur gear gebruiken.

Zoals Ron al aangaf, even zoeken op het forum en vragen bij de elektro rijders en in het Slash topic vragen. Dan komt het zeker goed. Op 3S zou het zo rond de 70km/u moeten halen. Zeker met een overbemeten 1/8 combo.

Grappig, ik heb hier een vergelijkbaar probleem.

De accu is een turnigy 2S2P 4200mah 40c-80c accu. Als ik dan een stuk vol gas rijdt op het strand slaat de lipo beveiliging van de WP-SC8 aan (3,2 Volt). De motor is een hobbywing 3400kV 3656 4 Pole.

Even de accu op rust laten komen en deze kan weer een stukje verder met vol vermogen. Zo lang ik kleine bursts doe gaat het prima, maar gewoon volgas rechtuit is al te zwaar. Ik moet maar op zoek naar een beter accu.

40C * 4.2Ah ~ = 160A continue, nee dus ;)

Ik kan me niet voorstellen dat ik 120+ Ampere continue door de draden duw, dan zou het flink warm worden. De regelaar alswel de motor worden niet heet.

Celspanningen meten, vijf a 10 minuten nadat pack vol is.

Hier zie je hoe dat moet, onder This section explains how to measure individual cells ...
www.scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html

bat_measure_bg.gif

Ik heb idd maar 1 naam gekregen

Even op men verhaal terug te komen
Ik ga mijn probleem verder uit leggen

Als ik volgas wegrij dan staat de auo nog zeker 2 seconden stil voordat ie vooruit gaat

Hetzelfde geld voor het geval dat ik halfgas rij en ik trek hem open dan duurt het ook zeker een seconden of 2 voordat de wagen versneld

De tandwiel verhouding ben ik nog mee bezig

En voor baggeraar
GREETZ Jeroen

Soft start heb ik nog nooit van gehoord maar alles is mogelijk en om over na te denken

Het is wel zo dat toen ik met een 7.4 5000 45 c accu reed
Ik het gevoel had ik zeg er duidelijk bij het gevoel dat ie toch iets beter reed

Rij zelf met 11.1 volt 4000 mah 35 c

Gr. Jeroen

de 7.4V levert 5Ah x 45C = 225A continu
de 11.1 levert 4Ah x 35C = 140A continu

nu is de 7.4 in staat meer ampere's te leveren maar de stroom loopt minder snel (lager voltage) een feit blijft dat een motor/esc nooit meer zal trekken dan het kan gebruiken. je kan een lipo hebben die honderd-miljoen-miljard C rating heeft en daarmee dus een belachelijk hoge ampère kan leveren dit is allemaal lulpraat om je centen uit je zak te lullen. als je motor in de specs heeft staan dat hij max bijvoorbeeld 80A is is een 4000mAh batterijtje met 20C theoretisch genoeg, geef het een 25-30C rating om zeker te zijn dat de batterij je maximale trek kan leveren en je bespaard jezelf in de toekomst een hoop centen.

omdat we vooralsnog niet weten welk merk/type esc je heb is het nog steeds lastig (als we nu eens wisten wat het was konden we de specs erbij pakken) maar ik vermoed gewoon dat je ESC/motor gewoon voor 4s is en daarom wat droevig draait.

uiteindelijk denk ik dus (en op esc gebied heb ik nog geeneens zoveel ervaring) dat je motor timing verkeerd staat dan wel dat je gewoon te weinig voltage voedt.

maar de stroom loopt minder snel (lager voltage)

Stroom loopt altijd even snel hoor, dat is onafhankelijk van de spanning, alleen de stroomsterkte verandert met de spanning. In onafgeschermd koper is de snelheid van elektrische stroom ongeveer 96% van de lichtsnelheid.

Groet,

Ad Bakker

Hey jongens

Hier het merk

Hobbytech krypton XT8 150/2350 kv

Op de regelaar staat echt 2-6 cellen

Ik heb de spur standaard en het motor tandwiel is nu 20 maar heb een 24 besteld

Gr. Jeroen

Stroom loopt altijd even snel hoor, dat is onafhankelijk van de spanning, alleen de stroomsterkte verandert met de spanning. In onafgeschermd koper is de snelheid van elektrische stroom ongeveer 96% van de lichtsnelheid.

Groet,

Ad Bakker

Ik dank u voor de verbetering... heb vooralsnog geen elektrotechniek gestudeerd ;)

4

Laatst bewerkt door een moderator:
Soft start heb ik nog nooit van gehoord maar alles is mogelijk en om over na te denken

Gr. Jeroen
Met een soft start komt je motor na enige tijd langzaam op gang.
Ik zou eerst de handleiding lezen en dan na denken.;)

Op de regelaar staat echt 2-6 cellen

Gr. Jeroen
Er zijn zo veel regelaars voor 2-6 cellen maar wat is het merk en type?
Dat langzaam starten heeft niets met de motor maar alles met de regelaar programmering te maken.

regelaar is hetzelfde merk

hobbytech
krypton xtb8

en volgens de handleiding staat ie normaal ingesteld
dit zijn de standaard waarden
throttle percent reverse 60%
throttle limit 0%
percentage braking 50%
drag brake 0%
neutral range 4%
cutt off voltage 3,0 volt
running mode forward pauze reverse
motor timing normal
initial acceleration high

ik heb zelf mar een regelkastje besteld want ze hebben met een ander merk kastje het proberen in te stellen

greetz jeroen

Back