De gouden tip

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Is het idee om een topic te starten (bv. met de naam 'De gouden tip'), waarin iedereen die dat wil zijn gouden tip aangeeft?

Kunnen we allemaal van leren. :)

Ik zal het spits afbijten. 8)

jan.

Bouwen met MDF-blokjes.

Ga naar een meubelmakerij, en laat daar wat stukken afval-MDF (28mm) tot allemaal kleine blokjes verzagen.

Bij voorkeur drie of vier verschillende afmetingen, maar dan wel van elke afmeting een stuk of wat.

Met zo'n gigantische zaagmachine krijg je allemaal perfect haakse, identieke blokjes.

Ik kan niet meer zonder.

jan.

Inderdaad.

- plaatsen van spantjes
- plaatsen van ribben
- twee tegen elkaar en je hebt een winkelhaakje
- ondersteunen van rompen en vleugels
- etc.etc.

Kost niks, ga maar proberen.

jan.

Vooral handig in combinatie met de magneetjes en de stalen plaat op de bouwtafel die Jan gebruikt.
Of gebruik je ze ook los?

Vooral handig in combinatie met de magneetjes en de stalen plaat op de bouwtafel die Jan gebruikt.
Of gebruik je ze ook los?
Beide.

Maar nu gaat dus eigenlijk helemaal de verkeerde kant op. :?

Ik had gehoopt een heleboel gouden tips onder elkaar te gaan zien, maar nu gaat het alleen nog maar over die blokjes.

Ik zal nog een voorbeeld geven.

jan.

Als je de RVS plaat gaat halen neem dan een magneetje mee om te controleren of de plaat magneetjes houdt. Afhankelijk van de RVS legering van de plaat kan het zijn dat de plaat niet magnetisch is.

Hallo Jan Brilman

Ik weet niet wat je met die roestvaststalen plaat wil
maar magneetjes doen daar niets op.
Groeten Jan.

roestvaststalen plaat

Heb ik het niet over gehad . . . :nooo:

Tin, spiegel, brons, hout, aluminium, blik, glas, lood: het zal mij worst wezen wat het is, als het maar vlak is, niet roest, en magnetisch is. :evil:

:wink:

jan.

Dit topic is nog niet het doorslaande succes dat ik ervan verwacht had . . . :?

Misschien 'sticky' maken? :|

jan.

Ok Jan, dan heb ik er een, in de categorie 'hoe goedkoper hoe beter'...

MAAK JE EIGEN WEGWERPKWAST

Het opzetten van 25grams glasweefsel op een zweverromp met epoxy doe ik in meerdere delen. Dan kun je natuurlijk elke keer een kwastje weggooien.

Je kunt het al redelijk goedkoop maken door bij de Action / Kruidvat etc. schilderpenselen te kopen. Die lange blankhouten. Goedkoop en werkt prima. 10 voor 1 euro is de beste prijs.

Maar het kan nog goedkoper.

Duik in de keukenkast.
Pak een (nieuw) schuursponsje.
Snij / knip dit in stukken
Knip de schuurrand weg.
Pak uit je afvalhout een balsa latje
Uiteinde schuin afsnijden
Bevestig een stukje spons met dikke secondelijm aan het uiteinde

Voila! 10 ct kwastje. Weggooien zodra het schuim begint op te lossen, normaal heb ik m'n mat dan allang netjes glasgestreken en van hars voorzien.

Het leuke is dat het eigenlijk nog beter werkt ook!

Arthur

Soms heb je net wat meer sterkte nodig bij het soldeerwerk.
Zilver (hard)solderen gaat niet met een soldeerbout.
Het mooiste zou een gasbrandertje zijn wat minstens 1000 graden kan halen.
Nu zijn die wel te koop bij modelbouwzaken, DHZ-zaken en bv Conrad, maar je betaald daar dan ook modelbouwprijzen voor - zo'n 30 euro
Loop eens bij Blokker naar binnen en vraag om een flambeerbrandertje.
Voor 14,95 heb je de zelfde brander, toch mooi weer 15 euro voordeel voor andere hobby *dingetjes*.

Ontvangers / accu's / regelaars fixeren met zelfklevende klittenband.
Zo los en zo vast

................en nee, niet zeggen......en zo weg.
Dat valt best mee.

Ik vond (al zeg ik het zelf) de wijze waarop ik de inhoud van de tip aangaf (en dus het feit dat het om een tip ging
(zo Bouwen met MDF-blokjes dus) wel mooi.

Als iedereen dat doet dan zie je direct wat de tips zijn, en wat commentaar is. :P

Maar ja . . . Ik ga d'r niet over . . . :cry:

jan.

Inkepingen in achterlijst

Om je ribben goed te verlijmen in je achterlijst (of voorlijst) maak je het best een inkeping van een of 2 mm mm diep.

Om dit netjes te doen pak je een paar goedkope ijzerzaag-blaadjes. Tape er net zoveel aan elkaar tot je de breedte van de benodigde inkeping hebt - oftwel de dikte van je rib. Afstrepen waar de inkepingen moeten komen, het zaagje er langs halen en Bob is your uncle.

Arthur

Stuurkabels

Voor modellen waar het gewicht geen probleem is.
Kabels van fietsen ( remkabel o.i.d. ) kun je prima gebruiken voor besturingkabels.
Metalen "Quicklinks" kun je er zo op vast solderen. :wink:

Back