De gouden tip

Als je lijm moet uitspreiden, pak dan een latex handschoen.

Knip dan een vingerstuk van die handschoen af en doe die om je eigen vinger heen. Kan je heel netjes uitspreiden, en je word niet vies. En 5 keer met 1 handschoen :D

Nu we toch met epoxy bezig zijn...

Ik haal blikjes epoxy en harder bij polyservice in Amsterdam. Dat werkt prima, maar werken met een blikje wordt snel een kliederboel.

Haal bij de apotheek een paar injectiespuiten zonder naald. Eentje volgezogen met harder, eentje met hars, staan standaard op mijn plank.

Epoxy nodig: 1 ml hars + .5 ml harder zijn zo (nauwkeurig ) gedoseerd.

Arthur

word dat spul echt nooit hard in de koelkast?
gouden tip!
is idd altijd gekloot met mengen,word het weer niet herd.
met zo'n bakje weet je dat als je een test stukje lijmt, dat het hele bakje goed gemengd is ;)

pepijn-zager zei:
word dat spul echt nooit hard in de koelkast?
gouden tip!
is idd altijd gekloot met mengen,word het weer niet herd.
met zo'n bakje weet je dat als je een test stukje lijmt, dat het hele bakje goed gemengd is ;)

Volgens mij staat er "invriezen"

Weet niet of hij al langs is gekomen, maar goed. ;) Mijn tip:

Bison PU heeft een beperkte houdbaarheid na het aanbreken van het product. Dit komt doordat de bruislijm begint met schuimen en uitharden als het in aanraking komt met vocht en zuurstof. Daarom is het aan te raden om na gebruik het flesje samen te knijpen totdat de lijm er bijna uit komt. Vervolgens doe je het dopje erop en blijft het flesje Bison PU zonder zuurstof goed bewaard, voor een lange tijd.

Geldt wellicht voor diverse lijmsoorten. :)

bison_pu.jpg

Hm - iets soortgelijks geldt voor verf: even een beetje gas erin, en je hebt geen last van vellen, als je bus bijna leeg is.
Niet roken natuurlijk, als je'm weer opent ;)

teflontape om schroefdraad

Om kwiklinks te borgen en spelingvrij op de schroefdraad van de stuurstangen te krijgen gebruikte ik altijd een moertje dat ik tegen de kwiklink aan draaide.
Een vreselijk getob met afstellen, omdat je er meestal slecht bij kan.

Sinds kort gebruik ik teflontape (voor de afdichting van (gas)kranen e.d.):
geen gepruts meer en de kwiklinks zijn eenvoudig spelingloos te verstellen. :)
Voorkomt ook knikpulsen :)

Uiteraard ook voor andere schroefverbindingen te gebruiken.

Jorrit zei:
Weet niet of hij al langs is gekomen, maar goed. ;) Mijn tip:

Bison PU heeft een beperkte houdbaarheid na het aanbreken van het product. Dit komt doordat de bruislijm begint met schuimen en uitharden als het in aanraking komt met vocht en zuurstof. Daarom is het aan te raden om na gebruik het flesje samen te knijpen totdat de lijm er bijna uit komt. Vervolgens doe je het dopje erop en blijft het flesje Bison PU zonder zuurstof goed bewaard, voor een lange tijd.

Daarna altijd ondersteboven terug plaatsen, anders kan door de onderdruk nog steeds lucht naar binnen gezogen worden. Potjes verf na afdichting ook ondersteboven weg zetten, wel op een plankje wat vies mag worden want er lekt altijd nog wat uit.

hier ook een tip om de winter door te komen:
verf blikken lijmsoorten in een oude koelkast zetten (niet aan zetten anders wordt het nog gekoelt :hammer: )

fbortel zei:
Hm - iets soortgelijks geldt voor verf: even een beetje gas erin, en je hebt geen last van vellen, als je bus bijna leeg is.
Niet roken natuurlijk, als je'm weer opent ;)

I.p.v. Gas doe ik er een beetje Aceton in en wacht ik een half minuutje voordat ik het deksel er op doe zodat er enkel nog verdampte aceton in de pot zit.

tip: zenders testen/stoorzender spelen

ontdekte ik laatst bij de x-twin, ik kon het signaal horen via een walkie-talkie op de zelfde frequentie.
ook reageerde de x-twin als ik er in ging praten.

later hebben we er eens een heeeele oude zender me getest, dan hoor je echt de toonhoogte veranderen :P

Folie voor op de tekeningen.

Dat we niet op de tekeningen moeten bouwen/lijmen weet iedereen wel denk ik.

Bij Xenos kun je een rol folie halen (het is transparante inpakpapier) van 5 meter lang voor slechts 0.95 uro cent. Deze folie is veel dikker als huishoudfolie en kan meerdere keren gebruikt worden. Je kunt namelijk als er houtlijm resten opzitten, deze er zo weer afhalen en de folie is dan als nieuw.

ik snap niet helemaal wat je bedoelt...

het is een soort doorzichtig folie waar lijm niet op houd toch?
en dat leg je dan op de tekening en dan bouw je daar op.
snap ik het zo goed?

Back