De grote raket van Jan-Hein

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door SWT, 15 mei 2005.

  1. Muismans

    Muismans Guest

    Nou, dat is een indrukwekkend formaat, een kamerhoge raket :D .
    Ook een ideaal testplatform voor verschillende typen grote motoren lijkt me.
    Trouwens, wat de magische 100 km grens van amateurraketten betreft. In mei 2004 haalde de Amerikaanse 'Go Fast' de 100 km hoogtegrens. Nu dus weer een pretentieus project; de 'Sugar Shot to Space' met medewerking van Richard Nakka.
    Heb jij zelf nog iets in gedachte :wink: ?

    Groetjes

    Muismans
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hahha
    mijn eerst volgende spannende project staat tegen de work mate aan

    daar mee wil ik een baken en een nieuwe motor testen.

    ALs alles werkt komt hij tot een luttele 6 km

    ok die 100 grens is dan nog verweg. maar ik maak dan wel de hoogste vlucht in jaren op T harde.

    Zelfs de militairen komen daar niet zo hoog :)


    Dat sugar shot project volg ik ook ja. Er werken een aantaldelftse studenten aan mee, en die jongens kennende gaat dat wel goed komen
     
  3. Muismans

    Muismans Guest

    Wat voor motor prop je eigenlijk in die Canonball die tegen de workmate aan staat?
    Lijkt mij ook wel een interessante raket om mee te experimenteren.
    Trouwens, komende week ga ik mijn Yagi-antenne klaarmaken zodat we komend weekend die baken van jouw kunnen testen.

    Groetjes

    Muismans
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    daar kunnen maximaal 5 grains in.

    valt dan nog mee hoor ;-)

    er zit maar 250 gram brand stof in.

    dat andere project gaat bijna 3 kilo :-D
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    zo de motor testen zijn goed gegaan :)

    nu de boel groter maken en verder testen
    (filmpje)
     
  6. Muismans

    Muismans Guest

    Nou, die 3grains suikermotor is een pittig ding. Vandaag dus een statische test in de tuin. Toen die motor op druk was gekomen, werd dat ding een paar cm dieper de grond in geduwd. Even 180 Newton stuwdruk in krap 1.5sec. is geen sinecure. Dat vonden mijn buren ook niet trouwens, ze stonden allemaal buiten :oops: . En dan te bedenken dat dit nog maar een bescheiden H-klasse motor is.
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    moet volgens mij meer zijn geweest wat daar de brand in ging. Normaal pers ik 80 N/sec uit een goede grain.

    Als ik de beelden bekijk dan zie ik de motor net geen seconde branden.

    Lijkt er dus op dat je in minder dan een seconde 240 n/sec er uitgooid.

    Of wel een onbescheiden H motor :-D

    volgens mij was dit een H300.

    Effe rekenen en dan komt volgens mijn computer een raket van 800 gram met dik 35 G uit de toren.

    toch geen slecht score dacht ik zo.
     
  8. Muismans

    Muismans Guest

    Nou, da's dan inderdaad een fikse motor. Een stuwkracht van 300 Nsec. is meer een aardige I-motor. Ik had de grains vooraf ook goed gedroogd op de verwarming en ook in een tupperware bakje met vochtvreters.
    Trouwens, had jij laatst nog een motor getest met dextrose? Zelf ga ik ook grains gieten met dextrose als binder, ben wel benieuwd of dat veel verschilt met gewone suiker.
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Dextrose brand sneller dan gewone huis tuin en keuken suiker.Dat komt door het lagere smeltpunt.

    Deze week nog even ergens een test doen voor ik met mijn mijn Cannon bal vlieg. (as Vrijdag op T'Harde).

    Daar gaan vier Dextrose grains in met 8 % ijzer oxide. Ik wil proberen onder de 0.8 sec brand tijd te komen. Dan heb ik iets meer rendement uit mijn motor. en kom ik hoger dan de geplande 1200 meter.

    En ik hoop dan een totale impuls vna 350 N/sec te hebben. bij 0.8 sec geeft dat mijn raket een trap van 43 kilo.

    Moet voldoende zijn voor een raket van 1200 gram.

    Maandag zijn er met een beetje geluk beelden :-D
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Helaas de test was geen succes. Wat er precies mis is gegaan kan ik nog niet zeggen .Maar het lijkt er op dat de ontsteker er uit gevlogen is en de onderste grain heeft aangestoken. Hier door komt de motor niet goed op druk en brand af op het platform.

    Ik moet dus wederom terug naar de testbank om te bepalen wat er mis gaat.

    Normaal staan mijn motoren met de nozzele om hoog in de test bank. Gaat het dan mis met de ontsteken dan vallen de brandende deeltjes in de motor en die zal dan als nog ontsteken. (De motor moet namelijk om goed te werken aan de boven kant worden ontstoken.)


    Zit de motor echter in de raket dat en vliegt de ontsteker uit de motor dan vallen de brandende deeltjes uit de motor en zullen daar doven (een gewone misfire.

    In sommige gevallen heb je nog een tussen weg. Dan vliegt de ontsteker er wel uit maar steekt de motor aan de onderkant aan.

    Dan het je niet voldoende verbrandings oppervlak, met als gevolg te weinig gasvorming, geen druk in je motor en je komt dus niet uit de toren.

    Het enige gevolg is dat je hele toren onder de roet en smeer boel zit. En ik in mijn geval een half jaar moet wachten voor ik tweede kans heb.

    Das wel balen :-(
     
  11. Muismans

    Muismans Guest

    Hoezo een half jaar wachten? Volgend weeken hebben we Duitsland nog, of anders kunnen we ergens in de polder een poging wagen. Dat modelviegveld kan nu weer nudat alle gewassen in de omgeving geoogst zijn, bovendien is de eigenaar van dat stuk grond ook wel nieuwschierig :)
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik weet ietr of ze het daar leuk vinden als ik naar 2000 meter ga.

    Effe heel vriendelijk vragen dan heb ik een kansje.

    Vanmorgen de motor open gemaakt en de liner was nog intact (warmte isolatie in de motor ) alleen de onder kant waar de nozzle zit was weg gefikt. dat lijkt er dus op dat de alleen de onderkant is ontstoken.

    Gelijk maar even een herhaalde test gedaan. En die ging wel goed.

    Dus volgende week doe ik nog maar een poging.

    Dan hopelijk ook wat behoorlijke filmpjes
     
  13. Muismans

    Muismans Guest

    Het ziet er dan inderdaad naar uit dat je ontsteker eruit is geglipt.
    Volgende week maar kijken of je dat kanonschot van jou in Duitsland over mag doen. Zoniet, dan gaan we gewoon de polder in. Ik sprak daar laatst die boer nog en die vind het allemaal prima en interessant, we mogen er onze gang gaan. Daar is alle ruimte om een schot naar 2000m te wagen.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Net nog vlak voor het donker werd een test gedaan

    38 mm motor,4 grains, 200 gram brandstof gewicht ,8 mm nozzle opening. Geshatte totale impuls 320 n/sec

    WOW die ging dus wel goed :D. motor brand bijna 2 seconden. nauwelijks rook en geen vlam. En wat een kabaal :D.

    Ik ben blij dat ik deze test even buiten de bebouwing heb gedaan man wat een lawaai.

    volgende week moeten we wat filmpjes maken.
    maar ik geloof dat ik de optimale menging heb gevonden.
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Zo effe een kleine update. Ik kreeg zo juist een uitnodiging van de belasting dienst, om mijn kerst gratificatie over te maken ,ten einde de invoerrechten te betalen op mijn onderdelen.

    Dat betekend dus dat ze eindelijk de grens over zijn.

    volgende week in mijn nieuwe werkplaats klaar en dan kan ik weer verder met updaten.
     
  16. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Jan-Hein,
    Heb je al filmpjes?

    Groet,
    Bas
     
  17. Muismans

    Muismans Guest

    ha, over invoerrechten gesproken, ik moest ook nog iets van 20 Euri betalen voor de invoer van mijn raket. Ik heb van Aerotech eindelijk mijn Barracuda gekregen. Een raket van bijna anderhalve meter. Hoewel deze raket ontworpen is voor maximaal G-motoren, heb ik bij de bouw van de motorbuis wat aanpassingen gedaan. Het lipje van de motorhouder (stalen strip) die in de motorbuis moet worden gestoken, is verwijderd. Dit lipje markeert de bovekant van een G motor waar ook een thrustring moet worden gelijmd. Door het weglaten van dat lipje en de thrustring, passen nu ook langere 29mm motoren. Er kunnen nu dus ook H-motoren in :D en ook de aangepaste Dr. Rocket casings voor de 29mm suikermotor. Zo maak je dus een standaart Aerotech raket toch ineens een stuk interessanter :lol:
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Muismans

    had jij nog ergens filmpjes van je motor testen. ik kan de mijne niet meer vinden na een opschoon actie :-(
     
  19. Muismans

    Muismans Guest

    Ik heb nog wel een paar aardige filmpjes van mijn statische tests. Op 1 filmpje zie je dus hoe een stuwdruk van ongeveer 30 kilo er in 1 sec. uitknalt :wink:
     
  20. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Kun je ze ergens plaatsen, dan kunnen wij kijken en :banana:

    Groetjes,
    Bas
     

Deel Deze Pagina