De Havilland D.H.80A Puss Moth bouwverslag

Het ziet er strak uit! Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je te snel kiest voor een te achterlijk gelegen ophangpunt (voor de pen dus). Dat doe je omdat je graag over zoveel mogelijk rubber wilt kunnen beschikken, maar je komt van een koude kermis thuis want aan de voorkant moet je vrijwel altijd gaan compenseren met ballast - en wel een vijfvoud van het teveel aan massa achter het gunstige zwaartepunt. Met dit alles wordt de kist zwaarder en al gauw heb je méér rubber nodig om sneller te kunnen vliegen en dus komt er weer méér ballast in de neus. Nee, probeer liever de hoeveelheid rubber achter het zwaartepunt gelijk te houden aan de hoeveelheid daarvóór - je kunt dan makkelijker experimenteren met rubberdikte zonder je te bekommeren over het zwaartepunt. De lichtere kist zal beslist makkelijker en langer vliegen en de crashbestendigheid neemt enorm toe. "Less is more" is de gouden regel bij rubbermodellen.
 
Het ziet er strak uit! Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je te snel kiest voor een te achterlijk gelegen ophangpunt (voor de pen dus). Dat doe je omdat je graag over zoveel mogelijk rubber wilt kunnen beschikken, maar je komt van een koude kermis thuis want aan de voorkant moet je vrijwel altijd gaan compenseren met ballast - en wel een vijfvoud van het teveel aan massa achter het gunstige zwaartepunt. Met dit alles wordt de kist zwaarder en al gauw heb je méér rubber nodig om sneller te kunnen vliegen en dus komt er weer méér ballast in de neus. Nee, probeer liever de hoeveelheid rubber achter het zwaartepunt gelijk te houden aan de hoeveelheid daarvóór - je kunt dan makkelijker experimenteren met rubberdikte zonder je te bekommeren over het zwaartepunt. De lichtere kist zal beslist makkelijker en langer vliegen en de crashbestendigheid neemt enorm toe. "Less is more" is de gouden regel bij rubbermodellen.
Kijk, dat zijn fijne tips! idd nooit echt bij stilgestaan en ook al een paar keer fout gedaan en ondervonden;) De moth ziet er erg gelikt uit, ben benieuwd hoe ie gaat vliegen, succes!
 
Het ziet er strak uit! Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je te snel kiest voor een te achterlijk gelegen ophangpunt (voor de pen dus). Dat doe je omdat je graag over zoveel mogelijk rubber wilt kunnen beschikken, maar je komt van een koude kermis thuis want aan de voorkant moet je vrijwel altijd gaan compenseren met ballast - en wel een vijfvoud van het teveel aan massa achter het gunstige zwaartepunt. Met dit alles wordt de kist zwaarder en al gauw heb je méér rubber nodig om sneller te kunnen vliegen en dus komt er weer méér ballast in de neus. Nee, probeer liever de hoeveelheid rubber achter het zwaartepunt gelijk te houden aan de hoeveelheid daarvóór - je kunt dan makkelijker experimenteren met rubberdikte zonder je te bekommeren over het zwaartepunt. De lichtere kist zal beslist makkelijker en langer vliegen en de crashbestendigheid neemt enorm toe. "Less is more" is de gouden regel bij rubbermodellen.

Bedankt voor het advies , daar ik geen ervaring heb met rubber aangedreven modellen heb ik gewoon volgens tekening gebouwd , vertrouwende op de kennis en ervaringen van de kit fabrikant , nu is het rubber ongeveer 1/3 voor en 2/3 na het zwaartepunt .

Groeten Jef
 
Dat is prima hoor. Maar als je twijfelt kan je nog een tweede ophangpunt wat verder naar voren maken. Doe ik soms ook.
 
Hallo ,

Een kleine update met enkele foto's

Dit moet de uitlaat gaan worden
015.JPG


Hoogte en richtingroer klaar
016.JPG


Even droog presenteren
017.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Hoogte- en richtingroer

Op het meest achterlijke punt van een vliegend rubbermodel wordt de hoogste prijs betaald voor het gewicht dat aan de voorzijde met veel ballast moet worden gecompenseerd.
Hoewel het model er niet direct leuker of mooier van zal worden is het zeer de moeite waard om hoogte- en richtingroer NIET klassiekaal uit te voeren maar uit piepschuim - met een bescheiden balsahouten ligger voor de stevigheid. Met wat zorg is de afwijkende materiaalkeuze later best te camoufleren.

De voordelen van schuimroeren zijn deze:
1. Lager gewicht dan balsa / papier constructie en vele grammen voordeel aan de neuszijde waar minder ballast nodig zal zijn.
2. Geen last van vervorming (kromtrekken) met alle ellendige afstellingsgevolgen.
3. Uitstekende afstellingseigenschappen, want het schuim laat zich in de juiste stand buigen bij het trimmen en behoud deze stand probleemloos.
 
Heb je de bovenzijde van de motorkap moeten plamuren?

Ja , met de neusblok te schuren heb ik de motorkap beschadigd :oops: en daarom beetje geplamuurd .

@DHZ , Je hebt gelijk van zo licht mogelijk te bouwen en zeker achter het zwaartepunt.
Maar ik ben met dit bouwprojectje begonnen met de bedoeling om toch iets te kunnen bouwen nu door verbouwingswerken aan het huis mijn bouwruimte beperkt is , daarom volg ik nu gewoon de tekening en zie verder wel wat het wordt , tips blijven altijd welkom natuurlijk .
Ik heb het eens op de weegschaal gelegd en kom op 2 gram ( wel +-0.5gr. omdat het keukenweegschaaltje maar per gram weegt)
018.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Hoogte- en richtingroer

Een suggestie: maak van dungesneden piepschuim vergelijkbare onderdelen en weeg die ook. Gebruik piepschuim van gemiddelde dichtheid, bijv. ouderwetse plafondtegels (Depron is onbruikbaar want het laat zich niet buigen). Ik denk dat je al gauw op een uiteindelijke gewichtsbesparing van anderhalf gram uit kunt komen, hetgeen aan de voorkant een vijfvoud aan ballast bespaart.

De echte cracks op dit terrein, zoals Richard Crossley, brengen het zwaartepunt van hun indoor schaalmodellen al gauw in de buurt van 85% van de koorde van de vleugel (ter hoogte van de romp). Dit combineert men met een stevig instelhoek-verschil tussen vleugel en stabilo. Strakke, voorspelbare vluchten zijn het resultaat, waarbij modellen eventueel snel herstellen van instabiele lucht.

Hierna geen "tips" meer van mijn kant want het moet wel leuk blijven!
 
Ik denk niet dat de bouwer van dit model erop uit is een wereldrecord te vestigen, maar eerder een mooi klassiek en origineel ogend model te maken,

groet,

Michel
 
Met schuim bouwen valt toch vaak wel tegen. Het kan slecht tegen de krachten die door het spanpapier worden uitgeoefend op de constructie. Anders wordt het wanneer het hele staartvlak van een plaat dun, licht schuim wordt gesneden, maar data maakt het model kwetsbaarder dan een traditioneel gebouwd model. Wel is veel te winnen door het hout uit een bouwdoos kritisch te bekijken en te vervangen voor lichter hout wanneer dit nodig is. Maar daarmee verlies je het gemak van bouwen uit een bouwdoos.

Goed schuren van de onderdelen is heel belangrijk. niet omdat het gewicht bespaart maar omdat het een veel mooiere bespanning oplevert. en ik vraag mij af hoe de bespanning van het verticale kielvlak gaat lopen op de plaats waar dit kielvlak samenkomt met het stabilo.

Ik vind het er allemaal goed uitzien, ik twijfel er niet aan dat dit model goed moet vliegen. Zolang je maar zorgt dat de afwerking licht blijft.
 
Goed schuren van de onderdelen is heel belangrijk. niet omdat het gewicht bespaart maar omdat het een veel mooiere bespanning oplevert. en ik vraag mij af hoe de bespanning van het verticale kielvlak gaat lopen op de plaats waar dit kielvlak samenkomt met het stabilo.

Dat heb je goed gezien (het oog van de meester zeker) dat de aansluiting van het kielvlak en stabilo nog niet klopte , ondertussen heb ik daar aan beide zijde nog een stripje gelijmd , na apart bespannen en dan samen lijmen hoop ik dat het goed komt nu .
020.JPG


Groeten jef
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je goed gezien (het oog van de meester zeker) dat de aansluiting van het kielvlak en stabilo nog niet klopte , ondertussen heb ik daar aan beide zijde nog een stripje gelijmd , na apart bespannen en dan samen lijmen hoop ik dat het goed komt nu .
Groeten jef

Keurig opgelost!
 
Ik ben aan de vleugels begonnen , omdat de vleugel/romp aansluiting geknikt is heb ik eerst de rib geknikt (met folie tussen) aan de romp geklemd en met medium ca lijm de knik gelijmd zodat het zeker mooi aansluit
021.JPG

022.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf gewend vleugels altijd in parallel te bouwen, doe jij dat ook?
Dan heb je meer controle over dat ze beiden gelijk zijn.
 
Na enkele tussenprojectjes frog-redwing , frog-minx , rearwin-speedster , ben ik terug begonnen aan de Puss Moth , de linkervleugel is nu ook bijna volledig gelijmd , nog schuren en dan kan ik aan de bespanning beginnen
023.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft eventjes geduurd maar nu ben ik terug begonnen aan de Puss Moth .
Omdat de bijgeleverde blauwe tissue qua kleur (te licht) niet overeenkomt met het vliegtuig met registratienr. G-AEOA die bij de kit zitten ,
en ik enkel voor een velletje donker blauw geen bestelling wilde doen in GB heeft het o.a. zo lang geduurd .
Volgens de foto's die ik vond op het www moet het dus donker blauw zijn .

Puss Moth 06.jpg


De licht blauwe was bijgeleverd , volgens mij veel te licht , foutje? van West Wings ?
001.JPG


Groeten Jef en wordt vervolgd :)
 
Wat je kan doen/had kunnen doen is een donkerblauw pastel krijtje kopen en dat op de achterkant (ruwe kant) van het papier een beetje verpulveren en voorzichtig inwrijven zo word de kleur donkerder en intenser en lijkt het of die gespoten is. Daarna fixeren met spanlak. Beetje lak in een potje doen en drupje wonderolie erbij ander trekt je constructie krom, dat spul spant enorm. Met de wonderolie iets minder.

Wat ik me trouwen nog afvroeg waarmee lijm je de constructie? Dus het houtbouw gedeelte

Bernard
 
Back
Top