De Havilland DH9

Hallo Jacques, wat een prachtkist is dit geworden zeg! :worship:
Kleurstelling is ook heel mooi geworden

de motor dummy laat nog wel een tijdje op zich wachten :(:(:(

Je wou toch niet zeggen dat je nog met andere projekten bezig bent he :rolleyes::rolling::rolling::rolling:

Verheug me erop hem in feb. wel te zien bij je

Groeten, Ralf

Dat ziet er heel mooi uit Jacques. :yes:

De DPSI, hoe zijn je ervaringen er mee? Ik twijfelde tussen deze en Powerbox. Bij mij zijn het de Smart-Switch'n van powerbox geworden, maar wie weet voor een volgend model. Want de Smart-Switch is "gewoon" een enkele schakelaar en geen back-up.

Gr. Teus

hoi teus,
de dpsi bic is een accu controller deze geeft div. waarde aan bev. ook wanneer een servo problemen veroorzaakt (te veel stroom afname)
lees de gebruiks handleiding maar op http://www.rc-electronic.com/html/deutsch/deutsch.html

ikzelf heb hier nog geen ervaring mee dit is de eerste dpsi (ik hoop `t is een goede keus)

gr. jacques

hallo,

hier nog wat nieuws over de dh9

ik heb nu de motor kap klaar moet alleen nog een kleurtje :D
248.JPG

249.JPG

hierna nog de dummy radiateur foto`s volgen

gr. jacques

Hey Jacques !

Ziet er erg netjes uit !

Vraagje.....

Dat gat voor de aandrijfas zit erg netjes strak om het aandrijfgedeelte.
Loop je nu niet het risico dat bij het iets "wegtrekken" van de moter bij vol gas geven dit aandrijfgedeelte tegen je kap aan komt ?

Bob

héél héél mooi bouwverslag, al zeg ik het zelf, en de "De Havilland" zelf is ook toppie natuurlijk :thumbsup:

Tja, hoe je die kap zo strak om de as heen gekregen hebt is mij ook een raadsel . . . :confused:

Motor dummy: daar kun je je helemaal uitleven! :p

jan.

hoi ,

even de reactie`s beantwoorden.

hoi bob

het gat voor de moter as is ruim genoeg ik gebruik geen flex. motor bevestiging
maar alu motor bok.

ralf,
de motor kap is van epoxy glasweefsel

ton,

de tekening is al lang binnen was vergeten je een bericht te sturen:Fade-coloris al gekopieerd moet hem nog ophalen.

kvlasblom,

maken van de kap staat niet in `t verslag,ik zal nog eens wat posten

jan,

ja hoe krijg je de kap zo strak om de as, das heel eenvoudig,

eerst een goede positieve mal maken , dan de goede negatieve en daarna een goed passende kap simpel he :cool::cool::cool::cool:

gr. jacques

jan,

ja hoe krijg je de kap zo strak om de as, das heel eenvoudig,

eerst een goede positieve mal maken , dan de goede negatieve en daarna een goed passende kap simpel he
Nee okay, dan snap ik het. :p

Helemaal helder! :D

:-?

;)

jan.

250.JPG

dit zijn de mallen voor de motor kap links de positieve,r- de negatieve

voor de pos. mal heb ik eerst een grondplaat van 2m/m tripl. gemaakt die mooi aan de romp aansluit op plaats gehouden door 3 paspennen
daarna van `t boven en zijaanzicht een mal van 2m/m tripl. dit in een kruis samen gevoegd ,rekening houden met het midden van de motor as, de vier vakken opgevuld met balsahout en dan dus in profiel geschaafd/geschuurd
dit alles met de kap op de romp gemonteerd.
daarna afwerken voor een negatieve mal te maken
ik hoop dat je er wat van begrijpt met deze uitleg:confused:

gr. jacques

hallo,

nu nog wat verder met de dh9

251.JPG

hier de motor kap in een kleurtje en gemonteerd
252.JPG

de dummy radiateur gemonteerd, deze kon bij de echte in en uit de romp geschoven worden (bij mijn model is dit de ingeschoven stand) en hiermee kon men de motor temp. ook regelen
253.JPG

en zo ziet het er in z`n geheel uit.

de dh9 is nu helemaal klaar voor z`n eerste vlucht (helaas moet dit nog wat op zich laten wachten i.v.m. met enkele andere zaken:(:(:( )

de tech. gegevens zijn nu spanw. 2.56 m lengte 1.86. hoogte 0.63m gewicht 8.2 kg (geen extra gewicht nodig voor `t zwaarte punt :eek:).
motor laser 180 30 cc viertakt.

er worden nog wat kleine details aan `t model toegevoegd wanner dit klaar is laat ik het wel zien, ook de dummy motor.

gr. jacques

ik hoop dat je er wat van begrijpt met deze uitleg:confused:

gr. jacques

dankjewel
Ik snap het wel, maar voor mijn ervaring ontbreekt er nog wat detail.
Mag ik daarnaar vragen zodra ik het nodig heb?
Ik zal ook een motorkap moeten maken, maar dat duurt nog eventjes.
Kan ik wel geheel van balsa maken, maar deze techniek lijkt me eigenlijk wel wat.

Groetjes,
Kim

hallo,

hier nog wat van de dh9
270.JPG

271.JPG

272.JPG

afgelopen zondag eens meegenomen naar 't veld om het een en ander eens uit te proberen, de motor loopt prima (maar de uitlaat wordt wat te warm ,zeg maar heet :mad:)
dit wordt wel opgelost.
verder nog wat kleine aanpassingen en dan moet hij maar eens de lucht in........

gr jacques

Heel mooi zo in het zonnetje Jacques,

Dat wordt een heel mooi vliegbeeld in de lucht straks, Succes met de maiden, :thumbsup:

Gr. Teus

hoi ,

hier nog een update van de dh9

een paar foto's van de motor dummy voor de dh9
273.JPG

274.JPG

275.JPG

ook nog even een mooie tank ventiel gebouwd:)
276.JPG

zoals je kan zien is de dummy al aardig op weg

ik heb nu besloten om de dummy motor niet aan te passen aan de laser 180
maar de laser 180 in te korten zodat de dummy er in z'n geheel op kan :rolleyes:

gr. jacques

Schiterend.................................. :worship:

Je zou er idd. serieus over na gaan denken om die Laser daadwerkelijk in te korten :rolleyes:

Die man heeft gouden handjes Jacques :yes:

Gr. Teus

Back