Mijn Puss Moth is ook mee geweest naar Engeland, en heeft het daar zwaar gehad. In De Dumpel was het vliegbeeld veelbelovend, maar de kist was nog niet wat je noemt goed getrimd. Dus op zaterdagavond al gauw gaan vliegen. En daar heb ik iets belangrijks geleerd, wat ik eerder al was gaan vermoeden maar nu kon toepassen.
De PM steeg goed op, maar toen de rubbermotor half was opgedraaid, werd het model 'zoekend' en ging een beetje rechtdoor, een beetje rechtsom en dan weer wat links. Ik had dat eerder meegemaakt, bijvoorbeeld bij mijn Cessna C 37 maar toen snapte ik het niet. Nu begreep ik dat als een model weliswaar de goede 'zit' in de lucht heeft, dus niet pompt maar geen voorspelbare linkerbocht vliegt, het zwaartepunt toch te ver naar achteren is.
De situatie is dus dat het model linksom vliegt op de motortorsie, maar als die voor een groot deel wegvalt, is het model niet stabiel. Meer gewicht in de neus loste het probleem op. Helaas voor de PM had hij toen al meerdere malen een botsing met de muur mee moeten maken, en bij dit ontwerp resulteert dit in het losraken van de linker- en rechter vleugel, of soms zelfs alle twee! De vleugel scheurt aan de voorkant los zodat de achterlijst zich in de romp boort. Afijn, ik heb alles steeds weer gelijmd en doorgezet met als resultaat dat de PM zich wist te kwalificeren. Maar het arme ding heeft toch erg geleden. Vandaar de beslissing om de romp opnieuw te bekleden. De UHU Hart waarmee de vleugel en de staart aan de romp zitten heb ik zacht gemaakt met aceton, en zo kon het model vrij pijnloos uit elkaar worden gehaald.
Eerst de romp maar eens kaal maken en de diverse balsa latjes repareren.