Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 1 apr 2011.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Als ik mag kiezen, ga voor de saito! Mooier geluid en geen lelijke pijp door de kap, de kist is t waard, zeker als ik zie hoe netjes je bouwt!
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
  3. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Ramses,

    De romp van mijn kist is met balsa bekleed en daar overheen 60 grams glas met epoxy, daar op grijze grondverf en als afwerking grijze verf met daar door heen zilververf, belijning er op met potloot en daar over heen een laagje blanke lak.

    De vleugel's zijn aan de voorkant tot aan de hoofd ligger ingedekt met balsa en ook weer bekleed met 60 grams glas, en de vleugel is dan in zijn geheel bedekt met linnen solatex dit weer afgewerkt met verf.

    Motor's vind ik wat aan de lichte kant, zou de Irvine 53 zeker niet doen.

    Groet Jan...:bye:
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Melvin en Jan: Oke, de Irvine valt duidelijk af ;)
    Kan dus beter gaan kijken naar een Saito .72 of een .82 (een .91 lijkt me teveel van `t goede). Het is namelijk een redelijk lichte kist, rond de 3,5 / 4 kg op 1,75 meter span). Zal eens kijken of deze binnen de kap blijven en wat `t gewicht van bovenstaande motoren is.

    @ Jan: Ik ga de afwerking doen zoals jij hebt gedaan bij jouw Chippy. Glassen over hout en solartex als bekleding. Dat beetje zilver bij de grijze verf is een goed idee, kan me voorstellen dat dat net iets extra`s geeft aan de verfkleur. Wat voor een lak heb je gebruikt? Zit daar nog een laag fuel-proofer overheen of is de lak welke je hebt gebruikt zelf brandstof bestendig?

    @ Henri: Bedankt, ik zal eens kijken. Op m`n werk hebben we ook nog heel veel kleuren waaiers liggen, zal eens een mooie kleur wit/grijs uitzoeken. ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2011
  5. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Als je graag nog wat foto's hebt voor kleurenschema's,ik heb er nog wel wat.Elk jaar is er hier een Chipmunk meeting.
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Heel graag! :D Ik PB je m`n email adres.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  7. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Je email zit lekker vol nu, ;-)
     
  8. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Ramses,

    Ik heb er een 2K (auto lak) voor gebruikt, dat kan tegen brandstof.

    Groet Jan...:bye:
     
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hoi Ramses.

    Over de motorkeuze. Ik zou kiezen voor de grootste motor die je kwijt kunt, dan kun je namelijk wat minder toeren draaien en dat klinkt zwaarder (lager geluid) en realistischer dan een klein torretje dat de hele tijd volgas staat te sleuren.

    Bovendien kun je met een zware motor, wat ik noem, massa simuleren door in de klim langzaam gas bij te gaan geven, waardoor de kist zwaarder (massa) overkomt en daardoor ook groter. De meeste full-size demo's van dit soort kisten, zeker bij de Chipmunk, zijn vooral gebaseerd op energy management vliegen. Voortdurend snelheid naar hoogte omzetten en omgekeerd. Het model is niet zwaar genoeg om dat na te doen, dus moet je dat met de motor simuleren, samen met vloeiende stuurbewegingen geeft het net dat beetje extra aan een schaal-demo mee.

    De P-51 van de avatar hiernaast is 1m80 en er zit een Saito 30cc op. Op de grond is het niet moeders mooiste maar als hij eenmaal voorgevlogen is dan komt de ware aard naar boven en komen er veel piloten langs om complimenten te geven over het vliegbeeld.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2011
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Jan: Oke, bedankt!

    Hoi Rob,



    Klopt helemaal! Is ook goed te zien in `t filmpje in de eerste post van dit topic.
    De orginele 1/1 Chipmunk heeft helemaal niet veel vermogen, zo`n 145 Pk.
    Maar het orgineel weegt ook relatief licht: 646 kg leeg, en 998 kg max. startgewicht (een stuk minder dan een huidige middenklasser auto!). De Chipmunk in `t filmpje gebruikt inderdaad meer haar massa dan vermogen voor de figuren. Om de licht gebouwde 1/6 Chipmunk in de figuren weer rustig te laten stijgen (gesimuleerde massareactie) is extra vermogen inderdaad wel gewenst.




    De door de bouwdoos geadviseerde motorisering is .32 - .46 tweetakt of .48 - .70 viertakt. Ik probeer de kist zo licht mogelijk te houden wat de (schaal)vliegsnelheid ten goede komt. Het model heeft een vrij lange neus dus er kan zometeen met de servo`s etc geschoven worden om `t zwaartepunt goed te krijgen (geen lood in de neus!).
    Ik heb het net even opgezocht en een .56 Saito weegt 410 g - een .72 Saito 470 g en een .91 Saito weegt 520 g. Dat betekend totaal 110 g meer voor een .91 t.o.v. een .56 wat me best meevalt. Ik zal eens kijken of een .91 onder de kap kan blijven.

    Bedankt voor `t meedenken! :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2011
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je in de foto's van Gertje nog andere leuke kleurenschema's gezien?
     
  12. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hallo Ramses,

    Een lichte kist met bijna geen wind vliegt erg mooi, maar als het harder waait is een zwaardere kist bet lekker, zeker bij een landing.

    Groet Jan...:bye:
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Henri: Zeker! Vind o.a. deze erg apart:

    [​IMG]

    en voor de rest zaten er een heleboel bruikbare foto`s bij met details! Nogmaals bedankt Gert! :D Ik twijfel nog even verder over de uitvoering, maar de wit/grijze blijf ik strak vinden!

    @ Jan: Ben het met je eens, maar `t heeft ook z`n keerzijde. Wanneer het langzamer aan moet bereikt een kist met hoge vleugelbelasting eerder de stallsnelheid en valt dan vaak ook gemener weg, je vliegt er sneller mee. Tegenwind maakt dat minder zichtbaar, maar als je dan met wind mee draait ga je nog 1x sneller! ;) Een kist met hogere vleugelbelasting moet je met een hogere snelheid binnen brengen voor de landing en deze punten maken het juist weer minder schaal. Het moet een balans ergens tussenin zijn,... niet te licht, maar ook niet te zwaar! ;)

    Ik denk dat een vrij licht gebouwde 1/6 Chipmunk (3,5 / 4kg op 1.75m span) met een Saito .91 ongeveer die tussenweg is, wat jullie? (en dan waarschijnlijk bijna nooit meer dan half gas nodig, maar wel lagere toeren en grotere prop - realistischer geluid - en reserve voor bepaalde maneuvres)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2011
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Heel apart, ja, maar ook vreemd. Het heeft iets van gezichtsbedrog of dat er met een rode marker een lijn omheen getrokken is. Er werden vroeger ook vliegtuigen met een zwarte of witte omlijning beschilderd en die waren heel mooi, maar dit rood pakt raar uit.

     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Hey ramses

    nu ook dit draadje gevonden
    Ik vlieg en hele oude 10e hands wel redelijk zwaargebouwde Super Chipmunk van Carl Goldberg met een Saito 91. Heeft niet over hoor, ik zou niet voor minder gaan

    zie je donderdag

    grt

    Femmo
     
  16. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    hey ramses


    bij deze de link waar ik het over had toen je de moth op kwam halen
    Airsail Chipmunk Build

    hier zie je dus na een tijdje scrollen de verspringing tussen de ailerons en de flaps,
    bij de airsail uitgevoerd als een lang stuk
    maar zo hoort het dus niet!

    succes en tot de 1e pinksterdag op de flyin

    greetz pascal
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2011
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Femmo, Rob en Jan adviseerden ook een zwaardere motor. Moet nog even kijken hoe deze onder de kap past (of niet ;)) maar `t wordt zeer waarschijnlijk een Saito .91 Tot donderdag!

    Bedankt Pascal voor de link. Volgens de beschrijving loopt de lijn inderdaad door, maar dat hebben ze waarschijnlijk gedaan om de extra toevoeging "flaps" (los A4`tje) eenvoudig te houden (dezelfde constructie als voor de rolroeren). Het is heel eenvoudig om de verspringing als het orgineel heeft te maken met weinig aanpassingen:

    [​IMG]

    Je kan op de foto zien dat de neuslijst van het rolroer verder naar achter ligt dan de neuslijst van de flaps. Ik had al gekozen het niet als de bouwbeschrijving te doen, maar de schaal scharnierlijn te simuleren. ;) De rolroeren zijn volgens tekening, de flaps zijn groter dan op tekening. De breedte van de rolroeren en flaps kloppen trouwens ook niet. De deling valt nu precies bij een rib, terwijl bij het orgineel deze tussen twee ribben valt (te zien op onderstaand plaatje).

    De vleugelneus indekking ligt momenteel te drogen. Heb een aanpassing aan de vleugel gemaakt waar ik over twijfelde maar nu toch blij ben dat ik `t heb gedaan! Het aantal vleugelribben als op tekenening is ongeveer acht ribben per vleugelhelft te weinig t.o.v. het orgineel. Als tussen elke rib een extra rib wordt toegevoegd dan zijn het er ongeveer twee teveel per vleugelhelft t.o.v. het orgineel.

    [​IMG]


    Beide situaties niet schaal, maar met twee ribben meer i.p.v. acht te weinig lijken de tussenruimten veel meer schaal. Aangezien `t een semischaalmodel wordt vind ik `t prima zo! Zal deze week foto`s maken.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Hierbij de foto`s:

    [​IMG]

    Malletjes voor de extra tussenribben gemaakt. Omdat de vleugel naar de tip taps toeloopt en het profiel van semi-symmetrisch naar congaaf veranderd een vrij secuur klusje

    [​IMG]

    De extra ribben van 1.5 mm balsa

    [​IMG]

    Waar de hevels komen worden de extra ribben nog aangepast

    [​IMG]

    Indekken van de vleugelneus

    [​IMG]

    [​IMG]

    Built-in washout volgens tekening

    [​IMG]

    De flaps en rolroeren moeten nog voorzien worden van de extra ribben.
    Het totaalgewicht van de vleugel is ongeveer gelijk als wanneer ik me aan de tekening had gehouden.
    De extra ribben zijn namelijk gemaakt uit het materiaal welke ik niet gebruikt heb om de rolroeren en flaps in te dekken ;)

    Volgende stap is het lossnijden en afwerken van de rolroeren en flaps.
    De vleugel nog op enkele plekken indekken en de capstrips erop.
    Dan de aansluiting rolroer / flaps met de vleugel maken.
    Aansturing inbouwen en eindelijk beginnen met de romp!!

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hehhehheh, klopt! Maar ik houd wel vaker van afwijkend (muziek bijvoorbeeld ;) ). Vind het wel een apart en leuk schema, maar jammer dat het cockpitframe zilver is en niet zwart. De kap staat er nou zo "los" op. Het gaat zeer waarschijnlijk de wit/grijze CS-AZX worden.

    Nog twee foto`s van de vleugel, hier nog volgens de tekening met dertig ribben:

    [​IMG]

    het orgineel:

    [​IMG]

    en de aangepaste vleugel met vijftig ribben:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    jmk1 vindt dit leuk.
  20. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Deze heb ik donderdag weer gezien gehad

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jmk1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina