Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 1 apr 2011.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het idee is er om de uitlaat in de uitlaattunnel(die te rechthoekig is en te groot) in te bouwen(50cc muffler) en daarna de tunnel zelf met pur vullen. als de motor draait zal idd de nodige pur wegsmelten, maar in de hoeken en rondomrond zal deze denk ik toch wel goed gedempt worden, met een gering gewicht.
     
  2. Piloot71

    Piloot71

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    241
    Locatie:
    blaricum
    Ramses het ziet er echt goed uit.

    Ik heb een klein vraagje.
    Met welke lijm heb je de abs delen geplakt?

    Ik heb een Piper Thomahawk van hetzelfde merk liggen. (ook een aantal abs delen die geplat moeten worden).
    Project ligt alweer een poosje stil maar van de winter project maar weer
    eens verder afmaken. Zeker na dit draadje.

    Groet Frank
     
  3. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Toch is er een duidelijk verschil tussen Schaal (scale F4C ofwel voorbeeldgetrouw) en Semi Schaal (Stand-off Scale ofwel voorbeeldlijkend), ik heb dat al eens ooit beschreven in Aktueel Modelbouw en hier ook ergens op een draadje.

    In het kort beschreven;

    F4C Scale (kleine groep) De Duitsers zeggen Vorbildgetreu (voorbeeldgetrouw).

    Deze modellen zie je zelden op vliegshows, zo ja dan zijn ze meestal van schaalwedstrijdvliegers, omdat elke concessie die gedaan zou worden hun Statisch veel punten kost! Fun en showvliegers hebben er dat meestal niet voor over, want het wordt dan voor hen echt muggenzifterij!
    Een aantal zaken moeten en mogen niet vrijblijvend! Anders veel puntenaftrek.

    Doel:
    Het willen vliegen met 100% schaalmodellen. Het kunnen is dikwijls voor menige F4C piloot een heel andere zaak. (Velen besteden te veel tijd aan bouwen en vliegen gewoon veel te weinig met dit soort modellen! ).
    Dit soort modellen komt bijna alleen maar voor bij schaalwedstrijden, bij shows maar zelden (daar zijn bijna altijd nog concessies gedaan en vallen dan automatisch terug in de Stand-off Scale klasse! ) Tijd is niet belangrijk, meestal Jaren!!
    Afgrenzing:
    Het zijn Schaalmodellen tot in de laatste details voorbeeldgetrouw, van binnen en van buiten! Dus uitmuntend voorbeeldlijkend! Met van binnen wordt bedoeld, wat aan binnenkant te zien is (bijvb. Cockpit) en niet de hele konstruktie, sommige bouwers gaan daarin ook zover, ofschoon het later geen mens meer kan zien! Het gevolg is: veel tijd, te zwaar, en te weinig vliegen!
    Beoordeling:
    Complete cockpitinrichting moet aanwezig zijn, cockpit moet e.v. open en dicht kunnen. Alle details moeten aanwezig zijn, tot aan de kleinste toe, ook de kleinere opschriften. Klinknagels en beplatingslijnen moeten aanwezig zijn (worden niet meer geteld , vroeger wel!).
    Aansturing van roeren moet op schaal zijn, zelfs, indien zichtbaar, de stuurknuppel en roerpedalen. E.v. luikjes moeten open en dicht kunnen. Het onderstel moet funktioneren netals bij het origineel, dus e.v. ook intrekbaar.
    Dus: aan de hand van een goede en zeer uitgebreide dokumentatie moet nauwkeurigsheidgraad, details, enz. eigenlijk 100% zijn!!

    Verhouding Statisch : Vliegen = 1 : 1.

    B: Stand-off Scale = Semi Scale. (grote groep)
    De duitsers zeggen nog steeds Semi Scale ofwel Vorbildähnlich (voorbeeldlijkend).
    De term Semi Scale is dan ook uit Duitsland overgewaaid, officieel heette de klasse vroeger Stand-off Scale (was een FAI klasse, maar bestaat al lang niet meer. De belg Wim Reynders was hierin ooit wereld kampioen)

    Van deze klasse zie je veel modellen op vliegshows en scale meetings en op de schaalwedstrijden van de duitse modelvliegbond de DMFV. (o.a. Internationale Deutsche Meisterschaft Semi Scale)
    Het is dus Afstand Schaal en moet eigenlijk alleen bekeken worden van 3m. afstand.
    Op Semi Scale (Stand-off Scale) wedstrijden zijn er een aantal zaken die dan ook niet hoeven maar wel mogen! ( maar worden niet beoordeeld).

    Doel:
    Met dit soort modellen worden zowel wedstrijden als vliegshows gevlogen en men wil daarvoor een goed lijkend schaalmodel inzetten! Dit alles binnen een redelijke tijd te bouwen!
    Noot: Vele showmodellen zouden zelfs op Stand-off Scalewedstrijden Statisch iets of wat door de mand kunnen vallen, omdat ze aan de hand van een goede dokumentatie, gebreken zouden kunnen vertonen in de juistheid van vorm of afwerking!
    Afgrenzing:
    Het verschil met de Fun schaalmodellen is duidelijk te omschrijven, maar ook met de F4C Scale klasse.
    (Het F4C Scale model is voorbeeldgetrouw tot in de laatste details en op wedstrijden zal de deelnemer dit met toereikende dokumentatie moeten kunnen bewijzen ).
    Het Stand-off Scalemodel moet dus goed tot zeer goed voorbeeldlijkend zijn, dit in tegenstelling dus tot het F4C model wat uitmuntend voorbeeldlijkend moet zijn = Voorbeeldgetrouw!
    Het Semi Scale model komt op de belangrijkste gebieden overeen met het origineel en dat moet op wedstrijden aan de hand van dokumentatie (minder uitgebreid en simpeler dan bij F4C Scale) bewezen worden.

    Beoordeling:
    Deze is dan ook helemaal vanaf 3m. afstand bij Semi Scale wedstrijden, i.p.v. de ook 1m. afstand bij de Scale klasse!
    Schaalcockpit inrichting is niet noodzakelijk (mag wel, maar helemaal niet, geeft geen puntenaftrek! )
    Kleine details die niet zichtbaar zijn vanaf 3m. hoeven niet, dus ook de kleine opschriften hoeven niet. (mag wel en velen doen dat ook, het geeft echter geen puntenaftrek of extra punten voor dit beoordelingsonderdeel. Kan door de jury wel worden meegenomen in het onderdeel: Vakmanschap).
    Klinknagels en beplatingslijnen hoeven niet (mag wel, velen doen dat dan ook, het geef ook hier echter geen puntenaftrek of extra punten voor dit beoordelingsonderdeel. Kan wel worden meegenomen in het onderdeel vakmanschap). Cabines en bepaalde luikjes hoeven niet open en dicht te kunnen. (mag dus wel, enz. verder netals bij de vorige onderdelen)
    Verhouding Statisch : vliegen = 1 : 2.

    De Sportschaal klasse is onder andere meer bedoeld voor de Fun Scale modellen, want hier wordt geheel niet statisch beoordeeld, alleen het vliegen wordt beoordeeld

    groetjes,
    Jan
     
  4. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Melvin: Helaas herkenbaar inderdaad! :mad: ;) Slim van die man om daar ook wat PUR in te spuiten! Heb dat kraken bij modellen met strijkfolie over balsa wel eens gehad, maar bij met glas beklede vleugels gelukkig niet.

    @ Chris: Dat zou denk ik inderdaad flink dempen, maar ik zou persoonlijk niet een metalen demper direct in de PUR zetten. Misschien smelt er een mooie tussenruimte door de warmte zoals je zegt, maar ik zou proberen die tussenruimte van te voren zo te maken dat je de demper er ook weer uit kan halen wanneer nodig (en de demper ruimte heeft te bewegen, is een “vaste arm” aan de motor).

    @ Frank: Bedankt en leuk model, een AirSail Piper Thomahawk! :D Heb je daar ook een bouwverslag van?
    De drie ABS delen van de motorkap heb ik met gewone PVC-lijm van Bison aan elkaar gelijmd, maar er zijn meerdere lijmsoorten die ABS prima aan elkaar kunnen plakken.

    De ABS delen op de romp en vleugel heb ik met ZAPP 20 minuten epoxy vast geplakt.

    @ Jan: Zo he, bedankt! :D Interessant stuk, zeker de volledige tekst die je terecht bij de tutorials hebt gezet. Ik weet nu ook welke termen ik hier voor m`n kisten moet gebruiken.
    .
    .
    Ik bouw mijn modellen trouwens geheel en alleen voor mijn plezier en niet met doel tot competitie. De Chipmunk wilde ik wel zo bouwen, dat ze geschikt is om eens mee te doen in de sportschaal klasse, maar daar waren eigenlijk geen enkele concessies voor nodig. De details en veranderingen die ik heb toegevoegd zijn alleen gedaan omdat ik dat zelf mooier vind of leuk vind om te maken.
    De Gloster wordt zoals ik hoop dat ze wordt. Of ze dan wel of niet geschikt is voor competitie zal blijken als ik een keer met haar mee zal doen in een F4C klasse. Ik houd geen rekening met de voorgeschreven regels tijdens de bouw. Het plezier van het bouwen en alles wat er bij komt kijken, het helemaal tot in detail in de kist duiken, van historie tot constructie, wordt dan ook niet minder door een beoordeling oid.
    .
    .
    Nogmaals bedankt voor `t posten!, het grijze gebied heeft i.i.g. duidelijkere bakens gekregen. :wink:

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Afgelopen 3 weken heeft de bouw even stil gelegen, maar vandaag weer iets gedaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een grondlaag gespoten, deze wordt er weer bijna helemaal afgeschuurd. Daarna de oneffenheden vullen en weer schuren. Niet een favoriete bezigheid... :mad: maar daarna een van de leukste bouwfases; de boel afwerken en detailleren! :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Jippie!!!! Schuren!!! :-(

    Maar strak in de verf! Ze zeggen wel eens wie mooi wil zijn moet pijn lijden en dat geld ook hier....;-)
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Inderdaad Melvin, even flink stofhappen :mad: en weer verder... :)
    Om mezelf wat te motiveren de cockpit- en motorkap er even opgezet:

    [​IMG]

    Al onmiskenbaar een Chippy! :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Grt, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Tering tering tering tering tering tering tering tering tering tering tering !!!!!

    wat ken jij bouwen ramses, jeezzz
    ff een vraag waarmee bewerk je de kist ik neem aan dat dat grijze spuitplamuur is .
    Wat heb je eronder?

    Ik wil dat even weten voor mn grote nijhuis spit waar ik van de winter mee ga beginnen.

    enne keep the grand old lady's in the air
    dus ook je chippy , dat wordt wat volgend jaar de maiden?

    greetz pascal
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    :D Thanks Pascal!

    Een grote Spit! Dat wordt een mooi winterproject! :D

    Oneffenheden in de balsahuid gevuld met lichtgewicht vulmiddel (hobbylite). Over het hout 25 grams glasweefsel aangebracht met PU-lak. Die laag geschuurd en nog 2 lagen PU-lak aangebracht en tussendoor geschuurd. Nou een kleurlaag (grijze hechtprimer) opgezet welke er voor het grootste gedeelte weer afgeschuurd wordt. De huid moet dan glad genoeg zijn voor de afwerking (panneellijnen, klinknagels, etc) en de 2K eindlaag. Het is de bedoeling dat ze dit jaar nog `t luchtruim kiest.

    Groeten, Ramses
     
  11. leander

    leander

    Lid geworden:
    18 aug 2010
    Berichten:
    196
    Locatie:
    ternaard
    Hey Ramses,

    Ik zie dat je de pinkingtape van TC gebruikt, ik zou als ik jou was een dun laagje kunststof hechtprimer gebruiken. Schuren alleen was bij mij niet genoeg, heb het gebruikt op mn 1/4 cub, de lak laat helaas makkelijk los.:bad-words:

    En dat zou zonde zijn op dit meesterwerk, ziet er top uit!!:thumbsup:

    Gr. Leander
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Leander, bedankt voor de tip! :D
    Ze adviseerden bij TC inderdaad al om de pinkingtape te schuren voor een goede hechting, maar ik zal er nog een extra hechtlaag overheen spuiten voor de 2K eindlaag.

    Grt, Ramses
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    misschien te laat maar gisteren een paar fototjes gemaakt van een Chipmunck (in Duxfort) misschien heb je er nog iets aan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    In Duxfort? was er een show of iets dergelijks. Ik ben afgelopen juli 2 dagen naar "The flying legends" op Duxfort geweest, dat was echt geweldig alsof ze the batlle of Brittain nog eens dunnetjes overdeden. In 2 dagen nog niet eens alles in de Musea gezien daar.

    Michiel
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Er was geen airshow, maar een helicopterbeurs (Helitech)
    (Een dag op en neer ,iets minder dan 2 uur vliegen incl tussenstop douane) halve dag op de beurs halve dag in de hangaars/musea (was 4de keer duxfort 2x show ,2x beurs)
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2011
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hele gave foto`s Eric, bedankt! :D Nog in de kleuren zoals ik haar wil maken ook! Heb je een PB`tje gestuurd.

    Groeten, Ramses
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Ralf, bedankt! :D Wat pruttelt ze toch heerlijk en een mooie driepuntslanding!

    @ Eric, bedankt voor de high-res. plaaten! :thumbsup:

    Heb zelf al een behoorlijke fotomap samengesteld van foto`s van Chippy`s die ik heb gevonden of gekregen, maar extra foto`s zijn altijd welkom! Heb op het internet diverse "walk-arounds" gevonden (deel ervan):


    [​IMG]
    .

    en een mapje gemaakt met alleen Chippy`s in `t zilver (deel ervan):
    .

    [​IMG]
    .

    en een mapje met detailsfoto`s van een Chippy in `t zilver (deel ervan):
    .

    [​IMG]


    Heb een driezijden aanzicht met panellines etc. op schaal 1/6 afgedrukt, maar eerst weer schuren, schuren en strakmaken... ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    2e airsail chipmunk

    hey ramses,

    zoals je al had meegekregen van de pb'tjes
    heb ik ook een airsail chipmunk.
    Helaas is deze kist al gebouwd maar goed beter dan niets.

    De kist is al afgewerkt in de royal army kleuren dus dat blijft zo, voorlopig.

    ik plaats tzt wel wat foto's als t mag in je draadje


    greetz pascal
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ha Pascal,

    Tuurlijk, geen probleem, zet ze hier maar in `t draadje erbij!
    Ben gisterenavond begonnen aan de vleugels van de Moth, als deze klaar zijn ga ik weer verder met de Chippy. Misschien twee Chippy`s in Vught dit jaar!

    Groetjes, Ramses
     

Deel Deze Pagina