de holiday

Discussie in 'Tekeningen' gestart door hyperspeed, 19 nov 2008.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat epp namaak ding is een slechte kopue en te zwaar.. gelukkig.
    Heeft Willem geen hoofdpijn van gehad.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik maak de mijne ook maar eens klaar (en een Dart)

    Heb nog 2 Hacker B20-15L liggen .

    Moeten op 3S als een speer gaan . :D

    Mvg Johan
     
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ook nog een splinternieuwe Holiday (en een marvel, het racemonstertje :D) liggen, aangeschaft op het Holiday event. Was een paar weken geleden in de IJsselhallen in Zwolle bij het modelbouwevenement en daar was een jongen die een ribbenbouw Holiday had liggen. Hij zou me de bouwtekening opsturen maar het lijkt erop dat hij dat vergeten is helaas...

    Het zijn heel goed vliegende toestelletjes maar helaas erg slecht aan te komen (volgens mij worden ze niet meer gemaakt) daarom wil ik ze niet in elkaar zetten tot ik zeker weet dat ik een extra kan krijgen.. Of namaken ;) Daarom wilde ik de ribbenbouw ook graag, ziet er hetzelfde uit, vliegt hetzelfde, eenvoudig te maken en goedkoop.

    Als ik een extra exemplaar te pakken zou kunnen krijgen kan ik die "in reepjes snijden" en mallen maken van de vleugelribben.. Laten we hopen dat ik toch nog een mailtje krijg erover :)
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    hier nog steeds te koop..............
    EPPshop.nl - Holiday
    net zoals de Dart en de Marvel.

    Ik moet ze me ook nog maar weer eens bestellen.
     
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    helaas probeerde er net al een te bestellen. de Holiday en de dart zijn tijdelijk niet voorradig alleen de marvel is nog op voorraad....

    regards,

    vinze
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    "tijdelijk"... Dat is al ruim anderhalf jaar zo helaas :(
    Daarom was ik zo blij dat ik op het Holiday event eentje te pakken kon krijgen..
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik ga "binnenkort" ... weer een nieuwe "Holiwood" (een volledig balsa versie) bouwen ... de vorige heb ik met veel nattevingerwerk gebouwd, met een "piepschuim" versie als tekening ... alleen de vleugel is m.b.v. Profili-2 vormgegeven, waarbij ik Martin Hepperle's "MH 45" low Reynolds number profiel gebruikt heb (maar Eppler E205 of Selig SD7037 mag ook) ...

    Ik zal er dit keer een bouwverslagje + tekening van maken.

    De vorige had een gewicht van net iets boven de 200 gram, en vloog best aardig met een ca. 20 grams CD-ROM motortje en een 6x4" klapprop (of "Günthertje") ... is helaas gesneuveld in mijn overvolle werkplaats, verpletterd onder het gewicht van een doos die ik van een kast wilde halen en daarbij uit mijn handen schoot ....

    Ook denk ik erover een "Depri" versie te bouwen met een "echte" romp en vleugels, met wat geduld en tactisch schuren is met 3mm Depron® een redelijk gelijkend MH-45/E205/SD7037 profiel te construeren ... en het rompje met de staartvlakken mag geen enkel probleem zijn omdat te Deproniseren .... ;-)
     
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik hou me aanbevolen voor de tekening! Is de Holiwood ( :D ) niet meer te gebruiken voor tekeningen van ribben etc? Of zijn de restjes al weg..

    -edit- helaas kan ik het email adres van de jongen die me de tekening beloofd had niet terugvinden :( Soms denk ik gewoon niet na voor ik iets verwijder.. mooi balen dus, ik denk dat er wel meer mensen blij waren geworden van een bouwtekening..
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2008
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De tekening van de vleugel zou zo te maken moeten zijn ... ik heb hem ontworpen met "Profili", alleen in het ontwerp is geen rekening gehouden met de sikkelvormige vleugeltips, deze zijn er in het werk bij geknutseld, en uiteindelijk is ook de "technische" uitvoering van de constructie aangepast in het werk (deels omdat mijn constructie niet (goed) in Profili te maken is en deels omdat er in de constructie die ik in gedachte had wat mislukte en ik toen besloten heb de constructie maar aan te passen i.p.v. overnieuw te beginnen ... bij de volgende vleugel zal ik eerst mijn originele idee nogmaals uitproberen (op een kleine wijziging na) voor mijn gevoel zou de vleugel zo "kilo's" lichter moeten worden en ook voor het rompje heb ik een constuctie bedacht die ongeveer een kwart weegt van het vorige exemplaar, maar minstens net zo stevig (hoop ik) ....

    Materiaal is reeds in huis, dus nog even geduld ... ik denk half januari 2009 weer wat tijd te hebben voor dit soort klussen, er staan nog een aantal projecten op stapel, maar een "Holiday/Holiwood/Holidep" heeft wel wat prioriteiten weer "iets" van een "all-weather" kistje te hebben dat voor de deur gevlogen kan worden ... ;-)
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik wacht gewoon geduldig af.. In ieder geval alvast bedankt voor je inspanning :)
    Een eventuele tekening (van een beetje goede kwaliteit) zou ik voor je digitaal kunnen maken..
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    *schopje*

    Dirk, ben je nog bezig geweest met de tekening / Holiwood? Ik heb ondertussen wél het email adres weten te achterhalen en probeer de tekening te krijgen. Als dat lukt post ik die hier :)

    Lijkt me een erg leuk project voor het komende regenachtige en winderige voorjaar..
     
  12. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    ik hou me aanbevolen voor een tekening van de holiday!!!!

    Je komt ze ook zeer weinig 2e hands tegen, helaas...
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Helaas, de tekening is niet te achterhalen :( misschien moet ik maar ergens een oude holiday op de kop tikken en die letterlijk in reepjes snijden om er mallen van te maken :p
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb er net iets geplaatst in het verkoop deel . :D

    Mvg Johan
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als tekening kan je die van de "Holidep 280" nemen op de site van Willem Bravenboer (www.willembravenboer.nl) ... zijaanzicht en bovenaanzicht zijn vrijwel 100% identiek aan de Holiday 280 "classic" ook de vleugelvorm ... neem voor de vleugel een profiel of Eppler E205 of MH-45 of SD7037 met een dikte van 12% (die van de "echte" Holiday zit daar tussen in, maar de verschillen zijn marginaal) ... instelhoek vleugel 0% V-stelling net zoveel dat de de bovenzijde van de vleugel vlak is ... rest is gelijk aan de Holidep 280 ...

    Dus een "oude" Holiday 280 op de op tikken is overbodig ... ;-)
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Te laat ;)

    Plotterwelt had nog wat onderdelen van een holiday liggen.. En een dart :) En die had ik nog niet :)
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hier even een "echte" Holiday 280 op de tekening van de Holidep 280 ... zoals je ziet zijn alle maten (vrijwel) identiek ... dus kan je aan de hand van deze tekening ook een "echte" bouwen ... ;-)

    [​IMG]
     
  18. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Oud draadje maar even weer updaten, eindelijk budget vrij gekregen voor dit:

    [​IMG]

    Proxxon draadsnijder, ideaal apparaat (ooit eens een half uurtje mee mogen werken maar toen waren ze helemaal nog onbetaalbaar, deze komt van marktplaats :D) een rol snijdraad is al onderweg vanuit amerika (100' voor omgerekend nog geen 5 euro). Nu alleen nog de figuurzaag van dit merk (volgende week), dan kan ik eindelijk eens serieus aan het werk :)
     
  19. whisky4

    whisky4

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Holiday

    De Holiday is regelmatig te koop bij zowel Wilfred (Mr Sat in zijn epp shop) en bij Leo Briels (Elbehobbysupply) in Rijen.
    Willem maakt nog regelmatig een partij van de Holiday's.
    Zover ik weet heeft Leo er nog een aantal!
     
  20. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een nieuwe holiday liggen, nog in de verpakking; daarnaast nog een die al half in elkaar zit. De bedoeling was om het toestel na te bouwen uit balsa (ribbenbouw) maar nu gaat het ook met depron - en nu kan ik dus heel snel even depron ribben snijden, de boel in elkaar plakken en dan kijken of het allemaal past zoals het hoort. En dan naast de originele holiday vliegen om te kijken of het een beetje vergelijkbaar is :)

    Even voor de duidelijkheid (hoewel ik van Willem had begrepen dat het hem niks uitmaakt zolang ze niet verkocht worden), het is NIET de bedoeling om uit schuim holidays te gaan maken! Gewoon een projectje om te kijken hoe ver ik kom met balsa, depron, een paar carbon latjes en mylar covering - en een 24 grams buitenlopertje :D
     

Deel Deze Pagina