S
Sjef van Boekum
Guest
Wat mij nou een interressante study-case lijkt: de hybride straalmotor. Een motor waarbij de compressie wordt opgewekt met een electromotor...daarna wordt er pas brandstof ingespoten en tot ontbranding gebracht. Eigenlijk is het een soort EDF met een afterburner...in principe....
Wat je gaat zien namelijk, is dat electrische aandrijving in de toekomst de méést efficiente manier wordt om een vliegtuig voort te stuwen...een borstelloze electromotor in combinatie met een ultieme batterij...op een gegeven moment zal je daarmee de ultieme power-to-weightratio mee behalen. In de modelbouw is dat moment al aangebroken....in de modelvliegerij al helemaal...er is echter één tak daarvan die nog niet is gezwicht voor al dat LiPo-geweld...en dat zijn de turbinejongens. Jullie dus!
Maargoed, ik dwaal af...terzake: ik wil een turbine bouwen...waarvan het voorste deel een EDF is, en waarbij er in tweede instantie pas verbranding plaatsvindt. Geheel volgens het afterburnerprincipe...door de temperatuur van de gasstroom gigantisch op te voeren zal ie flink uitzetten...volgens mij moet je dan tot duizend graden gaan, dan blaas je het volume van de uitgaande gasstroom op tot 2x dat van koude lucht...in principe zou je daarmee de stuwkracht dus kunnen verdubbelen...
Ik wil het in de praktijk gaan uitproberen, mythbuster-style! En daarbij heb ik een beetje van jullie kennis nodig...want ik ben een beetje aan't experimenteren met manieren om die brandstof onder druk te zetten en te verstuiven en in de fik te zetten...dat alles aangejaagd door een 450W outrunner in een flinke aluminium buis.
Wat denken jullie?
Wat je gaat zien namelijk, is dat electrische aandrijving in de toekomst de méést efficiente manier wordt om een vliegtuig voort te stuwen...een borstelloze electromotor in combinatie met een ultieme batterij...op een gegeven moment zal je daarmee de ultieme power-to-weightratio mee behalen. In de modelbouw is dat moment al aangebroken....in de modelvliegerij al helemaal...er is echter één tak daarvan die nog niet is gezwicht voor al dat LiPo-geweld...en dat zijn de turbinejongens. Jullie dus!
Maargoed, ik dwaal af...terzake: ik wil een turbine bouwen...waarvan het voorste deel een EDF is, en waarbij er in tweede instantie pas verbranding plaatsvindt. Geheel volgens het afterburnerprincipe...door de temperatuur van de gasstroom gigantisch op te voeren zal ie flink uitzetten...volgens mij moet je dan tot duizend graden gaan, dan blaas je het volume van de uitgaande gasstroom op tot 2x dat van koude lucht...in principe zou je daarmee de stuwkracht dus kunnen verdubbelen...
Ik wil het in de praktijk gaan uitproberen, mythbuster-style! En daarbij heb ik een beetje van jullie kennis nodig...want ik ben een beetje aan't experimenteren met manieren om die brandstof onder druk te zetten en te verstuiven en in de fik te zetten...dat alles aangejaagd door een 450W outrunner in een flinke aluminium buis.
Wat denken jullie?