De ideale bouwplank/bouwtafel

Mede omdat omdat een ander forum lid als een sitting duck uit het water werd geschoten (en geloof me, ik heb het ook niet zo op "domme" posts, maar hier werd wel heel erg fel opgedoken... 8O), hier dan meteen maar even de discussie die misschien voor meerdere mensen interesant kan zijn.

Hoe ziet je huidige/ideale bouwtafel en/of bouwplank eruit?

Is bijvoorbeeld een spaanplaat of MDF plaat bekleed met een paar platen ondertapijt erg geschikt voor het bouwen?

:proost:

gewoon een recht buro, daarop 2 platen van 18mm mdf die kaasrecht zijn.
daarop heb ik een bouwplank van graupner waar je gemakkelijk op kan spelden en ruitjes staan om gemakkelijk uit te kunnen lijnen

@Frank Stevens
Inderdaad, zachtboard is (was) het beste materiaal voor de toplaag van een bouwplank. Jammer genoeg is het, bij mijn weten (brandgevaar?) niet meer in de bouwmarkten te krijgen. Is het zo-wie-zo nog ergens leverbaar?

Zachtboard-achtig materiaal wordt gebruikt als "ondertapijt" bij vaste vloerbedekkingen, platen zijn ca. 5mm dik (2 op elkaar met een beetje tapijtlijm, voor meer "grip")....toplaag even licht "verven" met een verdunde matte muurverf of mdf grondverf om het oppervlakte minder stoffig te maken....

Kurktegels (of een kurk "prikbord") op een stevige Multiplex/spaan of mdf-plaat zijn ook een zeer bruikbaar voor speld-intensieve projecten.....

Paul Tupker zei:
@Frank Stevens
Inderdaad, zachtboard is (was) het beste materiaal voor de toplaag van een bouwplank. Jammer genoeg is het, bij mijn weten (brandgevaar?) niet meer in de bouwmarkten te krijgen. Is het zo-wie-zo nog ergens leverbaar?

Geen idee. De laatste 20 jaar heb ik het niet meer nodig gehad....

Ik heb een grote 20mm meubelplaat van 183x50 met daarop van die groene ondervloer platen gelijmd.. :) Functioneert prima!

Het is inderdaad wel een beetje stoffig... :)

Wie heeft er ervaring met die magneetplanken van o.a. Great Planes?

Ik doe het op de tuintafel die in de garage staat. :oops: :oops: :cry: :cry:
Gewoon een paar MDF planken dr over en je ziet er nix meer van.
M'n moeder vind het alleen niet zo tof die rotzooi in de garage, maar dat moet je er voor over hebben. :? 8)
Het lijkt mij ideaal om gewoon een aparte hobby-kamer te hebben, maarja daar hebben we nu door de gezinsuitbreidingen geen plek voor. :P
Verhuizen dan maar. :wink: :wink:

mathijs

nadeel van groene ondergrond platen..

je koopt ze alleen per pak van weet ik hoeveel.. zelfs met mijn geweldige bouwmarkt personeels korting heb ik dat er niet voor over.

zo lang werk ik met een witte (18mm) meubelplaat. weliswaar op een kromme tafel, maar ondersteund, en uitgelijnd tot ie kaarsrecht is,..

en met gewichtjes om de boel op zijn plaats te houden..

niet ideaal. maar het werkt... wie o wie in de buurt van almere koopt samen met mij zo'n pak meubelplaat? als de kosten gedeeld zijn valt het wel mee, en wie gebruikt er nu een heel pak op zen tafel :P

mvg
Rico.

tigermoth zei:
nadeel van groene ondergrond platen..

je koopt ze alleen per pak van weet ik hoeveel.. zelfs met mijn geweldige bouwmarkt personeels korting heb ik dat er niet voor over.

In de tijd dat ik nog zaterdaghulp was in de bouwmarkt gingen die platen ook los over de toonbank.

Groeten,
Jeroen!

(Maar das ook wat jaartjes geleden. :lol: )

Voor die "groene" (of groezelig bruin), elke zelfleggende vloerbedekkingsfirma heeft ze zo ligggen, per stuk (vaak de versneden platen "gratiszzzz").......

Ik gebruik meestal een 18 mm multiplex plaat die eventueel voorzien is van enkele balkjes om ervoor te zorgen dat ze recht blijft. Deze plaat leg ik op enkele klapschragen als ik ga bouwen. Zodra het model los kan dan gaat de plaat weer aan de kant.
Voor het bouwen van rompen heb ik een aparte mal gemaakt die ik regelmatig gebruik.

Back