De Johan van Oldenbarnevelt (1930)

950050f99857e2fe82be25e2a15c698d.jpg

Veel
aaa16778207f31d3b712b038b01c5e22.jpg

b08e752c0312fc8eb1045450407696e9.jpg

5c90a97ecff89765f1dc56727bab233a.jpg

b7aec76dff2bbaec4331c496866fbcfc.jpg

73f2354f561522de53f5a8deb0e42bc3.jpg

Veel finishing touches.

De vlag is 80 grams papier met flink witte kittifix ertussen en dan maar vervormen en iets bijknippen. Mooi gelukt!

Schitterend Erik! Heb je nog plek voor al je bouwsels? Gr. Klaas.

Inderdaad schitterend! Zeker nu met al de kleine items en details.
Leuk dat je het diorama nu ook aan ‘het publiek’ kan tonen, met al de reacties erop.
Helaas lukte het niet om in Rosmalen te komen kijken.
Gr. Peter

Inderdaad schitterend! Zeker nu met al de kleine items en details.
Leuk dat je het diorama nu ook aan ‘het publiek’ kan tonen, met al de reacties erop.
Helaas lukte het niet om in Rosmalen te komen kijken.
Gr. Peter

Er komt een artikel van de JvO in “de modelbouwer”. En vast nog een vervolg over dit diorama. Dan is het publiek nog groter! Maar ja, voor de forumleden weinig nieuws [emoji6]

Bedankt voor jullie vriendelijke woorden. Dat motiveert toch altijd weer extra. De Fuso schiet ook weer lekker op en ook daar zijn er diorama ideeen. Wie weet tot ziens op dat draadje op dit forum

Vandaag gelezen, het is echt een mooi artikel geworden.
Complimenten voor de duidelijke tekst, eveneens, aan de redactie, de mooie opmaak van de tekst.
Dit is echt lees plezier.. Henk

Dank je Henk. En met veel dank aan Gerrit Volgers voor zijn redactionele werk plus de verzorging van de opmaak, vermoedelijk de heer Flederus. Nu nog een artikel schrijven over het diorama, tussen de bouw van de Fuso door [emoji43]‍[emoji94]

Ja de opmaak was weer echt mooi, vandaar mijn reactie.
Wees zuinig op het toegestuurde extra exemplaar van de Modelbouwer.
Je hebt al een volgende stap aangegeven, diorama.
Hopelijk kan ik en vele anderen dit verslag lezen.
Henk

Het is even terug maar toch een update: ik maakte een achtergrond. Ik gebruikte die van Peard.nl. Ik ben er blij mee!

zie ook mijn Blohm & Voss verslag voor een soortgelijke achtergrond. Die is op één of andere manier nog iets beter gelukt. Waarschijnlijk de behanglijm die in de hoeken wat door het papier komt. Volgende maal ga ik fotolijm proberen.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vandaag start ik met de Johan van Oldenbarnevelt, een oceaanstomer uit de glorietijd van de passagiersvaart van emigranten op Nederlandsch-Indië, zoals het toen geschreven werd, en dat later nog vele andere doelen zou dienen, tot haar trieste einde. Maar vergaat het zo niet alle reuzen?

Wie mij volgt weet dat ik de laatste jaren veel in karton (papier) werk, een modelbouw vorm die weer enorm in opkomst is. Daar zijn veel goede redenen voor: het aanbod is enorm en vaak van zeer hoge kwaliteit, het bouwt relatief snel, het is schoon (geen huis vol zaagsel), je neemt het makkelijk mee als je een weekendje naar je schoonmoeder “mag” (sorry, ik heb een hele leuke) of op vakantie, en het is ook nog eens relatief goedkoop.

Met name door de lasercut en, in mijn geval door ook met 3d printen te “modden”, kun je er nog iets mooiers van maken.

Enige nadeel: het is niet makkelijk! Maar met elk model word ik beter, nou ja, dat vind ik zelf.

Verder is er een blad en een actieve community. Er zijn zelfs diverse Nederlandse uitgevers, alhoewel de in mijn ogen meest perfecte bouwers in het (voormalige) oostblok zitten. Polen kunnen er wat van. Ook in Duitsland is het zeer populair. Waarschijnlijk ook omdat daar geen goede “plastic” modellen te krijgen waren, en/of vanwege de koopkracht.

Maar afijn, door met het model!

Ik zal de Tjiluwah gaan bouwen en zal jouw bouwbeschrijving van de oldenbarnevelt met aandacht doornemen.
Op de Oldenbarnevelt heeft mijn broer nog gevaren als marconist en met de Tjiluwah heb ik een speciale band als werkschip en huwelijksbootje .
Meer motivatie bij de bouw , denk ik.
Je had het over nederlandse boekjes en communities. Welke boekjes en waar?
Alvast bedankt voor een reactie.

Het helemaal doornemen van je bouwbeschrijving is een goede ideeën bus. Ben begonnen met deTjiluwah, een passagiersscheepje van deKJCPL. Ook 1:250, wat een klus is na houtbouw van de Straat Futami van tekening in 1:100. Ik heb wel bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ik heb de 3D delen gekocht want ik heb geen printer. Blijft voor mij moeilijk, maar ik heb goede herinneringen aan de Tjiluwah. Dus gewoon rustig doorgaan.

Back