Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Daarmee bedoel ik, dat een goed gedimensioneerde buitenloper wellicht helemaal geen koeling nodig zal hebben, omdat je onder last nooit aan het maximale op te nemen vermogen zult komen.
De buitenlopers in mijn speedboten moeten hard(er) werken en zijn daarom op een watergekoeld motorspant geplaatst, waardoor ze na een run van 6 minuten vol gas (40 km/h) niet warmer dan zo'n 50°C zijn.
Op de foto's aan 3654 1600Kv buitenloper, die op 4S een 48K (oppervlakteaandrijving) fluitend trekt.
In de boot ziet dat er zo uit:
Vanwege de beschikbare ruimte (en het gewicht) zijn mijn waterkoelingen klein, als je het oppervlak aan aluminium plaat verdubbelt en de waterkanalen in een U-vorm boort, zal de motor amper temperatuur krijgen.
De reden voor een motor met een laag Kv is een andere; ik heb een 800Kv buitenloper en een 100A EZrun autoregelaar (4S Max) voor het lekker kunnen regelen van de lage toeren, wat blijkt?
800Kv is nog veel te hoog om de omwentelingen van de schroef te kunnen tellen in de laagste stand van de gasknuppel de motor maakt nog steeds teveel toeren.
Ik heb sinds kort een regelaar liggen, die tot 6S gaat, dus daarmee zal ik ook nog eens testen, maar dan met een motor die een veel lager Kv heeft.