De keuze om niet te reageren

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Micropuller, 11 dec 2011.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn duit in het zakje...
    Je kan nu natuurlijk roepen: " Alle mensen, wat loopt die Roel achter... Komt na 3 dagen ook nog eens boven water... Had hij beter niets kunnen typen!" ;)
    De waarheid is dat drie dagen lang een concept van dit bericht in Word had staan, telkens wijzigend, " deze tekst... kan dat wel?" of " Nee, dan die tekst, die is veel beter... maar ja, stoot ik daarmee niemand voor het hoofd? Dat zou kunnen natuurlijk, dus plaats ik die passage maar niet..."
    Kortom: na drie dagen moet het ei maar eens gelegd worden, dus daar gaat 'ie dan.

    1
    Niet reageren is inderdaad een keuze.

    2
    Net zo goed als je de keuze hebt om een wel-overwogen, een vriendelijke, behulpzame en/ of nuttige bijdrage aan een discussie te leveren.Ook wanneer je het niet eens bent met een bovenstaande bewering. Dat kan puur zakelijk op grond van argumenten. Gelukkig kunnen de meeste leden op dit forum dat ook.

    3
    Een keuze is ook om iemand bij zijn enkels af te zagen, vervolgens nog eens bij de knieen af te fakkelen om 'm vervolgens ritueel te slachten. Tot nader order onverdoofd uiteraard, want de 1e Kamer heeft het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren inzake het verdoofd ritueel slachten zeer recent getorpedeerd.

    4
    Of de keuze om je eigen mening kostte-wat-kost tot vervelens toe door te drammen, aangezien het op een forum bijna net is als in de politiek: degene met de langste adem wint.

    5
    De laatste is de keuze om gewoon te "zieken". Komt gelukkig weinig voor, maar af en toe geschiedt het. Tot en met het "stalken" van iemand op zijn eigen website toe.

    Zie hier de vijf keuzes die je ongeveer hebt.

    Om bij de laatste keuze (5) te beginnen: Dat soort lieden mogen, als het aan mij ligt, met een enorme rotschop van het forum geknald worden. "Vol in het kruis, hard in de wreef" zoals een bekend forummer het ooit beschreef. Onbeschoft, hufterig gedrag. En dat geschiedt ook van tijd tot tijd. Zeldzaam gelukkig, maar met een ledenbestand van 20.000 leden is de kans 100% dat je er zo'n kloothommel bij hebt. En ja, dat is mij een keer overkomen. Betrokkene is dan ook permanent van het forum verwijderd.

    De vierde keuze is ook prominent aanwezig. Ik hoef daarvan geen voorbeelden noemen; iedereen die langer dan 3 maanden dit forum regelmatig bezoekt weet feilloos een aantal namen van dit type lieden te benoemen. Ik zal dat dus niet doen. Op dit soort lieden werkt de uitdrukking "Niet reageren is ook een keuze" als de bekende rooie lap op de hitsige stier. Ze gaan er vol in, voor meer dan 200%. Waarbij in de loop van de discussie ook nog wel eens de eigenschappen van de opponenten wat nader belicht worden. Meestal in de negatieve zin des woords. Zwaktebod bij gebrek aan " echte" argumenten. Met " prominent aanwezig" bedoel ik overigens niet dat dit een grote groep is. Integendeel. Zij zijn echter zeer productief m.b.t. hun postings en nemen dus een relatief groot stuk bandbreedte in beslag.

    De " afzaag-types" (keuze 3) zijn niet zo uitgebreid van stof. Soms beperkt hun vocabulaire zich slechts tot woorden van maximaal twee lettergrepen: " Gel*l!' Makkelijk lezen natuurlijk, dat dan weer wel, maar het heeft toch een wat negatieve invloed op het verloop van een discussie. En dat is dan weer jammer.

    Gelukkig is de groep (keuze 2) prominent aanwezig op dit forum. Mensen die hun collega-modelbouwer willen helpen bij een bepaald probleem, of hem/haar willen laten weten dat het " project" waar men mee bezig is, het aanzien waard is. Of mensen die trots zijn op hetgene wat uit hun handen is gekomen, en dat met " de wereld" willen delen. Of in de hoop iemand ermee te kunnen helpen.

    De groep die keuze 1 heeft gemaakt levert ook zijn/haar bijdrage aan dit forum. Niet alleen zullen zij soms wel een bericht op het forum plaatsen, maar die berichten zullen waarschijnlijk weloverwogen gemaakt zijn. Anders hadden ze er inderdaad het zwijgen toe gedaan.
    Zijn dit nu per definitie de meest nuttige leden van het forum? Wellicht. Misschien. Ik weet het niet zeker. Alleen maar zwijgen en "lurken" voedt het forum niet. Op die manier komen we niet aan de ondertussen ruim 2.000.000 postings. Dus mensen moeten wel gaan posten, anders schiet het niet echt op hier...

    Wat is nu de essentie van dit (lange) verhaal?
    Dat je, voordat je op die knop "reactie versturen" ramt, eerst eens bij jezelf te rade moet gaan of datgene wat je net hebt zitten inkloppen, wel de moeite waard is om door 20.000 anderen gelezen te worden. Of dat het wellicht een uiting van frustratie ten opzichte van een enkele persoon is.

    Als het laatste het geval is: denk er dan nog eens een nachtje over, en stuur betrokken persoon dan een PBtje. In normaal nederlands graag, want anders krijg je alsnog gedonder. Ik geef toe: dat is altijd nog beter dan een stel handgranaten op een kerstmarkt in Luik te gooien, maar handig is het niet.

    Iemand suggereren dat hij beter niet had kunnen reageren is in mijn optiek minder briljant. Je kan het niet eens zijn met zijn woorden, je kan zijn bijdrage waardeloos vinden, maar iemand bepaalt zelf of hij wel of niet deelneemt aan een discussie. Wat de waarde van die bijdrage is, wordt snel genoeg duidelijk door de feedback van anderen.

    Om het verhaal in een context te zetten wat cijfermateriaal:
    ongeveer 99% van de users behoort tot categorie 1 of 2.
    Ongeveer 1% van de users behoort tot categorie 3, 4 of 5.

    Met die ene procent heeft het moderatorteam dus het meeste werk....:shock:

    Edit: Voor dat iemand nu gaat roepen: "Niet reageren is ook een keuze" :
    Denk je nou echt dat ik dit stuk, waarover ik drie nachten heb zitten denken en dubben zo een-twee-drie in de prulle(n)bak flikker?
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2011
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zeer leuk stukje voor een faq....
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @Roel: en juist hierom vind ik het nog steeds jammer dat je ooit bent gestopt als moderator.
    Chapeau!
     

Deel Deze Pagina