De knoop door hakken

Hallo allemaal,

Ik zou graag nu echt eens de knoop willen doorhakken en mijn droom wat ik al bijna 15 jaar heb waarmaken. Namelijk een echt (model)vliegtuig besturen. Ik heb heel lang flight simulator gedaan en op een gegeven moment is dit geen uitdaging meer, dus ik kom hier maar eens terug. Ik weet dat het gigantisch moeilijk is om te landen etc. Het risico dat het kapot (kan) gaan ligt daarom ook 100% bij mij. Ik zou graag een aantal dingen willen weten.

1. Is er een makkelijke manier hoe ik kan leren om een vliegtuig zelf te bouwen (incl. soort materiaal, bedrading, zenders, ontvangers, etc.)?
Zoniet:

2. Welk materiaal kan ik het best gebruiken?
3. Welke zender/ontvanger kan ik het best gebruiken? (graag goedkoop ivm. schade/kijken of ik het echt geweldig vind)
4. Wat voor bereik zit er gemiddeld op een RC?
5. Zijn er nog dingen die heel belangrijk zijn die ik vergeet?

Groetjes Sentmen.

1. Naar de modelbouwwinkel gaan. Hier een aantal draadjes spotten.

2. Iedere modelbouwwinkel heeft iemand die je een heel scala aan trainers kan laten zien. Persoonlijk vind ik de 'eerst bouwen' aanpak goed omdat je dan ook weet hoe te repareren als je een keer schade vliegt, en dat gaat sowieso gebeuren. ARF trainertjes zitten vak onder de plakfolie die slecht te repareren is en je weet volledig hoe het in elkaar gezet is.

3. Schade aan zender en ontvanger komt niet zo snel voor bij een crash... beter een goede zender en ontvanger kopen met genoeg kanalen zodat je na je eerste toestel misschien nog een hele vloot andere toestellen kunt vliegen.

4. Als je hem niet meer ziet, heb je niks aan bereik... Goede ontvangers en zenders gaan op zn minst 1 km

5. Ga eens naar een club, ze kunnen je vrijblijvend van alles laten zien. Met brandstofkisten kun je ook vrijwel alleen daar terecht omdat het erg gevaarlijk is in een woongebied. Ook is het handig om dan met je nieuwe zender (incl leeraar/leerling systeem) samen met een ervaren lid te vliegen en het zo te leren, bespaard je een hoop splinters!

Succes!

1. Is er een makkelijke manier hoe ik kan leren om een vliegtuig zelf te bouwen (incl. soort materiaal, bedrading, zenders, ontvangers, etc.)?
Zet in je profiel waar je (ongeveer) vandaan komt. Misschien is er iemand (club) in de buurt die je kan helpen.
Een makkelijke manier is er niet :-) Het kost veel oefening en minimaal een vliegtuig. Naar mijn idee is zelf bouwen om te beginnen niet de beste manier. Het beginnen met vliegen brengt wat risico met zich mee en het is zonde als je pas gebouwde kist na een paar minuten in de grond geboord wordt. Koop een goeie beginnerskist waarmee je het leert en ga ondertussen een opvolger bouwen.
De als beginnerskist veel geprezen Easystar is daar heel geschikt voor.

Een modelbouwwinkel is niet het eerste waar ik aan denk omdat niet iedere modelbouwwinkel jouw belang niet even scherp heeft :-)
Ook daarvoor is jouw lokatie wel handig.
2. Welk materiaal kan ik het best gebruiken?
Er is geen 'beste' materiaal. Het mooiste vind ik Balsa, maar da's ook het lastigste. Tegenwoordig wordt veel met Depron gebouwd. Verder moet je kijken wat voor iets je wilt bouwen. Voor een simpel kistje om wat mee te dollen is Depron het aangewezen materiaal. Voor een mooie schaalkist zal dat over het algemeen Balsa zijn. Verder kom je ook mengvormen tegen.
Bekijk eens wat bouwdraadjes.
Welke zender/ontvanger kan ik het best gebruiken? (graag goedkoop ivm. schade/kijken of ik het echt geweldig vind)
Goede zenders in Nederland koop je voor een tientje of 8 a 9. Belangrijker hierbij is op welke mode je wilt vliegen
vliegmodes_in_tekening.jpg

De besturing van een modelvliegtuig is heel anders als van Flightsimulator. Zoals op tekening te zien is kunnen de stick op verschillende manieren toegewezen worden aan een functie.
Als je bij een club gaat kijken kun je de mode aanhouden die ze daar gebruiken.
Wat voor bereik zit er gemiddeld op een RC?
Helemaal eens met Seph ;-)
Zijn er nog dingen die heel belangrijk zijn die ik vergeet?
Lees dit topic eens door :-)

Ja! Koop een Sig LT25 of LT40 en bouw die precies volgens de handleiding!

Dit zijn hele makkelijke toestellen om te bouwen en te vliegen, ideaal voor de beginner!

Groeten

Zet in je profiel waar je (ongeveer) vandaan komt. Misschien is er iemand (club) in de buurt die je kan helpen.

Zojuist mijn profiel bewerkt. Ik woon zelf in Hengelo (bij enschede). Op het model vorm maakt mij het nu nog niet veel uit. Op het moment als ik meer ervaring heb zou ik uiteindelijk op een zwaar vliegtuig willen bouwen met land functie en camera. Dit is een doel voor over 5 jaar (als het niet meer is). Ik wist (jammer genoeg) dat het veel geld kost en dat dit voor een student bijna onbetaalbaar is. Toch ga ik het doen en zal onderdeel voor onderdeel gaan kopen.

Oke. Even nu een paar dingen bij elkaar. Ik speel veel flight simulator met een joystick. Ik wil dit niet vergelijken met een modelbouw vliegtuig maar voor de besturing in die richting. Ik denk dat dat dan mode 1 is.

Zelf net even gekeken naar een aantal dingen. Ik kan niet de SIG LT25 vinden. Ook zou ik niet weten hoeveel deze zou moeten kosten. Hebben jullie toevallig een site waar ik zoiets kan kopen of is dit niet handig. Ik ben wel van mening dat als ik weet hoe iets in elkaar zit dat ik dan ook beter weet hoe iets werkt. Dus wil hoe dan ook wel bouwen (graag niet TE moeilijk).

Net heb ik een webshop gevonden waar je Phoenix RC simulator kan kopen. Is dit een redelijk goede simulator die een beetje echt laat zien hoe je een beetje kan vliegen? Of is dit meer geld innen dan iets echt simuleren?

beginnen

sentmen,

In enschede, delden, nijverdal en almelo zitten modelbouwzaken. Niet allemaal even goed gesorteerd als de link die wvr aangaf, maar een beginnersetje hebben ze allemaal. Voordat je ook maar 1 euro uitgeeft zou ik bij een modelvliegclub gaan kijken en je laten adviseren. Want jezelf leren modelvliegen kost je minimaal 1 kist... (motto van dit filmpje).

[URL="
leren vliegen.. kan dat? - YouTube[/URL]

Er zit een modelvliegclub in Tubbergen(Ikarus) en vlak bij jou op het oude vliegveld Twente (TRMC). En in de wijdere omgeving zijn er nog een 6 tal (google maar eens).

Het is goed dat je er even over nadenkt wat je leuk vind. De klassieke modelbouw werkt met balsahout, en als je het leuk vind met hout te knutselen is dat zeker wat voor je. Maar er is tegenwoordig ook een mogelijkheid om te kopen en te vliegen. Daar komt weinig knutselen meer bij kijken, maar gaat meer het vliegen zelf.

Het blijft natuurlijk altijd zo dat je wel moet repareren. Er gaat onvermijdelijk wat stuk. Modelvliegen heet niet voor niks modelbouw.

De voorgestelde vliegtuigen LT40 en LT25 zijn bouwdozen van balsahout. Dat betekent dus echt een paar weekjes 's avonds knutselen, en langzaam je vliegtuig zien ontstaan. Een geweldige ervaring, als je knutselen leuk vind.

Een tweede keus die je moet maken (zeker als je bij een club gaat praten, waar een mix van electro en nitro vliegt) is: wil ik electro vliegen, of wil ik brandstof vliegen. Eerlijk gezegd, brandstof is wel een beetje uit. Maar het heeft zijn charme.

Een balsa toestel kan meestal allebei, maar de modernere schuim modellen kunnen vrijwel alleen electro vliegen.

Op sommige vliegclubs mag je niet meer met brandstof vliegen vanwege milieu eisen (geluidshinder).

Mijn advies:
1/ praten op een club, overleg wat je wilt, en in welke mode (zie eerdere post) je "leraar" je leert vliegen.
2/ oefen wat met een simulator om te wennen aan de "mode" die je straks moet gebruiken. Een Phoenix simulator kan goed. Stel hem in zoals je overlegd hebt met je leraar. De simulator kost je de kop niet, en soms kun je hem lenen van iemand op de club.
3/ koop je beginnerstoestel (hout of schuim...whatever you like).

Een goed beginners schuim toestel is de Hype "U can Fly" dat je met een beetje zoeken compleet met zender koopt rond de 200 euro. En met een beetje inzet en goed weer is die 5 jaar geen 5 jaar hoor. Dan zie ik jou volgend jaar rond deze tijd met een FPV toestel.

Volhout
MVC Vjenne Vleigers (Vriezenveen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf werd mij (door familie, vrienden en kennissen) al gezegt dat op vliegveld twente word gevolgen. Dus ik heb naar hun een "tweet" gestuurd hoe ik dat het beste kan doen. Hebben jullie hier ook tips voor hoe ik hun het beste kan bereiken?

Wel is het probleem dat ik juist geen knutselaar ben. Ook al heb ik wel goede ideën, ik heb het geduld niet voor om met inieminie houtjes te werken. Zou wel kunnen werken met wat grotere toestellen. Maar dit word weer te duur. Reperatie maakt niet uit. Daar heb ik wel tijd voor (maak ik tijd voor).

Zijn er dingen wat ik sowieso moet hebben en wat niet uit maakt? In het begin wil ik eigenlijk een goedkoop "prut ding" halen zodat ik daarop kan testen, want dan is het niet zo duur om te vervangen. Misschien een HEEEEL slecht voorbeeld (sorry ben 100% beginner), maar zou ik voor de eerste maanden (2 of 3 maanden) bijvoorbeeld op een fast3 kinder ding kunnen proberen, dan lijkt mij toch dat je dan de basis een beetje kan leren (vergelijk het met een goedkope 3-wieler voor een peuter om te leren fietsen). Of zit ik nu 100% verkeerd en zal ik het juist hierdoor verkeerd aanleren?

Even nog een paar vraagjes.

1. Frequenties. Hoe zit dat daarmee? Zijn deze per vlucht aan te passen of is dit eenmalig?
  2. Is het mogelijk om bijv. op een trainer 40 een FPV op te bouwen? (ivm. gewicht. Dit is voor later.
  3. Ik wil mij graag gaan richten op de zender 1. Hoe zit dit eigenlijk? Heeft dat ook met de ontvanger te maken of staat zender en ontvanger los van die 2?
  4. Wat voor een brandstof gebruikt een brandstof motor (geen electro motor)
Bedankt voor alle vragen die jullie mij hebben beantwoord!

Groetjes sentmen.

HOi

Neem even een keer de tijd om naar een winkel of club te gaan en je daar te laten informeren. Dan leer je in 10 minuten meer dan dat je hier in 200post kan leren.

Vergeet het idee van FPV voorlopig even, leren vliegen is best even een klusje waar je wat tijd mee bezig bent. Je zal eerst goed (en vooral veilig) moeten leren vliegen voordat je het hele vliegen complexer maakt met de FPV setup.

Vergeet zenders met losse kristallen (=frequenties) en ga meteen voor een 2.4Ghz zender/onvanger. Dat type zenders/onvangers heeft geen kristallen, maar grofweg stuurt de zender een unieke code uit, die alleen de aan die zender gekoppelde onvanger (dat koppelen heet 'binden') zal accepteren.

Modelbrandstof is methanol+olie+nitromethaan, verhouding grofweg 75%methanol,20% olie, 5% nitro, te verkrijgen..... je raadt het al.... bij diezelfde winkel waar je eens een bezoekje aan zou moeten brengen.....

HOi

Neem even een keer de tijd om naar een winkel of club te gaan en je daar te laten informeren. Dan leer je in 10 minuten meer dan dat je hier in 200post kan leren.

Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt. Ik ben al mee bezig om contact te zoeken. Echter is dit moeilijker dan gedacht. Is het ook mogelijk om gewoon langs te komen zonder enige afspraak? Lijkt mij niet:(

Mag ik misschien nog 1 laatste vraagje stellen?

Hoeveel tijd gaat het kosten (mbv. een instructeur) om goed te leren vliegen en hoeveel tijd gaat dit kosten?

Daar is geen precieze tijd aan te hangen. Het ligt o.a. aan je eigen aanleg, de instructeur en hoeveel tijd je hebt. Als je er de nodige tijd in steekt halen de meesten in een seizoen hun brevet wel.
Het helpt om te simmen (vliegen op een simulator)? En dan geen flightsimulator, (waar je a.h.w in de cockpit zit), maar een simulator voor modelvliegen, waar je 'op de grond staat'. Dan is links ook links als je van je weg vliegt, maar links wordt in een keer rechts als je op je af vliegt. En da,s in het begin erg lastig :-)
Het kost veel tijd om de juiste reactie er in te slijpen.
Voor de simulator kun je dan het beste een zgn. USB zender kopen (plm 10 euro) die je op de PC gebruikt, waar, net als op de echte zenders twee knuppeltjes zitten.
Voor de vliegmode kun je het beste kijken wat ze op de club van jouw keuze gebruiken.

Edit. Er zijn gratis simulators zoals FMS en RC-Deskpilot voor op de PC, en er zijn commerciële simulators. Om alleen de juiste reflexen te oefenen is een gratis simulator voldoende

Bij de meeste clubs kan je gewoon langs gaan, ze schieten je heus niet van het veld af! Soms moet je een paar bezoekjes brengen omdat er om wat voor reden dan ook niet gevlogen wordt.

Je zal wel even zelf moeite moeten doen en je op de club even zelf voorstellen en laten weten dat je geinterreseerd bent en ook wil gaan vliegen. Meestal heb je na 1 of 2 personen wel iemand te pakken die je graag alles wilt vertellen.
(je ziet vaak mensen op een club komen kijken en zich heel afstandelijk houden, en dan lees je naderhand dat niemand ze op die club aansprak)

Maar hou er ook ff rekening mee dat je mensen niet aanspreekt als ze net hun motor aan het starten zijn of net willen gaan vliegen, dan willen de mensen hun concentratie er graag bij houden.

Kijk ook eens op diverse clubs hun site, daar staat vaak ook e.e.a. aan info.
b.v. http://www.bmvc.nl/motorvliegen/motorframe.html

Bij de meeste clubs kan je gewoon langs gaan, ze schieten je heus niet van het veld af! Soms moet je een paar bezoekjes brengen omdat er om wat voor reden dan ook niet gevlogen wordt.

Waar ik langs wil gaan is op vliegveld twente. Vroeger was dit van de luchtmacht. Ik ben daar vroeger 1x geweest en er was zware beveiliging. Weet niet hoe dat nu zit. Weet iemand hier meer van?

Maar hou er ook ff rekening mee dat je mensen niet aanspreekt als ze net hun motor aan het starten zijn of net willen gaan vliegen, dan willen de mensen hun concentratie er graag bij houden.

Dankje voor de tips!

Voor de simulator kun je dan het beste een zgn. USB zender kopen (plm 10 euro) die je op de PC gebruikt, waar, net als op de echte zenders twee knuppeltjes zitten.
Voor de vliegmode kun je het beste kijken wat ze op de club van jouw keuze gebruiken.

Vliegkeuze is al meer dan duidelijk. Ik bedoel met flight simulator niet dat ik al kan vliegen. Ik weet dat de RC sector over het algemeen veel directer en wendbaarder is. Een klein tikje aan de knuppel is genoeg om een hele andere richting op te gaan. Ik bedoel met flight simulator wel dat ik enige ervaring heb met bepaalde theorieën.

Maar even weer on topic. Heb je toevallig een linkje van zo'n USB zender waar ik zoiets kan kopen?

linkje van zo'n USB zender waar ik zoiets kan kopen?

Gezocht op "USB-zender+modelvliegen" en "esky simulator"
Wel wat duurder als ik in eerste instantie zei :-)

RCtechnics

E-Sky Vlieg Simulator USB - Mode 1 EK2-0905A | Simulator pakketten | Flight simulators en simulator | www.twr-trading.nl

Esky USB 2.0 4CH Flight Simulator RC Helicopter / Airplane EK2-0905A - Toysonics.com

E-Sky Simulator

Simulators | E Sky Shop

RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Verder heb ik een paar jaar geleden de commerciële simulator "Easyfly 4" op een beurs gekocht voor plm 80 euro. Die versie is wat ouder, maar voor mijn doel prima geschikt. Bovendien zat daar een USB-zender bij.
Prima om tijdens de lange winteravonden het gevoel een beetje te behouden :-)

Een klein tikje aan de knuppel is genoeg om een hele andere richting op te gaan.
Dat zijn zaken die in te stellen zijn. Op het vliegtuig bijvoorbeeld door de stuurstangetjes verder weg of dichterbij de as van de servo te plaatsen. Op de echte zenders zit tegenwoordig meestal ook de mogelijkheid dit softwarematig in te stellen.

Back