De knuppel in het hoenderhok

Aha de knuppel in het hoenderhok en de beer is los :2gunfire:

Max gewicht heeft drie redenen.

1 De max vleugelbelasting van 75 gram /dm² binnen FAI reglement.
2 Vliegbaarheid van het model en dus veiligheid op het parcours.
3 Structureel max belasting op de hoofdligger binnen grenzen houden en daardoor constructie eenvoudig houden.

Het Min gewicht is om de boel structureel in orde te houden zonder gebruik te hoeven maken van ''hoge sterkte'' materialen maar meer nog om de ARF modellen competitief houden.
Een van de grootste redenen dat we sinds een aantal jaar weer flink wat nieuwe racers op de races zien is dat er een aantal ARF's op de markt zijn die met de Irvine 40/39 een competitieve racer maken. Er zijn voldoende klassen die totaal uit de hand zijn gelopen qua technologie en dit ook in de aanwas van nieuwe deelnemers merken.
(E)Q500 is een instapklasse met "limited technology".

Voor de EQ500 kisten denk ik aan een min airframe (excl accu) gewicht om eea structureel in de hand te houden en en min en max totaal gewicht.
Ook hierbij wil ik gaan kijken naar het gewicht van de ARF's als uitgangspunt.
Evt een min accu gewicht om te lichte accu's tegen te gaan en dus levensduur van de accus te verlengen.

Willen jullie de gewichten van jullie Q500's eens posten met vermelding van de gebruikte motor.

Wilen jullie ook de gewichten van de EQ500's zonder accu posten met vermelding van gebruikte motor en het gebruikte accu gewicht.

Verder zou ik graag zien dat er een test uitgevoerd gaat worden met de Gouvenour mode van een ESC samen met een STD prop. Hiermee kunnen we de snelheid precies inregelen op die van de brandstof Q500's

Wie wil deze test gaan uitvoeren ???

Wie wil de komende discussie begeleiden en evt documenteren zodat we op de vergadering tot een wijs besluit kunnen komen.

@ Peter kom maar op met je carb vs venturi voorstel wat mij betrefd op het forum.

@ Hugo, Nogmaals het is niet de bedoeling om jouw nieuwe kist te dwarsbomen maar om een zo stabiel en langlopende klasse te creeren.

Oh ja, Wielen. :snipersmile:

Jullie vliegen nu met de pizza cutter wielen die start en landing moeilijk maken.
Gewone wielen zouden mischien een hoop reparaties op de race dag schelen.

:tank:

Thx Robbert

Laatst bewerkt:
M'n viper met Hyperion motor:

Zonder accu: 1455 gram
Accu: 440 gram(Flightmax 40C 3000 mAh)
Totaal vliegklaar: 1895 gram.

Dit is met 3 ~20 grams servo's en de ontvanger wordt gevoed door de regelaar.

Paul

Oh ja. En een voorstel voor backup stroom voorziening van ontvanger. Ik heb simpel een cel lipo met diode paralel staan. Voldoende om een kist veilig aan de grond te krijgen als de esc uitbrandt.
Thx Paul.

Gewicht van mijn Q500:

Viper ARR
3x 3003 standaard servo
1x hs81 op gas
4x 800mah aaa accu
C17
Irvine 39

Vleugel 570 gram
Romp 1150 gram

Totaal: 1720 gram

Hehe Robbert, dat je zo zou uitweiden haha, je hebt gelijk over regelementen is inderdaad nog wel het e.e.a te zeggen. En ja, ik ben inderdaad voorstander van een standaard carburateur in de 2 takt klasse en de venturi uit te bannen, een venturi is nou eenmaal niet voor iedereen bereikbaar (niet iedereen heeft de kennis en een draaibank).

Peet

Een ventiri is wel een mooie oplossing voor een motor waar geen standaard Carb meer voor te krijgen is.
En zoals je zelf heb gezien is het ook een nadeel als je de motor niet lekker aan het lopen krijgt;) (hoofddorp??)
Dus ik zou gewoon een iets kleinere venturi maken Peet! Dat is een stuk betrouwbaarder.

Een ventiri is wel een mooie oplossing voor een motor waar geen standaard Carb meer voor te krijgen is.
En zoals je zelf heb gezien is het ook een nadeel als je de motor niet lekker aan het lopen krijgt;) (hoofddorp??)
Dus ik zou gewoon een iets kleinere venturi maken Peet! Dat is een stuk betrouwbaarder.

Hmm, wrijf het nog even in van dat niet lekker lopen haha. Heb mijn lesje wel geleerd. Maar het handhaven van de open venturi druist tegen het principe van een standaard (instap) klasse in. We leggen overal doelbewust beperkingen op om de strijd zo eerlijk mogelijk te laten en dat staan we dit toch toe, dat wil er bij mij niet echt in. Een goed afgestelde venturi (en daarvoor moet je blijkbaar niet bij mij zijn ;) ) geeft wel degelijk snelheidswinst en dus een technische voorsprong en dat willen we toch juist niet in de Q500 klasse?
Je argument w.b.t. oude motoren: als ik om me heen kijk tijdens de races van afgelopen jaar dan vliegt de overgrote meerderheid met de .39 Irvine. Op dit moment de beste motor. Een betaalbaar en gangbaar model waar nog carburateurs voro in overvloed zijn. Ik ken niemand die nog met zo'n oude motor vliegt dat daar geen carb meer bij is (of ik heb niet goed gekeken). Een om nu voor zo'n kleine niche een uitzondering te maken.... gaat me een beetje te ver.
Ik heb liever gelijke monniken gelijke kappen..
Kappen met de open venturi zou ik zeggen.

Als de accu binnen de regels valt, dan mag deze gewoon gebruikt worden.

Hou je er wel rekening mee dat de accu snel verwisseld moet kunnen worden op de wedstrijd. Mogelijk komt er een regel dat de accu snel verwisseld moet kunnen worden, omdat op dit moment het wedstrijdschema vaak niet gehaald kan worden door wachttijden van het verwisselen.....

Gewichten.

Totaal vlieggewicht (schoon aan de haak):
Raptor 1690 gr, (met Irvine .39)
Blackjack 1825 gr, (met Irvine Q40) (hoge gewicht zit hem voornamelijk in de zwaardere motor)
Viper 1630 gr (met Irvine .39)
Viper 1635 gr (met Irvine .39)
Viper 1660 gr (met Irvine .39)

gebruikte servo's verschillen:
op aileron of Hitec-HS225 of MKS-DS9660 of 2x Hitec-HS56HB
op hoogte Hitec-HS225 of Futaba S3001
op gas, wat ik nog heb liggen

accu of 800mA AAA of 2000mA AA (Eneloop)
ontvanger Spektrum Ar6200 of Ar7000 met sateliet

Laatst bewerkt:
Als de accu binnen de regels valt, dan mag deze gewoon gebruikt worden...

Zolang die regel niet wijzigd. En er wordt dus aangekondigd dat de regel wel eens aangevuld zou kunnen worden met een minimum gewicht. Wat dat gewicht dan zou kunnen zijn wordt niet gemeld. Ergo, ik kan nu fijn een accu aanschaffen en die na 16 januari alleen voor de training gebruiken? Ik snap dat een ´nieuwe´ klasse wat fine-tuning van de regels vraagt, maar ik zou het zelf zeer op prijs stellen om bijvoorbeeld ten tijde van de laatste race van een seizoen de regels voor het volgende seizoen bekend te maken, zodat je je daar op kan focussen. Worst case scenario koop ik nu een GP Viper, en wordt die volgend seizoen afgekeurd op weet-ik-veel-wat.

Hugo

romp met elektromotor (210 gram), 937 gram
accu, 4000 mAh 559 gram
vleugel, 543 gram

Samen een Grand Challem van 2039 gram.

Groet, Cor.

GP Viper
Romp + hyperion/Jazz80/3xHS225/M-Link 6Light= 947g
Vleugel = 545g
Accu (xcell 4300) = 566g
Totaal: 2058g (conclusie nieuwe accu's nodig en er zit teveel stof op de Viper)

Als een regelaar echt goed uitbrand dan loop je ook een theoretische kans dat de +/-/signaal draad naar de ontvanger een kortsluiting krijgen en dan helpt een losse ontvanger accu ook niets meer, tenzij je bijvoorbeeld een externe opto richting regelaar gebruikt.

Governer test wil ik best uitvoeren, moet toch ook nieuwe accu's bestellen dus kan er ook wel een cc icelite 100 bij. Ik vraag me alleen nog steeds af of het fijn gaat vliegen en goed gaat werken, maar dat zullen we zien. Mijn voorkeur voor regelgeving is bij het huidige motor systeem te blijven zoals de Duitsers nu ook ongeveer gaan doen (wel met andere motoren). Al het andere maakt het ingewikkelder en duurder. Accu minimum gewicht of een minimaal continu amperage lijkt me een goede zaak.

Thx Johan voor het test aanbod. De Duitsers gaan ook testen met een YGE regelaar met een toerenbegrenzer hoorde ik net. De Duitse setup is een hoogtoerige versie Q500 Nelson props met wellicht geluidsproblemen.
Daar missen ze een kans m.i. Ik denk dat vergelijkbare snelheiden bereikt kunnen worden met lagere toerentallen en grotere props. Zij hebben de EQ00's inmiddels boven de 250 Km/hr en qua snelheid op Nelson Q500 niveau. Wij mikken op 160/170 ons sport Q500 niveau. Maar ik zie mogelijkheden om bijvoorbeeld met alleen wijzigen van Accu ,RPM limit en props zo in de Duitse competitie mee te doen en andersom.

Zowel in de ESC als in de backup lipo een diode opnemen en evt een zekering??

Goed plan min accu gewicht en/of c rating

Wie maakt een xl sheetje met de gewichten enz.

Thx voor de positive inbreng.

Back