Een 4035 kan in theorie al 40% meer koppel genereren dan een 4025 als je alleen de langere stator meeneemt. De benodigde stroom voor hetzelfde koppel is dus lager en hiermee zal de 4035 minder stroom verbruiken en toch meer "gevoelde power" hebben.
Maar jij kijkt dan alleen naar de stator lengte.
De koppelconstante wordt bepaald door Km = 2 * N * B * L * R
N=number of turns per phase
B=strength of the permanent magnetic field
L=length of the stator / core (or the magnet too, if they are equal)
R=radius of the stator
i=current in the motor windings
En T = 4 * N * B * L * R * i
Dus daar zit inderdaad de lengte van die stator in. Maar ook andere dingen als aantal windingen.
En het leuke is dus dat
kv*km=1
Oftewel als je motor hetzelfde kv heeft dan is ook de km hetzelfde en zal hij dus hetzelfde koppel leveren bij dezelfde stroom ongeacht de stator lengte. Dus een 4025-500 levert net zoveel koppel als een 4035-500.
In de praktijk verandert er meer: bij gelijke kv-waarde zal de 4025 meer wikkelingen nodig hebben en hierdoor is de draadlengte (weerstand) groter en de haalbare draaddikte minder groot (weerstand). Ervan uitgaande dat beide motoren dezelfde spanning gebruiken zal de 4025 dus nog meer in het nadeel zijn omdat de haalbare stroom lager is.
Jep qua levensduur is de 4025 in het nadeel. Maar of hij dat qua prestatie ook echt is... Dat verschil is minder groot dan een hoop mensen denken naar mijn mening.
Voor de duidelijkheid. Ik zie het nu van handwikkelen van motoren, is een kwestie van optimaliseren. En ik ben het zeker met je eens dat het complexe materie is waar veel achter zit. En het kan best zijn dat ik sommige zaken buiten beschouwing laat of teveel versimpel.
Maar er worden soms bepaalde uitspraken gedaan als.
At almost 6Kw it is no slouch I'm sure
Higher Kv motors make more power for the same head speed period.
the simple answer is lower turn(higher Kv) motors have lower resistance and thus "Flow" more current which makes more power.
Waar mijn haren van overeind gaan staan. Mensen kopen dan een 10kW motor omdat ze denken dat die veel meer vermogen levert (in de praktijk) dan een 3kW motor terwijl dat verschil in prestatie in enkele % is uit te drukken.
Dekker, heb je toevallig flight logs van een standard vs custom motor voor me om me te overtuigen dat het wel degelijk veel verschil kan maken?