de kriek is klaar

Discussie in 'Duikboten' gestart door theodorusjex, 20 aug 2005.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de kriek is weer eens klaar dacht ik

    motoren er in
    heel de zaak terug verbouwd met een duiktank en heel de santekraam
    alleen de sensor sturing ontbrak nog
    maar boven water varen moest kunnen

    dus de kriek in het water en testvaart
    de kriek vaar zoals elke andere type VII
    kort draaien is er dus niet bij boven water en zeker niet in de test tank want die is maar 50 cm breed

    nu is er weer een ander probleem opgedoken
    de achterste duikroeren zitten muur vast ??????
    de stuur stang buigt gewoon door en de roeren bewegen geen mm????????????
    geen idee wat er aan de hand is maar nu moet de boot wel open en gaat de mooie verflaag er aan
    snik snik
    en juist dat wilde ik vermijden daar theo er zo een mooi werk van had gemaakt
    maar er zit niets anders op want ik heb er dus geen idee van wat er verkeert kan zijn gelopen met die stuurhevel
    het is recht toe recht aan dus er kan in principe niets verkeert aan zijn
    ik ga de romp langs onder open maken en hopen dat ik zo het probleem kan verhelpen
    want het dek daar wil ik zeker niet de zaag of mes in zetten

    update volgt als ik weet wat er aan de hand is

    groetjes raf
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    de stuur hevel was vast gekleeft ???????????
    hoe het is kunnen gebeuren mij een raadsel maar hij zat zo vast als een huis
    heel het stuk met de ophanging er tussen uitgezaagt en toen kwam de hevel mee
    de hele midden ophanging moet opnieuw gemaakt worden
    twee dunne stukjes abs moeten eerst terug in de gaten worden gelijmt en dan opnieuw de gaten boren voor de bussen
    ik ga deze keer de midden sectie aan de onderkant open laten zo kan ik er altijd aan
    de stang waar de beide roeren op zitten ga ik zo maken dat ik ze kan demonteren
    dan kunnen ze er altijd uit zonder dat ik een van de twee zij verstevigingen moet losbreken

    en zo bouwen we maar verder en vervelen we ons niet hahahahaha
    kan er nog mee lachen
    stukje draaien en twee nieuwe ophangingen maken en we kunnen weer eens gaan proberen proef varen

    eigenlijk heeft de keiek nog niet anders gedaan dan proef gevaren hahahahaha

    tot update


    groetjes raf
     
  3. Zeg Raf.

    Dat is zeker een tegenvaller.
    Denk je dat alles mooi in elkaar zit,zit de boel vast.

    Zijn de roeren niet te ver doorgedraait ????
    Weet niet hoe je roerconstruktie er uit ziet,maar ik heb het ook een keer gehad met èèn van mijn boten.
    De roeren wilden niet meer in de neutraal stand,zaten dus vast.

    Nou hoop dat je de oorzaak vindt.

    Sucses.

    Harry.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo harry


    nee de roeren (duikroeren) kunnen niet doordraaien
    de stuur hevel kan maar een beperkte beweging maken dan loopt die aan beide kanten tegen een stuk romp aan
    ik dacht ook eerst dat zoiets gebeurt zou zijn of dat de moer tever uitgekomen was en deze zo de zaak blokeerde maar niets was minder waar

    hebben we weer wat te doen
    de roerhevel is reeds klaar nog juist een stukje draaie werk en dan beide aan elkaar solderen
    en dan terug de ophanging maken
    ik maak hem wel ietsje dunner doordat ik nu messing ga gebruiken inplaats van nylon
    want ik heb iets meer plaats nodig nu ik de openingen terug moet opvullen met plastiek (abs)


    groeten raf
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    gisteren de eerste duik van de kriek en de ellende gaat verder hahahahaah

    na de snesoren voor vol detectie te hebben in gebouwd en te hebben getest waar alles feilloos werkte
    de romp gesloten en in het test basin met die boot
    het duiken ging langzaam maar dat was te verwachten
    varen kan maar voor 2 meter maar de snelheid was toch niet dat wat ik er van verwacht
    er zit nog te veel vet in de assen nudat de lipringen geplaatst zijn is dit niet meer zo belangrijk
    dus dat moet er uit

    na 5 minuten plots geen reactie meer van de motoren ?????????????????
    na het openen van de wtc bleek er water in de wtc te zitten
    en niet een klein beetje ook
    de regelaar was onder gelopen en nu zijn de fets hemelen (naar zen moer)
    dus gaan kijken of ik aan 12 van die fets geraak ?????
    ineens een paar nemen die iets meer aan ampjes kunnen trekken

    en nu staat die boot dus terug op het droge

    om knetter van te worden
    groetjes raf
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Het zit je duidelijk niet mee met deze boot, wat een pech :evil: Succes met de reparaties!
     
  7. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    Een man met zoveel bouw ervaring gaat toch eerst druk testen en kijken waar de luchtbellen naar buiten komen ,dat bespaard een hoop ellende,of zie ik dat verkeerd.

    Suxes verder.

    Gr Joop
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    je ziet dat dus verkeert lol

    er kwamen namelijk geen lucht bellen uit de boot
    er was eigenlijk helemaal geen lek in de wtc
    en de test was in de test tank (basin)dat in mijn tuin staat
    dus dit was eigenlijk de test

    als je dit draatje volgt dan zie je dat ik een nieuwe duiktank heb ingebouwd en alle componenten opnieuw heb geschikt op de techrek

    ik heb de duiktank op zich zelf getest en deze is dus waterdicht
    wat het probleem eigenlijk is dat heb ik dus nu gevonden

    het probleem
    de pomp pomt water in de duiktank maar doordat ik een heel moeilijke bocht heb moeten maken heb ik een darm met een dunnere binnen diameter moeten gebruiken om dat deze anders dicht ging zitten
    de oplossing met een veer er in kon niet doordat deze darm reeds zo dun was dat deze er niet in zou kunnen
    nu heb ik IN deze darm om die bocht te maken een dikwandge darm gestoken met een dunnere binnen diameter en dit ging goed want de slang(darm)klemt niet meer dicht dus ik dacht hola dat werkt en dat was ook zo

    maar nu loopt het water onder hoge druk in de duiktank maar het debiet is eigenlijk heel klein
    ik krijg dus een fijnstraaltje zoals een hogedruk reiniger

    als de tank vol is doet de detektie zijn werk en slaat de pomp af
    maar dan dalt het water door de beweging van de boot en springt hij terug aan en uit en aan en uit
    maar telkens komt er een heel klein beetje water IN de wtc terecht
    en na een paar keer opduiken was dit toch al snel een 25 cl wat dan weer wel veel was en zo is dus de regelaar met zijn voeten in het water komen te staan met alle gevolgen vandien


    het tweede probleem is dat ik deze romp dus niet kan druk testen want de lucht lekt terug weg langs de tandwielen van de pomp
    de klep staat er nog niet tussen want ik moet nog wat elektronica bouwen om deze met het zelfde kanaal te schakelen als de pomp

    ik heb een oplossing denk ik met een servo printje en een relais om deze klep te sturen
    maar dat moet nog getest worden buiten de boot of dit werkt


    hopelijk geeft deze uitleg wat meer info hoe het is kunnen gebeuren en kan dit probleem voorkomen worden maar dan moet ik weer een andere schakeling gaan bouwen met een uit hysteriese die niet meer zo snel achter elkaar aan en uit kan schakelen



    groeten raf
    nu opzoek naar 12 fetjes en het zijn weer japanse nummers dus dat wordt weer gezellig
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    dat is een bekend probleem van de pompen die je gebruikt he.

    het tweede probleem is dat ik deze romp dus niet kan druk testen want de lucht lekt terug weg langs de tandwielen van de pomp
    de klep staat er nog niet tussen want ik moet nog wat elektronica bouwen om deze met het zelfde kanaal te schakelen als de pomp

    De pompen die bv Norbert heeft hebben dat dus niet.
    En ik denk dat je aan het eind ook niet veel duurder of goedkoper uit bent.
    Nu is er elektronica kapot gegaan.
    Omdat er toch water in je boot gekomen is.
    Je moet ook nog een klep met elektronica bouwen.
    Dan weet ik zelf wel wat ik zou doen.

    En waarom 2 slangen (darm) in elkaar?
    Zo dik zijn die dingen nu ook niet dat je bv een 6 mm niet in je boot krijgt.
    En een "Hoge druk reiniger" heb je toch niet nodig in je boot he :( :? :D :D :D

    Hein
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    de slang moet een heel erg kromme bocht maken
    een bocht met een kronkel er in en dan helemaal terug buigen
    je zal wel tezien krijgen hoe ik het heb moeten proberen oplossen

    ik ga dus proberen ergens plaats te winnen om de pomp wat meer plaats te geven en zo de slang wat meer plaats te gunnen zodat die kleine slang er tussen uit kan

    de pompen van norbert hebben niet zo een groot debiet dat is het probleem
    ik heb in 2004 die revel u47 zien duiken met zo een pomp van norbert en dat ging niet zo snel naar onder als ik zou willen
    daarom gebruik ik dus deze pompen die ik nu heb
    alleen als je de diameter van de darmen te klein maakt zoals ik nu ondervonden heb krijg je deze typische problemen
    gewoon niet aan gedacht denk ik dat de diameter van die kleine zwarte slang zo wel heel erg klein geworden was

    het probleem is eigenlijk niet de darm maar de bochten die hij moet maken om bij de uitstroomopening van de pomp te geraken

    de regelaar herstellen zal geen probleem zijn
    maar de wtc terug aanpassen dat is weer wat anders
    ik heb het probleem met de klep reeds opgelost door een servo printje te gebruiken en een micro relais
    als de pomp gaat draaien valt de relais af en krijgt de klep geen stroom meer en kan de lucht doorstromen
    stopt de pomp dan krijgt de klep weer stroom en is de slang afgesloten

    groetjes raf
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    een messing buis in een bocht buigen?
    Werkt ook heel goed hoor.

    En waarom moet een boot zo snel duiken.
    Hier op het forum moet alles zou detail getrouw mogelijk zijn.
    Zo precies mogelijk op schaal.
    Elke klink nagel moet op de jusite plaats zitten.
    Maar bij snelheid en duiksnelheid moet het zo snel mogelijk.
    Het is toch niet mooi als het te snel gaat.

    Hein
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    als een boot 5 minuten nodig heeft om de periscopen onder te krijgen vind ik het toch wat lang duren
    het moet niet op 20 seconden maar met 1 minuut ben ik ook reeds tevreden

    groeten raf
    ps voor de rest heb je gelijk
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    :( :(
    Tja 5 min is ook lang om te duiken he.
    Dat is dus ook 5 min om boven te komen.

    :idea: :idea:

    Máár zo krijg je wel snel een show tijd vol. :D :D

    Hein
     
  14. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi
    ik ben wel nieuwsgierig hoe groot de kriek wel niet moet zijn ,5min om onder te komen als je weet wat de gemiddelde pomp aan water per minuut weg drukt lijkt het mij dat er erg grote ballast tanks gebruikt worden , zelfs een slange pomp die toch niet snel pompt gaat vlugger.
    wat is de geheime instalatie , welke verrassingen worden hier gebruikt.
    groeten fred
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo fred


    lees eerst eens over het probleem in de vorige topic's dan wordt er reeds een gedeelte van het geheim opgelost

    het is een normale tandwiel pomp
    de inhoud van de tank is 400 cc

    omdat de aansluiting tussen de pomp en de tank maar 1 cm van elkaar zit maar dat de pomp ook nog eens 1 cm naar boven toe zit is er heel weinig plaats om de darm rechtstreeks aan te sluiten
    de knik die de darm moet maken klemt altijd dicht
    dus heb ik IN deze darm een andere dikwandige darm gestoken die niet KAN dicht plooien en dacht dat het probleem was opgelost
    het was ook opgelost maar doodat de tweede darm zo een kleine opening had heeft de pomp moeite om het water door de darm te pompen en bekom je een fijn straaltje water onder hoge druk
    er is wel druk maar geen debiet en dat is juist wat we niet moeten hebben
    een duiktank moet debiet hebben met weinig druk

    nu ik zo alles bekijk en mijn goede vriend Hein heeft me daar weer eens goed mee geholpen (dank u wel hein) heb ik het probleem nu ontdekt en kan ik ook naar een oplossing gaan zoeken

    ik heb liever dat het meteen defect gaat dan pas na 1 jaartje
    en vooral dat het model nog in de test tank licht inplaats van in een vijver
    dat de regelaar ook schade heeft opgelopen is gewoon een spijtige zaak

    dus nu de oplossing zoeken en vooral de plaats om de darm te kunnen aansluiten

    groetjes raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo



    hier weer een update van de kriek en we zijn nog steeds bezig


    de regelaar is vervangen door de reserve
    hij heeft nu een plaatsje gekregen wat ik als eerste verworpen had daar hij nu achter de ontvanger zit
    en daar ik normaal deze twee zaken zover mogelijk van elkaar weg wil hebben om storingen te vermijden ben ik hier dus minder gelukkig mee

    maar nu kan hij dus niet meer onder lopen
    het enige dat nu nog tegen de bodem zit is de pomp (pompgedeelte),de beide motoren en de accu's
    al de rest zit hoog boven in de romp (stabiliteit terug testen)

    de slang van de pomp naar de duiktank is vervangen door een met een grotere diameter
    ik had nog een L stukje liggen en daar kon ik na een stukje te hebben afgezaagd net de bocht die steeds dicht ging mee maken
    de pomp heeft het nu minder zwaar en 30 sec om te duiken vind ik voor deze boot niet tegek

    na het testen ????????????? water in de boot
    geen idee waar het binnen kwam
    ik ben dan maar het acjter dek beginnen te slopen(sorry theo van de mooie laklaag)
    en (eigen sensuur dan maar)
    de kriek is gebouwd zo rond dat ik ook de u2540 aan het bouwen was
    en daar hadden we een suppersterke lijm (bexane)gebruikt om de bajonet sluiting aan de WTC te lijmen (zie de u2540)
    deze was bij de u2540 los gekomen
    wel bij de kriek hetzelfde probleem maar nu is hij niet helemaal los maar een beetje
    het verschil in bajonet is dat die van de kriek over de pvc buis zit en die van de u2540 er op

    nu ga ik die ring langs binnen met epoxy opnieuw lijmen daar hij er dus niet helemaal is afgekomen
    en hopen dat het met die epoxy dus allemaal netjes vast blijft zitten
    opschuren van de alu is een probleem daar er nu van alles in de weg zit
    gelukkig heeft theo het tech rek zo gemaakt dat ik het achterste gedeelte er kan vanaf schroeven (dank u theo)en zo heb ik toch een betere toegang to dit deel van de boot

    groetjes raf
    we gaan weer verder want ik wil nu eidendelijk ook eens met de kriek varen weetje
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    waarom heb je problemen met de ontvanger en de snelheids regelaar bij elkaar?

    hij heeft nu een plaatsje gekregen wat ik als eerste verworpen had daar hij nu achter de ontvanger zit
    en daar ik normaal deze twee zaken zover mogelijk van elkaar weg wil hebben om storingen te vermijden ben ik hier dus minder gelukkig mee


    In de Skipjack zitten ze al 12 jaar ongeveer boven elkaar gemonteerd.
    En in de 206 zeker al 10 jaar.
    Nooit een probleem gehad.
    De snelheidsregelaar is een Rokraft 100.

    En als lijm moet je eens UHU Plus Endfest 300 proberen.
    Bij het uitharden wordt deze lijm eerst zo dun als water en verlijmt ook nog goed.

    suppersterke lijm (bexane)gebruikt

    Daar heb je dus niks aan het moet goed lijmen en niet los gaan.

    De bajonet van de Skipjack zit er al zeker 12 jaar mee vast met UHU en nooit een probleem.
    Doordat UHU Endfest 300 zo dun wordt is het meteen spleetvullend, dus ook afdichtend.
    En laat het wel eens goed uitharden (bij daglicht).
    En niet sávonds in een kelder lijmen en dan het licht uit doen naar bed gaan.
    Het hard uit bij dachtlicht net als de meeste andere lijmen.
    Maar niet alleen de ring lijmen maar ook wat stiftjes door de romp en in de ring steken dan zit hij vast, dus eigenlijk geborgt.
    En dus nu niet zo snel bouwen, (Olaf doet ook rustig 2 jaar over een boot bouwen) en dus even laten uitharden een paar dagen.
    Succes

    Hein
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    Je hebt met twee verschillende materialen te doen en die ook nog verschillend uit zetten,dat is vaak een groot probleem met het lijmen er van ,en moet dan ook nog goed vast zitten.

    Bij ons in de koeltechniek hebben wij met het zelfde fenomeen te doen,wij gebruiken daarom de zelfde kit waar ze de autoruiten mee vast kitten,dat is van die zwarte kit en is zeer elastiesch en zit muurvast,dit zou je eens moeten proberen.

    Gr Joop
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo


    wat het probleem van de ontvanger regelaar aangaat dat zal een oud zeer zijn waar ik mee blijf rond lopen

    je kan geen boek open slaan of er staat

    ONTVANGER EN SNELHEIDS REGELAAR ZOVER MOGELIJK UIT ELKAAR

    dus ik probeer dat nog steeds zo te doen
    en als ik de keuze heb om het zo in de romp te passen dan doe ik het dus zo
    nu kan het dus niet en moet ik noodgedwongen beide achter elkaar plaatsen

    zal wel zoiets zijn beter verhelpen dan genezen zekers

    wat de lijm betreft
    deze lijm gebruiken we reeds een paar jaar naar tevredenheid
    het eerste geeltje is er helemaal mee in elkaar gezet zonder problemen draait hij nog steeds zijn rondjes en luistert naar zijn baas

    wat nu kan zijn is dat de lijm gewoon te oud geworden is
    er staat wel geen vervaldatum op maar dat wil niet zeggen dat hij dus over zijn limiet heen is en daardoor enige tijd later los laat van de beide materialen

    het kan ook zijn wat joop schrijft maar waarom houd die uhu van hein dan weer wel en als ik epoxy gebruik is er ook geen probleem (voorlopig)

    ik ga eens kijken of ik ergens zo aan een verpakking uhu plus endfest geraak

    groeten raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Ontvanger-bij-regelaar problemen ligt volgens mij sterk aan de gebruikte apparatuur. In de Walrus heb ik ook de ontvanger bovenop een Rokraft 100 regelaar liggen, geen centje pijn. In de MTB moet daar en tegen de ontvanger weer minimaal 10cm van de Carson regelaar weg liggen, anders gaan de servo's ocsilleren. Beide een R118 futaba ontvanger.
     

Deel Deze Pagina