de kriek is klaar

Discussie in 'Duikboten' gestart door theodorusjex, 20 aug 2005.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo



    de ontvanger is een R700 van graupner
    en de regelaar een speed atack van modelcraft
    voorlopig een droge test gedaan en geen problemen

    wat ik wel ondervonden heb is dat er een verschil is tussen de diameter van de assen
    een 2.2 mm as die in het vet draait die gaat een bepaalde wrijving ten opzichte van het vet hebben
    maar een 4 mm as die gaat een dubbel zogrote wrijving hebben doordat het oppervlak dat met het vet in aanraking komt haast dubbel zo groot is

    of is deze redenering verkeert


    groetjes raf
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    het volgende speelt denk ik ook mee : hoe dikker de as, hoe sneller
    het oppervlak (de omtrek) aan het vet voorbij gaat.
    lijkt me dat het vet daardoor ook meer "tegenstribbelt".
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    die UHU Endfast 300 is iets heel klein beetje elasties.
    Maar als hij te oud is hard hij niet helemaal uit hoor en blijft zacht.
    Dat doen trouwens veel lijmsoorten.
    En de romp van bv de 206 is pvc pijp en de ring alluminium en lijmt goed samen.
    Het is geschikt voor metaal, glas, porselijn, keramiek, hout, marmer, steen, beton,
    duraplast, glasversterkt kunstof, pvc, gummie, schuim en kunststof.
    Staat er op hoor, maar ik had het nog nooit allemaal gelezen.
    Het is wel goed.
    Wat heeft die as met je storing te maken?

    Hein
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    in de kriek zaten oorspronkelijk assen van 2.2 mm
    deze zijn vervangen door assen van 4 mm omdat daar losse schroeven voor te vinden zijn
    want de schroeven en de assen van de oorspronkelijke bouwdoos die zijn van zo een slechte qualiteit dat ze voor je ogen roesten en de schroeven daar breek je zo een blad vanaf

    de assen zijn op de manier gemaakt dat ze kunnen bijgevuld worden met vet en afgesloten als ze vol zijn met dopen

    nu ik aan de binnen kant oliekeeringen heb gezet heb ik extra wrijving en tesamen met het vet dat in koud water ook nog eens dikker wordt lopen de amperes hoog op voor de 400 motoren die er in zitten

    nu zou ik dus dat vet er uit willen maar als ik de assen wil verwijderen moet weer heel de boot uitelkaar
    niet dat het een probleem is maar hoe krijg ik al dat vet er uit ???????
    zeep lost vet op maar of dat gaat lukken ????
    daarna komt er olie in de assen (dierlijk spul komt van eenden dacht ik )
    zo heb ik geen problemen met de groenen hier in belgen land

    en ik had geen storing maar door de plaatsing van de regelaar achter de ontvanger dacht ik dat die er wel zou komen
    wat dus nog niet het geval is tot op dit ogenblik

    groeten raf
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    kan een boot vervloekt zijn ????

    ik heb een volledig nieuw tech rek gemaakt voor de kriek
    resultaat is een mooi stevig rek
    het bestaat uit dubbelzijdige printplaat en dat laat zich heel goed solderen tot een stevig geheel

    er 1 maar
    het geleid ook stroom
    en laat nu juist van het laatste printplaatje dat ik heb om de pomp te sturen de duik eindtrap opsnurken
    stijgen gaat nog duiken niet meer

    grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    en voor maandag kan ik geen nieuwe transistor gaan halen

    nu ga ik een micro servo en twee read relais gebruiken die de hoof stuur relais aansturen
    als ik de plaats vind tenminste om dit alles er nog in te kunnen wurme

    groetjes raf
     
  6. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Euh, Raf

    Zoals ik dat allemaal hoor zijn volgens mij je 7 vette jaren voorbij en beginnen de
    7 magere jaren van pech en ongeluk medunkt.

    Ofwel is de kriek, U47 en U2520 vedoemt.

    Groetjes
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    oplossing in een micro servo gevonden
    met een contactje uit een oude schakelaar en twee stukjes printplaat
    het ziet er niet uit maar het werkt wel
    alleen heeft deze constructie nu wel de plaats van het duikventiel ingenomen
    nukan ik dus de lucht die samen gedrukt zit in de wtc niet meer afsluiten en lekt de pomp dus een klein beetje
    wat resulteerd in opduiken

    maar voorlopig tot het printje terug binnen is kan ik daar mee leven

    groeten raf
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de kriek is gisteren avond in het droogdock gegaan
    heel de achterkant wordt verbouwd
    het deksel is uit de bajonetsluiting gefreesd en de assen en stuur stangen zijn er uitgehaalt
    het is dus opnieuw een holle ruimte

    de motor spant is opnieuw gemaakt en de motoren zitten mu mooi naast elkaar uitgelijnt
    nu ga ik morgen een plaatje maken waar de schroef assen in vast worden gezet
    zodat deze tijdens de montage niet meer kunnen verschuiven tenopzichte van de motoren

    de asbuizen zijn ook ingekort en de vrijdraaiende as wordt gelagert IN de steun voor de duikroeren
    deze duikroeren worden ook vervangen door wat meer aan de schaal aangepaste roeren
    nu nog een systeem uitdenken om wat meer uitslag op de dubbele roeren te krijgen
    ik wil de bocht toch wel wat kleiner dan 6 meter krijgen

    als alles mooi uitgelijnt is dan kan ik beginnen aan een nieuwe einddop en deze terug IN de bajonet sluiting lijmen
    de plaats die ik binnen heb wordt wel 2 cm korter doordat ik nu IN de bajonet een dop ga lijmen en niet juist er buiten
    ik vertrouw de verlijming van de pvc buis niet meer die in de bajonet sluiting zit gelijmt

    morgen terug een update

    groetjes raf
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Om de roeren meer uitslag te geven heb ik het toen zo gedaan:

    [​IMG]

    De stuurhevels op de roerassen naar elkaar toe, en over elkaar heen laten vallen zodat je lengte genoeg hebt. Verder voorin de romp een huplasje met hevel. Die stuurt de roeren schuin aan. Aan die hevel dan de eigenlijke stuurstang naar de servo. De aansluiting is rechtsboven nog net te zien. Hiermee had ik een roeruitslag van ongeveer 50 graden naar beide zijdenm, draaicirkel iets van 2,5 - 3 meter.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    probleem 1
    daar waar jij die hevel hebt zitten saat die van mij voor de bediening van de voorste duikroeren
    probleem 2
    ik kan haast niets veranderen aan de richtings roeren daar dat stuk nog intakt gebleven is hahahahaha
    de rest is gesloopt
    ik vind het wel een goed idee en ik zal eens proberen of ik dr roer hevels kan vervangen door nieuwe
    daar ze nu horizontaal in 1 lijn zitten kan ik door gewoon de hevels te draaien geen kant uit
    maar als ik nu zo een rondelletje pak zoals te zien is op uw foto en daar aan 1 kant een messing hevel aan soldeer dan kan ik door de enen met de hevel aan de onder en de andere met de hevel aan de bovenkant mischien toch nog iets redden
    er passen dan wel geen kogelkopjes op maar met een haakje gaat het ook nog wel
    en dan de twee stuurstangen achter de voorste duikroer aansturing brengen en daar opnieuw een hevel zetten zals gij gedaan hebt

    proberen of ik dat allemaal er in ga krijgen
    ik heb reeds langere roeren geplaatst maar ik wil ze niet veel breder maken daar dan de schaal helemaal op niets meer trekt

    groetjes raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het achterste drukschot is opnieuw gemaakt
    deze keer uit dubbelzijdige printplaat
    deze wordt aan de water kant nog van een laagje polyester voorzien al is de plaats stevig genoeg geeft dit toch nog een beetje meer steun daar de stangen voor de tech rek door de printplaat heen komen
    de motoren komen nu ietsje meer in het center van de drukbuis te zitten wat een beetje minder gaat klemmen dan voorheen
    de asbuizen zijn ingekort zodat de assen nu in een eindlager gaan lopen dat zich in de bescherming van de duikroeren bevind
    zo lijken de 3 mm assen een beetje dunner en wat meer op schaal

    het is een heel werk en het achter stuk van de romp ziet er echt niet meer uit zoals het geweest is
    er zijn hele luiken uit de romp gezaagd en er zijn openingen die nu terug dicht moeten worden gemaakt nadat ik lex zijn roer aanstuur systeem heb proberen in bouwen
    ik kan nu maar eerst terug veder als de assen vast zitten in de spant en dit is nu aan het uitharden
    dan komen de doorvoeren aan de beurt en kan er terug begonnen worden met het opnieuw bouwen van het tech rek
    ik heb een klein beetje plaats gewonnen doordat de motoren nu naast elkaar ziten
    en doordat de stangen van het tech rek nu beter zitten dan voorheen heb ik ook wat meer in diameter techrek gewonnen

    groetjes raf
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de assen zijn uitgelijnt en zitten op hun plaats
    nu was het verlijmen niet zo goed gelukt en zit 1 as nog niet stevig genoeg om aan de eind lagers te beginnen
    dus dat wordt een werkje voor morgen

    groetje sraf
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier vind je een paar foto's van de operatie aan de kriek
    http://www.cig.canon-europe.com/a?i=lsjMJzCKw0
    zoals te zien is er gruwelijk aan gewerkt en zeker niet voor herhaling vatbaar
    want of ik dit nog terug mooi ga krijgen dat zal de tijd uit maken
    hier zijn de twee uithouders geplaatst
    [​IMG]
    ik probeer vandaag nog siliconen te gaan halen om de mal van de duikroerbescherming te kunnen gieten
    dan kunnen morgen de twee beschermingen klaar gemaakt worden met eindlagers en tegen de uithouders geplaatst worden

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de eerste duikroer beschermer zit in de vorm
    en zal er deze avond uitkomen
    kijken of hij gelukt is
    dan heb ik tegen morgen twee stuks en kan ik beginnen met het monteren van deze delen aan de uithouders
    voor de duikroeren ga ik voor een as en buis principe
    aan het ene roer komt een asje en aan het andere een buis
    zo kan ik beide inelkaar schuiven tijdens het monteren en zo krijg ik het nodige spel tussen de lager bokken om het een en ander te kunnen monteren/demonteren
    de twee roeren worden bijelkaar gehouden door het maden schroefje waar de stuur hevel mee vast staat
    er is nu eenmaal niet zoveel plaats in dat deel van de romp

    groetjes raf
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    vandaag eindelijk 1 goeie uit de vorm gekregen
    het lijkt een eenvloudige stukje maar om er eentje goed te krijgen zonder lucht belletjes
    en stevig genoeg om ook als lagerbok te dienen is niet eenvoudig
    op naar de volgende dan maar

    groetjes raf
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    deze nacht is het tweede stukje eindelijk gelukt
    morgen de gaten boren en de busjes er in lijmen
    dan kan er verder gegaan worden met het samen bouwen van de beide duikroeren met de stuur stang
    en kunnen de plaatsen van de servo's bepaalt gaan worden
    ik ga proberen om de wtc zo te voorzien dat ik of de oude tank met pomp kan inbouwen of de nieuwe met de cylinder
    dat wil zeggen dat ik in het miden van de techrek een opening moet voorzien waar de draadstan vrij tussen door kan bewegen
    er komen dus drie servo's in om de roeren te bedienen en eentje voor de pomp

    groeten raf
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de beide beschermingen zijn klaar
    de busjes zitten er in
    de roeren zijn ook klaar
    eentje zit vast op de as de andere komt op een buisje te zitten dat over de as schuift
    [​IMG]

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2007
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier zijn de twee nieuwe beschermingen reeds aan de uithouders gelijmt(endfest 300)
    en zie je de nieuwe duikroeren ook reeds
    deze zitten nog niet vast daar er nog plaats moet gemaakt worden voor de stuur hevel

    [​IMG]

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Wat een werk Raf!!! Maar ze begint weer op een duikboot te lijken. :D :D :D :thumbsup:
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    als je dit reeds een werk vind blijf dan volgen hahaha
    er komt nog meer
    dit is nog ruw werken maar voor de richtings roeren zit ik in het smalle gedeelte te werken en wordt het nog moeilijker
    ook omdat het dek er reeds op licht moet alles langs dat kleine gaatje aan de achterkant gaan gebeuren
    als je de conon link volgt dan kan je daar zien wat ik bedoel

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina