De Mikrokopter vliegt!

RiKkie V

Zou je voor mij eens een onderdelen lijstje kunnen maken wat je minimaal nodig hebt voor zo'n microcopter,
en wat is dan het extra gewicht wat je er onder kan hangen?

Hier de zoon van Tiger-bel die hier ook al in dit topic gepost heeft.
Tiger-bel vliegt dus met 2 volledige mikrokopters.
1 het kruis en het andere is het bogomier frame.

Nu hebben we hier zelf CNC-freesmachine's staan en ben ik eens gaan ontwerpen.
Doel was/is een stevig frame dat ook herstelbaar moet zijn (als je ooit eens crasht) en iets groter dan het kruis.

resultaat eind tot eind is 54cm.

Heb het afgelopen wknd het uitgefreesd en gemonteerd.
Het ziet er geslaagt uit.
Juist de vijsjes veranderen door nylons voor gewicht te besparen.

260 voor zo'n "brein" is best wel te doen :) Motoren + regelaren kost ook niets meer tegenwoordig...... frame van carbon is ook zo geknutseld.... leuk idee :)

Wel, weer een mooie envelop in de brievenbus met daarin de 4 nieuwe BL-Cntl printen. :)Na een paar uurtjes bestukken, programmeren en inbouwen is de MK er weer klaar voor. Ondertussen had ik ook fellere LED's in de motorgondels gestoken. 's Avonds in de schemer de accu er weer in, prachtgezicht met de nieuwe verlichting, en gehoverd op een volle 2200mAh 3S-lipo (Hextronix D9 gen2). Ook de vluchttijd opgenomen. Het kwam er op neer dat de MK (met takeoffweight van 1kg) 16 min in de lucht wist te blijven, voordat de spanningsbewaking begon te piepen. Dit had ik niet verwacht, mijn schatting was een vluchttijd van 10 min tops. Accu geladen, hier ging tegen de 2000mAh in. 90%, eventueel de spanningsbewaking iets hoger zetten. Al met al zeer goede resultaten. Foto's volgen zodra ik weer thuis ben :)

whoooow.... mocht je nou iemand in de buurt hebben die eens een filmpje wil maken. Zou het wel eens willen zien vliegen!

RESPéCT!

Zoals beloofd nog wat nieuwe foto's met de verlichting:

imgp4251mp9.jpg

imgp4252iv3.jpg

imgp4253uu6.jpg

Het is een eerste opzet. De gebruikte LEDs zijn normaal in gebruik bij verkeerslichten en indicatieborden. Bij daglicht is het jammergenoeg nog steeds moeilijk te onderscheiden. Denk er ook over om de pijp naar de voorste motorgondel duidelijk te markeren. Er komt nog een nieuw onderstel onder (met pootjes onder de motorgoldels) om het midden van de MK vrij te houden voor de camera-houder. Ook komt er nog een kap over het geheel heen. :) Een probleem dat zich al gelang de accuspanning voordoet is drift op de yaw. Dit gaan we spoedig ondervangen door het toevoegen van een heading-hold modus mbv een kompas :) Ook GPS gaat spoedig tot de uitbreiding behoren, deze ligt er al klaar voor maar nog weinig tijd voor de implementatie van de software gehad. Ook wacht ik nog even op de plannen van de 2 hoofdontwikkelaars van de MK, die een open-source navigatieboard in ontwikkeling hebben met bovenstaande eigenschappen, alsmede een co-processor om de mogelijkheden nog groter te maken. De huidige controller heb ik nu al bijna tot de max benut.

Mijn MK

Mijn MK

Net af... eindelijk. Vliegt super.

Morgen krijg ik een super FPV set uit de USA.

500mW zender, diversity receiver, kx-19h..... oef. Met videobril

Wordt leuk!!

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, wat een disco in je huiskamer! Dat 'oog' eronder ziet er heel strak uit, heb je nog wat mooie detail-foto's hiervan?

PS: De bank/MK nog heel? :P

Alle mensen! Heb ik net een mini ufo bij ThinkGeek.com besteld en gekregen (80 dollar, IR afstandsbesturing) en zie ik dit allemaal!
Zo'n x-ufo leek me ook wel erg leuk, maar die was iets duurder, dus minder geschikt om in mijn kleine huiskamer te vliegen. De ufo die ik nu heb gaat net, moet nog wel oefenen, maar 3 meter breedte (kasten en andere meubels) is nogsteeds te klein om iets meer te doen dan hoveren.

Wat me verbaast is dat er haast niets in Nederland te vinden is, behalve dit topic dan, over quadrocopters of ufo's.
Zijn er ook modelbouwwinkels in Nederland waar je voor deze zaken terecht kunt?

In Nederland zijn er maar weinig mensen die zich met quadcopters bezig houden, in Duitsland speelt dit veel meer.

De mogelijkheden van deze dingen zijn eindeloos. Een collega van me heeft zo'n ding, met de meest fantastische apparatuur erop. Camera die real-time de beelden doorstuurt naar een videobril, sinds kort compleet met OSD=on screen display die hoogte, vertical speed, heading en neusstand in beeld brengt, navi-board die het ding weer naar de startpositie terugvliegt als je een knop omhaalt etc. Complete waanzin.

Wat testen met de navi-board:

De beelden met de OSD (dit is tijdens het vliegen dus live te zien door een videobril!):

Haha,

Eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld het 2e filmpje!
Had een probleem aan een van de Brushless-Controllers (had alle elko's al vervangen, maar toch de storing nog niet weg, en dus steeds een beetje vechten met de MK)
Nu gelukkig wel opgelost...
Videokwaliteit kan ook veel beter, vloog nu achter de ongerichte antennes...veel storing dus. Filmpje was eigenlijk bedoeld voor 'intimi' maar geeft niet hoor.

Volgende stap:
- Cayman 750 frame ! Huge ! (75cm frame)
- AHM 36-6 motoren (vette power, 4s lipo)
- Spiegel reflex / grotere compact camera eronder

Inmiddels werkt (erg) goed:
- EPI-OSD
- Navi-CTRL (Position hold en Comming home)

Blijft gaaf 'speelgoed'.... uiteindelijke doel: uit opdracht luchtfoto's maken.
FPV vliegen blijft spannend en leuk!

Ben samen met WeP en Dammes een klein jaartje bezig met tussenpauze's.
Er zijn op het MK forum en RCgroups vele mooie voorbeelden te vinden van lucht fotografie en video...

Wil je een Mikrokopter bouwen, kijk dan vooral daar in het forum...je Duits wordt vanzelf beter ;-)
Als niet techneut is het met vallen en opstaan zeker mogelijk een MK te bouwen, en het afgelopen jaar is de info op het internet ook erg verbeterd.

Groeten Chris

Door de komst van het Navi-board zijn we allemaal weer flink aan de slag !

Laatst bewerkt:
Nog 2 leuke voorbeelden van Woody_1's vliegmaat (tevens collega):

Je gaat in een auto zitten, en vervolgens vlieg je met de microkopter achter jezelf aan:

Even voor de duidelijkheid: ik heb hier helemaal NIETS mee te maken (ook al probeert Chris me er ook aan te krijgen)! Wat een idioten (maar wel dikke vette lol :grin:).

Dat duits komt zeker wel goed als ik meer op dat forum lees. Electronica enz komt ook wel weer goed als ik die oude hobby oppak :)
Die filmpjes zien er super uit zeg!

Strak frame, die carbon-alu mix!!

Toch wel prettig om te zien dat ik niet de enige Nl-er ben die hier mee bezig is (gaat).
Was al via de duitse site in het diepe gesprongen. Prijs valt idd best mee als je in stapjes begint. Heb de zelfbouw spulletjes besteld en ben inmiddels ruim over de helft van het soldeerwerk, wat eigenlijk best meevalt.
Waar heb jij je motor en propellors gekocht. Ik wil graag dezelfde motoren gebruiken, maar Mikrokopter levert niet zwaarder dan de 2824-34...?

MK8 build has started.

Ik ben eindelijk begonnen met het bouwen van de Mikrokopter met 8 motoren.

T-stuk laten lassen bij een "smidse".(Hans Teeuwen)
Kolomboor gehaald bij de Gamma want ik werd gek van het met de hand proberen recht te boren.

Binnenkort komt er een speciale firmware voor maar hij schijnt nu ook al prima te kunnnen vliegen.

BR-Ctrls overgespoten met Plastic70

Volgende week misschien maiden flight.. ik ben beniewd.

Laatst bewerkt:
Die octo's zijn helemaal beesten :) Die van mij heb ik nu ook uitgerust met Navi-Cntl (GPS, Kompas en logging op micro-SD), EPI-OSD, Zigbee (long-range telemetry ipv Bluetooth) en Optio camera (frame hiervoor ben ik nog aan het afronden). Verwacht hier binnen een paar weken wel wat foto's te kunnen plaatsen. Ik zal met de hele installatie wel aardig tegen de maximale effectieve massa zitten, dus of een zwaardere setup of ook richting een octo zijn mogelijke opties :)

Back