De nederlander

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door loek63, 2 feb 2022.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien komt mijn opmerking inmiddels als mosterd na de maaltijd :oops:.
    Maar ik haal of bereik (met genoemde multiplex of andere materialen en in verschillende diktes) hele goede resultaten met 45° of een andere gewenste hoek op een (schotel) schuurmachine in verstek te schuren / te maken.
    Ooit heel lang geleden heb ik eens voor zo'n 6 of 7 tientjes een low-budget (bouwmarkt?) schotel- bandschuurmachine met verstelbare (kantel) tafel gekocht.
    Mijn verwachtingen waren destijds evenredig aan de prijs, maar moet eerlijk zeggen dat dat alles, 200% of meer, is mee gevallen :).
    Soms zou ik best wel een nieuwere en iets compactere machine (zonder die schuurband want die gebruik ik haast nooit), maar omdat ik nog geen betere reden kan bedenken de oude weer zomaar af te danken, is dat eigenlijk meer een luxe probleem :p:D.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2022
    Marc w vindt dit leuk.
  2. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Hallo allemaal,

    Even de vorderingen van mijn model plaatsen.
    De romp begint al aardig te lijken op het origineel. Maar al bij al, nog veel werk. Nog 70 patrijspoortjes monteren en dan aan de opbouw verder.
    Ik heb een plaatje polystyrol aangeschaft, en hier al eens een gedeelte van de opbouw van gemaakt. Het lijmen van de wanden doe ik met behulp van thinner.
    Dit gaat vrij aardig, alleen goed oppassen dat ik niet teveel knoei. ( vreet meteen in op delen die schoon moeten blijven )
    Alleen heb ik er een zwaar hoofd in om, straks als de opbouw klaar is, deze te plakken op het dek. Het dek is van multiplex die is voorzien van ( nu nog ) grondverf.
    welke lijm kan ik het beste gebruiken hiervoor?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Loek, Om de opbouw op het dek te lijmen zou je Bison Kombipower kunnen gebruiken. Dek te plaatse even ruw maken, opbouw even fixeren met CA-lijm en dan de naad dichtsmeren met Kombipower. Zo heb ik ook de styreen verschansing op mijn Smit Finland gezet. Kijk maar of het iets voor je is. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    een kleine update van de vorderingen van mijn schip
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L vindt dit leuk.
  6. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Nu verder met het promenadedek. Ik ben er over aan het denken om wat verlichting in de boot aan te brengen. Helaas heb ik heb ik geen idee hoe een en ander gemonteerd moet worden. Heeft er iemand tips en bouwwijze hiervoor? welk materialen, ledlampen enz.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is maar net hoe echt je het wilt hebben Loek. De een neemt genoegen met een led-strip, die je kunt plakken. Een ander wil zoveel mogelijk lampjes zo echt mogelijk nabouwen. Kijk hier eerst eens.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje.135842/
    Het is belangrijk om te weten op welke spanning de verlichting moet werken en hoe je die wilt schakelen. Het slimst is om deze gebruikers in schakelbare groepen te verdelen. Bij zo'n oud schip was er tijdens varen minimale dekverlichting. Dat verstoorde het uitzicht tijdens de navigatie. Ook in de stuurhut brandde in het donker, buiten het kompaslicht, geen lamp. Kijk maar of deze info je verder helpt. En vraag maar wat je niet vindt of snapt. Succes! Gr. Klaas.
     
  8. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Even een kleine update van de voortgang van de Nederlander.

    Volgende week vrijdag ga ik het originele schip bezoeken. Helaas ligt het schip in afwachting om gesloopt te worden.
    Eeuwige zonde om zo'n mooi schip uit 1915 te slopen. M aar toegegeven, voor restauratie zou een heleboel geld over de brug moeten komen.












    P4230043.JPG

    P4230026.JPG
     
  9. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Inmiddels een bezoek gebracht aan het schip. Ze ziet er slecht uit en staat op de nominatie om binnenkort gesloopt te worden. Triest, weer een stukje cultureel er ned1.jpg ned2.jpg ned3.jpg ned4.jpg fgoed verdwenen!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.442
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Tja...
    Triest is het.
    Maar we zouden alle schepen van vroeger maar eens gaan bewaren.
    Dat zou toch ook een probleem opleveren.

    Gelukkig hebben we het model (en de foto's) nog.
     
  11. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Neemt niet weg, dat deze icoon, waar duizenden jongens hun opleiding hebben gehad als zeeman, een plaatsje verdient in de museumhaven van
    het maritiem museum Rotterdam. Zou mooi zijn als tentoonstellingsruimte / bar / restaurant / congresruimte / restauratiewerkplaats enz.enz.
     
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.442
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat moge dan verschrikkelijk waar zijn, maar het is schrikbarend hoeveel geld het kost om zo'n schip in drijvende en aanzienswaardige staat te houden.
    Ik heb me laten vertellen dat de kosten voor het SS Rotterdam, bijvoorbeeld, er naar alle waarschijnlijkheid nooit uit zullen komen.
    En dat hotel loopt goed.
    En toch kan het zichzelf net aan bedruipen.

    Een ander voorbeeld is het Veronica zendschip.
    De plaatsen waar het gelegen heeft en de functies die het gehad heeft is welhaast ontelbaar.
    Allemaal goedwillende ondernemers als baas gehad met ideeën die op het eerste gezicht niet konden mislukken.
    Nu ligt het weer ergens in een pishoek op haar volgende lot te wachten.

    Dit soort besluiten wordt vaak in een nostalgische bui genomen.
    Op het moment dat er rationeel naar gekeken wordt is het plaatje totaal anders.
    Hoe zeer het schip het ook verdiend.
    (Anders was de Smit Rotterdam ook nooit gesloopt, nietwaar?)
     
  13. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Al een hele poos niks meer gemeld hier. Het model van het opleidingsschip de Nederlander is bijna klaar. Van 14 mei tot en met 28 mei wordt het model tentoon gesteld in de bibliotheek van het maritiem museum te Rotterdam. 20230414_193231.jpg 20230414_193240.jpg 20230414_193322.jpg 20230414_193328.jpg 20230414_193440.jpg 20230414_193747.jpg
     
    Bertho, Rene Witteman en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  14. loek63

    loek63

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    margraten
    Hallo, een kleine update voor wat betreft het model van het opleidingsschip " Nederlander ".
    Het schip is inmiddels klaar en staat nu voor ongeveer 3 weken in het maritiem museum te Rotterdam.
    Ik zou zeggen, ben je in de gelegenheid om een bezoekje te brengen aan Rotterdam, loop dan even binnen.
    Het model staat in de bibliotheek van het museum, entree is gratis en is geopend van dinsdags tot en met zaterdags.

    Loek

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Ronk, zwrtw, Gerrit-Jan en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kroon op je werk.
    Complimenten. Henk.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi schip geworden Loek! En een blijvende herinnering aan je opleiding en het werk dat je aan dit model hebt gehad. Gr. Klaas.
     
  17. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Mooi geworden. Ook leuk dat het model tentoon wordt gesteld!
     

Deel Deze Pagina