De nieuwe Damitz graafmachiene

Oke als je geen tijd hebt, dan houd het op.
Voor het geld wat een Damitz kost, koop je anders wel een leuke draaibank en freesmachine en dan houd je nog geld over. Dus machines is niet het probleem

ik zou voor de draaibank/freesmachine gaan.dan kun je hem nog gebruiken voor andere doeleinden.ik vind het ook wel een beetje te veel geld.voor wat techniek die je best wel zelf kunt maken.voor toch wel wat minder geld.maar toch, blijft het wel een heel mooie machine!!!

ik kennis??.de pomp.ventielen.elektronica.ruppsen.heb ik gewoon gekocht in duitsland.dus heb ik zeker niet alles zelf gemaakt.het gaat er niet om dat je kennis hebt.kijk is naar de ondertieteling van stafanF.Niets is onmogelijk als je maar geduld heb.en dat moet je zeker hebben in dit onderdeel.en ja zeker.is er bij mijn ook veel fout gegaan.maar door het steeds opnieuw proberen gaat het je wel lukken.en dat is het mooiste van modelbouw.en stja,dat voor iemand maken een onderdeel kost gewoon veel tijd,heel veel tijd.daarom zal iedereen dat zeggen[daar begin ik niet aan snap je].maar goed als je er een wilt kopen,en je hebt het geld daarvoor is dat prima.en dat dan de een sterker is dan de andere.maakt dat niet veel meer uit,als je maar plezier in je hobby hebt.en dat telt.daarom zei ik ook.ik zou,ik keek van mijn stand punt

hey stefan.
heb zeer zeker jou machine gezien.WAT EEN SCHITTERNDE MACHINE.ECHT PUIK WERK MAN.GROTE KLASSE WAT JE GEMAAKT HEBT.hij viel echt op tussen de andere modellen.ik zat de hele tijd met de mond vol open te kijken dus kon ik niet praten.haha.
nee jongen.op dit soort modellen wordt ik nog jaloers van.en dat meen ik.
mooi werk wat je gelevert heb.

Laatst bewerkt:
Hallo Fabiaan,

Bedankt voor je complimenten, dat wij alles kunnen bouwen, maar 1 ding niet vergeten Fabiaan, bij mij gaat er ook wel eens iets mis hoor !!
Ik moet ook heel vaak expermiteren om iets te maken zoals ik het graag wil hebben.
Soms een aantal keren overmaken of veranderen.
Ook verknoei ik wel eens het O zo dure messing, maar meestal kan ik het dan toch wel weer gebruiken voor iets anders, daardoor heb ik relatief weinig afval.

Maar Fabiaan, geloof me, je moet gewoon beginnen met de bouw van de kraan, alles wat je zelf niet kan maken, dat kan je dan wel kopen !!
Kijk, dan bouw je toch iets wat je zelf hebt gemaakt en wat een ander niet heeft, hierdoor heb je dan toch een exclusief model.

Ik heb zelf helemaal geen verstand van elektronica, maar dat weerhoudt mij er niet van om toch modellen te bouwen.
Gelukkig heb ik nu iemend bereid gevonden die mij wil helpen met de elektronica van de semi-dieplader !!

Kijk Fabiaan, je mag mij altijd om raad vragen en als ik jou kan helpen, dan zal ik dit zeker doen !!!

Dus kop op jongen en gewoon beginnen !!

Nou een draaibank heb je al.
Een freesbankje kopen, ongeveer rond de 1100,= euro, compleet met frezen en alle hulpstukken , rond de 2200,= Euro.
Er wordt regelmatig in Eindhoven cursussen gegeven voor hobbyisten.
Er zijn ook een aantal MBVP leden, waaronder Henk de Vroedt en Jurgen Nielen, die deze cursus hebben gevolgd.
Maar Fabiaan ik wil jou de basisbegrippen van het draaien en frezen ook wel leren hoor !!

Succes met je modelbouw van alle modellen die je nog moet afmaken hé !!
Daarna gewoon beginnen !!!

Laatst bewerkt:
Hallo Fabian,
Leuk dat je nu toch zelf gaat bouwen. Je zult wel zien dat frezen niets voorstelt, je moet gewoon freesuren maken (het is net als autorijden).
Je begint door bijvoorbeeld i.p.v. vijlen dit met de frees te doen. Dus de delen van de giek en de bak doe je dan op maat frezen i.p.v. vijlen.
Dit komt toch niet zo nauwkeirig en als dit dan helemaal mis gaat, maak je vrij snel weer een nieuw deel. De kunst van het draaien en frezen is rustig aan beginnen, dus eerst 0,5mm, dan 1mm en daarna 1,5mm per keer voorzetten. Je leert dan vanzelf hoeveel je met jouw freesbank kan wegfrezen per keer. Als je een freesmachine koopt, koop dan minimaal een type met 20 in het type nummer (optimum/ HBM/ Huvema). 25 of 30 is nog beter. Bij een freesmachine kun je beter een te grote kopen dan een kleine, omdat deze veel stabieler is, en dan gladder freest.

Piet, misschien is het wat om een topic te maken over draaien en frezen, met een hoop tips en handige weetjes. Hier kunnen mensen met problemen meteen hun vragen kwijt.

Laatst bewerkt:
Frezen

Hallo Stefan

Ik zit hier achter mijn computer te genieten hoor.Ben ik al 42 jaar gereedschapmaker/frezer ga jij hier op dit forum vertellen dat frezen niets voorstelt.Ik hoop dat mijn werkgever dit berichtje niet leest.Zou niet goed zijn voor mijn salaris denk ik zo.Maar ik durf elke uitdaging aan te gaan.
Deze reactie is maar een geintje natuurlijk maar pas op met uitspraken over frezen.
Een aparte topic over frezen en draaien vind ik eigenlijk zo gek nog niet.

Mvg Wil

Hallo Wil,
Oke je hebt gelijk, maar ik denk dat Fabian zelf geen tandwielen gaat frezen.
Het zal meer rechtoe rechtaan frezen zijn. Dus veel rechte vormen. Met een beetje boerenverstand kom je ook een heel eind, ik heb ook geen mechanische opleiding. Het zal wel wat langer duren als een machinebankwerker, maar als je maar bereikt wat je ervan verwacht.
Nu ik weet dat er iemand met echte kennis is, zal het apparte topic wel heel handig zijn, zelfs voor de wat meer ervaren hobbisten zoals ik.

ja bedankt hoor jongens dat jullie willen helpen ,
dus wat kan ik anders dan er aan te beginnen en we zien wel hoe het afloopt ,
lukt het niet dan zien we wel , de goesting zit er alvast in , en met zulk drie Masters achter mij kan het niet anders dan lukken .

Jullie horen nog wel van me ?

en Piet ik kom naar de les hoor , draaien , frezen en ja solderen hahahahaha

thx

Hallo Fabiaan,

Je bent van harte welkom !!!

Leuk dat je het nu toch gaat proberen zelf een kraan te bouwen, SUPER hoor !!!

Hallo Wil,
Oke je hebt gelijk, maar ik denk dat Fabian zelf geen tandwielen gaat frezen.

quote]

Hallo Stefan,

Nou, Stefan, ik denk dat Fabiaan dat ook niet moet willen, om zelf tandwielen te gaan frezen !

Ten eerste :
Is er heel veel te koop op dat gebied en kosten relatief weinig, waardoor het niet interessant is om tandwielen zelf te maken.
Ten tweede :
Als je zelf tandwielen maakt, zijn deze niet gehard en moet je ze laten harden, want ook niet echt goedkoop is !
Ten derde :
Ik weet een goed adres, die in staat om buitensporige maat tandwielen te frezen en de prijs valt best mee !

Hallo Wil,

Naturlijk mag je en moet je het werk van een greedschapmaker niet onderschatten en dat doe ik dan ook niet, laat dat duidelijk zijn !!!
Want een gereedschapmaker heeft te maken met een 1 duizendste nauwkeurigheid !!!

Maar daar is Fabiaan nog lang niet aan toe, maar dat is ook niet echt nodig, denk ik, zeker in het begin niet !!
Als Fabiaan in staat is om op een 1 honderdste nauwkeurig te draaien en te frezen, dan denk ik dat dat voor hem heel goed is.
Ik zeg altijd : "Oefening baart kunst"
Door heel veel te oefenen en beginnen met eenvoudige onderdelen te frezen en te draaien is het draaien en frezen best goed te leren, maar niet in een paar uurtjes !!!

Ik zelf werk op 1 vijfhonderdste nauwkeurigheid, ik vind dit voor de hobby die ik bedrijf, nauwkeurig genoeg !!

Hallo Fabiaan,

Als je een freesbankje gaat kopen, koop dan wel een goede, je betaalt wel iets meer, maar daar heb je heel veel plezier van.

Ik zou geen freesbankje bij Buitelaar (HBM) kopen !!!
Goekoop, maar duurkoop, de meeste machines bij Buitelaar (HBM) is imitatiespul !!
Soms kan je bij Buitelaar wel eens geluk hebben en wat goed hulpgereedschap kopen, maar dan moet je er wel verstand van hebben, ander ga je wel op je be........... !!

Als je wil, kan je later, als je goed bedreven bent in het frezen, je freesbankje nog (laten) ombouwen naar een CNC freesbankje, kosten ongeveer 1800,= Euro

Maar voordat je gaat kopen , je eerst goed oriënteren en neem iemand mee die ervaring en enig verstand heeft van machines. want een miskoop is zo gemaakt !!!

Nou, Fabiaan, we horen het wel wat je gaat aanschaffen, zijn er vragen, stel ze gerust !!!
Ik ben er van overtuigd dat hij heel goed in staat bent om te leren frezen en draaien !!!

Hallo Piet,
Ik bedoelde met dat fabian geen tandwielen gaat maken dat hij dat ook echt niet hoeft te kunnen. Het was geen vraag. Trouwens tandwielen die je koopt zijn meestal ook niet gehard hoor. Als ze gehard waren, had ik ze niet meer hoeven laten harden.

Tja wat die Buitelaar betreft, heb je wel een beetje gelijk. Ik heb n.l. een draaibank die er precies het zelfde uitziet, en die heb ik eerst helemaal uit elkaar gehaald om alle rare spelingen te verhelpen. Het beste is zover ik weet Wabeco, echter dit merk is niet voordelig in prijs. Dit verkopen ze o.a. bij VDH in Utrecht. Van optimum hoor je ook wel positieve berichten.

Laatst bewerkt:
Hallo Piet,
Ik bedoelde met dat fabian geen tandwielen gaat maken dat hij dat ook echt niet hoeft te kunnen. Het was geen vraag. Trouwens tandwielen die je koopt zijn meestal ook niet gehard hoor. Als ze gehard waren, had ik ze niet meer hoeven laten harden.

Tja wat die Buitelaar betreft, heb je wel een beetje gelijk. Ik heb n.l. een draaibank die er precies het zelfde uitziet, en die heb ik eerst helemaal uit elkaar gehaald om alle rare spelingen te verhelpen. Het beste is zover ik weet Wabeco, echter dit merk is niet voordelig in prijs. Dit verkopen ze o.a. bij VDH in Utrecht. Van optimum hoor je ook wel positieve berichten.

Hallo Stefan,

Mijn reactie over de tandwielen was geen vraag hoor, maar meer een opmerking, zelf tandwielen maken is echt niet interessant !!!

Als ik t.z.t voor mijn rupskraan een draaikrans ga maken, zal ik voor een tandwielkrans kiezen met geharde tanden.
Bij GHW in Duitsland bestaat de mogelijkheid om voor tandwielen te kiezen met geharde tanden, wel duurder, maar veel slijtvaster !

Tja, als je voor Buitelaar kiest, kies je voor goedkoop, maar niet voor kwaliteit !

Optimum heeft goede draaibanken en goede freesmachines, zeer geschikt voor de hobbyist.
Qantum kan ook, maar iets minder van kwaliteit, is van dezelfde fabrikant, maar ook goedkoper !!
Wabeco is inderdaad duur, maar wel goed, maar ook minder keus in allerlei opties !!

Ik heb zelf gekozen voor Huvema, die heeft professionele machines, wel duurder, maar ik heb gekozen voor kwaliteit !

Laatst bewerkt:
Piet, Nu snap je nog niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde n.l. aan het begin al dat tandwielen maken niet interessant is qua prijs enzo, en dus Fabian die dan ook niet hoeft te kunnen maken.

Zo geweldig is huvema ook weer niet hoor, is n.l. ook een china fabrikaat. Ze zullen misschien alleen de wat beter geproduceerde machines uit de serie plukken waaruit ook optimum komt. Huvema is bijna hetzelfde dan optimum, alleen de kleur en wat kleine dingetjes zijn anders.

Piet, Nu snap je nog niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde n.l. aan het begin al dat tandwielen maken niet interessant is qua prijs enzo, en dus Fabian die dan ook niet hoeft te kunnen maken.

Zo geweldig is huvema ook weer niet hoor, is n.l. ook een china fabrikaat. Ze zullen misschien alleen de wat beter geproduceerde machines uit de serie plukken waaruit ook optimum komt. Huvema is bijna hetzelfde dan optimum, alleen de kleur en wat kleine dingetjes zijn anders.

Hallo Stefan,

Ooh, nu begrijp ik het van de tanwielen, tja, wat traag van begrip hé, het zal de leeftijd wel zijn hé !!

Wat denk je wat Optimum is dan ?? Ook een Chinees product hoor !!

Maar Huvema heeft 2 soorten machines, puur voor de hobbyist en voor de profimarkt !!
Maar ik vind zelf dat de hobby machines iets beter dan Optimum. maar dan ook duurder hé !
Maar je hebt gelijk, dat er bij Huvema ook kwaliteitsverschil is in machines, maar als je naar de showroom gaat van Huvema, wordt je daar wel op gewezen, dat er een kwaliteits en prijs verschil is, nou, dat vind ik wel belangrijk, dat je daar op wordt gewezen, dan kan je zelf je keuze maken wat je wilt !!
Dit kan je van Buitelaar niet zeggen, volgens Buitelaar zijn alle machines van hun goed ! hmmmmmmm???

Mijn freesbankje is gelijk aan een Optimium BF20 Vario, met die verstande geen kunststof tandwielen in de aandrijving maar stalen schuine tandwielen.

Mijn draaibank is ongeveer gelijk aan een Optimium kwaliteit, maar met schuine aandrijf tandwielen voor de nortonkast vanaf de electromotor en schuine tandwielen in de Nortonkast en een zwaardere elektromotor + langs en dwarsvoeding, geen variabele toerenregeling, want daar ben ik eerlijk gezegd niet zo gecharmeerd van op een draaibank.
(ik ben nog van de oude stempel hé)
Voordeel van Huvema ten opzichte van Optimum, minder lawaai !

OOk bij VDH in Utrecht wordt je ook op kwaliteitsverschil gewezen !!
1. Webeco Vrij duur, Duitse fabrikant, maar made in China
2. Optimum, Duitse fabrikant, maar made in China, iets goedkoper dan Huvema.
3. Qauntum, Duitse fabrikant, maar made in China, iets goedkoper dan Optimum, dezelfde fabrikant, kwaliteit iets minder.
Maar allemaal van Chinese kwaliteit, maar wel van een betere Chinese kwalitiet dan van Buitelaar.

Huvema, Nederlande fabrikant, maar made in China, iets duurder dan Optimum.

Wil je een kwaliteits machine kopen van bijv. van Celtic, dan kost zo'n draaibankje in eens 5500,= Euro
nou dat is ten eerste niet te betalen voor de hobbyist, ten tweede haal je het grote prijsverschil er nooit meer uit !!

En ja, Stefan, over kwaliteit en merk kan je eindeloos discuseren, wat de één goed vind, vind de ander helemaal niets.
Dus discuseren over prijs en kwaliteit heeft eigenlijk geen zin en dit heb ik inmiddels wel afgeleerd, ik ben tevreden met mijn machines, ik kan er alles op draaien en frezen wat ik wil en ze voldoen aan mijn doelstellingen en wat een ander er dan vind, dat vind ik allemaal prima !!

Mijn devies is dan ook aan aspirant kopers, ga je heel breed oriënteren, vraag naar de meningen van andere modelbouwers, wat voor machines deze hebben en wat ze ervan vinden.
Niet direct kopen, maar goed over nadenken, want een miskoop in deze is zo gemaakt !!!

Laatst bewerkt:
Back