De nieuwe honey Bee FP

"De mainshaft heb ik ook gecontroleerd maar die is wel vrij recht." Klinkt niet 100% en dat moet hij wel (bijna) zijn.

Ook al gekeken of de nieuwe motor niet te strak op het tandwiel staat? Tandwielen zijn nooit 100% rond.

Zit de bladhouder goed in de rotorhead?

De motor stond inderdaad te strak op het tandwiel. Dit is verholpen met mijn nieuwe extreme motor en nieuwe fiberbladen.
Hij vliegt perfect nu zonder trillingen. Ik kan trouwens iedereen die fibers van extreme aanraden. Geen gedoe meer met tracking en vliegt veel rustiger als de standaard bladen.

groetjes

I.v.m de lengte van as van de paddle :
Martin zegt dat bij een langere as (grotere diameter) van de paddles de reactietijd korter zal zijn.

Willem spreekt dit tegen.

Als ex-leraar fysica en natuurwetenschappen kan ik mss even mijn zegje doen hierover :)
Martin heeft theoretisch gelijk. De omloopsnelheid is groter bij een grotere diameter en zal bijgevolg ook meer effectief zijn naar directe reactie.
Maar in de praktijk zal Willem gelijk hebben.
Vermits de paddles zich op grotere afstand van de as bevinden (dus ook op verdere afstand van het scharnierpunt met het servootje) zal deze servo meer kracht moeten ontwikkelen. Dit is het hefboomprincipe. Eigenlijk worden de paddles dus zwaarder voor de servo-motor. Hierdoor zal de reactie kleiner zijn.
Indien het scharnierpunt evenredig zou opschuiven met de paddle-afstand, zou Martin gelijk hebben.
Maar eigenlijk toch ook weer niet omdat inderdaad bij een grotere omloopsnelheid sprake is van grotere inertie (behoud van draaiend moment) Maar deze invloed is naar mijn inziens minder invloedrijk gezien we de diameter met hooguit een paar cm zouden vergroten.
Er zijn nog tal van andere krachten die meespelen maar dit zou te ver leiden, denk ik ;)

groetjes.

Ik vond zojuist dit. Wat vind jij hiervan Novastar

If we take one size and weight of paddles and fit them to a flybar that has been lengthened by say 10%. We :-
  • 1) increase the moment of inertia (the flywheel effect) of the flybar. This means that the flybar will need a greater torque to impose a given rolling or pitching rate on it.
  • 2) However, in putting the paddles further out we have increased the leverage that they have so that, for a given aerodynamic force on the paddles, we have a bigger torque.
  • 3) In addition, by putting the paddles further out we have, for a given head speed, increased the airspeed of the paddles and thus increase the aerodynamic forces they produce.
Now effect 1) acts to slow down the response of the flybar, and it involves a square law so a 10% increase in flybar length increases the torque needed for a given roll rate by about 20%. However, effect 3) also involves a square law so, with the paddles 10% further out they produce 20% more force for a given cyclic pitch. So effects 1) and 3) cancel one another out. This leaves effect 2) which is linear and so a 10% increase in flybar length speeds the flybar up by 10%.

Groeten
Martin

Ik denk dat hij Fiber enforced bladen bedoeld van Xtreme.
Xtreme Fiber Reinforced Blade - HB FP V1/V2 [EHB014] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!
Ongeveer 11% (op mijn gauge).

Ik heb dan toch vandaag de XP bladen besteld, ben zo nieuwsgierig .....

Die bedoel ik ja. Ik wou geen houten nemen omdat die sneller breken dan reinforced.
Maar ze zijn stijver als de gewone stock. ook is de hellingshoek kleiner.
Hierdoor moet de motor meer snelheid maken om te liften. De paddles zullen sneller draaien enzodoende zal de heli stabieler zijn. (maar wel tragere reactietijd) :)

Ik vond zojuist dit. Wat vind jij hiervan Novastar

If we take one size and weight of paddles and fit them to a flybar that has been lengthened by say 10%. We :-
  • 1) increase the moment of inertia (the flywheel effect) of the flybar. This means that the flybar will need a greater torque to impose a given rolling or pitching rate on it.
  • 2) However, in putting the paddles further out we have increased the leverage that they have so that, for a given aerodynamic force on the paddles, we have a bigger torque.
  • 3) In addition, by putting the paddles further out we have, for a given head speed, increased the airspeed of the paddles and thus increase the aerodynamic forces they produce.
Now effect 1) acts to slow down the response of the flybar, and it involves a square law so a 10% increase in flybar length increases the torque needed for a given roll rate by about 20%. However, effect 3) also involves a square law so, with the paddles 10% further out they produce 20% more force for a given cyclic pitch. So effects 1) and 3) cancel one another out. This leaves effect 2) which is linear and so a 10% increase in flybar length speeds the flybar up by 10%.

Groeten
Martin

ja, Eigenlijk is die bewering net hetzelfde als wat ik eerder zei. Al gaat deze gast iet meer in detail met er procenten op te plakken. (zover wou ik nog niet gaan);)
Zoals ik eerder zei, is het zeer complexe materie. Er zijn zoveel krachten, momenten, snelheden in het spel dat een aantal elkaar opheffen.
Einstein heeft deze gyroscopische krachten zelfs verwerkt in zijn algemene rel. theorie.
Sommige raketten worden bestuurd door draaiende wielen die ze kantelen naar gelang de richting.

Heb trouwens een ander vraagje...

Als de heli op stijgt, zwenkt hij naar links zoals iedereen weet.
Logisch te verklaren door het gyroscopisch effect.
maar waarom stopt dit na het een tijdje, eenmaal op hoogte?
Dan moet er niet meer worden bijgestuurd.
Wordt dit door de electonica in de gyro geregeld?
Is dit enkel bij de versnelling?
Denk geen van beiden... maar ben niet zeker.
heb het nog niet kunnen opzoeken.

groetjes.

Nee niet de gyro. In rust (een gelijkmatig draaiende rotor) is dat effect er niet. M.i. komt dat door de krachten die ontstaan bij het steeds sneller draaien van de rotor. Wel leuk om te weten hoe dat echt zit. Kon het echter zo snel even niet vinden
Groeten
Martin

Voor die genen die het interesseren:
Gyroscopic Precession

Ik heb er lang naar gezocht op natuurkundige sites die het effect van gyroscopie beschrijven. Uit deze kan ik enkel verklaren dat bij een sneller draaiende disc (paddles, mainblades) het gyro-effect groter moet worden.
Op deze sites vond ik echter niets van helikopters.

Waarom stopt het left-movement dan bij een hoover?

Na het lezen van sites over echte heli's, heb ik iets meer antwoord gekregen.
het fenomeen doet zich blijkbaar ook voor bij collective pitch. Dus aan de versnelling van de disk, lag het niet.
Aan de gyro ligt het ook niet (in rc-heli's). Die regelen enkel het torque efffect dat door de rotor wordt gecompenseerd.

Enkel dus aan de opwaardse beweging van de heli!
Tegengesteld dus ook. wanneer een heli daalt, worden beginnende studenten er op gewezen naar links te compenseren omdat de heli naar rechts drift.
Hetzelfde effect doet zich voort bij forward flight. de heli heeft dan ook een linkse drift. (een rechtse bij het naar achter vliegen)
Indien hij naar links beweegt (yaw van de rotor), zal de heli naar achter hellen. en omgekeerd.

Hier zijn wel de gevolgen uitgelegd (die ik niet ga betwisten want ik ben geen heli-piloot), maar niet de oorzaken.
Maar het was wel heel interessant om te weten hoe een heli reageert.

Conclusie: Het gyroscopisch effect wekt alleen een reactie op bij een actie. Bij een hoover is de opwaardse beweging in evenwicht met de neerwaardse (gewicht van de heli). bij een verandering van de hoogte zal er pas effect optreden. Indien je bijvoorbeeld hovert op 1 meter hoogte en je wil naar 2 meter gaan, zal de heli ook naar links bewegen.

Ik heb dan toch vandaag de XP bladen besteld, ben zo nieuwsgierig .....

Vandaag mijn X fiber blades omgeruild met de XPees.
Ik kan het gewoon niet geloven.
Wat een verschil is dit, en wel een positief verschil.
I am in Love :)

Morgen met een beetje geluk naar buiten met de Bee XP.

Hoi,

als je Nuttcaze (what's in a name ;) ) mag geloven, dan is dat verschil inderdaad enorm.

Hij heeft trouwens op z'n site een filmpje staan, waarmee hij met die XP blades buiten vliegt :)

Way to go Eric !

Grtz,
Menno

Hier weer even wat XP SuperBlade bevindingen:

• Geven meer stabiliteit in wind en vlagen.
    Meer stabiliteit in de hover
    Wanneer je in FF gaat acceleer je lekker snel weg.
    Je blijft beter in FF.
    Ik heb het idee dat de heli wat sneller reageert op stick input.
    Wanneer je snelheid mindert /stopt door je heli neus op te tillen (weet even niet hoe het heet) dan heb je aardig wat gas te geven om in de lucht te blijven. Meer dan bij de standaart Esky bladen en meer dan bij de Xtreme fiber inforced bladen.
    Bochten gaan mooier.
    Witte bladen zijn goed zichtbaar met bv bomen op de achtergrond. Ook -s-avonds zijn ze goed te zien in de buurt van lantaarn palen.
    Minder lawaai.
    Iets minder vliegtijd.

Op vliegen in een sporthal na is dit de beste upgrade tot nu toe :)

Heeft nog iemand een setje EZ blades werkloos in de kast liggen?
Ik heb wel intresse om ze over te nemen voor een leuk prijsje :)

Omdat het zo lekker sneeuwt in ons dorp even een foto gemaakt van de Snow Bee.

hbfp_v2_snow_2.jpg

Back