de Nieuwport Schneider Cup Trophy Racer

Ik kon het niet laten Ton om al het draadje te openen van de NIEUWPORT SCHNEIDERCUP TROPHY RACER uit 1913.
Ik heb vandaag de doos met onderdelen binnengekregen.:D
normal_onderdelen_Nieuwport_in_doos.JPG

IK heb gelijk de onderdelen in de platen bekeken en dat ziet er netjes uit.
normal_triplex_platen_met_onderdelen_Nieuwport~0.JPG

Het freeswerk is netjes verzorgt door Rob van RBC.

normal_freeswerk_nieuwport.JPG
.

Ik heb vandaag de triplex onderdelen uit de platen gehaald.
De onderbroken frees sleufjes kunnen heel gemakkelijk met een scherp mesje worden doorgedrukt of gesneden.
En dit is het resultaat van een aantal uurtjes noeste arbeid met het mesje als wapen om de onderdelen uit de triplex platen te krijgen.
De triplex romp onderdelen.
normal_onderdelen_romp_van_Nieuwport.JPG

De triplex drijver onderdelen.
normal_triplex_onderdelen_drijvers_Nieuwport.JPG

De triplex vleugel onderdelen.
normal_triplex_vleugelonderdelen_Nieuwport.JPG

Alle triplex onderdelen zijn dus uit de platen gehaald en morgen gaan de balsa onderdelen onder het mes.
normal_balsa_onderdelen_Nieuwport_in_plaat.JPG

Zo,morgen weer wat updates van de vorderingen!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Mooi, mooi, mooi, dit gaan we ook maar weer eventjes volgen :yes:

Succes met de verder bouw.

En weer een update van noeste hobby uurtjes.
Vandaag voor zover mogenlijk de balsa onderdelen uit de platen gehaald.
Ik heb er wel een aantal in de plaat laten zitten omdat deze toch wel iets te fragiel zijn om eruit te halen om te sorteren en in zakjes te doen.
normal_fragiele_balsa_liggertjes_staartvlakken~0.JPG

normal_Balsa_onderdelen_staartvlakken_in_plaat.JPG

Wel heb ik de wat grotere onderdelen eruit gehaald zoals het lijstwerk voor de staartvlakken en de drijver.
normal_balsa_onderdelen_van_staartvlak_en_drijver.JPG

Ook de ribben heb ik eruit gehaald en gesorteerd.
Wel is het opletten geblazen omdat de ribben van lengte verschillen.
normal_ribben_vleugel_Nieuwport.JPG

normal_ribbenpakket_vleugel_van_Nieuwpoprt.JPG

normal_ribbenpakket_Nieuwport.JPG

En dit zijn twee pakketjes voor een vleugel.

normal_ribbenpakket_vleugel_Nieuwport.JPG

Ik heb ook alvast een begin gemaakt met de bouw en er kan eigenlijk niets verkeerd gaan maar het is wel blijven opletten met de uiterst nauwkeurige passingen.
Zoals op de foto is te zien dat dit niet klopt.
normal_foute_passing_romp_nieuwport.JPG

Hier de foto waar het wel goed is.
normal_passing_zijkanten_romp.JPG

Ook de onderdelen waar de bevestiging van de vleugelpen wordt ingelijmt is even logisch denken.
Eerst het plaatje hout met het gaatje.
Dan het plaatje hout met het sleufje.
En als laatste het houten afdekplaatje
Op de foto duidelijk zichtbaar wat de logica betreft.
normal_onderdelen_voor_de_vleugelbevestiging.JPG

Ook de rompspanten is op z'n plak gezet en het past perfect.

normal_rompspanten_op_z_n_plaats.JPG

En als laatste voor nu de bovenkant van het achterste romplijstwerk aan elkaar gelijmt.
normal_bovenkant_romp_aan_elkaar_gelijmt.JPG

Zo nu is het even wachten op een rompspant dat moet drogen omdat deze gedubbeld wordt maar dan ga ik weer aan de slag om het rompje op te bouwen.

Mvgr Hans

Heeeee Hans wat doe je nou, oke dan:yes: had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht had dat zelf ook niet volgehouden;).

Heb je de plaatjes nog ontvangen en is het zover duidelijk.

Even voor de duidelijkheid; De Nieuport die Hans hier gaat bouwen is een prototype dus het enige waar Hans mee moet werken, zijn de plaatjes die ik hem gestuurt heb er is dus geen tekening of handleiding.

De echte Nieuport is een door ontwikkeling van een nieuport landvliegtuig uit 1913 die op drijvers is gezet voor de Schneider Trophy races en dat alleen bedoelt was voor watervliegtuigen.

Hier zijn de plaatjes waar Hans het mee zal moeten doen dus het vraagt zeker ook wat inzicht van de bouwer.

nieuport1913nr600rn2.jpg

nieuport1913nr601sj7.jpg

nieuport1913nr602dd3.jpg

nieuport1913nr603gw7.jpg

nieuport1913nr604qf8.jpg

nieuport1913nr623um9.jpg

nieuport1913nr605ty2.jpg

nieuport1913nr607di2.jpg

nieuport1913nr608rj7.jpg

nieuport1913nr609uu6.jpg

nieuport1913nr610bs8.jpg

nieuport1913nr611cf2.jpg

nieuport1913nr612bp1.jpg

nieuport1913nr613ok6.jpg

nieuport1913nr614mb0.jpg

nieuport1913nr615eo3.jpg

nieuport1913nr606lt0.jpg

nieuport1913nr616ke0.jpg

nieuport1913nr617zx6.jpg

nieuport1913nr618vq3.jpg

nieuport1913nr619yu7.jpg

nieuport1913nr620gb1.jpg

nieuport1913nr621xr0.jpg

nieuport1913nr622kc3.jpg

Zo dit is voorlopig de handleiding voor Hans dus zou zeggen zet em op en laat maar komen die bouw foto's.

Ton

Heeeeeee Ton ,
ik heb die plaatjes ook ontvangen via de mail.
Heb er uiteraard wel wat aan omdat ik de constructie niet uit m'n hoofd weet maar het wijst zich zoals ik al eerder heb geschreven bijna vanzelf.
Ik heb vanavond weer even wat kunnen bouwen en dat is het voorste gedeelte van de rompjes.

normal_rompjes_nieuwport.JPG

Morgen de rompjes helemaal opbouwen en wat materiaal kopen zoals verenstaal 3mm voor de vleugelpennen en aluminium buis(komt in de vleugelrippen) wat erop geschoven kan worden.
Als het meezit kan ik ook beginnen aan de staartvlakken!
Ik zie die kistjes al helemaal voor me als ze klaar zijn.Riete stoeltjes erin,echt werkende wing-warping,natuurlijke bekleding zoals Japanse zijde en ga zo maar door.
O ja,een echt draaiende rotatiemotor(dummy).
Zo,nu eerst voetbal kijken!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
hier weer een update van de Nieuwport.
Als eerste het horizontale lijstwerk vastgelijmt.
Dit wordt eerst in het hoge spant geschoven maar moest eerst de sleufjes wat groter maken omdat deze wat te klein waren.
Deze sleufjes waren 6 mm maar moeten 11.5 mm worden.
De breedte van 3mm is wel uiteraard wel goed.
normal_motorspant_uitsparingen_te_klein.JPG

Het lijstwerk op een paar punten (waar de spanten zitten)vastgezet .
Eerst bij het open spant waar de stoeltjes voor de aviateurs komen.
normal_als_eerste_vastlijmen_op_rompspant.JPG

Ten tweede op het motorspant.
normal_als_tweede_vastlijmen_op_rompspant.JPG

En ten derde op het achterste spant dat de triplex zijkanten met elkaar verbind.
normal_lipje_zijkanten_romp_daarna_vastlijmen.JPG

Daarna het onderste horizontale lijstwerk erop gelijmt wat vanaf dit achterste rompspant begint.
Daarna de achterste rompspanten op de bijde rompjes gepast en vastgelijmt.
normal_rompspanten_achterste_gedeelte_romp.JPG

Er moest wel even goed opgelet worden omdat het spant wat bij de lipjes gesitueerd is niet verkeer wordt gemonteerd omdat deze verschilt in afmeting.
De pijltjes duiden dit op de foto aan hieronder!
normal_verschil_boven_en_onderkant_rompspant.JPG
.

Ook de plankjes van triplex waar het landingsgestel op wordt gemonteerd zijn erin gezet.
Als eerste het brede plankje.
normal_triplex_plaatje_voor_landingsgestel.JPG

En later de twee smallere plankje waar het verenstaal van 3mm voor het landingsgestel tussen valt.
normal_de_twee_triplex_plaatjes_op_het_bredere_plaatje_voor_landingsgestel.JPG

Dit geeft het rompje weer wat meer stevigheid.
Daarna zijn de naar buiten stekende lipjes van de triplex rompzijkanten tegen het spant aan gelijmt.
normal_als_derde_vastlijmen_op_rompspant.JPG

Ik wilde de triplex zijkantjes op het achterste gedeelte van de rompspantjes lijmen en kwam tot de ontdekking dat deze niet klopte.
Er zit een verschil in het verloop van de uitkappingen die in de rompspantjes vallen.
normal_foutje_langsliggers.JPG

Dit moet dan maar even aangepast gaan worden door de sleufjes iets breder te maken.
Een foutje kan er altijd insluipen,vandaar dat dit ook prototypen zijn.
Hopelijk vanavond weer wat updates van dit leuke projectje.

mvgr Hans

Laatst bewerkt:
En weer een klein update'je.
Het vertikale lijstwerk op het achterste gedeelte van de romp zit erop met uiteraard de noodzakelijke modificatie.
normal_vertikaal_lijstwerk_romp.JPG

Het voorste spantje laad ik nog even los omdat de motorbevestigings gaten erin moeten
worden geboord in het motorspantje en dat gaat lastig als dit spantje(frontje)erop zit.
Daar wordt als het goed is morgen over gesproken(vergadert:rolling:)als Ton er is!
Dit heeft te maken met de motorkeuze e.d.
normal_romp_voorkant.JPG

En hier het kleine spantje waar ik m'n bedenkingen over heb maar dat wordt morgen ook besproken als Ton er is.
normal_kleine_voorste_rompspant.JPG

Zo dat was het weer voor even.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
dit is de laatste update voor vandaag.
De kielvlakken zijn in elkaar gelijmt.
De passing is zondermeer perfect.
lijmt lekker snel in elkaar met ca lijm.
normal_kielvlak_nieuwport.JPG

Ik heb ook de onderdeeltjes voor het hoogteroer e.d uit de balsaplaten gehaalt maar dit is niet compleet en er moet dus het één en ander uit het restmateriaal gesneden worden.
Bij deze onderdeeltjes viel mij op dat het freeswerk bij sommige onderdelen niet helemaal perfect zijn.
Het kan zijn dat de balsaplaat waar deze onderdelen uit gefreest worden iets wat verschoven is door wat voor omstandigheid dan ook.
Moet wel vermelden dat dit met veel haast is gebeurt dus ik kan me voorstellen dat dat de reden is van deze onnauwkeurigheden.
hoogte_roer_Nieuwport.JPG

Morgen ga ik weer verder met bouwen en dan moeten in ieder geval de kielvlakken klaar zijn!

Mvgr hans

Ik heb ook nog even wat gedaan vandaag.
Het horizontale kielvlak gemaakt.
Ten eerste de neuslijsten tegen elkaar geplakt en de vlakken ribbetjes erop gelijmt.
Deze moeten in de neuslijsten geschoven worden.
normal_kielvlak_in_aanbouw.JPG

Daarna het uit het restmateriaal gezaagde achterlijstje gemonteerd.
normal_kielavlak_achterlijst_gemaakt.JPG

Dan gaat het triplex achterlijstje erop gelamineerd worden.
Ik moet toegeven dat ik een klein foutje heb gemaakt toen ik het zelfgemaakte balsa
achterlijstje erop monteerde.:oops:
Ik was vergeten het triplex achterlijstje ertegen te houden om de positionering te bepalen(heb op het zicht de ribbetjes gericht en vastgelijmt)
normal_triplex_achterlijstje_bijgevoegd.JPG

En toen maar eens de staartvakken provisorisch op de romp gezet met de nodige aanpassingen!

normal_kielvlakken_profisorisch_gemonteerd.JPG

Mvgr hans

Geweldig....
Even een vraag, als ik naar dit plaatje kijk valt me op hoe kort de neus van dit soort apparaten toch is.
nieuport1913nr601sj7.jpg

Hoe krijg je in godsnaam het zwaartepunt ooit een beetje op z'n plek??? Kan me voorstellen dat het origineel een relatief zware motor had maar hoe ga je dat bij dit model doen? (zonder drijvers zal het helemaal een opgave zijn lijkt me)

@Hoi Berto,
Ik denk niet dat er over twee weken een maiden komt.Dat zal wel wat langer duren!
Ik heb gisteren met Ton(het was ongeveer 4.30 in de ochtend) het nodige doorgenomen en het wordt toch een hele opgave om dat over twee weken voor elkaar te krijgen(haastige spoed is zelden goed hé).
De aansturing voor de vleugels is simpel maar wel heel erg complex(de pylon aan de bovenkant met de nodige doorvoeren voor de aansturing moet gemaakt worden,de aansturing van de vleugels die van onderen voor de aansturing zorgt en dus de romp induikt moet worden gemaakt(spindels waar de aanstuurlijnen voor de vleugels omheen lopen en de aandrijfstangen) moeten gemaakt worden en ga zo maar door.
Dit is fijnmechanica(het horlogemakers principe).
Kortom daar gaat een hoop tijd inzitten.
De kistjes zijn helaas denk ik niet voor 26 april klaar maar wel in het najaar voor de watervliegmeeting die als het goed is in Brummen gehouden gaat worden.

@Arjan,
wat jij zegt heb je gelijk in maar het achterste gedeelte van de romp is erg licht.
De moter en accu die erin komt wegen bij elkaar zo'n 600gr dus dat helpt wel mee om het zwaartepunt goed te krijgen.
Verder steken de drijvers ver naar voren dus dat is ook een pluspunt.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt en dat er geen extra verzwaring voor nodig is.
Zo, nu ga ik even m'n mandje weer in om wat slaap in te halen want ik was vanochtend om 8.30 al weer uit de veren.

Mvgr hans

Hans,

Ja was gezellig de tijd gaat snel als je over vliegtuigen en de KNVvL zit te kletsen.

Worden leuke kistjes ben reuze benieuwd naar het eindresultaat en natuurlijk naar de rotatie motor in de neus.

Toch lastig he een prototype bouwen zonder tekening en handleiding.
Maar je maakt er wat mooi's van en ja dit is pas modelbouw dat zouden er meer moeten doen.

Ton

Heb vanavond weer even wat zitten knutselen.
Het eerste drijversetje ruwbouw(triplex onderdelen)in elkaar geflanst.
normal_drijversetje_nieuwport.JPG

Op naar de volgende update!

Mvgr hans

Hier nog een kleine update van de Nieuwport.
Voordat ik het tweede stabilo kon maken moest ik eerst even een iets wat onnauwkeurig freeswerkje herstellen.
normal_reparatie_neuslijst_stabilo.JPG

En voila, de kielvlakken voor de tweede Nieuwport nr6.
normal_kielvlakken_tweede_nieuwport.JPG
.

Morgen de hoogteroertjes verder afmaken en dan gaan de vleugels worden opgebouwt.
Dit heeft best wel wat voorbereiding nodig omdat de vleugels hol zijn dus moeten er bouwmallen voor worden gemaakt!

Mvgr Hans

Zo,ik ben vandaag maar is aan de vleugel begonnen.
Hier het pakketje vleugelonderdelen voor de bakboord of stuurboord vleugel.
normal_vleugel_onderdelen_pakketje.JPG

Ik ben maar begonnen aan de bakboord(linker) vleugel.
Allereerst de ribben op de beide vleugelliggers erin gestoken.
normal_vleugel_onderdelen_in_ekaar_gestoken.JPG

Moet zeggen dat de passing vrij goed is.
Daarna eerst de ribben aan de voorste ligger gelijmt.
Ten tweede wordt de achterlijst erop gelijmt omdat de ribben dan nog een beetje
te bewegen zijn voordat het een stijf geheel gaat vormen.
Dit heeft als voordeel dat de ribben iets omhoog getrokken kunnen worden uit de achterste vleugelligger en makkelijk op de achterlijst zijn te lijmen.
Ten derde de achterste vleugelliggers vastgelijmt.
Als dat gedaan is dan krijg je dit resultaat.
normal_vleugel_gelijmt.JPG

Ik weet niet of het goed te zien is op de foto maar er zit in de vleugel al een ingebouwde negatieve tipverdraaiing in die er automatisch in komt te zitten bij het bouwen van deze vleugel.
normal_ingebouwde_vleugeltip_verdraaiing.JPG

Ik ga nu eerst de andere 3 vleugelhelften opbouwen om vervolgens de neuslijsten te maken en te monteren die uit het restmateriaal gemaakt moeten worden.
Op deze manier wordt er elk stukje hout gebruikt van de triplex en balsaplaten waar de onderdelen uit zijn gefreest voor de onderdelen(economisch verantwoordt vindt ikzelf wel).

Mvgr hans

Goed bezig Hans :thumbsup:
Dit worden volgens mij ook plaatjes om te zien.

(damn zoveel mooie modellen om eens te bouwen maar zo weinig tijd :cry: )

Ik heb vanavond de vier vleugeldelen voor het grootste gedeelte in elkaar kunnen zetten.
Helaas moest ik ermee stoppen omdat de CA activator op is,dus morgen even nieuwe halen en dan kan er weer volop doorgebouwt worden.
Morgen dus de vleugels afmaken zoals de neuslijsten erop zetten e.d.
normal_vier_vleugel_helften_voor_zover_klaar.JPG

Oh ehhh Berto,je bent niet de enigste die dit overkomt met al die mooie modellen.
Ik heb er ook nog een aantal te gaan en die gaan toch eerst gebouwt worden voordat ik aan andere nieuwe kisten ga beginnen want anders wordt ik denk ik een beetje overhobby'd.

Mvgr Hans

Back