de Nieuwport Schneider Cup Trophy Racer

Vandaag is de vleugel verder afgemaakt tot zover ik kon komen wat het materiaal betreft dat ik had.
Ik ben vanochtend even naar de Karwei gegaan om wat activator te halen waarbij je gelijk een flesje CA lijm krijgt.
Nu is dit nooit weg maar in principe betaal je daar veels te veel voor(nood breekt wet zeg ik dan maar).
Ook gelijk maar 4 beuken rondhoutjes van 6mm meegenomen voor de neuslijsten van de vleugeltjes
Als eerste dus het neuslijstje op lengte gemaakt en een zaagsnede van ongeveer 10cm erin gezaagt omdat dit neuslijstje bij de vleugeltip naar binnen gebogen moet worden.
normal_vleugel_neuslijst.JPG

En hier de zaagsnede voor de ronding.
normal_zaagsnede_neuslijst_voor_ronding.JPG

Nadat het beukenhouten neuslijstje tot op het vierde ribbetje vanaf de vleugeltip is vastgelijmt wordt de rest van het neuslijstje pas vastgelijmt i.v.m het laminaat.
Eerst wordt de binnenkant tegen de ribben gelijmt en daarna de buitenkant van het rondhoutje wat door de midden is gezaagt zoals op de foto.
Door dit te doen buigt het rondhoutje makkelijk tegen de ribben en door het laminaat is de ronding gefixeert.
En hier het resulaat.
normal_neuslijst_ronding_gelamineerd.JPG

Ook heb ik voor 1 vleugelsetje de buisje in de vleugel geschoven waar de vleugelpennen die aan het rompje vast zitten straks inschuiven.
normal_buisje_voor_vleugelpennen.JPG

Zo, nu is het wachten op de natte vleugeltippen die moeten drogen om die in profiel te schuren.
normal_vleugeltip_gerond_en_gelijmt.JPG

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Ik heb voor Ton(en uiteraard alle andere belangstellende)het kistje even provisorisch in elkaar geflanst om een beeld te geven welke omvang dit kistje heeft wat je op de tekentafel of PC niet kan fisualiseren.
normal_in_elkaar_gezette_nieuwport.JPG

normal_nieuwport_in_elkaar_gezet.JPG

Het wordt dus een mooie kist met een behoorlijke afmeting.
Het gewicht zal denk ik rond 2,3kg gaan worden maar dat is afhankelijk hoe ver er wordt gegaan gezien de schaalgetrouwheid,dwz alle toeters en bellen erop zoals die op de echte kist zitten of alleen het hoofdzakelijke erop om deze kist te kunnen vliegen.

Mvgr hans

Hans,

Zo dan je gaat echt als een speer:thumbsup: , ziet er naar uit dat ik snel iets nieuws moet tekenen:mrgreen: je hebt de snelheid er lekker inzitten.

Ziet er goed uit, grappig dat korte rompje met toch wel een flink stabilo en vleugel.

Prima optie dat ronde latje als neuslijst en ziet er netjes en strak uit.

Dat vleugeltje plakken met de liggers op de randen van dat plaatje lijkt mij lekker eenvoudig en snel te bouwen.

De achterlijst ziet er ook goed uit heb je nog aan de tip zijde zitten schuren, kun je een detail plaatje schieten ben benieuwd hoe je daar uitkomt.

Ton

Hier wat details van de vleugeltip Ton.
Ik heb er één geschuurt als voorbeeld.
normal_vleugeltip_zijkant.JPG

normal_vleugeltip_bovenkant.JPG

normal_vleugeltip_detail_achterkant.JPG

normal_vleugeltip_detail_voorkant.JPG

normal_vleugeltip_voorkant.JPG

Wat ik wel ga doen is de beide eindtippen met elkaar verbinden door middel van twee balsa stokjes van 6x6 mm doorsnede om de vleugeltip wat meer stevigheid te geven zodat deze niet of nauwelijks kan scheef trekken als de bespanning erop gaat en ook om deze wat meer stevigheid te geven zodat dit wat minder breuk gevoelig wordt.

Laatst bewerkt:
Hans,

Ziet er netjes uit maar lijkt mij toch lastig om met water de tip in de vorm zetten.

Een paar lagen stapelen en tegen de rib lijmen en flink schuren had misschien wat eenvoudiger geweest.

Dit is overigens wel heel netjes gedaan en ook voor de modelbouwer veel leuker om voor elkaar te krijgen.

Dank voor de plaatjes, dit bedoelde ik en moet zeggen de eindlijst sluit netjes aan.
normal_vleugeltip_detail_achterkant.JPG

Ton

Ik zal daar één dezer dagen even een uitleg over geven hoe dit gedaan kan worden.
Het is erg simpel maar zeeeeeeeeeeeeer doeltreffend(ik denk dat dit wel vaker is behandeld in een draadje).
Trouwens als het volgend weekend lekker vliegweer is moeten we maar weer is gaan watervliegen.Vindt je ook niet.
Dan kunnen we ook weer wat bespreken wat betreft de Nieuwport'tjes zoals welke kleur geel er gebruikt gaat worden(even bij de kleurenstaaltjes van de Gamma kijken), e.d.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Sorry dat het een paar dagen geduurd heeft wat betreft de vorderingen maar dat komt door persoonlijke omstandigheden.
Hier dus weer een kleine update.
Ik ben verder gegaan met de vleugel alvorens eerst wat spulletjes gehaald te hebben zoals buisjes,bespanning(daar heb ik toch echt je hulp voor nodig Ton want krimpfolie is niet m'n sterkste kant),en lijm.
Ik heb de vleugels geschuurt zover ik kon doen en de buisjes voor de vleugelophanging (die ook tevens dient voor de wingwarpning)tegen de ribben gelijmt.
Daar worden de kevlar spandraden doorheen geregen.
normal_buisje_vleugelophanging.JPG

Wat ook aandacht verdient is de afwerking van de ribben op de achterlijst die netjes tot het einde v/d achterlijst dienen te lopen.
Dit ga ik doen met strookjes balsahout van 1mm dik en 3mm breedt.
normal_ribben_op_achterlijst_bijwerken.JPG

Hoop vanavond weer een update'je te plaatsen v/d vorderingen.

Mvgr Hans

Zoals ik eerder geschreven heb zijn nu van 1 vleugeldeel de ribben verlengt.
Allereerst de boven kant.
normal_verlenging_vleugelribben_op_achterlijst.JPG

Daarna heb ik de onderkant gedaan.
Daar moeten alleen de ribben niet alleen verlengt worden tot het randje van de achterlijst maar ook iets opgedikt worden om boven de liggers van de vleugel uit te steken net zoals de bovenkant van de vleugel.
Dit heb ik gedaan met een latje balsa van 1x3mm en moet op sommige ribben dit dubbel doen omdat deze ribben niet helemaal goed uit het freeswerk zijn gekomen.
Daarna weer in profiel schuren en je ziet er niets meer van maar wel dat de ribben boven de liggers uitsteken.
normal_ook_op_de_onderkant_verlengt.JPG

Er gaat wel behoorlijk wat tijd in deze correctie zitten maar als eindresultaat zullen de liggers niet meer zichtbaar zijn als de vleugel bespannen is.En daar doe je het toch voor omdat je met schaalmodelbouw bezig bent.
Morgen weer verder met de vleugeltjes.

Mvgr hans

Hans,

Toch voor krimpfolie gekozen, prima hoor lekker makkelijk op te brengen en ga je daar zeker mee helpen.

Daarna heb ik de onderkant gedaan.
Daar moeten alleen de ribben niet alleen verlengt worden tot het randje van de achterlijst maar ook iets opgedikt worden om boven de liggers van de vleugel uit te steken net zoals de bovenkant van de vleugel.
Hoewel het wel netjes is had het niet gehoeven alle ribben aan de onderzijde te voorzien van een stripje.
Eerlijk gezegd beter niet doen omdat de vleugel daar een holprofiel heeft zal de folie niet inzakken tussen de ribben.
Het is daardoor zelfs lastig om de folie goed op de ribben te houden met opspannen omdat de folie krimpt en wil loskomen.
De liggen doet daarbij ook dienst als vastzet punt om de folie nog beter in de holle vorm te kunnen zetten en daar te houden.

Ton

Hoi Ton.
Bij gebrek aan beter heb ik de folie meegenomen maar ben zeker van plan de vleugels met japanse zijde te bespannen.
Dit geeft de vleugel een goede extra sterkte.
Ik heb de onderkant van de ribben ook moeten opdikken omdat sommige ribben niet goed uitgefreest waren en de liggers er onder uitstaken.Afschuren is geen optie omdat de liggers dan te zwak worden.Vandaar!
De rompjes kunnen wel met de folie gedaan worden.
Ik heb nog japanse zijde en daar kan ik denk ik wel de staartvlakken mee doen!
De vleugels moeten wel op deze manier gedaan worden omdat de folie zowiezo gaat loslaten op den duur omdat de kistjes wingwarping hebben.
Daar komt ook nog eens bij dat door de wingwarping er plooien in het doek gaan komen en dat is bij een japanse zijde o.i.d niet het geval(praktijk ervaring).
Dit komt door een iets strakkere spanning van de bespanning!
Gaat goed komen!

Mvgr Hans

Vandaag weer eens wat gedaan aan de nieuwport.
Om te beginnen heb ik 1 van de 2 rompjes geschuurt en de bodem erop gelijmt.
Ook de staartvlakken zijn geschuurt en op het rompje gelijmt.
Ik heb van 1 drijversetje de bodem erop gelijmt en uiteraard ook alle versterkingen.
De boegjes van de drijvertjes ga ik van blokjes balsa maken(lekker stootvast en de drijver kan niet zo snel lek raken).
Ik ga deze Nieuwport maar is helemaal klaarmaken wat houbouw en de drijvers betreft om alles is even uit te zoeken hoe de passing moet worden en of alles goed uitkomt.
Ook is dit denk ik verstandig om alle aanhechtingspunten voor zoals de bespanning voor de vleugels e.d eerst maar eens construëren zodat ik bij de tweede dit niet meer hoef te doen(alles moet n.m.l zelf gemaakt worden).
Hier weer een paar foto'tjes.

normal_romp_nieuwport.JPG

normal_staartvlakken_gelijmt.JPG

normal_drijvers_beplankt.JPG

Ik heb er vandaag hard aan getrokken om een drijversetje af te krijgen wat het houtwerk betreft.
Als eerste zijn de boegdelen erop gelijmt.
Normaal gesproken zouden de triplex zijkanten doorlopen maar dat heb ik afgezaagt en vervangen door balsa blokjes.
normal_boeg_drijversetje.JPG

Na dit in profiel geschuurt te hebben heb ik de fundatie waar de buisjes(die de twee drijvers met elkaar verbinden) en het landingsgestel op wordt gemonteerd verdikt zodat de bovenkant van de drijvers hierop rust.
Hierdaar wordt het een sterk geheel en kan het niet snel kapot geslagen worden door het water als de landing wat te hard is.
normal_fundatie_drijversteunen.JPG

En zo zijn er dus 4 van deze verdikkingen voor de extra stevigheid.
normal_fundatie_drijversteunen_vier_keer.JPG

Ook de bevestiging voor het landingsgestel is dus wat degelijker en dus sterker.

Daarna de drijvers dichtgemaakt met 2,5mm balsa en vervolgens de neusstukjes erop gelijmt en alles in profiel geschuurt.
normal_drijversetje_comlpeet_geschuurt.JPG

normal_boegjes_met_neusstuk.JPG

De welving bij de boeg moet nog iets meer zijn maar voor nu vindt ik het prima.

Mvgr hans

Het is een beetje late update maar dat komt omdat ik net terug ben van de clubavond van de vliegclub.
Als eerste heb ik op de drijvers verhogingen gemaakt zodat de buisjes die de drijvers met elkaar verbinden recht op de drijvers staan.
normal_verhoging_op_drijvers_voor_buis.JPG

En dit is resultaat zoals het moet gaan worden met de hoofddrijvers eronder.
normal_kistje_met_drijvers.JPG

normal_nieuwport_met_drijvers.JPG

normal_nieuwport_met_drijvers_zijaanzicht.JPG

Zo gaat ie er uitzien Ton.
Alleen de drijver achter moet nog gemaakt worden maar de contouren van het kistje worden al duidelijk zichtbaar.
Morgen is proberen of ik de staartdrijver kan fabriceren en eronder te plaatsen.

Mvgr Hans

Hoi Hans,

mooi kist hoor. Veel succes en plezier met de verdere bouw. Ik zou ook wel een willen bouwen, maar ja heb nog te veel af te maken op het moment. Ik zou de vleugel en romp bekleden met het zelfde materiaal. Het origineel was Linnen / Antiek (zoals bijvoorbeeld oratex of solartex). Als je zijde gebruikt kan je beter eerst de zaak bekleden met spanpapier en dan de zijde aanbrengen (Zoals de grootmeester Pete Mcdermott dat doet op zijn schaalkisten) wat is veel extra werk. Zijde is niet zo sterk en je hebt weinig structuur in de vleugel. Ik gebruik veel oratex en is zeker geschikt voor de vleugel met wingwarping.

Vraagje: ik kan nergens de schaal en spanwijdte/lengte vinden van de Nieuport?

Blijf je project volgen

Groetjes, Edwin

Hoi Edwin,
De bespanning wordt zijde maar die gaat direkt op het hout bevestigt worden.
De sterkte van de zijde is naar mijn idee sterk genoeg.
Ook ben ik aan het experimenteren met een vervanger voor spanlak omdat ik daar zo high als een garnaal van wordt.
Ik gebruik als vervanger Pledge Parket Plus.
Nog een voordeel van dit goedje is dat het maar 3,19 eurie kost i.p.v de 22,00eurie voor een liter spanlak.
Hier ben ik achter gekomen door veel naar de vrijevlucht jongens te kijken hoe die hun modellen maken.
Wel is het noodzaak de zijde zo strak mogenlijk(het liefst nat)op de te bespannen vlakken te zetten.
De spanwijdte van de kist is een kleine 1,8mtr en de lengte is zo'n 1,05 mtr.
Binnenkort komen er weer wat updates van de bouw!!

Mvgr hans

Ik heb door het toch wel mooie weer niet heel veel meer gedaan maar toch wel weer vorderingen gemaakt.
Ik heb de staartvlakken een beetje aangepast om de bekleding(zijde)en de buisjes voor de trekdraden voor het hoogteroer gemonteerd.
Ook heb ik bij één van de kisten een begin gemaakt met het bekleden van de roervlakken.
normal_verbetering_stabilo.JPG

normal_verbetering_stabilo_onderkant.JPG

Ook heb ik alvast de motorkappen aangeschaft in de vorm van een pannetje die ik bij Vervat camping artikelen heb gekocht.
De diameter is precies 140mm dus die past als het goed is als gegoten.
De hoogte is 130mm dus daar kom ik ook goed mee weg omdat de lengte van de motorkap 110mm moet zijn.
Het is dus alleen het op maat zagen of doorslijpen van de pan om daar twee motorkappen uit te halen.
normal_motorkappen_van_pan_maken.JPG

Je ziet dat je met een beetje improvisatie toch wel aan mooie motorkappen kan komen(in dit geval voor de Nieuwport).
het pannetje is trouwens van dunwandig RVS dus dat is helemaal mooi meegenomen want dan roest het niet.

Mvgr hans

Het is alweer 3 weken geleden voordat er weer een update voorhanden was.
Ik heb uiteraard ook van het mooie weer willen genieten en uiteraard ook lekker kunnen vliegen maar heb ook weer wat bouwuurtjes achter de rug.
Het kistje van mij heb ik zo goed als helemaal bespannen en het cockpitje ook wat aangekleed.
Ook de buisjes bij de staartvlakken die de trekdraden moeten geleiden zitten erin.
thum_41194829906e761be.jpg

thum_41194829906e9f095.jpg

De foto's waarvan ik moet werken zijn allemaal zwart/wit dus heb ik er maar deze mahoniehouten cockpit bekleden erop gemaakt om het geheel in de stijl van de jaren 1913 te houden.
Ik persoonlijk vindt het best wel mooi en deftig om dit kistje op zo'n manier aan te kleden.
Ik weet niet hoe Ton dit vindt maar dat merk ik wel hoe die reageerd.

Mvgr Hans

Han,

Wat kan ik anders zeggen dan super, het effect van het hout maakt het helemaal af.

Was ook leuk om afgelopen zaterdag even het vleugeltje in handen te hebben en te kijken hoe het resultaat in reallife is.

Trouwens ook gezellig om zaterdag even samen te vliegen met je Pup en mijn Bristol, moeten we ook vaker doen.
Of misschien toch maar een Fokker maken voor wat luchtgevechten.

Krijg steeds meer zin om met de Nieuportjes rondt te dartelen.

Ton

HEEEEEEEEEEEEEEEEeeee,doet je PC het weer?
Dat cynchroonvliegen is best wel leuk ja maar ik wil de Fokker DR1 wel even gevechtsvliegklaar maken hoor!!!!:rolling:
Alleen de schaal klopt dan niet!Dan moet ie eigenlijk 2x groter zijn.
Jij wil zeker ook van dat hout erop hebben hé!
Ik zal kijken of ik hem 18mei mee kan nemen,dan kan je het zien en kan je het ook even bekijken hoe jij hem wil hebben.
Ik ben trouwens al aan het verven geslagen van de romp!
Kan je het aanschouwen of je deze kleur de juiste vindt!

Mvgr Hans

Back