de Nieuwport Schneider Cup Trophy Racer

Nee Berto,ik was om 8.30 uur nog niet wakker(gek hé).
Eigenlijk wel een beetje ;-)
Lag gister na een verjaardag (en vrijdag ook (beetje bouwen)) pas om 1 uur in bed.
Op zich niet erg, wel alleen jammer dat ik dan zaterdag en zondag om 8 uur alweer op het werk moest zijn :-( (om lekker wat te kunnen bouwen tussendoor ;-) ).

We dwalen af.

Je maakt er echt schoonheden van Hans, ik heb respect voor je bouwkunsten :worship:

Naast een "gewone" watervliegmeeting kan jij nu ook wel mee doen aan een schaalwatervliegmeeting ;-)

Ziet er super uit Hans :yes: :thumbsup:

Ik doe m'n best Berto alleen de Nieuwpoort is niet helemaal schaal.
Er is zeer weinig documentatie van te vergaren dus moet ik op sommige componenten m'n fantasie maar bodvieren hoe het in die tijd er ongeveer uitzag!!
In september gaan de 2 kisten is lekker tegen elkaar racen(ik heb Ton al geinformeerd).
Het zou ook erg leuk zijn als we het parcours uit 1913 in het klein gaan uitzetten!
Het is te hopen dat het weer dan mee zit(niet veel wind) want deze kistjes zijn daar denk ik best wel gevoelig voor.

Mvgr hans

Heb de afgelopen week er hard aan getrokken om één van de twee kisten vliegklaar te krijgen en dat is gelukt.
Er moeten nog wel wat afwerkingen gedaan worden maar dat is voor latere zorg.
Hier de foto dat ie op het water drijft.
thum_4119488cb8d58d9fc.jpg

Ik heb ook een aantal proefstarts met dit kistje gedaan en dat gaat niet zonder slag of stoot!
Bij de laatste van de eerste 4 runs kwam de kist op z'n neus te water nadat ie heel even in de lucht was!
Draaide ondersteboven en dreef dus op z'n kop op het water.
Schade: kapotte regelaar en een zeiknatte kist!
Ik had gelukkig nog een regelaar en heb die snel ingebouwt.
Vanavond dus weer een paar proefstarts gemaakt en dat ging iets beter maar kwam bij de vijfde run op z'n zijkant en een paar spandraden waren losgegaan op de vleugels.
Ook dat moet dus weer vastgezet worden.
Ook moet er meer V-stelling in komen voor meer stabiliteit want deze kist is totaal niet eigenstabiel!
Daardoor is de kist bijna niet meer te corrigeren wat ik een ergenis vindt.
Ook de reactie op het richtingsroer is niet optimaal dus daarom ook meer V-stelling in de vleugels.
Ook op het water varen is allen maar rechtdoor varen want hij reageerd bijna niet op het richtingsroer.
Ook is deze kist erg windgevoelig!
Al met al is er nog een hoop te doen om deze kist goed te laten vliegen!

Mvgr hans

Hee Hans,

Deze kist verdient wel een groter fotootje hoor:
4119488cb8d58d9fc.jpg

Zier er voor zover goed uit, en het straks beter laten vliegen door wat kleine aanpassingen is jouw volgens mij wel toevertrouwd.

Maar maak hem niet te goed vliegend, dan wordt het op Brummen nog een beetje spannend ;-)

Succes met de kissies :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak hem zo goed vliegend dat ie in de lucht blijft en onder controle is te houden maar ik denk dat het een kreng blijft om lekker mee te kunnen vliegen.
Ik weet nu al dat ik hem constant in het vizier moet blijven houden omdat ie denk ik steeds naar bakboord of stuurboord wil uitbreken(voorgevoel)!
Ik hoop dat ik dat ook kan verbeteren(V-stelling vergroten = meer eigenstabiliteit maar het blijft uitkijken geblazen).
Dit is best wel belangrijk omdat deze kist op het richtingsroer wordt gestuurd en met behulp van de wingwarping wordt er in de meeste gevallen tegengestuurd om hem stabiel de bocht door te krijgen!
Ook het zwaartepunt ga ik wat verder naar voren brengen(beter neuslastig dan staartlastig)
De veranderingen ga ik van de week doen en a.s zondag ga ik is op zevenhuizen verdere tests uitvoeren en misschien wel een vluchtje als het allemaal goed gaat.
Daar is veel meer ruimte dan het slootje(voor dat je het weet kom je een boom tegen) waar ik de tests heb uitgevoerd.
Het kistje is een racer'tje uit 1913 maar in het klein gaat ie toch ook rap vandoor!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Hans,

Net terug van vakantie en yes dat zijn goede berichten.
Ziet er super uit wordt echt een mooi kissie.
Zwaartepunt naar voren is altijd verstandig om te doen.
Zo'n type model blijft altijd een dwijl om te vliegen ben benieuwd of je er betere vliegeigenschappen uit kunt halen.

Laat even weten als je gaat vliegen, hoewel het denk ik niet echt goed weer zal worden.

Ton

Even weer naar boevn halen in het kader van de komende watervliegmeeting.

Kunnen we er 2 vliegend verwachten?????

Ga er voor de meeting tijd aan besteden om het voor elkaar te krijgen deze mee te nemen(moet dan wel goed vliegen).

Mvgr hans

Back