De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
mods ( dus ik ook) vegen niet zomaar..
op aanvraag, of omdat de posts nogal de verkeerde kant op gaan.
nu lees ik Wil zijn topic niet helemaal dagelijks, dus ik mis wel eens een pagina of 10.
gaat hard, dit topic af en toe :D

Dus, als ik (of de rest van de mods) dan niets hoor, gaat het ook niet weg.
blijkbaar hebben zich geen mensen geïrriteerd. wat al bijna een prestatie an sich is, anno 2021 :D


Qua landen zonder motor:
zo moeilijk is het niet.
je moet natuurlijk wel je toestel kennen. en anders moet je gewoon wat ervaring hebben.
je moet een beetje een idee hebben van hoe hard een toestel moet vliegen voor hij raar gaat doen.
en in plaats van ff gas bij om snelheid te "maken"
moet je dan de neus omlaag richten.
zit je laag, of ver weg, kun je wel eens een uitdaging krijgen om hem op de juiste plek terug te krijgen.
tijdens examen valt dat mee, vlieg je in de regel redelijk hoog en dichtbij.

ik heb 1 kist die in het verleden nog wel eens de motor af liet slaan.
deed ie standaard net over het midden van het veld. en meestal als ik niet hoog zat.
toestel was ook nog eens zwaar, en dubbeldekker = hoop weerstand.
glijpad van 45 graden. ok, iets minder.

de 180 graden draai naar het veld terug was meestal precies te halen..
en soms redde ik ook echt het veld zelf. soms zit je er naast.
maar hij is wel in alle gevallen netjes op de grond gekomen.
1 plakkertje ergens in de vleugel vanwege een verdwaalde tak waar hij op landde.

een ander toestel, laagdekker, die kwam veel beter aan. kon veel langer in de lucht blijven zonder problemen.
dan kun je ook veel beter richten waar hij uit komt, en op de gewenste plek zetten.

Helicopters zijn daarin nog wat leuker.
heel weinig glijpad. en hopen dat je hoogte past bij de afstand die je nog af moet leggen.
maar, ook dat gaat in de regel gewoon goed, als je jezelf op voorhand een beetje in hebt gelezen op wat je moet doen.
ik heb nooit echte autorotaties geoefend..
maar de keren dat de motor uit viel, ging het goed.
 
Ja, het mais, dat was het. Ik vrees dat landen op die manier erg moeilijk gaat worden.
Ik denk, net als GJ, dat je (lees: ik) dan met teveel snelheid binnen gaat komen. Vergeet niet dat jij al jaren wedstrijden vliegt.
Toch wil ik het morgen graag zien, als leergierig persoon zijnde. Maar ik voorspel dat er volgend jaar heel wat kisten in het
mais terecht gaan komen. Ik heb de oogjes nou ook weer niet in de zak zitten.
Mais is niet het probleem, je aanvliegroute wijzigt. Hij wordt iets hoger.
Dat zal ik laten zien.
 
mods ( dus ik ook) vegen niet zomaar..
op aanvraag, of omdat de posts nogal de verkeerde kant op gaan.
nu lees ik Wil zijn topic niet helemaal dagelijks, dus ik mis wel eens een pagina of 10.
gaat hard, dit topic af en toe :D

Dus, als ik (of de rest van de mods) dan niets hoor, gaat het ook niet weg.
blijkbaar hebben zich geen mensen geïrriteerd. wat al bijna een prestatie an sich is, anno 2021 :D


Qua landen zonder motor:
zo moeilijk is het niet.
je moet natuurlijk wel je toestel kennen. en anders moet je gewoon wat ervaring hebben.
je moet een beetje een idee hebben van hoe hard een toestel moet vliegen voor hij raar gaat doen.
en in plaats van ff gas bij om snelheid te "maken"
moet je dan de neus omlaag richten.
zit je laag, of ver weg, kun je wel eens een uitdaging krijgen om hem op de juiste plek terug te krijgen.
tijdens examen valt dat mee, vlieg je in de regel redelijk hoog en dichtbij.

ik heb 1 kist die in het verleden nog wel eens de motor af liet slaan.
deed ie standaard net over het midden van het veld. en meestal als ik niet hoog zat.
toestel was ook nog eens zwaar, en dubbeldekker = hoop weerstand.
glijpad van 45 graden. ok, iets minder.

de 180 graden draai naar het veld terug was meestal precies te halen..
en soms redde ik ook echt het veld zelf. soms zit je er naast.
maar hij is wel in alle gevallen netjes op de grond gekomen.
1 plakkertje ergens in de vleugel vanwege een verdwaalde tak waar hij op landde.

een ander toestel, laagdekker, die kwam veel beter aan. kon veel langer in de lucht blijven zonder problemen.
dan kun je ook veel beter richten waar hij uit komt, en op de gewenste plek zetten.

Helicopters zijn daarin nog wat leuker.
heel weinig glijpad. en hopen dat je hoogte past bij de afstand die je nog af moet leggen.
maar, ook dat gaat in de regel gewoon goed, als je jezelf op voorhand een beetje in hebt gelezen op wat je moet doen.
ik heb nooit echte autorotaties geoefend..
maar de keren dat de motor uit viel, ging het goed.

Zoals wel vaker, zie ik in eerste instantie vaak op tegen iets nieuws leren. En na een poosje lukt het dan.
Het is een beetje de aard van het beestje, denk ik. Ik voel ook, dat ik minder snel leer dan 50 jaar geleden en onthouden
gaat ook nog wel eens mis. "O ja, dat is waar ook"
Toen ik vorig jaar aan de brevetfiguren begon, dacht ik het nooit voor elkaar te kunnen krijgen. En langzaam aan lukte het.
Al met al ben ik niet ontevreden over mij zelf. Dat mag toch heh?

Overigens, fijn dat de meesten hier weer samen door 1 deur kunnen ;). Gewoon niet teveel op je strepen gaan staan, dan komt het
allemaal weer goed.
 
  • Like
Reactions: Cnn
als ik een curare bouw, zou deze ook nooit van zijn leven als "licht" bestempeld worden:D
sterk.. dat dan weer wel..
maar licht.. daar is nog niet 1 van mijn toestellen van beschuldigt.

tegelijk.. ik heb wel testjes lopen met schuim en carbon..
gaat an sich heel erg goed.
alleen voor schuim zijn ze nog steeds aan de zware kant.
maar, de eerste test heeft wel 5 jaar goed gevlogen.. en is tussendoor goed mishandeld..
Ik heb deze opgegeven omdat de zwakke punten in het ontwerp een beetje lastig te herstellen waren.
stuurvlakaansturing.. wel een kritisch iets.
maar de rest.. nog steeds zo torsievrij en alles.

de meeste rtf dingetjes kunnen daar een puntje aan zuigen.. dus test geslaagd:D
 
60 wordt je vanzelf... metronoom van de tijd ramt gewoon door...
In je kop blijf je het zelfde, wellicht wat onwijzer... veroudering gaat niet geleidelijk, maar komt in stappen.
 
Nou, kom op jongens, nergens voor nodig om op die toer te gaan beginnen. Voor hetzelfde geld leest ie hier mee... Beetje consideratie zou wel mogen hoor...

Ergens heb je wel gelijk.
Maar om de Curare in deze slechte staat te verkopen, verdient nou niet bepaald de hoofdprijs.
Verder noemde de verkoper mij een oplichter en een bedrieger, omdat hij zelf een rekenfout maakte.
Tot slot had ik het inkoppertje ook een beetje voor vriend GJ gemaakt.
 
Als er meerdere reacties op onderwerpen zijn, die helemaal niets met mijn perikelen te maken hebben, wil ik die graag verwijderd hebben.

Het staat iedereen vrij, zelf een topic te openen.
 
Wanneer ga je weer vliegen Wil... we missen je boeiende verhalen (en lullen daardoor weer teveel over andere zaken)

Ik was er vanmiddag klaar voor, maar er kwamen verontrustende geluiden uit de zender.
Daar heb ik inmiddels een topic over geopend. Morgen wordt er aan gewerkt.

Als alles goed gaat vlieg ik zaterdag, voor het laatst met de Curare. Het ding is uiterst moeilijk te landen.
Of ik nou van hoog of laag kom landen, met of zonder motorloop, vandaag of morgen vlieg ik hem aan gort.
Als ik langzaam land, gaat hij waggelen. Komt hij te snel binnen, moet ik weer doorstarten. Vijf doorstarts voor 1 landing!
Het gaat mij te ver om landen met deze kist tot een soort van kunst te verheffen. Waarom moeilijk doen als
het makkelijk kan. Als hij flaps had, ging het vast een stuk beter.
Ik heb zo wel geleerd met een sneller en meer wendbaar toestel om te gaan.

Ik verwacht dat zondag de X-Tra het beter gaat doen.
 
Juist doorgaan met de curare, om die goed te kunnen landen, oefenen!
Als je een moeilijke kist kan landen, kan je alles goed aan de grond zetten......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top