Ik wil graag even een paar algemene opmerkingen maken.
In de eerste plaats ben ik overtuigd van ieders goede bedoelingen.
Dat de een wat directer reageert dan de ander, is ook duidelijk.
JVE heeft mij op een perfecte manier begeleidt naar het brevet en hij is zeer deskundig. Ook staat
hij open voor mijn plannen met snellere kisten. Dat is erg plezierig!
Maar vlak Gert-Jan niet uit. Hij beschikt over een enorme hoeveelheid kennis.
Het moet echter geen wedstrijd worden. Voor mij zijn de vriendschappen minstens zo belangrijk,
als het vliegen zelf.
JVE heeft Wil enorm geholpen en is de instructeur die hij nodig had.
Hij heeft Wil in 3 weken dingen geleerd waar hij met de andere instructeur 5 jaar over gedaan heeft, dus niets slechts over JVE.
Maar sommige dingen kunnen gewoon niet met een bepaald model.
Je kan ook niet prophangen met de meeste pipertjes, je kan ook niet steil binnenkomen met de Curare.
Dat kan je wel willen oefenen maar als het niet gaat dan gaat het niet,
Ik zou ook heel graag vanaf hoogte binnen kunnen komen met zo'n speedkistje maar dat gaat gewoon niet, niemand kan dat, ook niet wereldkampioenen.
Dat moet je vlak binnenvliegen en tegen de grond aanvliegen.
En over mijn adviezen en kennis.
Ik doe dit al een jaar of 40, heb alles gevlogen, van schuimpies tot schaalkisten, van electro tot turbines en stermotoren.
Mij maak je echt niets meer wijs over modelvliegtuigen,
En Wil zal kunnen bevestigen, als ik iets adviseer, 9,5 van de 10 keer klopt het.
Dan belt ie op, ja, je had weer gelijk.
En het gaat niet om het gelijk maar het gaat om goed advies geven.
En als ik het niet weet, dan zeg ik het ook.
Ik heb 1 keer ongelijk gehad, dat het landinggestel van de Curare er onderuit zou breken, die vleugel moet echt oersterk gebouwd zijn want het zit er nog steeds onder.
Mensen dingen proberen te laten doen met een model die niet kunnen, dat brengt verwarring en onzekerheid.
Dat zie je nu weer want Wil wil de Curare aan de kant gooien, terwijl het juist een prima opstap is naar wat ie wil, speedkisten.
De Xtra, hoe goed ie ook is, is een langzamere kunstvluchtkist.
Ja, daar kan je wel vanaf hoger mee binnenkomen, die is lichter, remt meer op de romp, met wat goed instellen kan die ook op de prop remmen.
Maar is kunstvlucht zijn doel?
Nee.
Het is leuk om een relaxkist erbij te hebben maar Wil wil snel, dan is de Xtra of soortgelijke modellen niet de weg te gaan.
Dan nog een mededeling wie er in het afvalputje zitten.
GJ