De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dinsdag vlieg ik weer.
Ik heb een paar kleine verbeteringen aangebracht aan de Curare.
Verder is de Speeder van GJ zo goed als klaar, compleet met ontvanger accu (alweer wat geleerd). Ik ga beginnen met 4 cellen.
 
Een losse bbec is altijd ruk. Net als je bespanning via de regelaar. Een losse accu is directer, minder storingsgevoelig en levert altijd stroom.
 
Dat denk ik niet, maar het kan gebeuren en dan ben je blij als je kist bestuurbaar blijft.
Zelf gebruik wel een BEC en heb en tijd een heli gehad met een losse BEC. Nooit problemen gehad ermee.
 
Zonder een welles / nietus discussie te starten wil ik mijn bevindingen delen.

Sinds ca 1 jaar vlieg ik met elektro. In mijn 6S edf jet en de 6S Curare gebruik ik de bec van de regelaar.
Ik wilde het zo simpel mogelijk houden, geen extra electronica, bedrading en stekkers die stuk kunnen gaan. (Ik heb een electronica achtergrond)
Tot nu toe bevalt het prima, met de Jet ca 50 vluchten, met de Curare 20 vluchten.

Sommige regelaars hebben geen bec, dan moet je wel een losse accu (en eventueel bec) gebruiken. Echter ook hier geldt weer, 100% veiligheid bestaat niet.
Wat wel belangrijk is dat je de setup van tevoren goed berekend (Ecalc) en meet d.m.v. een proefopstelling. Tevens de timing en brake goed instellen.
Als je een andere prop / belasting op de motor zet, dan eerst weer berekenen en meten. Stel jezelf altijd de vraag, kan dit wel wat ik ga doen ?
Bij een "zwaardere" prop gaat de elektro motor veel meer stroom trekken, dat kun je aan de buitenkant helaas niet zien. Bij een brandstofmotor is dit makkelijker, die houdt in.

Grt,

Arnoud.
 
Zonder een welles / nietus discussie te starten wil ik mijn bevindingen delen.

Sinds ca 1 jaar vlieg ik met elektro. In mijn 6S edf jet en de 6S Curare gebruik ik de bec van de regelaar.
Ik wilde het zo simpel mogelijk houden, geen extra electronica, bedrading en stekkers die stuk kunnen gaan. (Ik heb een electronica achtergrond)
Tot nu toe bevalt het prima, met de Jet ca 50 vluchten, met de Curare 20 vluchten.

Sommige regelaars hebben geen bec, dan moet je wel een losse accu (en eventueel bec) gebruiken. Echter ook hier geldt weer, 100% veiligheid bestaat niet.
Wat wel belangrijk is dat je de setup van tevoren goed berekend (Ecalc) en meet d.m.v. een proefopstelling. Tevens de timing en brake goed instellen.
Als je een andere prop / belasting op de motor zet, dan eerst weer berekenen en meten. Stel jezelf altijd de vraag, kan dit wel wat ik ga doen ?
Bij een "zwaardere" prop gaat de elektro motor veel meer stroom trekken, dat kun je aan de buitenkant helaas niet zien. Bij een brandstofmotor is dit makkelijker, die houdt in.

Grt,

Arnoud.

GJ rekent altijd alles voor mij uit, maar zijn gezondheid heeft even een terugslag.
 
Tof! Maar waarom een aparte ontvangeraccu?

Vanaf het begin hebben we bij modellen met veel vermogen, een losse bec en/of losse ontvangeraccu gebruikt.
Er waren mensen die dat niet deden, dan fikte de regelaar af en sloot dan ook de accu kort, dus dan ben je alles kwijt.
Ik was destijds importeur van Markus regelaars, die zeiden, alles wat meer trekt dan 35A, altijd losse ontvangeraccu gebruiken, terwijl ze zelf regelaars van 200A en meer met BEC leverden.

In de F5B modellen hadden we regelaars die 200A waren en daar trokken we 400+ Ampere doorheen.
Maar altijd een losse ontvangerlipo met 3 diodes ertussen.
Al vloog het model aan de voorkant in brand, je kon hem nog steeds landen.

Sommige dingen zijn niet te berekenen en een proefopstelling geeft foute waardes omdat je statisch meet en sommige aandrijvingen kan je gewoon niet statisch opstellen.
Wij konden met die hotliners ook geen geluidsmetingen doen, dan brandde de motor af.



GJ
 
Maar wij als doorsnee vliegers trekken geen 400 amp door ons regelaartje.
Je geeft adviezen alsof wij dat allemaal wel doen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Als je methanol bromt.. ontkom je er niet aan.
Maar mijn e-hoogdekkertje doet 36A. Zou eigenlijk wel moeten. Nu is de regelaar wel overmaats...

Maar zit ik ook met een toch al riant overgewicht.
Heb het nagelaten. Optocoupler, een losse van
SM-Modellbau, is eigenlijk wel verstandiger.

Tja... die UBEC... in die lompe motorbrommer.
11 jaar? Wel schakelaartje van MPX stuk gehad. Alles is elektronisch. Overal zitten schakels tussen. Was al blij dat ik van die zendhengel af ben. Die was al eens van mijn zender afgelopen... neu... de kist was niet meer te redden...

Maar regelmatig een check van de spullen... ondervang je al veel ellende...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top