De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar hij geeft ook aan dat dit wel een lastig iets is. Dus als hij er al last van heeft, moet je niet de oorzaak bij jezelf zoeken maar bij het feit dat het een lastig ding is om te landen. Ik heb uiteindelijk steeds zonder motor geland. Anders bleef hij maar doorvliegen. Gelukkig was de kist goedmoedig. Vloog als een zwever.
 
Het zal toch zeker niet, niet aan mij liggen?

Maar JVE kan het wel.

Wil, waarom pak je niet gewoon een toestel die ietsje makkelijker land en ga je daar even mee vliegen
Mijn ervaring is dat je zoiets moet opbouwen, zodra je hem goed kan landen waar je wilt dan neem je weer een iets moeilijker toestel, net zolang tot je je grens hebt gevonden of je doel hebt behaald
Zou jammer zijn als je zo de lol gaat verliezer doordat je de lat voor jezelf te hoog legt
 
Meer feeling en intuïtie en ziet wat de kist doet. Stuurt met minime correcties de final. En dat is veel doen.
Starten, doorstarten. Keer op keer.
Kijken en doen, en het veld op kletsen als het ware.

Mijn Rascalletje had ook een adder. Maakte de start link. Starten met ruddercorrectie die ik niet onder de knie kreeg.
Maar een jonge vlieger, nu vader die al vanaf gup bij ons vliegt. Zeer nuchter zonder omkijken. Hup. Maar voelt dat beter aan?

Heb technisch opgelost met kielvlak aanpassing. Ik was het zat.
Nu acht ik het stuurbaar. En ben ik tevree.

Hadden hier 3 of 4 bft bij vlagen. Zeer turbulent.
Maar daar liert het kistje nu mooi doorheen.

Meet de instelhoeken eens door met GJ en vergelijk dat met de tekeningen of de kennis van de gegevens van enkele bouwers hier?

Kan zijn dat de instelhoeken te groot zijn. Met een halve graad veranderd er veel.

Een speeder heeft bijkans 0 hoek, side thust en domping.
En dan komt die kist wat strakker binnen. GJ weet dat allemaal en zorgt dat dat goed komt.

Enige wat tegen zou kunnen vallen is de grootte, en moet je het kistje niet te ver vliegen. Nee, dat wordt wel leut.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik een paar ladingen van Wil gezien.
De kist komt veel te hard binnen.
Minder steil binnenkomen en eerder het gas eraf dat zal heel wat oplossen.
En als het te hard gaat of iets anders gaat fout een doorstart maken en niet proberen toch te landen.
 
Inmiddels heb ik een paar ladingen van Wil gezien.
De kist komt veel te hard binnen.
Minder steil binnenkomen en eerder het gas eraf dat zal heel wat oplossen.
En als het te hard gaat of iets anders gaat fout een doorstart maken en niet proberen toch te landen.


Ik heb Wil net gesproken.
Probleem is dat ie nog steeds niet weet hoe langzaam hij kan.
Dat gaat ie komende week op hoogte proberen.
Ik heb gezegd, gewoon net doen of je gaat landen maar dan een stuk voor je en op minimaal 50 meter hoogte.
En steeds controleren of ie nog reageert op rol.
Het kan zijn dat dit model gewoon hard binnen moet komen.
Als je op een club zit zoals Wil, waar veel mensen met zwevers en schuimpies vliegen dan krijg je al gauw de indruk dat iets te hard binnenkomt.
Maar je moet toch een bepaalde snelheid hebben om het gewicht in de lucht te kunnen houden.
Veel mensen zien dat verband niet.
De Curare moet 95 gram per vierkante decimeter omhoog trekken om überhaupt te kunnen vliegen.
1 voordeel, de Avionik maar 62gr/dm2.
Dat kan zweven.

GJ
 
Ik heb er weinig verstand van verder, maar een kist met 95 gr/dm² aan vleugelbelasting vind ik serieus veel! De hoge landingssnelheid verbaast me niet!
Als je het mij vraagt is dit een draak van een kist om mee te vliegen......
 
Ik heb er weinig verstand van verder, maar een kist met 95 gr/dm² aan vleugelbelasting vind ik serieus veel! De hoge landingssnelheid verbaast me niet!
Als je het mij vraagt is dit een draak van een kist om mee te vliegen......

Het is vrij hoog ja.
Bij hellingzweven bij harde wind ga je modellen ballasten, dan kan je soms wel eens tot 100 gr/dm2 gaan.
Dat heb ik ook regelmatig gedaan maar dan zit je op windkracht 8 en hoger.
Een normaal model zit ergens rond de 60-65 gr/dm en veel klassen zoals F5B legt een limiet bij 75 gr/dm2.
Maar met snelheid vliegt alles.
Alleen word netjes landen dan lastiger.

GJ
 
Ik heb zojuist uitgebreid met GJ overlegd. De eigenschappen van de gekunstelde Curare hebben we uitvoerig besproken.

Als eerste ga ik op hoogte eens kijken hoe langzaam hij kan, maar dan zonder vol up te trekken, zoals eerder.
Daarna weer proberen zo langzaam als kan binnen te komen. Dondert hij dan uit de lucht: pech gehad!

Ik merk dat veel vliegers dit toestel erg snel vinden vliegen. Begrijpelijk als je zelf met piepschuim op 3 cellen vliegt,
of met stapvoets gaande zwevers. Ieder het zijne, uiteraard.

Vanaf mei ga ik samen met JVE met de eerste Speeder beginnen. Zowel lipo's met 4 cellen als met 5 cellen liggen al klaar.
Alles is aangesloten en werkt op mijn zender. Alleen de juiste maten moeten er nog in.
 
Mei.. hmm, dan moet ik doorbouwen aan de Blue Angel want dan kan je merken hoe een goed gebouwd model hoort te vliegen.
Misschien moet ie ook wel hard binnenkomen, geen idee.

GJ
 
Ik heb er weinig verstand van verder, maar een kist met 95 gr/dm² aan vleugelbelasting vind ik serieus veel! De hoge landingssnelheid verbaast me niet!
Als je het mij vraagt is dit een draak van een kist om mee te vliegen......

Ik heb vanaf het begin de nodige kisten aan gort gevlogen. Er was geen een bij die zo moeilijk landde als deze Curare.
En het verschil is ook niet een klein beetje, maar gigantisch. Ik vond de Sebart Shark ook een moeilijke jongen, met zijn
hoge smalle romp, maar dat was een eitje vergeleken bij deze. Met wat ik nu kan, had ik de meesten heel kunnen houden.
Maar daar hebben we nu niets meer aan.
 
Mei.. hmm, dan moet ik doorbouwen aan de Blue Angel want dan kan je merken hoe een goed gebouwd model hoort te vliegen.
Misschien moet ie ook wel hard binnenkomen, geen idee.

GJ

Komen er remkleppen op Gert-Jan?
Het lijkt me ook een lekker vlot toestel om mee te vliegen.
 
Ik heb zojuist uitgebreid met GJ overlegd. De eigenschappen van de gekunstelde Curare hebben we uitvoerig besproken.

Als eerste ga ik op hoogte eens kijken hoe langzaam hij kan, maar dan zonder vol up te trekken, zoals eerder.
Daarna weer proberen zo langzaam als kan binnen te komen. Dondert hij dan uit de lucht: pech gehad!

Ik merk dat veel vliegers dit toestel erg snel vinden vliegen. Begrijpelijk als je zelf met piepschuim op 3 cellen vliegt,
of met stapvoets gaande zwevers. Ieder het zijne, uiteraard.

Vanaf mei ga ik samen met JVE met de eerste Speeder beginnen. Zowel lipo's met 4 cellen als met 5 cellen liggen al klaar.
Alles is aangesloten en werkt op mijn zender. Alleen de juiste maten moeten er nog in.
Bespeur ik daar enige hoogmoed?[emoji848]

Ik weet daar een leuk spreekwoord over[emoji14]

De hobby blijft leuk!
Bij veel wind kom je voor je gevoel veel langzamer binnen.....bij weinig wind zie ik soms zelfs ervaren vliegers doorschieten/starten.

Ik heb zo'n leuke funjet. Zonder (tegen)wind vroeg gas dicht! Met een flinke bries land het makkelijker mijns inziens.

Heb je al windstil weer gehad met deze kist, Wil? Dan is het nog erger!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb vanaf het begin de nodige kisten aan gort gevlogen. Er was geen een bij die zo moeilijk landde als deze Curare.
En het verschil is ook niet een klein beetje, maar gigantisch. Ik vond de Sebart Shark ook een moeilijke jongen, met zijn
hoge smalle romp, maar dat was een eitje vergeleken bij deze. Met wat ik nu kan, had ik de meesten heel kunnen houden.
Maar daar hebben we nu niets meer aan.
Soms moet je eens met een "vorige" kist vliegen (als dat nog kan)
Merk je meteen hoeveel je heb geleerd, dat geeft motivatie!
 
Komen er remkleppen op Gert-Jan?
Het lijkt me ook een lekker vlot toestel om mee te vliegen.

Nee, geen remkleppen, geen welfkleppen.
Enige dat ik zou kunnen doen is de ailerons omhoog zetten om lift te verliezen.

En hoogmoed?
Nee, ik weet waarmee Wil zijn collega's vliegen, Wil vliegt stukken beter.
Dat ie nu even een lastig model heeft, tja, daar leer je ook weer van.

GJ
 
3s? 2s Wil

Incl flaps. Landen voor mijn voeten

20210418_174925.jpg
20210418_174948.jpg

20210418_174950.jpg
20210418_174910.jpg
20210418_174831.jpg
 
Ja... maar dat is een echt ander vliegertje.

Curare geen vergelijk. Haha.

Blue Angel? Das niet zo snel toch? Kijken naar oude filmpjes op YouTube.
Ze hadden vaak wel aanloop nodig. Die RC1 van mij is ook niet met een metertje los. Met een windje gaat het al beter.
Komt vlot binnen, maar ook niet van... gutgaat’thardzeg.
En driepoot land prettiger.
Nee die Blue gaat mooi worden.

Met gas bij regelen, kan je hollere curve in de zender stellen. Doseert soms beter. Of het daar aan ligt?
Buiten het veld voor het indraaien de final is het gas er al af, en stel je gas bij met dotten, althans doe ik, in mikken en even extra stuurdruk op de staart.

Gas is hoogte.

Maar als het zo zwaar is.
Kleinere accu. Korter vliegen. Saai...
Of kaal maken en alles uitboren wat maar safe kan.
Vleugel idem, semi spanten. Open cassettes. Ronde gaten in de romp.
Staart en stabilo.
300 gram minder doet al wonderen.

Kist is voor rammelende 10 cc gebouwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top