De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trimmen doe je ten opzichte van het model.
Het model vliegt in zijn eigen kolom lucht dus maakt het niet uit of je "wind mee, wind tegen" of dwarswind vliegt.
Dus is de grond geen referentie, dat is het nooit.

Je trims op je zender moet je bliind kunnen vinden.
Als je die niet kunt vinden dan is het een zender die niet bij jou past, zoals de Jeti bij mij, of sommige types Multiplex bij anderen.
En of het nu mechanische trims of electronische zijn, dat maakt niet, ze doen allemaal hetzelfde.

Een normaal model moet je zelf kunnen trimmen, wat Rhelie zegt, op hoogte brengen en dan half gas.
Vaak weet je al welke kant ie op wil, dan trim je eerst het kanaal dat het ergste afwijkt.
En daarna de andere dingen.
Eenmaal op de grond zet je het mechanisch goed, dan de trims weer in de nulstand en overnieuw de lucht in.

GJ

Wel heel belangrijk hoor ! Kist op hoogte brengen en naar half gas, dan een rustig moment kiezen waar je de sticks kunt loslaten en kijken wat het barrel doet.
Gaat hij omhoog trim je wat down, rolt hij weg, trim naar de andere kant. Zodoende krijg je rust in het model en jezelf.

Het rustige moment ontbrak in mijn hoofd.

Ik denk dat het tijd word voor een bank op het veld waar je even op kan liggen en dan je verhaal doen aan iemand...

GJ

Voor het vliegen zou ik eigenlijk even langs een psycholoog moeten kunnen en daarna langs een psychiater.
Ik denk zelf, dat de harde schijf in de bovenkamer gedefragmenteerd moet worden. Daar zijn in het buitenland al goede resultaten mee bereikt.

Iedereen verder een fijn weekend gewenst.

De trim van de Evo9 is een ramp. Bij Jeti heb je dat ook, maar heb je weer die slimme trim via de knupels.

Dat trimmen... roep ik even... mag een collega de knoppen drukken...
lukt dat niet... dan maar gewoon door en aan de grond corrigeren.

Dat weet ik GJ , maar hier staat de piloot op de grond en speelt windrichting gewoon een rol.
Nee... doet ie niet....

Je trimt tot de kist, met je handen van de sticks, uit zichzelf rechtuit blijft vliegen, en op constante hoogte blijft.
Persoonlijk doe ik dat bij "kruisvlucht", maar sommigen doen dat bij vol gas.

Daarbij maakt het werkelijk geen hout uit of je tegen de wind, voor de wind, dwars op de wind of hoog of laag vliegt.
Uiteraard is het bij turbulent weer lastig trimmen, en is "constante hoogte" lastig als er thermische activiteit is.

Er was ooit eens tijdens een KNVvL vergadering een voorstel om wedstrijdvliegers mental coaching aan te bieden.
Enkele mensen waren daar voor, ik weet niet of dat ooit echt gebeurd is.
Maar je bent KNVvL lid, de club ook, dus vraag eens na....

GJ

Ik denk dat het tijd word voor een bank op het veld waar je even op kan liggen en dan je verhaal doen aan iemand...
GJ
Dat treft, we hebben in de pilotenbox een mooie bank staan waar je even op kunt zitten/liggen.
Overigens zijn daar in het verleden interessante gesprekken gevoerd tijdens het vliegen (helaas niet in Coronatijd want we houden afstand).

Kon je tenminste een ram tegen de trim geven om in de buurt te komen van de juiste instelling, in plaats van piep-piep-piep.......:(
Dat is inderdaad een heel vervelend iets: het trimmen dúúrt gewoon te lang, en is uitermate klote met die electronische trims.
Er zijn zenders die daar hulpmiddelen voor hebben, en dat werkt vrij aardig. Bij Taranis kun je de boel op een schakelaar zetten, dan stur je de kist recht, en tip je die schakelaar aan en neemt de zender automatisch die stickposities als "neutraal" over.

Maar ik vergeet iedere keer om dat in te stellen... :mad:

Dat is inderdaad een heel vervelend iets: het trimmen dúúrt gewoon te lang, en is uitermate klote met die electronische trims.
Er zijn zenders die daar hulpmiddelen voor hebben, en dat werkt vrij aardig. Bij Taranis kun je de boel op een schakelaar zetten, dan stur je de kist recht, en tip je die schakelaar aan en neemt de zender automatisch die stickposities als "neutraal" over.

Maar ik vergeet iedere keer om dat in te stellen... :mad:

De Futaba FC had mechanische trims, dat was inderdaad lekker snel.
Maar de electronische trims vind ik ook niet vreselijk, als ze maar op een normale plek zitten, dus naast de knuppels en niet ergens onder de knuppels, zodat je eerst braille moet leren voordat je kan trimmen.
De keer dat ik met de Jeti ging vliegen kon ik de trims niet vinden dus dan sta je half met de knuppels in de hoek te vliegen en dan ook nog zo snel mogelijk proberen te landen.
En ik heb ook ooit eens een zender in mijn handen gehad van iemand, een MPX, die had hetzelfde, denk dat het de MPX van Bas was.
Dan gaat bij mij zo'n zender meteen de verkoop weer in, of de kliko.
Bij Wil zijn Cockpit zitten ze behoorlijk logisch.

GJ

Ik begrijp ook wel dat een toestel zich in zijn kolom begeeft, en dat windrichting geen rol speelt. Maar het is wel zo handig dat jij je toestel goed ziet en zich in een richting begeeft die voor je ligt. Hoe moet ik het anders formuleren zonder dat mensen daar over struikelen met hun theorieën.
Modelvliegvelden hebben ook te maken met no fly zones dus is windrichting wel degelijk part of the game. Landen met een flinke cross wind is ook niet altijd fijn.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp ook wel dat een toestel zich in zijn kolom begeeft, en dat windrichting geen rol speelt. Maar het is wel zo handig dat jij je toestel goed ziet en zich in een richting begeeft die voor je ligt. Hoe moet ik het anders formuleren zonder dat mensen daar over struikelen met hun theorieën.

Heel simpel, de referentie is de lijn die het toestel moet volgen, of je verwacht dat ie
Dus heel simpel gezegd, een model volgt normaal gesproken de hartlijn door de romp.
Wijkt ie daarvan af dan moet je dat trimmen.
Grond en wind hebben daar helemaal niets mee te maken.

GJ

De trim van de Evo9 is een ramp. Bij Jeti heb je dat ook, maar heb je weer die slimme trim via de knupels.

Dat trimmen... roep ik even... mag een collega de knoppen drukken...
lukt dat niet... dan maar gewoon door en aan de grond corrigeren.

Ik had ook ooit een Multiplex Evo 9, die zender bedoelde ik in mijn vorige post.
Het vreemde is dat bij de voorgangers van die zender de trims wel op een logische plek zaten. Met die voorgangers heb ik vele jaren met veel plezier gevlogen.
Ik had er niet op gelet toen ik de Evo 9 bestelde.

Jeti heeft diezelfde trims. Laatst hoorde ik een vlieger op de club er ook al over.

Elektronische trims ? Het is even wennen in het begin. Weet je het eenmaal dan is het geen enkel probleem.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn modellen altijd zeer goed uitmeet voor de eerste vlucht. Motordomping, zijwaartstelling, instelhoek van vleugel en stabilo en roeruitslagen worden vooraf goed bekeken.
Wat je dan uiteindelijk trimt om perfect horizontaal te vliegen is minimaal. Meer dan een paar klikjes is het niet.

Grt,

Arnoud.

De Futaba FC had mechanische trims, dat was inderdaad lekker snel.
Maar de electronische trims vind ik ook niet vreselijk, als ze maar op een normale plek zitten, dus naast de knuppels en niet ergens onder de knuppels, zodat je eerst braille moet leren voordat je kan trimmen.
De keer dat ik met de Jeti ging vliegen kon ik de trims niet vinden dus dan sta je half met de knuppels in de hoek te vliegen en dan ook nog zo snel mogelijk proberen te landen.
En ik heb ook ooit eens een zender in mijn handen gehad van iemand, een MPX, die had hetzelfde, denk dat het de MPX van Bas was.
Dan gaat bij mij zo'n zender meteen de verkoop weer in, of de kliko.
Bij Wil zijn Cockpit zitten ze behoorlijk logisch.

GJ

Bij mij zit alles logisch GJ :D :p :D.

Modelvliegvelden hebben ook te maken met no fly zones dus is windrichting wel degelijk part of the game. Landen met een flinke cross wind is ook niet altijd fijn.

Ik wordt getart door de elementen. En tot het uiterste gedreven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back