de reden dat een duiboot ongewild onder blijft

@Joop en Raf,
het is en blijft gevaarlijk met die spullen.
Als je zo als Joop de gehele dag met dat spul werkt en alles in orde hebt kan het.
Dus Raf jij blijft er af!
In Keulen zijn er mensen geweest die Freon gebruikte om te duiken.
Lekker goedkoop uit oude ijskasten halen.
Buta- of propaan gas gebruikte hij ook veel.
Kon niet schelen of het gevaarlijk was, het was lekker goedkoop.
En stinken als hijvloeibaar gas of propaan in de boot had.
En Raf wat wil een organisator er tegen doen.
Weet jij wat bv Joop gebruikt?
Dan moet je toch echt meet apparatuur hebben om te kijken wat er in zit.
Dus Raf, dat werkt niet.
En ik zal de boten van Joop met grote interesse blijven bekijken.
Wat ik bij veel oudere boten in Duitsland niet zo doe.
Ik heb wel eens een boot horen sissen, die boot stond de gehele dag in de volle zon en de druk werd wat hoog.
Ik heb hier een Moray staan die heeft gewerkt met vloeibare lucht in een glaasje.
Ik geef het eerlijk toe, ik durf het niet en ik kan het niet.
Misschien dat ik het wel deed als ik het werk deed wat Joop doet.
Maar nu niet.
Ik hou me dus bij de tanks ondanks dat ik alles heb liggen voor lucht.

hallo hein

ja ik ben een brave jongen en luiste soms naar wat ouderen zeggen hahahahahaha
dus ik blijf er zeker vanaf
wat je beweert dat een organisator het niet kan merken ben je eventjes verkeert

als je butaan of propaan of lekker goedkoop LPG gebruikt dat ruik je wel
want dat spul stinkt als de pest
freon heeft ook een geurtje maar daar ben ik niet zeker van want op ford heeft de airco die in auto"s zit een ander mengsel gekregen (goedkoper)
en ja ik werk ook aan airco systemen want in auto's zit er meestal ook zo een kreng
alleen heb ik niets met de vulling te maken wel met de elektronica die er bij komt kijken

dus nogmaals (IK GA NEVER ,NOOIT MET DRIJFGAS WERKEN)daar heb ik jullie te graag voor aan het water staan hahahahahaha
en tegen wie moet ik anders discuteren hahahaha het zou maar een saaie boel worden zo alleen aan een schitterend plasje water

groeten raf

hallo

zaterdag had ik prijs

ik was gaan duiken op atlantis en had reeds met de orka en de u46 een hele poos gevaren
wat heel goed en mooi te doen is door de water qualiteit aldaar

op het laatste de u2540 uit de wagen gehaalt en na het monteren in het water gezet
bij het willen duiken merkte ik dat de pomp verkeert om draaide
deze had ik vervangen nadat de vorige geblokeert was door zand korrels
dezelfde pomp zelfde fabrikaat dus normaal zou alles het zelfde moeten zijn
en daar zat het addertje onder het gras
ZOU MOETEN ZIJN
maar dat was niet zo de pomp draaide verkeert om
ik dacht geen probleem schakelaar up is dan maar duiken en down is stijgen

na een paar proef duikjes dan maar het ruime sop gekozen
toen ik terug aan de kant kwam wilde ik de u2540 op de bodem leggen om het terug opstijgen vanaf 4 meter te filmen
en toen liep het verkeert
de u2540 lag met de boeg omlaag en had zich mooi tussen 2 dikke stenen in geparkeert
dus ik leeg pompen en niks de u bleef onder ????????????????
later bleek dus dat de tank vol detektie aan gesprongen was en zo kon ik dus niet meer door de verkeerde draairichting de tank leeg pompen

ik heb dan door het heldere water gelukkig met een lange roeispaan en half onder water de u kunnen klemmen tussen een schroef en een duikroer en hem zo voorzichitg terug boven water gekregen

kosten een deuk in mijn imago en een schroef van 8 euro

gelukkig is dit gebeurt in helder water en kon ik de boot zien al was het 3 a 4 meter diep
in een vijver was het anders afgelopen

direct de pomp anders om aangesloten

nu heb ik een test procedure als ik iets aan de boten verandert

groeten raf meteen deukje in het imago

Hoi Raf,

Zo zie je maar, een ongelukje zit in een klein
hoekje :?

Net als toen mijn U-2540 ter zielle ging, niemand
had dit meegemaakt , zeg nooit nooit. :wink:
Gelukkig niet al te veel schade.

Gr. Rob

Zijn er niet meer problemen geweest met onze boten dan die paar die hier vermeld worden.
Zullen toch wel meer mensen zijn die problemen hebben?

hallo
ikke weer met een nieuwe

de u47 is zondag gezonken om een toen onbekende oorzaak
de proefduik verliep vlotjes zonder problemen
en toen ben ik onder gedoken uit de baai gevaren naar het open water
en toen liep het mis
de u47 dook onder een hoek naar de bodem en weg was de boot
het was een zeer steile hoek en zelfs met volle gas achteruit remde de boot niet tijdens zijn duik naar de 5 meter dieper liggende bodem
er zijn toen twee duikers aan te pas moeten komen om de boot te bergen
na het open maken van de boot bleek dat er water in de WTC was binnen gedrongen
maar dit was niet zo een hoeveelheid dat er enige storingen zouden opgetreden kunnen zijn
de accu's die voor aan in de boot zaten waren nat geworden maar de elektronica zit hoog in de romp en die was nog steeds droog
hoe is dit afzuipen kunnen gebeuren ???
het was een stress dag voor mij
samen met marc de tafels klaar gezet voor de vaardag
niet weten hoeveel deelnemers er zouden komen
een 150 duikers in het water en heel veel toeschouwers die heeeeeeeeeeeeeeeeel veel vragen stelden (bedoel er niet de duikboot mensen mee en mensen die met de hobby in het achterhoofd rondliepen hahaha)
dit heeft gezorgd tot een stress situatie waardoor ik verkeert gestuurd heb
de u47 wordt anders gestuurd dan de 2540
om te duiken moeten er bij de u47 twee schakelaars bedient worden
namelijk eentje voor de pomp en eentje voor het ventiel (eerste ontwerp van de duiktank na de modificatie van het originele principe van willy)
ik heb gewoon de zender nog niet aangepast dat dit met 1 schakelaar kan gebeuren inplaats van met 2
en het ging reeds geruime tijd goed en vooral ik had geen tijdgehad om dit te doen
wegens tedruk met werk en wedstrijden (treffens)
ik heb gewoonweg de schakelaars omgewisselt die voor de pomp verwisselt met die van het ventiel en zo de boot inplaats van leeg vol gepompt en dit verklaarde de duik naar de diepte
en om terug leeg te pompen heb ik de ventiel schakelaar naar boven gedaan maar in die stand werkt het ventiel niet en wordt de schakelaar die de pomp activeert niet bedient dus deze begon ook niet te pompen en zo bleef de boot op de bodem liggen
dus human error zal ik maar zeggen
kleine onderhouds beurt gedaan vandaag

de boot is voorzien van nieuw vet in de assen en de koppelingen zijn allemaal na gekeken
de koppeling van de achterste duikroeren lekt lucht tijdens het duiken maar dit blijft voorlopig binnen de perken
deze kan ik nu niet vervangen daar er eerst een deel materiaal uit de romp moet gehaalt worden om aan de O ring te kunnen en dan heb ik de boot niet tegen zondag terug klaar
maar dit is dus niet een groot probleem en kan niet als gevolg hebben dat de boot zou zinken
de zender wordt aangepast als op dinsdag de electroshop open is en er een nieuwe schakelaar kan worden ingebouwd
waar ik dan ineens beide kanalen juist mee aanstuur

na het leeggieten van de wtc heb ik de u47 nagekeken en heb dan de boot terug in zijn ellement geplaatst waarna hij het wel goed heeft gedaan
ik was wat ontstressed en ik had de schakelaars in mijn kop terug op hun plaats staan
bij een vliegtuig of heli zou ik na dit voorval terug een bouwpaket hebben gehad
gelukkig was het een boot die tegen een stootje kon

groetjes raf

Hoi Raf,

Die dingen gebeuren, gelukkig dat de boot er geen blijvende schade aan overgehouden heeft. Met die schakelaars op de zender heb ik ook ooit eens iets leuks gehad. !k had de schakelaars die de periscopen en snuivermasten bij de Walrus op en neer laten gaan anders afgestelt. Leek mij makkelijker op dat moment ..... Bij de eerste beste keer varen echter wil ik onder een drijvende golfbreker door varen en .. doe de periscopen naar boven in plaats van naar beneden. Krak, kloink, periscoop afgebroken, snuivers verbogen, gat in de toren, en kromme geleidebuizen. Ik was dus weer een weekje zoet ..... Uitendelijk is het weer goed gekomen maar dan zie je wat voor gewoonte dier je eigenlijk bent, en ga je 'op de outomatische piloot' varen. Ga nie goe! :(

hallo lex
het schakelaar probleem is hardware matig opgelost
ik heb nu meer schakelaars dan kanalen op de zender hahah
de oplossing van het aansluiten van de extra schakelaar was eenvoudiger dan ik dacht
het probleem was dat de servo van het ventiel maar in 1 richting werkt en het moest door de schakelaar in 2 richtingen worden bedient
en daar zag ik een prbleem dat er niet was
maar na een paar tekeningen te hebben gemaakt bleek het eenvoudiger op te lossen dan ik dacht
dus over 2 contacten een brugje gezet en gewoon 5 draden vanaf de nieuwe schakelaar naar de originele en klaar was het zendertje
en nu maar hopen dat het niet meer fout gaat met deze boot

groetjes raf

Na weer wat bij gelezen te hebben "durf" ik bijna mijn :n00b: ervaring er niet bij te zetten om dat het zo kinderlijk simpel "foutje" is/was.

Gewoon niet de doorvoer voor je servo's in de deksel schroeven en dan met twee gapende gaten de boot in de testbak gooien...

Wel een voordeel, je hoeft niet echt technisch te zijn om dit probleem op te kunnen oplossen... Hahahaha

Met enige zekerheid denk ik in de toekomst meer "spannende" probleempjes hier te kunnen plaatsen.
Het is gewoon een onderdeel / uitdaging van deze tak van sport in het RC gebeuren.

hallo joris

het zijn niet de grote fouten die je duidelijk ziet die een probleem geven
het zijn die kleintjes die goed verborgen zitten en die jehaast niet opmerkt
die de grootste probleemen geven
een klein fitje in een toevoerleiding naar de pomp of van de pomp naar de duiktank daar kan je dagen naar zoeken
mark heeft de laatste duikdag op atlantis heel de dag met de rov gedoken met1 deksel waar de pomp onder zit aan het duiken geweest zonder problemen
maar toen hij naar 5 meter en meer dook was het uit met de pret en is er een duikuitrusting aantepas moeten komen
een deksel dat haast nooit open moet vergeten dicht te draaien met de sleutel
een stomme oorzaak maar eentje dat wel veel ellende kan bezorgen

groetjes raf

Back