De Robbe Kormoran (canard) vliegt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Gisteren avond was het eindelijk dan zover.

Na 2 keer eerder te zijn vertrokken naar het modelvliegveld, de Hei in Ede, om tot de conclusie te komen dat de wind te hard was voor een eerste vlucht :cry: , afgelopen donderdag weer een nieuwe poging gewaagd :lol: .

Aangekomen om 4 uur was de wind toch weer harder dan verwacht :x , dus eerst maar vliegen met de Sukhoi 26M van Midwest :) .
Er was wel wat stuurmanskunst nodig om tijdens de nadering de Sukhoi een beetje in bedwang te houden daar de wind hard en erg vlagerig over de hei kwam.

Om +/- half 8 ging de wind wat liggen dus de stoute schoenen aangetrokken en de Kormoran uit de bus gehaald en opgebouwd.
De tank gevuld en de motor nog even wat afgesteld en toen moest het er maar van komen 8) .

Een enkel rondje over het veld om een beetje gevoel te krijgen van de taxi eigenschappen en om even de acceleratie en motorafstelling te testen :? .

Naar het begin van de baan getaxied, neus in de wind, achter het model gaan staan en toen was er geen weg meer terug :roll: .

Volgas, de motor klonk goed, het model begint te rollen tikje neuswielbesturing links en los.
Hij vliegt gewoon :D , was de eerste gedachte, maar nog maar net los van de grond komt er een windvlaag :evil: die onder de linkervleugel slaat en het model kompleet naar rechts rolt, meteen links rolroer gegeven om de kist neutraal te houden en dat lukte maar net, de rechtervleugeltip raakte net de grond niet :wink: .

Okee, hoogte winnen. Dat lukte zodat ik het kistje een beetje kon trimmen.
Eenmaal getrimd vloog het model goed, wel volgas nodig om te blijven vliegen :? (misschien toch de 2,5cc inbouwen ipv de 1,5 8) ).
Na een 3 tal rondje gevlogen te hebben ging de kist ineens raar doen, motor afgezet en toen was de vlucht weer normaal (motor boutjes waren losgetrild :oops: , oeps, foutje :oops: ).

De kist zweefde bovenverwachting uitstekend en zeer graciues, en ik verkeek 8O mij hier een beetje op waardoor ik pas halverwege het veld de grond raakte en de kist net de hei in reed :cry: .

Na ophalen en een kleine inspectie bleek er geen schade te zijn :) , behalve dan de spinner die door de losse motor tegen de romp was geen lopen.

Nu kon ik eindelijk weer een beetje tot rust komen, tijdens de vlucht vlieg je gewoon maar na de landing klopte mijn hart zowat in mijn keel.

De Kormoran vliegt gewoon.

Projekt is dus geslaagd en zal doorgang vinden totdat ik tevreden ben of de kist onherstelbaar beschadigd is.

Greetingz :D ,
Berto.

ps,
Ik heb een aantal digitale foto`s genomen vandaag en zal kijken of ik deze vanavond of morgen kan uploaden.
Ik zal dan tevens verdere gevens over de kist geven met de uitgevoerde aanpassingen erbij.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hee Berto,

Kijk dat zijn de berichten !
Hoop dat je er nog veel plezier van zult hebben.
Ben benieuwd naar foto's.

Groeten van de ex-eigenaar,
Gerben :D :D

Kormoran Foto`s

Okee hier een aantal aanpassing en specificaties van de Robbe Kormoran.

De Kormoran van Robbe is een canard met duwmotor (zoals bijna alle canards) die is uitgebracht omstreeks 1993.
Robbe heeft dit model oorspronkelijk uitgebracht als Elektrozwever met verschillende aandrijfvarianten.

De rustige versie vloog met een Speed 600 en 6-7 cellen terwijl voor de snellere versie een Keller kon worden gemonteerd met 8 cellen.
Ik weet zelfs dat er Kormorans zijn uitgevoerd met borstelloze motoren dus die hadden power in overvloed.

Deze Kormoran kon ik 2de hands kopen, wat ik dus ook gedaan heb.
Het model was vliegklaar als elektroversie.
Ik had bij mijn aankoop al vast staan dat ik de kist wou ombouwen naar verbrandingsmotor en dan een 1,5cc OS max wou installeren.

Echt een projekt dus.

Na aankoop ben ik vrijwel direct begonnen met het inbouwen van een motorschot en motordrager welke beide van 4 mm triplex zijn.
Tevens moest er een stuk van de romp worden verwijderd omdat de motor natuurlijk uitsteekt.

Daar ik het mijn vliegmaat niet aan wilde doen om een kist weg te gooien met een duwmotor (wat zijn vingers, als hij niet snel genoeg is, niet leuk vinden) stond het meteen ook al vast dat het model voorzien moest worden van een landingsgestel.
Dus even aan het tekenen geslagen om een mooi uiterlijk te krijgen met landingsgestel en na tevredenheid hierover begonnen met bouwen.

Ik vindt tevens dat een vliegtuig met landingsgestel ook bestuurbaar moet zijn op de grond, dus moest er een neuswielservo met bestuurbaar neuswiel ingebouwd worden.
Dit kwam vrij goed uit daar het zwaartepunt met een verbrandingsmotor achterin iets te ver naar achter ligt wat door de gas- en neuswielbesturingsservo nu mooi gecompenseerd wordt (de canard heeft geen richtingsroer alleen kielvlakken aan de vleugeluiteinden voor een betere richtingsstabiliteit).

De rolroeraansturing met 1 normale servo moest ook veranderd worden daar de servo in kontakt kwam met de bevestiging van het hoofdlandingsgestel.
Dit heb ik opgelost door het toepassen van 2 miniservo`s welke ook verzinkt zijn in de vleugel wat mij meer ruimte in de romp geeft.

Een normale 500mAh (penlite cellen) ontvangerakku kon niet toegepast worden dus ik heb een kleinere ontvangerakku van 500mAh moeten aanschaffen (ook lichter dus komt wel het gewicht weer ten goede).

Het laatste en moeilijkste probleem was (en eigenlijk is) het vinden van een tankje.
Door de beperkte ruimte in de romp kan de tank niet langer zijn dan 60mm en niet hoger en breder dan 40mm.
Zoek zo`n tankje maar eens.
De enige manier zou zijn een eigen tankje maken wat ik binnenkort ook ga proberen maar tot die tijd heb ik een alternatief gevonden.
De nu dienst doende tank is een klein busje waar soldeerpoeder in heeft gezeten. Dit busje is vloeistof dicht en heb ik voorzien van een aansluiting voor de carburateur en de uitlaat.

Ik kan niet veel brandstof meenemen maar een vlucht van 5 min. moet haalbaar zijn (althans dat hoop ik).

Na de eerste vlucht zit ik er over te denken om de 1,5cc te vervangen door een 2,5cc wat de vliegeigenschappen ten goede moet komen (een beetje extra power is nooit weg).
Ik ga het eerst nog eens goed proberen met de 1,5cc (en misschien een ander propje) maar als ik de hele tijd bijna volgas moet vliegen om de kist een beetje hoog te houden is de keus denk ik snel gemaakt.

Specificaties Kormoran:
Vleugelspanwijdte: 1700 mm.
Vleugeloppervlakte: 30 dm2.
Stabilooppervlakte: 4.7 dm2.
Totaal oppervlakte: 34.7 dm2.
Romplengte: 560 mm.
motor: OSmax 10FP / 1,5cc 2takt.
gewicht: +/- 1350 gram.
belasting: 38.9 gr/dm2.

Hier een aantal foto`s van de Kormoran:
afb993.JPG

afb994.JPG

afb995.JPG

afb996.JPG

afb997.JPG

afb998.JPG

Groeten,
Berto.

Re: Kormoran Foto`s

Berto zei:
Okee hier een aantal aanpassing en specificaties van de Robbe Kormoran.
dfhgdhfg66767yuf
De Daar ik het mijn vliegmaat niet aan wilde doen om een kist weg te gooien met een duwmotor (wat zijn vingers, als hij niet snel genoeg is, niet leuk
Groeten,
Berto.

Ziet er vet uit 8) Gaat ie hard ?

Ziet er erg leuk uit, Berto
Ik had niet verwacht dat die komoran er zo strak uitgezien zou hebben met wielen. Toen ik je eerste bericht las dacht ik ai, dat ziet er niet uit met wielen, maar toen ik de foto's zag :oops: 8) (vooral die 2de foto!)

Niels

Berto.
Klasse dat je het volbracht hebt. We zien wel eens vaker allerlei goede plannen, maar in de praktijk komt er dan niks van terecht. Of het duurt een jaar voordat je weer iets hoort...
Goed dat je jezelf lekker eigenwijs door de diverse problemen heen geworsteld hebt voor een projekt waarvan de uitkomst niet zeker was. Dat is een goede mentaliteit! Een beetje van het afgesleten pad afwijken kan geen kwaad en de voldoening is skyhigh!

Een alternatief voor je tank is de romp ter plaatse te gebruiken als tank. Met pasgemaakte kunststof schotten en wat ingedikte epoxy moet het volgens mij kunnen, al ben ik eerlijk, ik heb het zelf nog nooit gedaan. Er is eerder al wel een thread geweest over het zelf maken van tanks.

Ja, ik denk dat de 2,5 veel zal verbeteren, vliegtuigen met te weinig overschot aan vermogen zijn echt een natte krant om mee te vliegen.

Met epoxy en brandstof zal ik uitkijken al ik jou was. Bij langdurige bloodstelling kan epoxy slecht tegen brandstof het wordt zacht. Mogelijk zijn er epoxy soorten die er tegen kunnen maar ik heb dat nog nooit gezien.

Het scheelt wel als je een epoxy neemt met lange potlife. Doordat het 24 uur uit moet harden is de kwaliteit (brandstofbestendigheid) uiteindelijk beter.

Nou, afgelopen vrijdag was het weer eens zover.

Lekker een dag vrij genomen :wink: om s`middags vanaf 4 uur weer even te vliegen op de hei in Ede.

Alle vliegende kisten meegenomen en als eerste de Kormoran weer geprobeerd.

Na de losse motor problemen van de eerste vlucht moest het nu weer een nieuwe luchtdoop krijgen.
De motor was weer goed vastgezet dus dat kon geen probleem meer opleveren.

Tank(je) gevuld, motor starten en gaan maar weer.
Neus in de wind en volgas, de jankende OS van 1,5cc op volgas :lol: het model wint langzaam aan snelheid (valt niet echt mee op dat hobbelende veld met die kleine wieltjes) en na een redelijke aanloop komt het model los van de grond :D

Na een redelijke klim het model even neutraal en de hoogteroer trim wat bijgesteld.
Na wat rondjes gevlogen te hebben, een paar lage passes gemaakt om daar na eens een rol te maken, deze zijn zeer rustig en knap rond maar hij trekt het wel 8O een loop is ook goed te draaien 8)

Na nog 2 vluchten te hebben gemaakt ben ik van mening dat de motor op zich genoeg vermogen heeft voor deze kist met de 7x4L prop erop.
De volgende keer zal ik eens een poging wagen met een 7x6L (afgetopte 8x6L), kijken hoe dit gaat :o

Greetingz,
Berto.

ps.

Mijn broer heeft een videootje geschoten van een Kormoran vlucht :P
Hij is niet in het bezit van een pc maar zodra hij een keer bij mij langs komt ga ik een poging wagen om via mijn pc dit filmpje op het net te zetten :?

Ik hou jullie op de hoogte.

Hey! Leuk dat ik dit topic vindt ;) Lang geleden hadden mijn vader een kormoran electro met 540 motor oid. ding vloog maar even en door een defecte rol servo loodrecht de grond in :( Vleugel heeft het overleeft en heeft jaren in de garage gehangen. Begin dit jaar heeft mijn vader er een nieuwe romp voor gemaakt en ongeveer 1,5 maand geledne hebben we geprobeerd het gevaarte vliegend te krijgen....... dat was een ramp. Eerste vlucht ging alleen naar beneden, Lichtere accu, CG naar achteren en met vol up heb ik 1 rondje gemaakt. Motor veranderd, CG veranderd en de 2e vlucht had ik nog maar 2/3 up nodig :( Project ligt nu even stil want het gaat niet erg goed ;) Kan jij me precies vertellen waar het zwaartepunt ligt en hoe de instelhoek is tov de canards? ook de motor hoeg tov de vleugel zou ik graag willen weten. Hoogte vleugel zou ook helpen :) Het zou leuk zijn als dit ding weer eens gaat vliegen :)

Mhhhh, wat heb ik nu weer gedaan :roll:

@ Tandago,

ik zal eens kijken of ik de tekening van de Kormoran nog heb liggen, de kist is ondertussen al lang verkocht maar weet even niet meer of dat met of zonder tekening was (waarschijnlijk zonder) ga vanavond even voor je kijken.

Mijn gemodificeerde Kormoran vloog op zich goed, maar had graag de vleugels iets ingekort, dit is vanwege alle andere projecten er nooit van gekomen en toen heb ik maar besloten om de kist te verkopen (zonde eigenlijk achteraf :oops: ).
Maar ja toen kon ik van het geld weer wat anders kopen ;-)

Je hoort van me wat betreft de tekeningen.

Zou mooi zijn als je hem nog ergens kan vinden berto :) Geeft even wat meer een idee van hoe het nu wel moet.........

Jaja de tekening heb ik nog.

Zwaartepunt op 93mm vanaf de voorlijst.

Succes.

Super bedankt! ik ga het doorgeven dan gaan we eens meten hoe het nu ligt. Als het echt ver afwijkt dan is dat de oorzaak ;)

Ai..... net gebeld...... we waren begonnen met 93mm :( ligt nu veel verder naar achteren :( Hoe kan het in vredesnaam dat dat ding niet vloog??????

Berto... die tekening....... kan ik die eens lenen :) Ik moet volgende week vast weer naar amsterdam dus kom door de polder. Ik kan zo even langsrijden ;)

Geen probleem, kan ze ook wel opsturen als dat sneller is voor jou ;-)

Back