De romp van mijn boot verouderen?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Joriën, 22 jan 2020.

  1. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    Hallo! :bye:

    Ik ben bezig met de Duyfken en wil de romp graag wat verouderen

    Dmv mosselen en algen te suggereren.

    Iemand een idee?

    20200122_121128.jpg 20200122_121121.jpg
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Zout,
    klinkt raar, maar zout oplossen in water en op het onderwaterschip strijken.
    Het water verdampt en het zout kristaliseert waardoor het een oneffen ondergrond vormt.
    Dit dan met diverse kleuren weatheren en tenslotte met water het zout grotendeels verwijderen.
    Zoek eens op dit forum of op 't internet naar weatheringtechnieken.
    Ik heb al eens een verslag gelezen waarin dit uitgebreid beschreven werd (nog nooit zelf toegepast).
    Succes
     
    Joriën vindt dit leuk.
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Joriën vindt dit leuk.
  4. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    ik ben er nog steeds niet helemaal uit

    die link ook bekeken, maar komt niet echt aan bod wat ik wil doen

    idee is nu om wat verschillende kleuren groen te gaan gebruiken boven net onder de waterlijn

    en zit te denken met wat heel donker grijs wat italiaanse kruiden door te mengen en dat aan te brengen onderaan en wat meer op de achterkant wat de mossels en zeepokken moeten voorstellen
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Joriën,

    Even reagerend op je laatste opmerking. Een houten schip is anders dan een stalen schip. Daar heb je helemaal gelijk in.. Maar de technieken die je daarvoor gebruikt in principe niet..
    Als je wilt verouderen moet je vooraf eerst bepalen hoe ver je wilt gaan en welk effect je wilt bereiken. En realiseer je dat bij een model een veroudering al snel te grof en te overdreven oogt,
    Mijn advies is daarom om heel bescheiden te beginnen, want zelfs dat vraagt heel veel tijd. Bij mij vraagt het verouderen al snel 3x zolang als “ gewoon” schilderwerk..

    Toevoegen gaat veel makkelijker als verminderen. En vooral in het begin stapsgewijs werken...bouw dit op zoals dat ook in het echt gaat.......dus de ”oudste” veroudering eerst...
    Verder is mijn ervaring dat verouderen ook iets is dat je het beste achteraf doet.
    De romp in je eerste post is er m.i. nog niet aan toe. Pas als de onderdelen op hun plaats zitten kun je nl. bedenken hoe bijv. het water langs de romp weg loopt.

    Een basis van veroudering bereik je al als je de heldere nieuwe kleuren van het hout van de romp eerst afblust met een ( onregelmatige) dunne matte grijs/witte waas. Een airbrush is hier ideaal voor. Daar overheen komen de kleuren van oud hout donker bruin, grijs, wit en zelfs zwart.
    Meer details volgen zoals bijv. verticale wittige strepen op plaatsen waar het zoute water naar beneden zou lopen...maar ook roeststrepen bij de ijzeren onderdelen.
    Verder zal dan ook het witte onderwaterschip minder helder moeten worden.
    Dat kan met een waas van gebroken wit en heel licht bruin.
    Belangrijk is om deze waas onregelmatig te maken, en een beetje streperig...(ook verticaal).

    Voor alle details moet je vooral veel kijken naar echte schepen en verder moet je gewoon experimenteren om dat te bereiken op een manier die je zelf prettig vindt.
    Ik gebruik modelverf, olieverf, en poeders die ik maak van kleurkrijt. En ook niet bang zijn om beschadiging te maken met schuurpapier...
    Verschillende materialen, verschillende verwerking en verschillende effecten en veel verschillende kleuren gebruiken...De mix van kleuren, materialen en verwerking geeft de levendigheid....De lichte kleuren geven de meest zichtbare effecten.
    ( pas wel op met olieverf op onbewerkt hout...de olie trekt in het hout en maakt vetvlekken)..

    Ik zou je ook willen adviseren om bijv. eens te kijken naar verf sets voor de veroudering die je zoekt.
    Meestal hebben die ook een gebruiksaanwijzing...heel leerzaam en je hebt ook direct de juiste kleuren. (zelfs als je besluit om andere verfsoorten te gaan gebruiken..).
    Ik gebruik zelf Vallejo sets, maar er zijn meerdere leveranciers.

    Omdat jij het had over aangroei , en schelpen..... ter illustratie.
    Ik heb op mijn scheepje onlangs nog wel aangroei aangebracht.. , en hiervoor heb echte schelpen gebruikt.
    Fijn gemaakt, gezeefd en vastgezet met blanke lak. En daarna nog wat groene accenten toegevoegd.

    E25E1377-1180-4AF5-978F-7201C6F07FEE.jpeg


    Niet iedereen houdt hiervan, maar ik vind verouderen wel wat toevoegen. Bovendien vind ik het ontzettend leuk om te doen. En oefening baart kunst..., je leert het best snel omdat je ook steeds meer durft...
    Veel plezier en succes.
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2020

Deel Deze Pagina