De rugzak vleugel groupdesign/build

Natuurlijk is dit ontopic - de bedoeling was toch een toestel te maken dat zo voordelig mogelijk is? Dan scheelt het op zo'n accuutje zeker een aantal euro's...
Iemand bij wie ze op dit moment in de aanbieding zijn en zich opoffert om wat van die dingen om te solderen? ;)

Ik zou nog terugkomen op het huidige vleugelprofiel:
Na het grof uitzagen van de mallen heb ik ze met de hand (en een dremel) verder afgeschuurd. Vooral de mal voor de onderkant van de wingtip is KLEIN. Daar moet je een heel dunne draad gebruiken anders blijft er niets over. Van de onderste maldelen heb ik de bovenste lijn helemaal weggeschuurd, van de bovenste heb ik ze laten zitten. Ik weet dat het vervuiling van het profiel is (want ik maak het zo een paar procent dikker) maar tenzij ik een andere draad ga gebruiken kan dat niet anders.

Overigens, je hebt niet bepaald veel ruimte binnenin de vleugel om spullen in te doen, daarom denk ik dat ik het toch maar bovenin de vleugel uitsnij en daarna aftape.
Verder is naar mijn idee de pijlstelling in de LE van de vleugel te groot om lekker te kunnen gooien, het CoG ligt iets vóór het punt waar de werpstift zit.. natuurlijk moet ik nog servo's enzo plaatsen dus dat kan nog iets veranderen (maar ik wil proberen te voorkomen om lood te plaatsen)

Meer info later vandaag...

...Ik weet dat het vervuiling van het profiel is (want ik maak het zo een paar procent dikker) maar tenzij ik een andere draad ga gebruiken kan dat niet anders.
Ik neem aan dat er bij het snijden ook wat schuim verdwijnt (althans, dat blijft als een harder laagje achter op het profiel). Zo gek is het dus niet om die ruimte al in te calculeren lijkt me... van vinden ervaren schuimsnijders daarvan?

Nog even over de kwetsbaarheid van die dunne achterlijst: je zou kunnen overwegen om de achterste strook weg te snijden en te vervangen door een balsa achterlijst, of door een depron achterlijst. Als je een achterlijstprofiel kan vinden ter breedte van de elevons is het helemaal mooi... maar depron is natuurlijk weer lichter, mooi compromis.
Een andere optie is om aan de onderkant een strook 1mm balsa te lijmen, de dikte daarvan kan je opnemen in je snijmal.

Hallo heren
Sadkingbilly zei:
Ik weet dat het vervuiling van het profiel is (want ik maak het zo een paar procent dikker)
Of je het profiel weer dikker maken na het snijden door toevoeging van Balsa, glasmat,
of tape of ander materiaal ???
Sadkingbilly zei:
maar tenzij ik een andere draad ga gebruiken kan dat niet anders.
Je snijd altijd iets teveel weg ,met welke draad dan ook
DBOETS zei:
Ik neem aan dat er bij het snijden ook wat schuim verdwijnt (althans, dat blijft als een harder laagje achter op het profiel). Zo gek is het dus niet om die ruimte al in te calculeren lijkt me... van vinden ervaren schuimsnijders daarvan?

De snijd altijd iets teveel weg van het schuim (Halve draad dikte plus extra door de teveel aan hitte) dus moet je niet teveel hitte in de snij draad opwekken.
Maar ook niet te weinig anders moet je te hard trekken aan de snijbeugel en blijft de snijdraad achter in het midden ,zodat het profiel ook weer onnauwkeurig wordt
al met al een compromie dus of het profiel iets dikker maken ,maar hoeveel ????
Dus lijkt een zo dun mogelijke draad de oplossing maar die breek weer gauw

Heb hier een stukje software waar je evt indekking dikte kan opgeven voor alle bekende profielen
Zodat je snijmallen kunt maken met aftrek van indekkings materiaal.
groeten jan

hier is een linkje van mijn bouwverslagje van het schuim snijden,

[link]http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/52216-bouwen-en-snijden-van-een-schuimvleugel.html[/link]

ik heb nog een stapel liggen met ongeveer 16 vleugels, dus 8 hele plankjes.
ik denk dat ik deze maar eens ga gebruiken en het dlg effect ga proberen.

Heel Zwolle afgefietst.... Maar nergens 9V batterijen tegen een normale prijs (goedkoopste 11 euro voor 250mAh), misschien toch maar 3xAAA erin? om te testen..

Een eventuele optie is natuurlijk óók om gewoon een 6-grams regelaartje erin te steken en dan op 2S100 of 2S350 Lipo te gaan vliegen. Mijn 2S100 pakketjes wegen nog geen 8 gram...

Robert, bedankt voor het aanbod, helaas is emmen niet echt naast de deur voor mij - en ik moet ook niet die kant op...

tientekens... wat is dat?

ik moet minstens tien tekens invoeren om een bericht te kunnen posten.
het aanbod blijft gelden natuurlijk ;)

Heel Zwolle afgefietst.... Maar nergens 9V batterijen tegen een normale prijs (goedkoopste 11 euro voor 250mAh), misschien toch maar 3xAAA erin? om te testen..

Je kunt ook 4xNihm pakketjes bij Bidproduct kopen : http://www.bidproduct.com/part/Product_view_NIHM BATTERY_8.html Deze wegen gemiddeld 17 gram, inclusief connector. De celletjes waaruit ze zijn opgebouwd zijn dezelfde maat als de celletjes uit een Topcraft (Aldi) 9V oplaadbare batterij.

Zelfs inclusief verzendkosten is het een goedkopere oplossing dan het slopen van een 9V oplaadbare batterij, en je hoeft niet te solderen etc...

Nadeel is dat je er meestal een paar weken op moet wachten...

Ik heb er een paar maanden geleden 10 gekocht. Toen waren ze maar 1 dollar per stuk.

Jaap

jaap, wil je geloven dat ik gisteravond op het punt heb gestaan 5 van die setjes te bestellen? Toch maar even doen dan, komt altijd wel van pas.. Of misschien maar wat meer als dat niet in de verzendkosten scheelt, wie weet wie er hier nog belang bij heeft na het bouwen van de BPG :D

Zo, besteld.. En gelijk maar even wat kabeltjes voor in de lipo balancer.. Die gaan er altijd zo zwaar in, die kunnen nu gewoon blijven zitten (de contra stekkertjes heb ik al, stukje eraf snijden en aan elkaar solderen :D)

Laatst bewerkt:
Wat een activiteit

Hallo allemaal,

Was er even tussenuit voor de baas. Kom ik terug op het forum heb ik alleen al in dit draadje toch een partij leesvoer. :)

Gaat in eens vlot met het prototype X1 zie ik. Al lezende heb k even wat opmerkingen:

De achterlijst is met snijden inderdaad dun. Dat klopt omdat de mallen eigenlijk waren/zijn bedoeld voor het coresnijden van een gebagde vleugel.
Daarom had ik ergens al gemeld dat je de achterlijst moet aanpassen met depron of balsa elevons.

Een werpstift is niet nodig wel op de plek waar je dat zelf prettig vindt onder en boven even een "pad" aanbrengen ter versteviging.

Ik zag op de foto een met tape afgewerkte vleugel en ook al een aardige staart. Wat is daarvan het totaal gewicht inclusief de besturing?

Ik ben het meest benieuwd naar de stabiliteit tijdens de vlucht en de launchfase. Belangrijk in deze fase van ontwikkeling is of de vleugel wil "lopen". Door het gewicht (ik denk aan de hoge kant) zullen de vliegprestaties nog niet super douper zijn ;)

[edit] Nu eerst even mijn Bonsai Spinnin Birdy afmaken en dan ga ik ook aan de BPG werken [/edit]
Ruud

Laatst bewerkt:
Nou, de BPG vliegt!

.......... op de kop :(

Geen idee waarom maar na iedere gooi draait ze keurig op haar rug en zweeft netjes naar beneden (zij het dan onbestuurbaar, nog ff geen servo's erin).
De werpstift is geen goed idee, werkt echt niet - En SAL werkt prima maar daar vernaggel je in een uur de vleugel mee. Zelfs met de extra versterkingen. Met andere woorden, we zitten toch al vast aan indekken met een stevig materiaal als glas of balsa.

Overigens, bij de worp draait ze na een meter of zes al uit de worp (kan liggen aan dat de vleugeltippen ietsje verbogen zijn) en erg veel kracht kun je ook niet zetten. Nu heb ik geen meter DLG-ervaring maar de beweging ken ik wel en de DLG waar ik ooit mee gegooid heb deed het zelfs met een korte SAL stukken beter dan deze vleugel voluit gegooid... Ook het gewicht is in verhouding tot de span en vleugelbelasting aanzienlijk. Het lege toestel incl. 4xAAA accu weegt nu ongeveer 175 gram :(

Heeft iemand anders al resultaat gesneden (of ben ik de enige die op dit moment nog actief aan dit project werkt :D), en wat is het resultaat? Zou de staart groter moeten (bij DLG heeft ze de neiging om om haar as te gaan draaien als een boomerang), moet er toch een verlengde staart aan, moet de vleugel meer pijlstelling of een ander profiel, méér dan de 3% V-stelling die ik gebruikt heb... (met andere woorden ze vliegt nu "goed" met een V-stelling van -3%?!)

Pfff, ff laten bezinken, kijken of ik iemand zo gek kan krijgen om op een CNC nog een keer de mallen te snijden en op zoek naar een dunnere draad.. Hellup!

Laatst bewerkt:
Nou, de BPG vliegt!

.......... op de kop :(

Geen idee waarom maar na iedere gooi draait ze keurig op haar rug en zweeft netjes naar beneden (zij het dan onbestuurbaar, nog ff geen servo's erin).
!

Wat heb je dan als elevons? Als je er nog geen servo's in hebt zitten is het op zijn rug vliegen niet zo raar. De elevons zijn essentieel om met een vleugel te vliegen. Het om de as draaien zou met name kunnen door een te kleine staart, maar kan ook zijn dat er wat inbalans en je profiel zit waardoor hij met de lanceersnelheid gaat draaien. Jij gebruikt nu eps60 van de Gamma toch? Dat is inderdaad niet sterk. Ik was uitgegaan van XPS.

Hij zou in ieder geval gewoon moeten kunnen zweven hoor.

Ruud

Ik denk dat je óf nog geen ailerons hebt losgesneden, óf dat ze gewoon neutraal staan. Voor een wing moeten de elevons een paar graden omhoog staan (ze moeten de functie van stabilo vervullen, dat altijd een instelhoek heeft t.o.v. de vleugel).

Sorry als je dat misschien al wist...

XPS, hoe kom ik daaraan? gewoon van de bouwmarkt? De gamma heeft het in ieder geval niet, daar is gewone piep het enige..

Ik zal zometeen toch het toestel eens afmaken, eens kijken of er dan wat van te maken is.. En inbalans in het profiel, dikke kans met die dikke draden van mij.. Een wat grotere staart zal ik ook eraan drukken, baat het niet dan schaadt het ook niet..

En zoals gezegd, zweven doet 'ie wel.. maar verkeerdom :D

-edit- tiepvoud

Laatst bewerkt:
Ja, leuk.. Maar hoe stel ik flaperons in op een 4-kanaals ontvangertje? Ik heb net een uur zitten prutsen met de MX12 maar kom er niet uit. Ik gebruik normaal gesproken altijd 6-kanaals...

Pff, gelukkig is het weekeind - ik zit echt een beetje bij mezelf zo van:

excuseme.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, leuk.. Maar hoe stel ik flaperons in op een 4-kanaals ontvangertje? Ik heb net een uur zitten prutsen met de MX12 maar kom er niet uit. Ik gebruik normaal gesproken altijd 6-kanaals...

Staat veel info in het MX12 draadje en ook iets in de MX12 handleiding. Wat je in ieder geval moet doen is de servo's op kanaal 2 en 3 (aileron en hoogteroer) en het vliegtuigtype instellen op elevon.

Mogelijk moet je een van de servo's reversen. Bij sturen naar rechts moet de rechterelevon omhoog gaan en de linker naar beneden. Hoogteroer is standaard trekken omhoog, duwen naar beneden.

De gevoeligheid op het hoogteroer is bij een vleugel vaak heel direct daarom moet je mogelijk wat expo instellen. Dat is de basis en dan kan je tunen bij het vliegen.

Het verhaal van Bart met de instelhoek klopt verder als een bus.

O, ja XPS is bij sommige grotere Gamma's ook te koop is een gele schuimplaat. De Hornbach en de Bauhof hebben het in ieder geval

Ruud

Back