De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij vliegt er nog een Tjarko bij jou in de buurt rond.
Die maak je niks wijs, vliegt ook alles wat snel gaat.

Tjarko vliegt bij modelvliegclub Ornithos in Geldrop.
Hij was trouwens ook aanwezig bij de sleepmeeting in Kampen, met zijn prachtige blauwe Moswey schaalzwever.
Maar buiten de club vooral bekend vanwege zijn pylonrace ervaring/successen inderdaad.

Wat wellicht ook leuk is voor leden die wel willen bouwen maar nog geen of weinig ervaring en/of kennis hiermee hebben, zijn winter club bouwprojecten!

Of wat we bij een FunFly een paar jaar geleden gedaan hebben, een scrapheap challenge!
Vijf simpele complete electro setups, wat depron platen, lijm, plakband, etc en vijf groepjes van 3 a 4 personen.
Gedurende de dag werden er tussen het vele vliegen door 5 totaal verschillende 'vliegende objecten' gemaakt.
En op een gezette tijd de finale,... een parcours vliegen met deze objecten :thumbsup:

full

Enorm gezellig, veel lol, er wordt veel kennis gedeeld, geëxperimenteerd, etc

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
[modaanpassing]

Hij was trouwens ook aanwezig bij de sleepmeeting in Kampen, met zijn prachtige blauwe Moswey schaalzwever.
Maar buiten de club vooral bekend vanwege zijn pylonrace ervaring inderdaad.

Wat wellicht ook leuk is voor leden die wel willen bouwen maar nog geen of weinig ervaring en/of kennis hiermee hebben, zijn winter club bouwprojecten!

Of wat we bij een FunFly een paar jaar geleden gedaan hebben, een scrapheap challenge!
Vijf simpele complete electro setups, wat depron platen, lijm, plakband, etc en vijf groepjes van 3 a 4 personen.
Gedurende de dag werden er tussen het vele vliegen door 5 totaal verschillende 'vliegende objecten' gemaakt.
En op een gezette tijd de finale,... vliegen met deze objecten :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Dat soort dingen zijn hartstikke leuk en leerzaam.
Zo leer je ook een beetje de basis van hoe en waarom een model vliegt.
Op de ACK waren oude mannetjes die uit de techniek kwamen en die droegen het meestal mondeling of met voorbeelden over.
Dat is heel leerzaam.
Vroeger, en misschien nu nog steeds, hielden ze bij de club in Heemskerk ook bouwavonden en daar werd ook kennis ongemerkt uitgewisseld.
Maar daar moet dan wel een basisteam zijn die die kennis heeft en niet zoals ik destijds op een bouwavond bij Wil gezien heb dat de blinde de lamme leid (dat was bij zijn vorige club die nu ter ziele is).

Jammer dat we elkaar niet gezien hebben in Kampen, ik was er tot de broodjes kroket en frikandel op waren....

Misschien bij Pegasus in Enkhuizen?
Helaas hebben ze geen koningsdagshow, dat was vroeger altijd een hele happening..

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is geen afkraken, het is corrigeren omdat ik zie dat er veel fout gaat en er basiskennis ontbreekt en ook niet aangeleerd word.
Ik vind het een taak van de instructeur om mensen te helpen en ook naar een hoger niveau te helpen, ook al hebben de leden een brevet.
Een brevet vind ik namelijk niet een doel, goed en schadevrij met je spullen omgaan vind ik het doel, brevet is een dom nutteloos papiertje dat door een semi commercieel bedrijfje (KNVvL) in het leven is geroepen.
Ik heb al hulp aangeboden, heb al diverse dingen over hoe je in mijn ogen een goede instructie kan geven (en hoe dat op andere clubs gedaan word) aan Wil meedegedeeld op papier, is aan het bestuur gegeven en er word niets mee gedaan.
Dus tja, dan wil men het niveau van de club dus laag houden?

OK... on topic..
Ik heb net even op de grond naast mijn tekening gezeten met een geodriehoek.
De motor heeft een domping van 1 graad.
Makkelijkste methode is een malletje te maken van karton en dat tegen onderzijde romp en motorschot houden.
Dan moet dat exact aansluiten.
Zo kan je het prima uitrichten.

GJ

Goede tip over de motor. Zou het ook met een schrijfhaak kunnen?

Maar buiten de club vooral bekend vanwege zijn pylonrace ervaring inderdaad.

En op een gezette tijd de finale,... vliegen met deze objecten :thumbsup:

full

Groeten, Ramses
.
Ik heb Tjarko vorig jaar een paar keer benaderd, maar tot een afspraak is het nooit gekomen.

[mod]

Goede tip over de motor. Zou het ook met een schrijfhaak kunnen?
Ik zou het eens met een vioolsleutel proberen.
Alles wat haaks is, zelfs een CD doosje, is prima.
Als ie onderop gelijk ligt dan loopt de bovenkant van de romp 1mm weg (ongeveer).

Dat is precies wat ik gedaan heb.
Je moet even uitkijken met het woordje IK.
Dat mag niet meer, het is nu WIJ, Wil de Woofer.

Ik heb Tjarko vorig jaar een paar keer benaderd, maar tot een afspraak is het nooit gekomen.
Dat kwam door covid, nu is in NL alles vrijgegeven.
Dus even een PMmetje er tegenaan gooien.
Ik zie mezelf voorlopig even niet die kant opkomen, sinds een mededeling van een arts vanmiddag is alle energie weer vertrokken..
En vliegen heb ik nu helemaal even geen zin in.

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Je blijft lekker voeden dus dat gebeurt vanzelf.
Nee, ik ga mee meer op jou richten:

1. Twee lipootjes vliegen op een hele middag is niet genoeg!
2. Alleen rondjes vliegen is niet genoeg training.
3. Probeer altijd een goed landings traject te vliegen, lukt het niet, start door en probeer opnieuw.
4. Als iemand aangeeft dat ie de Massimo wil overgeven en je blijft met je handen in je zakken staan, leer je het nooit.

Praatjes vullen geen gaatjes.

Jij durft veel te beweren, via dit topic!

Als het een beetje meezit, is er komend weekend weer een succes te melden.
De enorme hoeveelheid successen :D die daarna gaan volgen komen ook in dit topic.

Lezers die elkaar(of mij) graag verbaal de hersens in slaan, kunnen dat, zo vaak als je willen, rechtstreeks doen, via pm of andere media.
Een eigen topic starten, met dit als onderwerp, behoort natuurlijk ook altijd tot de mogelijkheden. Hen wens ik op voorhand al veel plezier toe.

De succes-verhalen zullen, zoals gebruikelijk, voorzien zijn van de nodige dosis humor ;) :rolleyes: :D.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

Groeten,
De vliegende rechter

Waar ik na al die jaren perikelen en succesen geen beeld bij heb:
Hoe vaak vlieg je zelf, Wil? Hoeveel uur ongeveer per week? Natuurlijk afhankelijk van het weer....
Hoeveel en hoe vaak zou een goed gemiddelde tijd zijn om te vliegen?

Ik betrap mijzelf erop, na een (winter)periode van vliegloosheid dat er een drempeltje genomen moet worden.

Ervaringen? Hoeveel vliegen jullie?

Als de vrije tijd het toelaat, zomer en winter, elke dag

En dan vlieg ik meestal totaal bij elkaar opgeteld een vluchtje of 8 van elk 5 minuten.
Een zwevertje kan goed een paar keer een uurtje in de lucht blijven plakken.

Enne bij ons mag je alleen op het veld zijn.
We vertoeven in het luchtruim van defensie, "big brother is watching you".
We zijn middels een convenant verplicht om contact op te nemen met de lokale luchtverkeersleiding van Volkel.
Voordat het eerste modelvliegtuigje van die dag het lucht in wordt gestuurd.
Tot de laatste die vertrekt om de locatie weer af te melden.
Zo dat ze weten dat ze bij onze activiteiten uit de buurt moeten blijven.:D

Laatst bewerkt:
Als het een beetje meezit, is er komend weekend weer een succes te melden.
De enorme hoeveelheid successen :D die daarna gaan volgen komen ook in dit topic.

Lezers die elkaar(of mij) graag verbaal de hersens in slaan, kunnen dat, zo vaak als je willen, rechtstreeks doen, via pm of andere media.
Een eigen topic starten, met dit als onderwerp, behoort natuurlijk ook altijd tot de mogelijkheden. Hen wens ik op voorhand al veel plezier toe.

De succes-verhalen zullen, zoals gebruikelijk, voorzien zijn van de nodige dosis humor ;) :rolleyes: :D.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

Groeten,
De vliegende rechter
De meeejden van het oranje monster ?? :)

Hoeveel en hoe vaak zou een goed gemiddelde tijd zijn om te vliegen?

Ik betrap mijzelf erop, na een (winter)periode van vliegloosheid dat er een drempeltje genomen moet worden.

Varieert nogal, hangt sterk van het weer af: ik vind vliegen met harde wind niet leuk, en ik vlieg "voor de leuk" dus ik voel mij totaal NIET geroepen om met harde wind te vliegen "omdat dat goed voor je is". Die tijd ligt achter mij, vroeger wel veel gedaan (harde wind vliegen).

Maar als het weer en de vrije tijd het toelaten, en dat kan zomaar 5 dagen in de week zijn, dan toch al wel gauw 6 tot 8 vluchtjes van variërende duur, en als het even kan, met 2 of 3 verschillende toestellen. Ik vind het leuk om "te kunnen kiezen", en prettig om bij malheur niet gelijk naar huis te hoeven.

Mensen..
Dit hoort nog steeds een gezellig draadje te zijn.

Het mod team viel wat zaken op.
en als dat op gaat vallen, is dat niet handig.
Ik heb hier al zat zaken aangegeven, dus in dat punt weet men hier ondertussen wat er geveegd wordt, en waarom.
Dus als iemand het niet leuk vind dat zijn reactie weg is, is dat even pech.
die reactie(s) zullen onderdeel zijn geweest van een discussie die hier niet is toegestaan.

Als je hier een zinnige respons op wilt geven, graag even via mijn PM
Willy's draadje raakt genoeg vervuild met alle discussie randzaken.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Varieert nogal, hangt sterk van het weer af: ik vind vliegen met harde wind niet leuk, en ik vlieg "voor de leuk" dus ik voel mij totaal NIET geroepen om met harde wind te vliegen "omdat dat goed voor je is". Die tijd ligt achter mij, vroeger wel veel gedaan (harde wind vliegen).

Maar als het weer en de vrije tijd het toelaten, en dat kan zomaar 5 dagen in de week zijn, dan toch al wel gauw 6 tot 8 vluchtjes van variërende duur, en als het even kan, met 2 of 3 verschillende toestellen. Ik vind het leuk om "te kunnen kiezen", en prettig om bij malheur niet gelijk naar huis te hoeven.

Nu heb jij wel een vals speel dingetje: als je aan het werk bent, heb je zomaar een paar weken even niets te vliegen :D

In mijn geval, ik heb ook altijd meerdere toestellen bij me.
Ik laat geen hele vliegdag afhangen van 1 kist.
te vaak gehad en gezien dat nou net die ene even een dingetje ontwikkeld, waardoor je er even niet mee kan vliegen..

Ikzelf vlieg vaak 1 dag in het weekend, en op zo'n dag vlieg ik meestal nog wel aardig door..
4-6 vluchten met een grote/uitdagende kist
en dan nog eens een rits vluchten met kleinere gooi en smijt kisten
Daarbovenop heb ik dan mijn verplichte aanwezigheid of meevliegen met leerlingen..

voor een leerling, probeer ik meestal zoveel als lukt op een dag.
per leerling anders, en per niveau anders.
in het begin zijn ze met een vlucht of 4 versleten.
op het eind knallen ze hem er 8 keer tussendoor.
ook maar net hoe de persoon is, sommige mensen houdt de concentratie met 4 vluchten op een dag wel op..
dan duurt het lessen ook wel ff een beetje langer dan gemiddeld

Nu heb jij wel een vals speel dingetje: als je aan het werk bent, heb je zomaar een paar weken even niets te vliegen :D
Hoezo is dat een valsspeel dingetje? Van die 7 weekjes op zee verleer ik het echt niet hoor.... :D

Ik zou eerder zeggen dat het valsspeel dingetje is dat ik die andere zeven weken niets te werken heb :rofl::rofl::rofl::rofl:

Ik had zeker 2 jaar niet gevlogen.
Daarvoor vloog ik 2 a 3 dagen in de week een paar vluchtjes en ben ik zeker 8 jaar niet gecrasht.
Het eerste vluchtje toen ik weer kon vliegen, dus met die pauze van ruim 2 jaar resulteerde in een crash.
Was ook wel een beetje mijn eigen schuld, de fabrikant van het model had uitslagen opgegeven van 5mm, ik had er ruim 10mm op staan.
En je moet na een tijd niet vliegen ook niet een klein snel ding nemen..
Dus het ding was niet te houden, na 1 rondje lag ie op de grond.

GJ

Nou ja, niet een beetje.... gewoon "geheel".... 5 mm is nogal weinig, en DUS als een fabrikant dergelijke kleine uitslagen aanraad, hebben ze daar een reden voor.
Die reden, die weet je nu... :p

En ach... Mijn aller, ALLEReerste heli had ik de richting van de tuimelschijf precies verkeerdom staan, omdat ik er van overtuigd was dat "als dat paddelstangetje zó staat, gebeurt er zus, en dan doen de hoofdbladen dát en gaat de heli DUS díé kant uit"... Ik was 15 en had nog nooit van die 90 graden precessiehoek gehoord, en die zat er twee keer in...90+90=180 graden de verkeerde kant uit.

Heb ik dus OOK, maar één keer gedaan. Ik leerde de uitdrukking later pas, maar de effectieve betekenis van :rtfm: kende ik dus toen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back