De Svenson Pinto op Outerzone!

Discussie in 'Tekeningen' gestart door dries_neyrinck, 8 mrt 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Da's toch een kwestie van veel tekeningen bekijken?

    Als je een aileron over de span van de vleugel bouwt, moet deze een 1/8 van het bestaande vlak (vleugelhelft) beslaan.
    Je zou de vleugel van de Svenson Sundancer eens kunnen bestuderen?
    Hoewel (semi-)symmetrisch, is bouwwijze vergelijkbaar. Daar kan je gewoon niet op vast lopen. Uit de lucht zal de kist zeker niet vallen.
    Wel minder V-stelling inbouwen.
    gr Bas
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Leech,
    zoals Bas zei: beetje tekeningen bekijken en je komt er wel uit.
    Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan: zie post http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/198569-restauratie-en-electrificatie-van-een-oude-westerly.html
    Het plan van de sundancer is idd een goed richtvoorbeeld (zie Outerzone : Sundancer plan : download free vintage model aircraft plan)

    Rolroeren van 6 mm balsa gemaakt en taps toelopend geschuurd, 1/8e van de koorde van de vleugel. Vliegt prima.
    Zo'n kistjes en dat clark y vleugelprofiel is zeer goedmoedig. Ik heb de V-stelling naar 2,5 % (met rolroer) gebracht ipv de originele 5% (zonder rolroer)
     
  3. Leech

    Leech

    Lid geworden:
    2 jun 2014
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn
    Ik was op zoek naar een trainer, als vervolg op mijn zwever om verder mee te leren. Ik las veel goede berichten over de westerly, dus daarom ging ik daar naar op zoek. Maar deze Sundancer is een uitstekend alternatief. Vind het fijn om een volledig plan te hebben. Bedankt voor de tip!
     
  4. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen

    Ja, heb ik. De Westerly in 2 uitvoeringen met neuswiel of staartwiel. Ailerons horen er niet aan te zitten.
    Wil je er een van dezelfde leverancier en bijbehorende bouwwijze neem dan de Sundancer. Zelfde idee maar wel met ailerons.


    Gr.
    Richard.
     
  5. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Westerly met ailerons; sundancer

    De Sundancer kan inderdaad als voorbeeld dienen, met de bemerking dat de Sundancer niet echt het best vliegende model was waarmee ik ooit gevlogen heb. Moeilijk om het precies te omschrijven, maar het "wrong" altijd een beetje bij het bochten. Misschien zou "differential" op de ailerons dat wel verholpen hebben ( aileron meer naar boven dan naar beneden laten uitslaan).

    De vleugel van de Sundancer is trouwens zowat identiek aan de Pinto vleugel ( ligt dus wel bovenaan op de Sundancer, maar als schouderdekken bij de Pinto), of the Fly Boy ( weliswaar met barn door ailerons ipv strip ailerons).

    Ik zou voor strip ailerons gaan. Simpeler kan niet, en het werkt.

    Mogelijk maakt het ook verschil dat de Sundancer een semisymmetrisch profiel heeft, en de Westerly een profiel met vlakke onderkant.

    Veel geluk met je project! Hartverwarmend dat iemand eens wat wil uitproberen!

    Kris

     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    @Leech: als je van simpel-en-toch-leuk houdt: Biloute, pour débuter et bien plus encore...
    (en je moet een beetje met frans overweg kunnen...;))
    Pdf's op vol formaat en als A4 tegels beschikbaar.
    En in het franse blad MRA (april/mei) zit de tekening bijgesloten, met nog iets meer details, zoals 2 aileron servo's inplaats van 1, malletjes voor de scheefstand van de middelste vleugelribben enz.
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
  7. Leech

    Leech

    Lid geworden:
    2 jun 2014
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Hoorn
    Je ne parle pas francais, j'excuse. :)

    Maar dat is exact wat ik zoek. Hartelijk bedankt voor de tip. Zo te zien, simpel te bouwen, en ailerons. Het vervolg op mijne fijne zwevertje :)
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Laat maar weten als je hulp nodig hebt bij het vertalen.

    Groet,
    max.
     
  9. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Et voila, na wat huisvlijt......
    De Svenson Twinny gebouwd van het plan op Outerzone.
    Vandaag zijn maiden gehad, en zoals mijn andere Svenson bouwsels, een fijn vliegend toestelletje.

    [​IMG]
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi! Mooi! En op electro :cool:

    Het was dan ook een perfecte dag voor een maiden!

    M'n Fly-Boy die ik vorig jaar begon met bouwen is terug op de bouwtafel geraakt, af en toe gebeurt er iets aan. De kleinere onderdelen zijn al gecoverd, de vleugel is ruwbouw klaar, de romp is bijna ruwbouw klaar.
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En vandaag kwam deze binnenwaaien :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Er zit een OS max motortje in. Stiekem heb ik zin om hem op nitro te vliegen maar dan kan ik 'm niet vliegen op de club. Wordt dus een electro ombouw.
    Toestel staat piekfijn in orde :)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Whauw! 'sweer mooi. Brandstof smeer je op vervangbare ARFjes...
    Klassiekertjes maar op elektro, blijven dan verder ook zeer netjes in de rest van hun leven.
    Verder is het natuurlijk prima vliegen met brandstof.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De setup is al besteld. Aangezien ik zo tevreden was met de setup van m'n Fly-Boy en dit toestel eigenlijk net hetzelfde doel heeft (betekenisloos maar zalig funvliegen) komt dezelfde setup erop :-D

    12x8 prop, SK3 4240 740 kV, 4 cellen 4000 mAh.

    Moeten iets grotere wieltjes onder maar haal ik uit m'n archief.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer dat ik em niet door kan rekenen in eCalc. Geen 'no-load current' van bekend.
    Ooit stroom gemeten van deze setup?
    (Zag dat je het motortje in de verkoop hebt geprikt.. grappig ook een 40er.)
    Ben bezig met de elektro Rascal 40 versie 2.0. Trof een stikkertje in de romp met notitie... bouwjaar 2005. Ook al weer 10 jaar oud.
    Heb een Robbe Planeta Pro gearbox 3,7 : 1 gevonden in DE. In Tsjechië een HET-RC 600 2050kv binnenloper besteld.
    Enige reden was een slanke aandrijving, zodat de neus niet overhoop hoeft, zoals bij mij vorige editie. En ik 3 prachtige 4S 4000
    pakketten weer kan benutten. Doch het blijft nog een puzzeltje.
    De Hegi T-45 krijgt nieuwe spantjes en bovendek. Nog veel werk. Langzaam maar netjes.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    000025.jpg
    Leuk, T45, heb ik vroegah ook gehad, leuke kist, die alleen graag in de lucht afscheid nam van zijn hoogteroeren.
    Is een clubgenoot een keer overkomen, mij twee keer, waarbij de tweede keer fataal........
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Setup trekt een goeie 40A, meer dan power genoeg. Gaat er 600W uit puren, meer dan voldoende voor zo'n kistje vlotjes rond te vliegen en een heel behoorlijke vliegtijd van 7-8 minuten met reserve
    Voor dergelijke toestellen een perfecte setup. Niet te duur, niet te zwaar.
    Het electro variantje van een .40 als het ware (met wat lagere toeren weliswaar, dus iets grotere lepel vooraan)

    En het originele brommertje zit idd in de verkoop, kan niet alles weggeven he ;-)

    T-45: bouw ze!
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    In de latere middag krijgt hij z'n electro maiden! Wordt leuk (hoop ik)
     

Deel Deze Pagina