De Swift van MS-Composit

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Micha, 27 jan 2003.

  1. Micha

    Micha Guest

    Ik ben deze draad begonnen n.a.v. een vraag van Gerard:

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1134&start=15

    Er zijn twee versies van de Swift te koop:

    Speed 280 1 op 3 vertraagd en Speed 300 (6V) 1 op 5 vertraagd met cam slim 8-6 (20-15 cm) prop.

    Als je ook indoor wilt vliegen zou ik de versie met de speed 280 motor nemen en deze zo licht mogelijk bouwen. Ik had eerst deze versie, nu heb ik de speed 300 aandrijving.

    Het Tapen:
    Tapen is zeer belangrijk om de vleugel stijf te maken, verder beschermt het strapping-tape de vleugelvoorrand bij crashes.

    De handleiding is zeer summier over het tapen. Het model wat ik kocht (showroom model) was al gebouwd en volledig met tape versterkt; alleen niet op de juiste plaatsen. Als ik vol gas gaf met de speed 300 aandrijving klapperden de vleugels en voelde de besturing slap aan. Ik heb dit verholpen door diagonaal te tapen.
    [​IMG]

    Nu vliegt hij vol gas veel sneller en stuurt hij nog directer. Bij 6 BFT scheurt hij met 7x650 mAH Nicads vrolijk tegen de wind in. Dit is echter niet de ideale oplossing.

    Als ik het model opnieuw zou bouwen zou ik het tapeschema toepassen wat op www.epp-fun.de wordt beschreven: http://www.epp-fun.de/frame.htm?/Bauanleitung F4Y.htm

    De meeste modelbouwzaken hebben wel glasvezelplakband van Tamiya (15mm) in huis, dit plakt uitstekend op EPP. Het is hierbij niet nodig om eerst voor te sprayen met spraylijm (wel eerst ontvetten met wasbenzine). Verdere bespanning is bij de swift niet nodig.

    Ook de randen van de elevons met deze tape afwerken. Je kan de elevons gewoon op maat knippen zodat de schroef voldoende ruimte heeft, inkepingen om zoveel mogelijk van de Elevons te behouden zijn overbodig:
    http://www.slope-combat.de/eppruder/index.htm
    De buitenste punten van de elvons worden na een tijdje gedeukt en gekreukeld, ik heb toen de buitenste punten afgeknipt.

    Ik heb gepresteerd om de swift met volle vaart in een boom te vliegen toen was er een stukje uit de winglets, als ik de voorranden met tape had versterkt was dit ongetwijfeld niet gebeurd.

    Lijmen
    De vleugelhelften van mijn Swift waren gelijmd met 5 minuten epoxy dit heeft als nadeel dat het vrij bros is terwijl het EPP zelf meer rubberachtig is. Als je Swift op z’n neus knalt kan de neus niet indeuken door de epoxy, de klap wordt daardoor niet gedempt en uiteindelijk verkruimeld de epoxy. Dan hij stuitert mooi terug maar de neus wordt dan alleen door de tape bijeen gehouden.
    Ik heb zelf voor het gedeelte vóór het accucompartiment Bison Kombi power gebruikt, dit is een tweecomponenten polyurethaanlijm die na het drogen enigszins flexibel blijft. Deze oplossing is niet ideaal, de lijm is namelijk donkerbruin van kleur, ook is hij naar m'n mening nog te hard. Een volgende keer zou ik (voor het voorste gedeelte) siliconenkit of mischien Bison marathon of zo iets gebruiken.

    Ergens anders wordt gezegd:
    "I've had good results o my foamies using Fish Tank silicone sealant. Not the cheap B&Q stuff neither. Get good stuff with no caulking in it.
    More recently we discovered that Pacer Zap-a-dap-a-goo works very well too but you'll probably have to order it from your model shop"
    Ik heb ook ook nog de binnenkant van de accu uitsparing (waar het EPP het dunst is) dun ingesmeerd met Bison Kombi power, dit werkt wel goed.

    Accu's
    Ik heb het accucompartiment langer gemaakt om er ook 7 x GP60AAH, 600 mAh in kwijt te kunnen. Ze zitten een kwartslag gedraaid t.o.v. de aanbevolen 7x Sanyo Twicell 700 mAH

    Prestaties met camslim 8x6:

    Bij volgas is de stroom opname vanaf de accu maximaal 5 A met 7 x Sanyo Twicell 720 of 7 x GP 60 (gemeten met multimeter, direct na laden)

    Met 7x 650 mAH Nicads is de stroomopname maximaal 7A(vliegt goed bij veel wind).

    Omdat de Twicell’s niet meer stroom kunnen leveren heeft het geen nut om 8 cellen te gebruiken. Als je maximale prestaties wil kan je 8 x GP60AAH gebruiken ik verwacht dat de stoom opname dan gemiddeld rond de 5-6 A komt te liggen.
    Als je Lipo's wil gebruiken zal je minimaal Kokams 1020 2S2P moeten gebruiken.

    Servo's
    Voor je de servo's vastlijmt eerst even een krimpkousje er omheen, dan kan je ze er later als er een tandwieltje breekt of als er een andere storing is zo weer uithalen. Bestel alvast een ekstra setje tandwieletjes kost niet veel en gaat zeker van pas komen.

    Motorophanging
    Is bij mij een aantal malen los en zelfs doormidden gebroken (bij normaal vliegen gebeurd dit niet, bij windkracht 7, zware turbulentie en toch willen vliegen wel).
    De motor ophanging zit nu vast met klitteband, dat dempt de klap bij chrashen. Bovendien kan je de motor plus vertraging makkelijk verschuiven om het zwaartepunt precies goed te krijgen of te varieren bij meer wind.
    Ook kan je dan makkelijk een andere aandrijving monteren.(Is in aanbouw, zie foto)
    De vertraging is vastgelijmd aan het motor spant met UHU endfest 300 epoxy. Daarna spant en vertraging op radiator gelegd om extra sterk uit te harden. (Dit is m'n derde poging nadat CA-lijm plus activator en tweecomponenten polyurethaan lijm gefaald hebben)
    [​IMG]

    Later meer over de swift met mini-LRK motor en de nieuwe E-tech LiPoly Cellen (deze combinatie kan tot 200 W leveren!)
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    opm: GP60AAH vinden 7 A continue niet leuk...
     
  3. Micha

    Micha Guest

    Oke, ik had wat nauwkeuriger moeten formuleren.
    De stromen zijn gemeten volgas warm van de lader.
    Ga alles nogmaals nameten ook na 3 min.
    Heb post aangepast
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    damned, waar vind ik betaalbaar van dat vezelplakband of iets anders wat er goed op plakt !!??
     
  5. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Misschien in bussum ???, mooie smoes om eens een bakkie te komen doen......................Peet.......................8)
     
  6. Micha

    Micha Guest

    Die van Tamiya is inderdaad belachelijk duur:
    10 Euro, maar wel overal te krijgen. :?
    Wat kost ie bij jou Pete :?:
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat is waar :wink: 't is allen zon pokke eind rijden voor me.
    300 km voor een rolletje tape is me iets te gek, als ik es in de buurt ben drop ik zeker binnen, ben maar niet bang :D

    ps micha, onze locale vriend verspaget had er nog nooit van gehoord :( ook gamma, praxis etc niks nada noppes. wel van die versterkte klustape, maar dat is zilver etc, dat is geen porem.
    moet echt doorzichtige hebben.
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Probeer het eens bij een verpakkingsmaterialen handel (plakband ed)...
    Heb het ook wel eens bij overtoom vandaan gehaald......Peet.....8)
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik kan aan vrijwel elk type plakband, tape, you name it.. komen.. :) Dit is alleen niet gratis, maar mochten jullie er iets voor over hebben...

    Kwaliteit is subliem!

    Niek, nog steeds tevreden over de tape? :)
     
  10. Micha

    Micha Guest

    Hier kan je het wel krijgen: http://www.epp-fun.de/gsshop/index.html ik ga hier binnenkort een bestelling plaatsen en ik kan dan wat extra rolletjes tape bestellen. Vergeet de doehetzelf zaken je moet absoluut glasvezel versterkt plakband hebben. Bij mij in de buurt hebben drie modelbouwzaken het (Q ook). Dus even verder zoeken vragen naar Tamyia Glass Tape bestnr TA53170 (15mmx25mm).
    Overtoom: http://webshop.overtoom.nl/is-bin/I...7M0=?ProductSKU=3590&CategoryName=4940&Image=
    weet alleen niet of hij zo goed kleeft en net zo licht is.

    Wat wel handig is is Tesa doorzichtige klussen tape 50 mm deze ik plak altijd in een strook onder de swift van de neus tot de motor. Ik gebruik dit om de onderkant glad af te dekken. Het is te zwaar en te flexibel om als versteviging te dienen.
    Dit tape plakt goed op het glasvezeltape en is ook weer makkelijk los te halen.
    Moet het wel na een dagje vliegen vervangen.

    @ Jorrit
    Deze http://www.epp-fun.de/gsshop/strapping-tape___spruehkleber.htm
    misschien wel, maar deze http://www.epp-fun.de/gsshop/ultraleichtes_tape.htm denk ik niet.
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Stukje van de 'bouw' beschrijving gemaakt.
    Zie mijn site.

    Hoe zit het eigenlijk met kortsluitgevaar bij het maken van packs. Ik vind die 'kontjes' van de cellen toch aardig tegen het kortsluitgevaar aan zitten.
    Heeft iemand daar wel eens last van gehad.

    [​IMG]
     
  12. Micha

    Micha Guest

    Hallo Hans,

    Zitten de cellen al aan elkaar vastgelijmd?
    Als dit niet zo is kan je een kleiner krimpkousje of isolatietape om de omcirkelde gebieden doen:
    [​IMG]
    Als er verder geen kortsluiting of beschadiging aan de isolatie is en de cellen zijn al vastgelijmd zou ik ze zo laten, zorg er wel voor dat de cellen niet ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven, in ieder geval nog een krimpkous een kwart slag gedraaid er overheen.

    Nog een tip: voor je de servo's vastlijmt eerst even een krimpkousje er omheen dan kan je ze later als er een tandwieltje breekt of een andere storing is zo weer uithalen.
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Micha,
    Ze zijn al gelijmd.
    Andere vraag, doordat de componenten als motorhuis en servo-stangen aan de onderzijde uitsteken zijn ze wat gevoelig bij de landing. Heb jij daar nog wat aan gedaan?
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Bij het showmodel van de fabrikant lopen de stuurstangen heel dicht langs het vleugelprofiel..

    [​IMG]

    Servo's zoveel mogelijk integreren in de vleugel, en een klein stukje van het heveltje uit laten steken...

    Zelf was ik ook bang om mijn servo's te beschadigen bij het buiklanden van een model, maar dit blijkt toch erg goed te gaan!
     
  15. Micha

    Micha Guest

    Motor huis, zie hierboven,ik heb eerste post aangepast.
    Servostangen:
    [​IMG]
    Gewoon niet op asfalt landen, verder is de kracht van de roeren op de servo's groter dan die van de grond op de servo armpjes.
    Je kan swift ook makkelijk vangen.(of is het hand-landing :) )

    (linksboven zie je nog net 8x 650mAh Nicad's voor het betere scheurwerk bij 6 BFT)
     
  16. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Hey Hans, leuke bouwbeschrijving op je site.
    Ik ben nog aan het twijfelen om deze swift aan te schaffen... en misschien geeft jouw bouwverslag en ervaringen met dit toestel de doorslag.

    Groeten,
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een schaatsje/plaatje o.i.d. er naast lijmen?
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jorrit of pete, als een van jullie mij aan dat plakband kan helpen ben ik zeer gelukkig :D
    als een van jullie het zou willen opsturen kan ik dat salppe ding eens intapen, al mijn tapes plakken voor geen knaak erop :(
    laat even weten wat de kosten zijn

    bij voorbaat dank !!!!!!!!!
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zaggi

    Ik heb mijn zagi zelf gesneden uit fijn piepschuim.
    Ik heb er gewoon een speed 280 op zitten die genoeg vernogen levert om te stunten. :lol:
    Mijn zagi vliegt ook perfect in rugvlucht (zie foto).
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Micha

    Micha Guest

    Heren bouwers: motor ophanging weer gebroken.
    Eerste post onder "motorophanging" aangepast.

    Gister leuk vliegdagje gehad.

    Na lang ondersteboven vliegen vloog ik weer normaal rechtop op 1,5 meter boven de grond, duw ik m'n stick naar voren om op te trekken.
    Pok! Zie ook nog iets zwarts omhoog vliegen; accu!?
    Ik loop er heen: toestel ongedeerd maar wel een pol gras uit de grond.
    Ik begrijp nu waar de term Zagi-golfen vandaan komt. :D

    Hierna probeerde ik de contouren van het terrein te volgen en tussen twee duinen door te vliegen. Pok! Motorophanging gebroken en tandwieltjes van servo gestript. :roll:

    Alles is gerepareerd kan nu rustig gaan
    :sleeping:
     

Deel Deze Pagina