De toekomst van modelbouw

Wat ik om mij heen zie, is dat de huidige jeugd zich inderdaad minder met echt "bouwen" bezig houd. Iets creëren met hun handen.

Ik stam van een vader met technische know how, en mocht hier tot mijn 18e van genieten.
Ik stond op mijn 12e achter de draaibank dart-pijlen voor mijn maatjes te draaien, om zo geld te sparen om mijn 2de hands brommers op te knappen. Zo heb ik mijzelf techniek aangeleerd.
Als ik op mijn werk weer eens een MTS schoolverlater moet begeleiden, sta ik met verbazing te kijken hoe deze zonder blozen 15 minuten bezig kan zijn, een gat in staal te boren. (niet vreemd als de boor de verkeerde kant op draaide) Maar ook niet zelf een oorzaak, of oplossing zoeken.
Deze jongens zitten gedurende de hele pauze in hun smartphone, en als ze communiceren, hebben ze het over het volgende level op hun X-box thuis.
Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, want uit de 12 man kwamen afgelopen jaar wel 2 goede nieuwe techneuten.
Model”bouwen” is wel een heel apart volk moet ik toegeven. Zeg nou zelf.. wie is er nou eerst 4 dagen bezig balsa met carbon te lamineren, om daaruit vervolgens spantjes te zagen? Als je ook een kompleet model zo uit de catalogus kunt plukken.
Als ik al mijn zelfbouw projecten bekijk, was ik goedkoper uit als ik een ARF had gekocht en naar mijn wensen aangepast.
Op onze club zijn de houtbouwers een uitstervend ras. Sowieso zijn de kit’s die hiervoor vroeger zo talrijk waren, er nu niet meer zoveel. Wat ook nog eens zo is… Een ExtremeFlight Edge, daar is nu eenmaal geen kit van verkrijgbaar. Sommige krijg ik zover mee te gaan in de depron/carbon hype.
Ik hoop nog jaren te mogen genieten van deze tak van sport. (inclusief ontwerpen en bouwen)
Voor mij is het een heerlijk tijdverdrijf, en een uitlaatklep voor al mijn sores op het werk.

Groet,
Een blije bouwer…

Tsja... geld verdien je tegenwoordig voornamelijk goed in overhemd en stropdas achter een beeldscherm.. Welke puber wil er dan nog de hele dag in overal/ werkbroek zn handen vies maken als "arbeider"?

Ben 1 jaar uit de jachtbouw geweest en sinds afgelopen najaar gillend weer teruggegaan om terug te keren in de snelvarende Wajers... en man wat voelt dat goed om weer lekker met je handen iets te bouwen en aan het einde van de dag achterom te kijken naar het behaalde resultaat en met een voldaan gevoel weer naar huis te gaan. Priceless! ;-)

Volgens mij hebben we het hier over hobby. Niet over academische titels.

Natuurlijk, was ook maar een (wellicht niet goed gekozen) parabel.

Voor de rest, ook helemaal eens. Maar jou verhaal klopt alleen voor rc modelbouw, niet voor statisch. Er is een (ik geef toe, klein) clubje van bouwers die het puur om het uiterlijk gaat en statische modellen bouwt, en de romp van een model niet ziet als de verpakking van de elektronica.

Uiteraard heb je er (gelukkig ook veel) die voor beide gaan: mooi uiterlijk en rc bestuurd.

De "echte" bouwers hebben nog het meest last van het verdwijnen van de lokale modelbouwwinkels. Want een hoop zaken die zij nodig hebben (houten latten bijvoorbeeld) komen niet uit Chinese fabrieken. Ik loop daar sinds mijn lokale winkel ermee gestopt is (en ook die in Rotterdam Centrum) ook al tegenaan. Dan kan je wel via internet bestellen, maar dan valt dikwijls de kwaliteit of de kleur tegen. Dat zijn echt zaken die je door je vingers moet kunnen halen voor je besluit of het wat is.

Dus mijn angst is dat de toekomst voor met name de houtmodelbouw er niet al te rooskleurig uiziet.

Groet,

Ad

Ja, wat dat aangaat heb je gelijk...
Er zijn nog een paar winkels in Nederland waar men het spul voor statische bouwers op voorraad heeft, maar het zijn er niet veel (meer).:onweer:

Tsja... geld verdien je tegenwoordig voornamelijk goed in overhemd en stropdas achter een beeldscherm.. Welke puber wil er dan nog de hele dag in overal/ werkbroek zn handen vies maken als "arbeider"?

Ik...
Ik ben zelf bezig met een opleiding Autotechniek, wat ik erg leuk vindt om te doen, en zelf oplossingen zoeken als er wat mis is, en verzinnen, wat is er mis.
Ik ben iemand die liever met zijn handen bezig is, dan achter een bureautje zitten.
Verdien ik daar wat minder mee in de toekomst, jammer dan, maar ik doe wel iets wat ik leuk vindt.
Ik vindt wel dat sommige mensen wel heel snel hun mening klaar hebben staan over alle pubers, terwijl echt niet iedereen zo is!
Er zijn er een paar die het niet goed doen, en gelijk doet iedereen van die soort/ras het fout?
Ik ben zelf met een RTR begonnen, en nu haak ik alles uit elkaar, kijk ik wat er mis mee is en maak ik het.
Het is misschien minder werk dan een hele auto maken ( wat weer moeilijker is dan een vliegtuig geloof ik? ) maar als hij dan weer rijdt en hij doet het goed, geeft dat wel voldoening.
Let ook op, niet iedereen beschikt over een draai/freesbank, of over de ervaring om er een te gebruiken.

Groeten,

Ruud

Natuurlijk beweer ik niet dat er geen een puber meer is die geen technisch vak wil leren. De realiteit is echter wel dat die groep helaas steeds kleiner word. Zo moet je het zien/ lezen :)

Welke puber wil er dan nog de hele dag in overal/ werkbroek zn handen vies maken als "arbeider"?

Ben bang dat daar heel veel mensen anders over denken. Vind het heerlijk om elke dag weer lekker echt aan het werk te gaan. Er is inderdaad wel minder belangstelling in de techniek maar er zijn nog genoeg jeugdigen die het hartstikke leuk vind om met techniek bezig te zijn!

Dat staat er 2 posts eerder dus ook al aangevuld ;) Kunnen we ook wel weer over gaan discussiëren maar dat gaat te ver off topic..

Back on topic :)

Laatst bewerkt:
Let erop
Dat houd je maar 6 jaar vol.
Maakt niet uit hoe leuk het werk is, je komt jezelf een keer tegen.

Dit hoor ik mijn hele (werkende) leven al :confused:. Wanneer je je werk niet met tegenzin doet kun je dit zeer lang volhouden, ligt echt aan je eigen instelling.

Ik heb in het verleden ook ('80) bootjes en een RC auto gebouwd (heb ze nog, jaren niet gebruikt) en zit me nu te verwonderen wat er allemaal te koop is. Ga dus een RTR auto aanschaffen, domweg vanwege tijd. Ook denk ik dat het goedkoper is een kant en klare auto te kopen (zeker een goede gebruikte).
In de tijd dat ik bijv. de bootjes bouwde had ik genoeg tijd (voer en wanneer je in een haven ligt...), dit is nu anders en dat geld waarschijnlijk voor een hoop (jongere) mensen.

Jos.

Als ik op mijn werk weer eens een MTS schoolverlater moet begeleiden, sta ik met verbazing te kijken hoe deze zonder blozen 15 minuten bezig kan zijn, een gat in staal te boren. (niet vreemd als de boor de verkeerde kant op draaide) Maar ook niet zelf een oorzaak, of oplossing zoeken.

Tja, als de leerkrachten het zelf al niet kunnen dan houdt het op. Ik heb meegemaakt dat op een VMBO school opleiding houtbewerking ik 10 figuurzagen in de handen gedrukt kreeg met de zaagblaadjes op de kop erin. De leraar en TOA houtbewerking hadden die klaar gemaakt voor het project.......
Bij het recht boren van een vleugelpen zat de beschermkap van de kolemboor in de weg. De romp kon ik niet inspannen op de kolomboor. Dus kap aan de kant en boren maar, kreeg gelijk een uitbrander want dat mocht niet. Ok, maar zorg dan voor een ander middel waarmee ik wel een gat haaks kan boren in een komplexe vorm.......... dat hadden ze niet anders dan een handboor........ zelfs een ouderwetse handaangedreven boor hadden ze niet.......

Echte modelbouwers en zeker de mensen die zelf ontwerpen en bouwen sterven uit. De inter-ex (een show voor experimentele modelvliegers) wordt al niet meer in Nederland georganiseerd vanwege het teleurstellende aantal Nederlandse deelnemers. In 2009 kon ik er helaas niet bij zijn aangezien ik toen een zware rugopperatie had ondergaan en in het ziekenhuis lag, maar de keer ervoor was ik erbij en moest de show worden opgevuld met "normale" modellen die ons eigenlijk in de weg liepen, en soms voor gevaarlijke momenten zorgde.

Wat er wordt "vergeten" is dat de populatie modelbouwers vroeger veel kleiner was. Toen kon je alleen maar zelf bouwen. Nu is de gehele populatie veel groter waar nog steeds een aantal mensen de modellen zelf maken maar het grootste gedeelte gewoon RTR, ARTR, RTF, ARTF etc, etc kopen. Maakt toch allemaal niets uit? Als je maar lol hebt in wat je doet.

En dan nog, stel dat niemand meer van scratch af bouwt, wat gaat er dan verloren?

Ik mis in vele stellingen gewoon nuance.....Roel heeft het mooi verwoord.

Ik hoor mensen zeggen dat ze het somber in zien, somber tegen over wat? Tegenover je eigen gevoel lijkt me niet echt een objectieve parameter.....

Ik kon, zonder mij verder met deze draad te bemoeien, 9 op de 10 keer reeds voorspellen wie wat ging zeggen (echt!):rolleyes:

Ben ik modelbouwer? Als je de puristen (wat een woord) mag geloven alvast niet.

Ik plak latjes en maak daar iets moois van (met wisselend succes, soms krom, veelal geslaagd)

Heb ik geen tijd en kan ik voor een habbekrats toch een RTF meepikken dan doe ik dat, ik ben net zo goed modelvliegtuigpiloot.

De ene dag ben ik zus de andere dag zo, als ik telkens 6 maanden moet gaan zitten priemelen aan een toestel dan kom ik niet aan mijn vlieguren om het zo te stellen (naast een voltijdse baan, sociaal leven, dit forum en nog andere hobby's).

Al spelender wijs heb ik 2 van mijn drie kinderen voor de "modelbouw"kar gespannen (de derde is een meisje en vind andere dingen leuk). Mijn missie is geslaagd wat dat betreft. Of zij nu een balsatoestel maken van de grond af of een set vleugels moeten verlijmen bij een ARF maken gewoon geen mallemoer uit, het is de funfactor die telt, of ik daardoor buiten een catergorie val of niet voor vol aanzien wordt zal me eigenlijk worst wezen.

Evolutie kun je niet stoppen, het heeft geen zin om te mijeren over zaken uit het verleden, Iets die evolueerd heeft voor en nadelen, het is aan diegene die het voorwerp uitmaakt van die evolutie om te kijken welke van die delen hij wil uitvergroten! (zowaar een fylosofische Stevo;))

Steven

Als er echt niemand meer van scratch bouwt komen er ook geen nieuwe "houten" modellen meer uit.
Er zal toch iemand moeten zorgen voor nieuwe modellen die goed vliegen. Daar zal toch altijd wel een groepje modelbouwers voor "moeten" zorgen.

Ook de ontwikkeling van die schuimmodellen is leuk, maar je hebt daar ook mensen voor nodig die dit ontwikkelen en voor de "gewone" modelbouwer is dat niet te doen of onbetaalbaar. Dit soort modellen (na)tekenen en dan de mallen frezen zal denk ik te duur zijn om te experimenteren, ook voor de "grote" fabrikanten.

En ja, ik plak ook wel eens een arfje of schuim model in elkaar. Toch blijft mijn hart bij het zelfbouwen, ontwikkelen en testen van modellen die uit mijn gedachtenkronkels ontspruiten.............

Toen kon je alleen maar zelf bouwen.

Ja, maar er bestonden al wel bouwkits, hoor. En anders dan sommigen vind ik het bouwen van een bouwkit toch echt wel modelbouw. Eind jaren '50 begin jaren '60 kon ik zelfs hier in het dorp bij de plaatselijke voorloper van de Gamma's en Karwei's bouwkits van zwevers en motor aangedreven vliegtuigjes met lijnbesturing kopen, inclusief de dieseltjes.
Het dorp is intussen qua aantal inwoners 5 x groter geworden, er zijn 2 Karwei vestigingen, een Praxis vestiging en vlak om de hoek nog een Formido en een Gamma, maar er is 0 komma niks aan modelbouw meer te vinden.

En dan nog, stel dat niemand meer van scratch af bouwt, wat gaat er dan verloren?

Waar slaat dat nou toch op. Als alle radio apparatuur uit de schappen verdwijnt, wat gaat er dan verloren?
In beide gevallen toch een hoop lol, en dat is toch het doel van een hobby!!!!

Groet,

Ad

Het zijn gewoon verschillende hobby's. De één heeft plezier in het bouwen (scratch of een kit), de ander alleen in het besturen, anderen weer in allebei. Niets mis mee.
Het gaat alleen fout als mensen zich in een bepaalde tak willen begeven, maar daar niet de juiste mentaliteit voor hebben. Je ziet dat nu heel mooi bij de multicopters. Als je alleen maar zo snel en veel mogelijk wilt vliegen, is het gewoon niet handig om zelf een multicopter uit onderdelen samen te gaan stellen (omdat dat goedkoper is dan een (A)RTF model kopen)

Waar slaat dat nou toch op. Als alle radio apparatuur uit de schappen verdwijnt, wat gaat er dan verloren?
In beide gevallen toch een hoop lol, en dat is toch het doel van een hobby!!!!

Groet,

Ad

Ad, wat ik bedoel is dat als niemand meer van scratch bouwt dat het dan ook niet meer uitmaakt omdat de behoefte er dan blijkbaar niet meer is. Je laatste zin ben ik het helemaal mee eens, het gaat om de lol en niet om een wazige definitie die veel mensen hier er op na houden. Modelbouw is voor mij modelbouw, of je nu in elkaar zet, vreselijk modificeert of van scratch bouwt. Het gaat om de lol. Modelbouw is een verzamelnaam voor al dat bij elkaar maar dat wordt blijkbaar vergeten.

Back