de ultieme uitdaging ......

@Bertus: wel respect voor kunstvlucht?
Ja zeker bij ons op de club vliegt Dennis (van hobby-in)
En die kan wel een poepje sturen.
Ik heb het meeste respect voor iedere keer datzelfde rondje te vliegen om de figuren te perfectioneren.
En dat 3 keer op een middag.
Nooit wat anders, ik zou er gek van worden.
Maar ik vind hoe hij vliegt erg knap, maar ik kan er geen 5 min naar kijken. Maar dat kan ik naar geen ander model ik vlieg liever zelf dus das mijn ding.
Maar als ik hier de conclussie uit moet trekken is kunstvlucht dus saai ;);)

Grappige discussie is dit. Arno stelt zich vast nogal zwart-wit op om dit uit te lokken, en het lukt goed.

Als zweefvlieger in hart en nieren begrijp ik Arno's stelling heel goed, maar ik ben het er niet mee eens. "Ieder zijn ding" ben ik wel zeer mee eens. Hoewel bijv gewone kunstvlucht mij persoonlijk niet zo boeit zie ik wel de moeilijkheid ervan en heb ik respect voor de beheersing die mensen hierin op kunnen brengen. Zelfde met 3D vliegen, heli vliegen, pylon racen of what have you. Als mensen op hoog niveau bezig zijn is dat mooi om te zien (al is het soms maar voor even voor het voor mij saai wordt).
Ik herken de kick die mensen beschrijven als je je kist in een bel omhoog schroeft. De grootste kick is er wel als je een dlg op 3 meter hoogte nog een minuut weet te rekken. Het is maar een minuut, maar wel een die heel veel voldoening geeft. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat een mooie rolling harrier een zelfde kick kan geven.
Bij veel vormen van motorvliegen gaat het om de juiste beheersing en coordinatie van de knuppels. Hoewel dat bij zweefvliegen natuurlijk ook in zekere mate belangrijk is gaat het daar veel meer om het lezen van de atmosfeer, omgeving en gedragingen van je model. Andere uitdaging.

Over motorgebruik bij zwevers: ook ik zie het gebruik van de motor als het aanvangen van een compleet nieuwe vlucht (en dus vaak als het 'falen' van de voorgaande vlucht). Het inschakelen van de motor gebeurt dan ook vrijwel altijd beneden de 5 meter hoogte, na een net circuit net voordat de zwever zou landen op het door mij uitgezochte punt.

.............
Arno stelt zich vast nogal zwart-wit op ..................

Oei, sorry. Was ik warempel vergeten om te polderen :rolling:

............ "Ieder zijn ding" ben ik wel zeer mee eens

Natuurlijk moet iedereen zijn eigen ding doen; neemt niet weg dat mijn stelling is, (en blijft) dat boven blijven zonder motor, de ultieme uitdaging is :mrgreen:

@ Alex lol

nog zoiets spectaculairs, maar dan zonder motor.............

KL7VB434qAs[/media] - Air Burns Clip 2

die discus is 22 kg en 6 meter, thermiekt mijn 5 kg en 5 meter ASW 22 eruit, om vervolgens met 300 kmh plus, een fly bye te maken...................

Laatst bewerkt door een moderator:
In een bel vliegen is vele malen moeilijker dan 3d vliegen.
Je heb het namelijk veel drukker met sturen.
Of je ben juist druk met het niet sturen (veel motorvliegers snappen dit niet)
Dat kan niet anders dan complete onzin zijn, sorry bertus.
Maar tijdens goed 3d vliegen (dus niet 'vliegen met een 3D vliegtuig') ben je constant (en dan dus echt tig keer per seconde) met alle 4 de functies bezig.(net als zweven met 3 funties, tenzij je flaps als 4e functie ziet) (en dat je er mee bezich bent betekend niet persee dat je stuurt...)
En het is juist de kunst zo precies te zijn dat je zo min mogelijk moet sturen, druk zijn met niet sturen snap ik zeker.

Iedere zweefpiloot die een beetje kan zweven heeft geen enkele moeite met een 3 meter extra met 200 cc.
en hier ga je de fout in imo, het vliegen met zoon kist is totaal niet waar het om draait voor een 3D piloot, het gaat om het beheersen van figuren.
Bij een 3D piloot om een groot aantal zeer moeilijke figuren redelijk beheersen
En bij een kunstvlucht piloot een veel kleiner aantal (voorgeschreven) figuren tot perfectie beheersen.
Dat is het hele verschil tussen de 2, waarom je meer respect voor de een dan de ander zou hebben is mij niet duidelijk.

Een goede zweefvlieger kan niet 3d vliegen en een goede 3d vlieger kan niet zweefvliegen.
Een goede zweefvlieger kan wel met een 3d vliegtuig vliegen en een goede 3d vlieger kan wel met een zweefvliegtuig vliegen.
Inderdaad en om nog even op 3d terug te komen.
Dat heeft in mijn ogen niets met vliegen te maken vandaar dat ik dat er nooit onder reken.
Ergens kan ik mij daar wel in vinden.
Dat ik aan het vliegen ben en het vliegtuig in de lucht aan het houden ben komt niet 1 keer in mij op tijdens 'het vliegen'. Ik ben op totaal anderen dingen aan het focussen.

Vliegen is saai imo, met een shockflyer, f3a kist, 3D bak, pylonracer, zwever, heli. Alles heb ik gedaan en alles vind ik saai, vliegen kan ik nu al zoon 9 jaar en na een jaar of 2 is dat voor mij afgelopen.
Daarna is het figuren leren, verbeteren voor het 3d, f3a, en heli. of tijden verbeteren voor de pylonrace (imo net zo moeilijk als 3d, f3a en goed zweefvliegen)
Dat noemen ze tunnelvisie; er is maar 1 ding leuk, 1 ding mooi, 1 ding moeilijk, en 1 ding het meest ultiem.....
Idd.

Er is niet 1 ding het meest ultiem, elk vlak heeft heeft z'n eigen top.
Als je het aan een vrijevluchtzwever zou vragen is het ultime je kist bovenhouden zonder motor maar ook zonder alle andere funties.
Stel dat 1 ding het meest ultieme was en dat 1e ding is zweefvliegen, dan kan het niet anders dan vrijevluchtzweefvliegen zijn.

Stel dat 1 ding het meest ultieme was en dat 1e ding is zweefvliegen, dan kan het niet anders dan vrijevluchtzweefvliegen zijn.

LOL :rolling:
hier zijn wel vast en zeker een paar mensen die mijn achtergrond kennen .....
(wist niet dat jij daar ook bij hoorde Nando)

Nando

Ik vind dat vrije vlucht vliegen hoewel ik het zelf nooit heb gedaan, ook het knapste wat er is.
Als je dat goed kan weet je pas wat vliegen is.
Verder heb ik weinig zin om de discusie aan te gaan want we praten toch allemaal vanuit onze eigen intreresses.
Laat ik even voorop stellen dat (en dat heb ik al meer gezegd) het figuren vlieg ook erg knap vind.
Maar als jij zegt dat je na 2 jaar zwever goed kan zweven moet je daar je geld mee gaan verdienen want dan ben je de eerste in de wereld.
Ik voel me een beginner en ik zweef denk ik nu zo'n jaar of 20.
Ik denk dat het komt omdat ik er achter gekomen ben dat hoe langer je vliegt hoe meer je er achter kom dat het nog veel beter kan.

Om het wat duidelijker te zeggen over dat een zwever piloot meter met een extra overweg kan dan een extra piloot met een zwever.

Ik kan als je mij een extra in mijn handen duw en het programma uitleg een grappig rondje vliegen ik zeg zeker niet goed maar zal er met moeite wel door komen.
Als ik iemand die met die grote kisten een zender in zijn handen druk met een zwever van 6 meter of groter krijgt hij hem nog niet eens netjes op het veld.
Verder redeneer ik natuurlijk van uit mijn standpunt en een ander van uit zijn standpunt erg simpel.
Maar ik hoor te vaak dat zweven saai is maar die mensen hebben het vaak zelf nooit gedaan.
Ik heb het dus over thermiek zweven in mijn geval.

Laatst bewerkt:
Nou ok, hier word ik wel een beetje warm van;

VideoFile

Dat is nu dus juist wat ik bedoel.
Ik neem aan dat je het over het eerste stukje van de film heb.
Ik weet zeker als je mij de zender met die kist in mijn handen geeft dat ik je dat raggen ook zo voor kan doen dat stelt in mijn ogen nu werkelijk niets voor.
Ik zeg er in alle eerlijkheid bij dat ik het te saai vond om het filmpje af te kijken.
Ik vind daar werkelijk geen ene moer aan.
Het stukje daarna vind ik al heel mat mooier.
Maar het mooiste blijf ik vinden met welke kist dan ook in een thermiekbel hangen.
En de strijd om boven te blijven.

Maar als jij zegt dat je na 2 jaar zwever goed kan zweven moet je daar je geld mee gaan verdienen want dan ben je de eerste in de wereld.
Nee dat zeg ik niet, ik zei dat ik na 2 jaar vliegen (met wat voorn vliegtuig dan ook) ik dat wel gezien heb. Om het nog duidelijker te maken, dan heb ik het over vliegen met een zweefvliegtuig, niet termiekzweven. Of vliegen met een 3D vliegtuig, niet 3Dvliegen.

Oké ik begrijp het.
Ik had weer een heel verhaal in zitten tikken maar omdat het waardeloze forum weer eens niet werkt alles weg.
Normaal kopieer ik het altijd eerst voordat ik op reageren druk nu dus niet en foetsie is je verhaal.

Zei het al eerder maar Nando heeft wel een punt hier. Behalve dat ding in de lucht houden is vrije vlucht in meer opzichten tamelijk extreem ..............

Alleen jammer dat het zo onbekend is; Met de "ultieme uitdaging" heb ik al een pikante stelling geplaatst maar, so what, er komt er nog eentje bij: vrije vlucht is inderdaad de meest complexe klasse !
Voor wat betreft de konstuktie technieken sowieso, maar ook voor wat betreft de aansturing (een moderne wedstrijdzweefkist wordt aangestuurd door een elektronische schakeling, hiermee zijn circa 50 parameters in te stellen. 3 tot 6 servo's bedienen de roeren, vleugelverstellingen en startmechanismes .........)
Vrije vlucht is echt niet meer de kleine Uhu met een Graupner klokje.........

Zo super serieus was het niet bedoelt, het was meer tegen de zweefvliegers die vinden dat ze beter zijn dan motorvliegers.
Ik vind niet dat er 1 ding het meest ultiem is, en ik vind niet dat vrijevluchtvliegers met iets 'beters' bezig zijn, het is gewoon een andere hobby. Vandaar dat er ook stond:

Back