De wederopstanding van een vliegende legende Puma II T

Haha geweldig gedaan en in beeld gebracht.

Dat is de reden waarom ik niet meer met zulke kisten vlieg.
Eerst gaat het zo rechtop, dan op zijn kop en dan kan je weer bouwen. :D:D:D
Ik kan geweldig genieten van zulke beelden en waan me dan weer twintig jaar terug in de tijd. :thumbup:

verstuurd met mijn smartphone

Op de kop oefenen doe je best boven water

en als het dan eens niet lukt

Heb je best een zwembroek bij :-D

Dirk

Hoi Dirk,
Heel mooi gedaan. Van zo'n Puma heb ik er ook al een aantal versleten, ze vliegen heel fijn.
Welke retracts heb je eigenlijk gebruikt voor de blauwe?

Kurt

Het aantal Puma's dat ik gevlogen heb valt nog wel mee, de eerste was de schouderdekker met een, voor wie hem nog kent, OS .40 FSR en dan was er dertig wachten tot dit verhaal hier begon.

De retracts die ik gebruik zijn de volgende
Servoless Retract with Metal Trunnion 33mm x 35mm Mount (2pc)
en tot nu toe doen die hun werkt zonder problemen.

dus als ik t goed begrijp als de spanning wegvalt of te laag,
dan klappen ze uit voorzorg weer uit? lijkt me wel t handig dan :eek:

Daar heb je het ergens misbegrepen denk ik. De wielen klappen zeker niet uit bij te lage of geen spanning. Bij pneumatische kan je dat hebben dat ze worden binnenklappen en worden gehouden met luchtdruk en uitklappen met een veer, zo is het toch bij mijn jet maar zeker niet bij deze retracts.
Bij deze retracts schakelt de stroom na enkele seconden uit als deze geblokkeerd worden en hun eindpositie niet bereikt hebben.Je kan dan altijd opnieuw proberen door de retracts nog eens te bedienen. Zo wordt verhindert dat de motor stroom blijft trekken en de ontvangstaccu leeg getrokken wordt of dat de BEC overbelast raakt. Dit was vroeger een risico bij mechanische retracts met een servo, daarom werd er vaak een aparte accu voor de retract servo voorzien.
Voor mij is dit het ideale systeem, weg het oppompen en met lekkende aansluitingen waardoor de wielen al eens durfden buiten te komen tijdens de vlucht en ook geen vervelend mechanisch stangenwerk, simpelweg inpluggen in de ontvanger en klaar is Kees.

Dirk

Back