De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd "Super John" !!!

    en veel succes verder ! gr. Uwe
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    John,
    bij deze ook mijn felicitaties met deze mijlpaal en bedankt dat je mijn caller wilde zijn tijdens de wedstrijd!
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal top man!

    Gefeliciteerd, en dat het alleen nog maar leuker mag worden!

    Groet, Bert
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    John,

    Je 2e of 3e ronde:



    Veel succes met het vervolg!
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Top Steven!! Dit is voor de eerste keer dat ik dit soort beelden van mijzelf zie. Dit is trouwens mijn 2e ronde, bij de 3e ronde viel mijn heli n.l. bijna om tijdens de landing vanwege een wind (lees storm) vlaag ;).
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Deze week heb ik mijn score lijst ontvangen, als ik het zo bekijk ben ik zeer tevreden. En ik moet eerlijk zijn, eigenlijk had ik helemaal geen punten mogen krijgen omdat ik de figuren in de verkeerde richting gevlogen heb. Ik heb de reglementen niet goed genoeg gelezen want ik was in de veronderstelling dat de vliegrichting van deze 2 hover figuren niet vast stond.
    Maar de jury heeft een oogje toegeknepen en heeft mij wel de punten toegekend, ik zal dus wel de volgende wedstrijd de figuren in de correcte richting moeten vliegen. Moet daar even een paar op oefenen maar zie daar geen problemen in.

    Ik heb wel een ander besluit genomen en mijn "700 size training heli" in de verkoop gezet, zodra deze verkocht is ga ik een iets kleine heli aanschaffen (550/600) size om uit mijn comfort zone te geraken en nieuwe figuren moet proberen. Als je nieuwe figuren gaat proberen dan loop je nu eenmaal een grotere kans dat je schade vliegt en ik hoop dat als ik met een iets kleinere (lees goedkopere crash schade) heli mij er gemakkelijker toe kan zetten om uit mijn comfortzone te geraken en dus risico's durf te nemen om verder te komen. Ik ga uiteraard wel met kleine stapje verder en zal toch wel de rollen en candle gaan oefen om bij de volgende wedstrijd op 14 juni in Well in ieder geval 2 aerobatic figuren te vliegen.

    Hieronder mijn scorelijst:
    . score cumulus.JPG
     
    vogelman en heimhelicopters vinden dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Best een goede score John! Je hovert beter dan ik!

    S.
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Vlieg je maar 2 figuren?
    Of lees ik het verkeerd?
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Walter, nee ik heb mijn heli elke ronde gecrashed......geintje. Maar je hebt het inderdaad goed gelezen, de week voorafgaand had ik mijn enige vliegende heli tot 3 keer toe bijna de grond in gevlogen en voelde mij zeer onzeker, ik heb daarom geen enkel risico genomen en alleen de hover figuren gevlogen. Ik wil bij de volgende wedstrijd op 14 juni wel enkele aerobatic figuren gaan vliegen, echter lig ik al vanaf de pinker dagen ziek op bed dus van trainen komt weer geen ene donder van terecht...
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Beterschap dan maar.
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Heel verstandig. Ik ging vaak NET even te lang door......
    En qua weer heb je weinig vlieguren gemist.
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik begin weer een beetje op te krabbelen na mijn ziekte periode en ben bijna klaar met mijn eerste FBL project. Ik moet alleen nog de regelaar inbouwen en de instellingen checken en dan is hij volgens mij klaar om een vluchtje te maken.
    Ik vind het wel een beetje spannend omdat ik geen enkel idee heb wat ik kan verwachten maar waar ik mij wel een beetje zorgen over maak is over de instellingen van de 3GX. Ik heb alles gecheckt en alles werkt de goede kant op, maar ik heb mij nog niet verdiept in de gain instellingen en vraag mij af wat ik hiermee aan moet. Als ik alles op de default instellingen laat staan wat zal er gaan gebeuren?? afijn ik ga alles nog een keertje doorlezen en checken en dan maar op hoop van zegen, het is en blijft elektronica dat de boel corrigeert....
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn eerste ervaringen met flybarless vliegen waren met de Protos 500 die ik eerst met flybar had gevlogen.
    Na ombouwen van de kop en inbouw van een Microbeast flybarless controller was ik ook wel een beetje bezorgd hoe dit zou gaan vliegen.
    Echter, de heli vloog eigenlijk meteen goed met de standaard instellingen.
    Daarna nog wat finetunen naar eigen smaak, o.a. staartgain en de rollrates.
    Eerlijk gezegd vind ik dat het voor het vliegen zelf niet eens zoveel uitmaakt of je met flybar of flybarless vliegt.
    Het mooie van flybarless is wel dat je eenvoudig het gedrag wat kunt aanpassen.

    Ik heb geen ervaring met de 3GX, maar zal vermoedelijk niet echt veel verschil maken?
    Ben benieuwd hoe jouw eerste flybarless vlucht gaat verlopen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik adviseer je om VOOR het optoeren even de tuimelschijf vlak te zetten, waarom? omdat tijdens het lopen naar de startplek de gyro meent te moeten corrigeren en daar geen juiste respons op krijgt.
    Daardoor kan het gebeuren dat de boel onnodig staat te wringen voordat de heli loskomt, want dan pas kan het systeem zijn werk doen.
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Na een ziekteperiode van 2 weken had ik de accu's maar weer eens opgeladen en ben eergisteren maar weer eens gaan vliegen. Er stond een behoorlijke wind en het voelde koud aan, ik wilde eerst de candle maar eens "proberen". Al tijdens het heen en weer vliegen merkte dat er bovenin een behoorlijke bries stond en had de grootste moeite om tegen de wind in te komen en de heli een beetje stabiel te houden. Afijn na een paar heen en weer gevlogen te hebben trok ik de heli omhoog, en al tijdens de vlucht omhoog merkte ik dat de wind een beetje grip op de heli kreeg, nadat de heli bovenin "dood" viel, flipte ik direct de heli maar corrigeerde ook te laat wat ik in de vlucht naar boven wilde corrigeren. Gevolg was dat de heli na de flip recht op mij af kwam en in een flits moest ik weer corrigeren en scheerde de heli voorlangs. Pffff hartslag 200, knikkende knieƫn en we hadden het weer overleeft. Hierna nog een roll gemaakt maar ook die mislukte door de wind en leek nergens op.

    Bovenstaande is wel een beetje herkenbaar omdat ik de afgelopen jaar elke keer weer niet of verkeerd correcties uitvoer. Op een of andere wijze zit er een stoornis in mijn motoriek of zo want het wordt en allemaal niet beter op. Soms merk ik dat mijn vinger een beetje verkrampen als ik figuren wil vliegen terwijl ik wel vrij rustig ben. De overige vliegtijd heb ik gebruikt om de hover figuren te trainen maar ook die gingen voor geen meter en en weer met een %^&*gevoel naar huis gegaan.

    Gisteren kreeg ik wel weer de moed bij elkaar om te gaan vliegen ondanks dat er weer stevige wind stond, ik begon maar weer met een poging om de Candle te proberen. Aan vliegen, stall recht omhoog .....en terwijl ik de heli flipte realiseerde ik mij van ...oeps dat is niet zo heel erg hoog. De heli flipte vrij rustig alleen stortte hij wel met een hoge snelheid naar moeder aarde maar kon net voorkomen dat hij recht de grond in ging. Echter nadat ik hem had "gered" verloor ik alsnog de controle (mede door een windvlaag) en belande de heli vrij hard op de grond. Hmmm, das nie goe nie....naar de heli lopend zag ik al dat er schade aan de heli zat en dat er werk aan de winkel was. We weten allemaal dat dit bij het vliegen hoort maar toch balen.

    Ondertussen de schade opgenomen: skids, bladen, staartbuis, heckrotorbladen, tandwielen en hoofdas. Gelukkig heb ik alles hier en daar nog liggen en kan dus de boel voor het weekend weer vliegend krijgen zodat ik mee kan doen in Well . Echter krijg ik wel steeds meer het gevoel dat het ondanks mijn doorzettingsvermogen om verder te komen het toch niet wil lukken. Ik geef niet op maar ik merk gewoon dat ik soms erg verkrampt vlieg ondanks dat ik een relax gevoel in mijn lijf voel, correcties voer ik te laat uit en bovenstaande zorgt ook weer voor een grote deuk in mijn zelfvertrouwen.

    We blijven lachen maar nu wel even als een boer met kiespijn :mad:.
     
    vogelman vindt dit leuk.
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja dat is balen John....
    Als ik het zo lees heb jij een helper nodig die naast je staat en je aanwijzingen kan geven tijdens het vliegen van je figuren!
    Zou je niet eens met een andere f3c vlieger kunnen trainen?

    Gr bas
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Precies mijn idee Bas, al is het maar iemand die meekijkt. Ik heb meestal Harrie naast me staan en dat vliegt nog relaxed-er.
    Probeer eerst maar recht en hoog de stall turn in te gaan. Wellicht met meer snelheid aanvliegen en met flinke pitch omhoog.
    Heb je voldoende expo op de rol zodat je niet te makkelijk " per ongeluk" een rol commando geeft zonder dat je het doorhebt?
    Ik heb ook vaak per ongeluk rol gegeven tijdens het nicken, de heli vloog immers wel rechtuit...... het lag echt wel aan mij zonder dat ik er erg in had..

    Tot zondag!
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Jantje huilt....Jantje lacht :).

    Gisteren de laatste zaken weer gefixt en vandaag weer naar het veld om te kijken hoe de heli vloog. Eerste accu maar eerst een beetje "voelen" hoe de machine vloog , een paar kleine aanpassingen , proberen, en na de 2 accu vloog de heli voorlopig naar het zin. Had de aggregaat meegenomen dus kon laden op het veld en nadat ik een paar keer voorbij gevlogen had probeerde ik maar weer een een roll, hmmmm dat ging niet lekker. Daarna nog een paar rollen en eigenlijk gingen ze elke keer beter. Totdat ik op een of andere wijze met veel snelheid uit een turn kwam....rollen en whooow dat was een hele mooie rol. Daarna diverse rollen gemaakt met veel snelheid en ze waren eigenlijk allemaal mooie rollen. Dus er was weer een les geleerd, ik maakte mijn rollen met een veel te lage snelheid. Maar er komt wel een nieuwe uitdaging bij, om twee rollen achterelkaar te maken met een hogere snelheid dan moet ik verder weg beginnen met aanduiken,de eerste roll, eerder inzetten om ook de 2e roll te kunnen maken. Echter verder weg vliegen is voor mij duidelijk een probleem om de heli goed te kunnen zien. Mijn slechte ogen gaan mij dus ook een beetje parten spelen.

    Toen ik de volgende accu ging leegvliegen vroeg ik of een clublid naast mij wilde staan om mee te kijken in welke positie de heli voorbij zou vliegen. Dit was duidelijk een aandachtspunt, ik vloog diverse malen voorbij en samen bespraken we hoe ik de heli zag en hoe hij hem zag. Het was toen vrij duidelijk, ik zie de heli soms net even iets anders dat dat hij daadwerkelijk "hangt". Dit was dus een hele duidelijk les en is voor kant en klaar dat mijn ogen echt een probleem gaan vormen. Buiten meer vlieguren MOET ik denk ik met een romp gaan vliegen omdat ik dan "verwacht" de heli beter te kunnen zien in de lucht.

    Maar al met al was het el weer een hele opluchting en heb weer een hoop opgestoken.....
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    4 juni 2015 de wekker begint om 06.15 tot leven te komen en is het teken om uit bed te komen en mijn spullen in te pakken en een rit van ruim 1.5 uur te maken naar Well. Voor de 3e ronde voor het NK waren we te gast bij MC Venus in Well, een kleine club maar met een verrassend mooie locatie. Onderweg hadden we nog een beetje miezer regen maar aangekomen in Well begon al snel het zonnetje te schijnen en was het vrijwel windstil. Ik kon mij eigenlijk niet meer heugen wanneer we een wedstrijd hadden zonder veel wind maar gisteren was het bijna de gehele dag vrijwel windstil.

    Zoals gezegd heeft deze club het prima voor elkaar met een mooi onderkomen, mooi verzorgt veld en was alles aanwezig. Toilet, stroom, koffie, en wat te eten dus prima voor elkaar, echter was er wel 1 minpuntje.....de stand van de zon. We keken van 10 tot 12 recht in de zon en aangezien deze in de morgen zo nu en dan behoorlijk scheen gaaf dit zeker in de eerste ronde bij diverse piloten wat problemen. Ronald brak zelfs zijn eerste ronde helemaal af omdat hij zij model bijna kwijt was. Maar verder was het een top dag daar in Noord Limburg.

    Een impressie:

    [​IMG]

    En dan mijn belevenissen, de week vooraf was niet al te best, veel wind tijdens het trainen, een crash van mijn heli en eigenlijk geen nieuwe figuren gevlogen. Ik had mij voorgenomen gewoon tijdens het vliegen te bepalen wat ik zou gaan vliegen. De 2 hover figuren had ik maar 1 keer even vluchtig in de goede richting (achteruit) geoefend en zou wel zien wat ik er van terecht zou brengen tijdens de wedstrijd. Eigenlijk gingen de hover figuren best redelijk, na de hover figuren gaf ik aan mijn caller Joop aan dat ik de rollen zou gaan vliegen. Ik had voorgenomen in ieder geval 1 rol te maken en dan tijdens het vliegen van de rol beslissen of ik ook de 2e rol zou maken. Tijdens het aanvliegen kreeg ik al een opmerking van Joop dat ik veel te weinig snelheid had en na het maken van de 1e rol, die er beste redelijk uitzag, om de 2e er niet achteraan te doen omdat ik al veel hoogte had verloren. Dus in deze ronde maar 2 figuren die telden, de score was iets boven de 41 punten en was er al best content mee.

    Dan de 2e ronde, de hover figuren waren zeker beter dan de eerste ronde en ook nu besloot ik weer de rollen te proberen. Joop stond mij al zachtjes in mij oor te fluisteren: " verder wegvliegen......omhoog,.....snelheid maken..... goed zo...rollen maar" "NOW" (is sein om het het figuur te starten). De rol ging prima echter blokkeerde ik weer en maakte de 2e rol weer niet. Ik had voor deze twee hoverfiguren ruim 48 punten gekregen dus een hele verbetering t.o.v. de e ronde. In de tijd tussen de 2e en 3e ronde werd ik door diverse piloten moed ingesproken om de 2 rollen te vliegen. Diverse piloten waren op mij aan het inpraten hoe ik aan moet vliegen en dat ik het echt wel kon, dus in de 3e ronde moest ik gewoon die twee rollen maken.

    Tijdens het wachten in de startcirkel voor mijn 3e vliegronde begon ik echt serieus te bedenken hoe ik nou mijzelf kon pushen om die kl%^& 2e rol te maken. Lopend naar de startcirkel vroeg Joop aan mij wat ik ging doen. "Ik ga weer de rollen proberen te vliegen", dus eerst de 2 hover figuren die er weer best goed uitzagen, daarna de toeren erop en de rollen vliegen. Ik vloog een heel eind weg, maakte voldoende snelheid......een prachtige eerste rol en ............weer GEEN 2 rol, damm weer laat ik hem lopen.

    En toen kwam er een moment waarbij ik een schop onder mijn kont kreeg! Een van de juryleden (ik zeg niet dat het Cor was) riep naar mij: "John, probeer het gewoon nog een keer". Ik greep deze kans aan en vloog terug, maakte snelheid en bedacht bij mijzelf: "nu krijg ik de kans en die MOET ik gewoon pakken"....Eerste roll rechts om en maakte een mooie 1e rol, zonder ook maar na te denken drukte ik de knuppel de andere hoek in en jippie de 2e rol de andere kant op was gemaakt. De 2e rol was zeker niet perfect maar ik krijg er zeker een paar punten voor dacht ik bij mijzelf. Toen was de beer los, ik vloog terug en riep tegen Joop;" ik ga zo de autorotatie doen", "hu wat ? zegt een verbaasde Joop "je gaat autoroteren?? "Yep" antwoordde ik. Om een of andere wijze dacht ik ineens "de dood of de gladiolen" en moet het maar gebeuren. Dus hoogte maken, schakelaar om en laat maar vallen dat ding, ik maakte 2 prima bochten maar had veel te weinig snelheid over om in de cirkel terecht te komen en landde dus ruim buiten de cirkel. En eindelijk, eindelijk wel die rollen gemaakt en als toetje ook nog een autorotatie.

    Na deze ronde volgde een groot applaus van de toeschouwers en ging er een gevoel van voldoening door mijn lijf. Alle twijfel die ik de afgelopen weken had is ineens teniet gedaan en ga weer met zelfvertrouwen en goede moed de komende maanden aan de slag.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2015
    vogelman, harkalt en heimhelicopters vinden dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Precies, een heerlijk stuk literair leesvoer en een pluim voor de vliegprestaties!! :)
     

Deel Deze Pagina