De weg naar de FAI F3C klasse....

update

Nog 2 dagen en dan is de laatste wedstrijd van 2011, een seizoen dat ik heel anders had voorgesteld. Afgelopen weken helaas maar heel weinig gevlogen en als ik vloog dan deed ik alleen de hoverfiguren. Dit had te maken met mijn zicht probleem, dit is ondertussen opgelost en heb vorige week zowaar weer eens rondgevlogen. Het zal wel aan mijn leeftijd liggen maar het voelde erg vreemd, om een of ander manier was ik erg onzeker en moest wennen??
Ik ga het komend weekend dan maar ook in de veilige modus en heb alleen maar hover figuren gekozen. Zoals gezegd, weinig gevlogen mede door de slechte weersomstandigheden maar de werkelijk reden ligt geheel ergens anders. Over twee weken zal ik hier iets meer over zeggen dan wordt vanzelf duidelijk dat je van te voren van alles kan plannen maar dat het toch allemaal anders kan lopen :rolleyes:.

Ik heb niet helemaal stil gezeten, na de aankondiging van Castle dat de 120Hv regelaars retour moesten heb ik uit voorzorg maar1 van de 2 regelaars retour verzonnen. Maar goed ook want ik ben al weken mijn regelaar kwijt en heb in ieder geval wel 1 vliegende heli. Ook heb ik de Gp780 gyro's vervangen door een GY520 en een GY701. De GY 701 zit op mijn vliegende heli en heb er enkele vluchten opzitten en de GY 701 staat bijna goed afgesteld.

full

De GP 780 werkte zeker wel correct maar de GY701 is toch wel iets beter geschikt voor het rustige werk. Deze Gyro kan je zeer uitgebreid instellen er zit zelfs een F3C stand op! Ik vlieg er zeker niet beter mee maar ik kon deze voor een mooi prijsje overnemen en kon hem niet laten liggen.

Verder zal ik meer tijd hebben om te gaan vliegen en zal dat dan ook zeker gaan doen. De Trex 600 is nog steeds NIET :nooo: vliegklaar en ga ook daar mee aan het werk. Nu beginnen eigenlijk de voorbereidingen voor volgend jaar en ik zal toch echt een paar stappen naar voren moeten maken anders gaat het allemaal wel heel erg traag. In principe vlieg ik volgend jaar ook weer mee in de B- klasse of ik moet het licht ineens zien en in een rap tempo enige delen van de aerobatic figuren kunnen vliegen dan stap ik direct over maar dat verwacht ik nu nog niet.

Mijn progressie heeft zeker te maken met het aantal vluchten, ik heb de afgelopen weken diverse hover sessies gevlogen en toch wel vrij vaak de F3C hover figuren geoefend. Ze gaan steeds beter maar ik maak nog steeds veel te weinig vliegtijd. Ik dacht afgelopen jaar in vluchten maar dat is een verkeerde insteek, tijdens 1 vlucht ( acculading) oefen ik eigenlijk maar 2 of 3 keer een figuur. Als ik dan 3 vluchten per 2 weken maak dan oefen ik maar 15 tot 20 keer een figuur....wat is nou 20 keer een figuur oefenen eigenlijk niets. Afgelopen weken heb ik de blog van het Engelse en Amerikaanse F3C team tijdens het WK gevolgd en als je dan leest hoeveel die gasten vliegen. 's Morgens vroeg op, direct naar het trainingsveld en daar een vlucht of 7 maken. Dan snel naar het wedstrijdveld hun ronde vliegen en daarna direct weer naar het trainingsveld en weer een vlucht of 6 -7 maken. Die mannen hebben in 1.5 week van het wk meer vluchten gemaakt dan ik in een half jaar maak.

Ik zal dus tot volgend jaar april een "boost" aan vluchten moeten maken en een doos "LEF" aanschaffen om verder te komen.

Bye en tot zondag.

John

Laatst bewerkt door een moderator:
Jezelf er toe zetten om de figuren gewoon uit het niks te gaan doen.. ik stond bv tijdens mn freestyle op de dutch3d mn pirolooping te oefenen voor de volgende wedstrijd.... jij zou ook tijdens het gewoon rondvliegen bijvoorbeeld eens een stallturn oid echt netjes proberen te beginnen en af te maken. Dan hou je de fun er ook in..

laatste wedstrijd 2011

Het wedstrijd seizoen 2011 zit er alweer op en we kunnen uitkijken naar volgend jaar. De laatste wedstrijd was in Almere, het was nog even spannend of het de hele dag droog zou blijven maar op een paar spetters na hebben we geen regen gehad. Wat wel weer aanwezig was was de wind, al sinds de laatste wedstrijd van het vorig jaar zijn alle wedstrijden onder winderige omstandigheden gevlogen. En zeker op de open vlakte in Almere was het voor ons een echte uitdaging om de figuren netjes te vliegen.

Ik was als een van de eerste aanwezig zodat ik toch nog even een accu kon vliegen om te kijken hoe de heli voelt bij deze wind, zoals verwacht viel het niet mee en zag deze dag als een perfecte oefen dag om bij wind te hoveren. Ik heb tussen de rondes door n.l. ook nog gevlogen op het aparte hover veldje en heb totaal 7 accu's leeg gevlogen. Een zeer productieve dag kan ik wel zeggen.

De opkomst viel tegen, totaal een man 14 (3 klasse's)had de moeite genomen om naar Almere te komen. Waarom er maar zo weinig piloten komen is mij niet duidelijk, of mensen bang zijn om voor een jury te vliegen ik weet het niet. Als ik lees hoeveel mensen er wel op meeting komen en niet bij wedstrijden. Vooral de sportklasse is een zeer laagdrempelige instap, kijk maar naar mij. Groentje als ik ben heb gisteren alleen maar hover figuren gevlogen en die waren voor mij al moeilijk zat onder deze omstandigheden. Maar als ik de commentaren van de jury hoor en de opmerkingen van mijn F3C caller dan deed ik het nog niet zo slecht.

Ikzelf was ook eigenlijk zeer tevreden, ok uiteraard een paar flinke fouten. Aan geven dat je een staande boog gaat vliegen en vervolgens een staande rechthoek uitvoeren...:sleepy: Maar deze fouten kwam mede door de psygologische oorlogsvoering van de aanwezige jury leden. Onder aanvoering van "hoofdleider" Walter werd ik in ronde 2 en 3 dusdanige uit mijn concentratie gehaald dat mijn hersens een dusdanige verstoring hadden opgelopen dat het gewoon weg niet mogelijk was om strakke figuren te vliegen. Ik stond nog te overwegen om een klacht bij de FAI neer te leggen, ik doe zo mijn best om verder te komen in het helikopter vliegen. En dan zulke intieme vragen stellen op het moment dat ik uren daarvoor al mijn concentratie aan het opbouwen was...tja die was in 1 tel geheel weg :rolling:

Afijn nog een maand of 7/8 voor de volgende wedstrijd in 2012 ik zal nu echt behoorlijk wat vliegtijd in de aerobatic figuren moeten gaan steken zodat ik volgend jaar iets hoger in de ranking kan komen.

Uiteraard blijf ik hier mijn ups en downs de komende winter posten, plannen heb ik genoeg in ieder geval. Ik wil toch kijken of ik van de winter een F3C romp kan bouwen dat is een van de binnen projecten. Verder ben ik al iets aan het bedenken om tijdens de koude dagen een soort verwarming voor mijn vingers te maken om door te kunnen vliegen.

Bye.

Ja John het was gelukkig droog met een matige, stevige wind ha ha maar dat is eigenlijk normaal. Ik heb toevallig je vlucht gezien en zag er netjes uit. En ja de opkomst was niet zo groot, daar zouden we denk ik wel uren over kunnen denken hoe dit kan, maar ik geloof dat er nog heel wat kan verbeteren aan de opzet van de Dutch3D .. maar ik ga daar niet meer op een forum over te brainstormen .... ik heb erg veel waardering voor de huidige organisatie. Maar een totaal nieuwe opzet zal zeker geen verkeerde insteek zijn.

Ik zou volgend jaar graag mee gaan doen en heb daar mijn heli al op aangekocht..
Maar ik hik vreselijk tegen de afstanden en de tijd voor de wedstrijd dagen aan...
Heb dit jaar te weinig tijd gehad voor de normale vluchtjes en oefenen moet ik nog veeeeeeeel..

De komende winter maar eens bezinnen op wat ik ga doen.

Misschien kan ik een plekje onder jou veroveren...:banana:

Benno

John, ik heb je hooverfiguren gezien en vond ze, ondanks de stevige vlagerige wind heel erg netjes !! "gewoon doorrrrrgaan" John !

Benno, gewoon meedoen. Daar leer je al heel erg veel van. Het is tenslotte allemaal voor de lol en hoe meer zielen hoe meer vreugd !

Bas

John, zoek eens op transmitter mittens. Dat zou ideaal zijn. Zelf heb ik alleen handschoenen zonder toppen, maar dat is alsnog doorbijten.

Doelen stellen, dat iets wat we allemaal wel eens doen. De rode draad van dit draadje is dan ook :mee vliegen in de FAI F3C klasse. Doelen die ik stel moeten ook haalbaar zijn en eigenlijk moet deze ook meetbaar zijn. In mijn doelstelling voor het bereiken van F3C klasse heb ik bewust nog geen meetpunt opgenomen omdat ik er nog niet zeker van was of het een haalbaar doel was.

Eind vorig jaar heb ik nog een doel gesteld, mijn conditie was na een operatie zo slecht dat ik iets MOEST doen om dit te gaan verbeteren. Ik had besloten om te gaan hardlopen en om mezelf een doel te stellen had ik besloten dat mijn doel was: het uitlopen van de dam tot dam loop (16.1 km) in 2012. Half november begonnen met 10 minuten wandelen en dit uitgebouwd tot 1 uur daarna begonnen met hardlopen. Pffff de eerste keer was 1 minuut hardlopen al een lijdensweg en vroeg mij direct al af of mijn doelstelling wel te halen was. Maar ik liet mij niet uit het veld slaan en ben zeer gemotiveerd verder gegaan. Ik heb pijn geleden, kou geleden, kapot was ik soms. Ik heb in de regen, wind en sneeuw gelopen en in het voorjaar ook met warme omstandigheden maar ik bleef mij richten op mijn doel...uitlopen dan de damloop.

Gisteren was het zover, ik kon om 14.45 beginnen aan het halen van mijn doelstelling. Weersvooruitzichten was ronduit slecht maar die meneer of mevrouw boven had het beste met mij voor en tijdens mijn damloop was het droog, scheen er een waterig zonnetje en was het een graad of 16/17 perfect loop weer. Het lopen ging prima, alleen die laatste loodjes....ik had tijdens mijn trainingen maar maximaal 15 kilometer gelopen en dit waren er toch echt 16.1 km. De laatste 2 kilometers was bijten, vechten, strijden tegen de vermoeidheid en pijn in de benen en voeten de massale toeschouwers en mijn vastberadenheid om het te halen hebben mij de finish laten halen.

Na 1 uur en 50 minuten mocht ik mijn medaille omhangen:

full

Bovenstaande was ook de reden waarom ik de laatste maanden niet of nauwelijks aan het vliegen ben toe gekomen. 4 tot 5 keer per week lopen en vaak langer dan 1.5 uur dan zijn de avonden zo om. Dit doel is dus gehaald en ga mij u richten op het volgende doel, mijn conditie is nu prima en ga gewoon verder met hardlopen alleen iets minder intensief.

Zoals in inleiding staat ik had geen meetpunt in mijn doelstelling om de FAI F3C klasse te halen opgenomen en ga dat nu wel doen omdat ik er nu van overtuigt ben dat ik het kan halen. Ik wil UITERLIJK 2014 meevliegen in deze klasse. Terug kijkend op mijn progressie van het helivliegen denk ik toch wel minimaal 2 jaar nodig te hebben, mocht het zo zijn dat ik in een eerder stadium merk dat ik de figuren enig zins kan/durf te vliegen dan stap ik uiteraard eerder in.

Ik ben dit draadje ooit begonnen om mensen te motiveren en te laten zien dat het een weg met pieken en dalen is en dat het niet vanzelf gaat. Vandaar ook dat ik even mijn andere doel hier aanhaal, en laat ook zien dat als je echt gemotiveerd ben om een doel na te streven dat het je ook gaat lukken!!

Laatst bewerkt door een moderator:
He John, proficiat man !!
Leuk dat je dat even hier vermeld. Het geeft ook aan dat je doorzettingsvermogen hebt.
Ik heb ook altijd hardgelopen maar ben vorig jaar gestopt ivm een blessure en ik weet hoe lastig het is om het dan weer, vooral rustig, op te pakken om meer blessures te voorkomen.

Ook goed dat je het vergelijk trekt met je andere doel, want het proces is natuurlijk exact gelijk !
Ik ben ervan overtuigd dat je je nieuwe doel ook gaat halen en ik zeg dan ook : "vooral doorrrrrgaan !"
Bas
ps.voor mezelf heb ik nog niet de juiste 'strategie' gevonden om volgend jaar in de A-klasse mee te vliegen ...

ja da's gemakkelijk gezegd als je al veel figuren beheerst ...

"eerst wandelen en dan pas hardlopen ..." ;-)

maar nu weer on-topic
Bas

Helemaal top John, Respect!!.
Met zo'n instelling lukt normaal gesproken alles waar je je voor inzet.
Tenzij je tegen omstandigheden of beperkingen aanloopt waardoor je niet kan trainen.
Die zijn er niet, dus waarom zou je je doelstelling niet halen.
Ik denk zelfs wel eerder dan je zelf denkt.
De leercurve is namelijk geen vlakke lijn, bij niemand.
Soms ga je als een kogel vooruit, en soms sta je lang stil.
Je kan als kogel starten, maar je kan ook als kogel eindigen ;)
Iedereen heeft zijn eigen grafiek.
Het is een "Mindgame" en een stuk technische kennis.
Het "gewoon doen" is ook onderdeel van die mindgame, bij de een werkt dat wel, bij de ander wat minder.
tijd om beter te worden, zonder je hele omgeving in de steek te laten, en plezier in de hobby te houden is voor mij het belangrijkste.
Een wedstrijd/competitie moet leuk en vertrouwd zijn.
Maar er is meer dan meedoen en winnen.
Het gevoel hebben dat je je persoonlijke doelen haalt is een geweldig gevoel, en de belangrijkste overwinning :D.

Laatst bewerkt:
Echt SUPER JOHN !!:banana::banana:

Ben jaloers op je. Die heb je toch maar mooi in je zak !

Knap dat je in relatief weinig tijd zo'n conditie hebt weten op te bouwen.

Ik wil zelf ooit ook nog eens de DTD doen maar het is mij nooit gelukt om echt serieus te gaan trainen.

Met de heli komt het ook wel goed !

Kom gewoon een paar keer naar almere voor een training en moet jij eens opletten !

gr,

Rob

Back