De wind als vijand

WillydeWoofer

Forum veteraan
Het gebeurt nog al eens dat ik ik (wij) niet kunnen vliegen vanwege de harde wind. Dat is zonde van de tijd.
Welk toestel heeft het minst last van de wind? Een zwaar toestel? Een gestroomlijnd toestel?

een snel toestel.....
maar ik denk dat op de meeste velden de turbulentie die veroorzaakt wordt door bomen, struiken etc de grootste problemen geeft.

De vraag verbaasd mij enigszins. In het draadje "nieuw beginner" geef je een beginner advies en laat je doorschemeren dat je een gevorderde vlieger bent en verstand hebt van de hobby. Nu kom je met een vraag over wind, iets dat een beginner leert bij zijn opleiding.
Wat is eigenlijk de bedoeling ?

Grt,

Arnoud.

Ik gebruik bij harde wind twee soorten toestellen:
1. Een EPP delta (bijv. Teksumo), waarmee we dan gaan combatten. Recht tegen de wind in opgooien en min of meer stilstaand tegen de wind in landen. Als je half gas nog maar tegen de wind in komt werkt het.
2. Een snelle laagdekker, met korte pootjes als landingsgestel. Als je dan nog iets grotere wielen op het hoofdlandingsgestel monteert, waardoor hij een beetje negatieve invalshoek krijgt op zijn vleugel als je op de grond bent, is het nog makkelijker starten en landen. Denk aan zo'n soort RC1 vliegtuig wat Arnoud als avatar heeft hierboven.

Het is wel nodig dat ze sterk zijn en tegen lomp landen kunnen, want ons veld heeft aan twee kanten behoorlijk last van turbulentie bij de nadering naar de baan.

Laatst bewerkt:
Elk toestel heeft last van de wind, zelfs 1:1 toestellen hebben er last van. Gewicht speelt hier een grote rol.
Geen schuimkistjes dus maar een degelijk model van hout.
Met de wind die er nu staat (ruim 6) vlieg ik gerust met mijn Calmato. Niet dat het zo leuk is, maar omdat het kan.

Yup.... als de wind je vijand is, zijn massa, en een stijve vleugelconstructie je vriend....
Houtbouw of hout-ingedekt-schuim vleugel, en een wat grotere kist die wat massa heeft.

Mijn charter woog vroeger een dikke 2.4 kilo, en met rolroeren en een 6.5 cc motor, was dat een uitstekende kist in 5~6 Bft, zolang de wind maar niet al te vlagerig of turbulent was....

Snel is niet noodzakelijk.... zolang het ding maar sneller wil als de windsnelheid, anders kun je alleen maar achteruit.
Maar dat ben je al snel: mijn "loodzware" charter kon pas bij windkracht 5 stilhangen, als ik het ding helemaal uitmergelde.
Aerodynamisch is IEDER vliegtuig, anders vliegt het niet.... Je zult vermoedelijk "gestroomlijnd" bedoelen.
Tsja.... zo belangrijk is dat niet, je kunt er immers ook domweg een krachtigere motor op zetten....

Boven waait het altijd. ;)

Als het perfect windstil is en jouw vliegtuig haalt een top vliegsnelheid van bijv. 120 km/h dan zal hij theoretisch bij windkracht 10 (bft) nog steeds met 20 km/h vooruit komen.
Een trainer welke bijv. een topsnelheid van 50 km/h haalt zal bij windkracht 6-7 achteruit gaan vliegen t.o.v. de grond.
Echter heb je in de buurt van de grond veelal last van enige turbulentie wat het landen moeilijker maakt.
Ik heb een trainer welke ik met gemak nog met 6+ bft kan vliegen maar het grotere probleem is dat ik deze nog amper kan laten taxiën of op de grond neer kan zetten zonder dat deze omwaait of van eigen wil gaan vliegen.

Dus m.i. zullen de meest beperkende factoren zijn:
* Het veld waarop je vliegt,
* Jezelf,

**EDIT**

Daarnaast, wind is geen vijand maar een factor.
Nog even ter aanvulling, je kunt best een vliegtuig hebben van 10 kg maar nog steeds met een lage vleugelbelasting.
Deze zal theoretisch meer last hebben van de wind dan een vliegtuig met een massa van 2 kg maar een veel hogere vleugelbelasting.

Laatst bewerkt:
Boven waait het altijd. ;)

Als het perfect windstil is en jouw vliegtuig haalt een top vliegsnelheid van bijv. 120 km/h dan zal hij theoretisch bij windkracht 10 (bft) nog steeds met 20 km/h vooruit komen.

En met de wind mee zal hij als een baksteen uit de lucht vallen...

Toestellen met een grote massa die in staat zijn om hoge vliegsnelheden te halen ondervinden de minste invloed van de wind.

Nee.... dan jaagt hij met 220 km/u t.o.v. de grond.... (als je tenminste 10 Bft gelijk stelt aan 100 km/u zoals P.L. doet, maar dat is niet geheel en al correct....)

Toestellen met een grote massa die in staat zijn om hoge vliegsnelheden te halen ondervinden de minste invloed van de wind.

Zodra het vliegt en uit de turbulentie is, ondervind geen enkel vliegtuigje invloed van de wind....
Gooi maar eens een papieren vliegtuigje vanuit een heteluchtballon.... Dat zal prima vliegen, zelfs als het daarboven 30 km/u waait, en een papieren vliegtuigje mischien slechts 10 of 15 km/u vliegt (het is in principe lopend bij te houden)

Enkel indien je denkt van: "Jeemig, nu gaan we toch wel hard, laat ik eens gas terugnemen."

In principe zul je ook met volledig gas wind mee moeten vliegen. Je grondsnelheid is dan inderdaad ~220 km/h.

(als je tenminste 10 Bft gelijk stelt aan 100 km/u zoals P.L. doet, maar dat is niet geheel en al correct....)

Bij Beaufort spreekt met van een gemiddelde wind maar deze 100 km/h is puur illustratief en Jip&Janneke.
Anders is het helemaal lastig om uit te leggen.

Enkel indien je denkt van: "Jeemig, nu gaan we toch wel hard, laat ik eens gas terugnemen."

In principe zul je ook met volledig gas wind mee moeten vliegen. Je grondsnelheid is dan inderdaad ~220 km/h.

Helemaal juist... ik had 'topsnelheid van 120 km/u' gelezen en niet 'top vliegsnelheid van 120 km/u'.

Of anders gezegd als hij tegen de wind op een bepaalde gasstand nog blijft vliegen zal hij meewind op die gasstand ook vliegen. Alleen lijkt hij sneller te gaan (tgo ons), maar tgo de lucht gaat hij even hard. Lees even "windsnelheid tgo grondsnelheid" op het forum.

Als het hard waait ga ik met wat snelle kleinere toestelletjes aan de gang: Funjet, m'n Rasant, electro streak, .... Allemaal vrij gestroomlijnd en dunne vleugeltjes en gericht op snelheid.
Of ik vlieg met m'n Dalotel, een oud RC-1 achtig toestel. Behoorlijk zwaar en krachtig gemotoriseerd. Heeft geen last van 5 Bft en is dan nog zeer aangenaam te vliegen.

Zaterdag m'n Sebart Mythos 125 gevlogen bij 5 Bft crosswind. Let wel, dit zijn allen toestellen die vereisen dat je kunt vliegen ermee en zijn absoluut geen beginnerstoestellen.
Een Calmato etc heb ik ook nog gevlogen bij dergelijke wind maar eerlijk, veel plezier is er dan toch niet aan.

Dus samen te vatten: ofwel klein en snel ofwel groter, zwaarder en krachtiger.

Veel logische uitleg, waarvoor dank.
Binnenkort de E-Flite Carbon Z Cub eens van stal halen. Kijken hoe gevoelig die is. Sommigen leggen er meteen een krachtigere motor in.

Tsja, een Cub is al een vlieger met gebruiksaanwijzing, en met flink wat wind een heuse uitdaging !

Back