De xx meter club

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door j.knippels, 14 apr 2009.

  1. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Beste DLG-ers

    Ik zie meer en meer mensen met een hoogtemeter vliegen en vol trots vertellen over de door hen bereikte hoogte. Dit heeft mij het volgende idee gegeven.

    De xx meter club

    Twee klassen, de mini's en grote DLG's. Ranglijst van bereikte hoogten. Voorwaarde is dat de hoogte is gemeten met een hoogtemeter ergens in Nederland. De vlieghoogte is het verschil tussen de starthoogte en de grootst bereikte hoogte. De hoogte wordt geregistreerd in meters.

    Het mooiste is natuurlijk als je een uitdraai van het vluchtverloop hebt en dat hieronder post. Ik beloof de ranglijst in de eerste posting te onderhouden.

    Gebaseerd op informatie elders in de forum het eerste beginnetje

    Mini's
    meter naam
    330 Jaap Braam
    189 Hans Knippels
    122 Ruud de Vreugd


    F3K
    meter naam
    372 Loet Wakkerman
    279 Berry
    Kom maar op met die vlieghoogten en stoere mannenpraat.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2009
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    He, nou moet ik ook een hoogte meter kopen. Vervelend zeg :).
     
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    hoogte

    Lang geleden in Garderen heel hoog gezeten met mijn F3K model.
    372 meter.
    Binnenkort zal ik mijn hoogtemeter er weer eens inzetten.

    [37704] training-garderen-10

    [​IMG]

    Ik kon toen al constant boven de 37 meter gooien:worship:
    Het topic is een mooi verlengstuk van ons ego. Grappig initiatief.

    Loet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Euh.
    De XX club en hoe hoog je hem kan krijgen............

    Fransie
     
  5. jbraam

    jbraam

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Wageningen
    De hoogte die je kunt halen hangt erg af van de omstandigheden:

    afgelopen zaterdag zat ik in een bel die mooi op 100 meter afstand bleef hangen, zon in de rug en een wolkje boven de bel zodat je mooi contrast bleef houden.

    De zicht afstand is dan wortel(100*100+337*337) = ongeveer 350 meter.


    [​IMG]

    Maandag (zie hierboven) waren de omstandigheden anders, er was wel thermiek maar die waaide met de wind mee, de zon kwam van rechts-voor en er was een grijzig wolkendek. De zichtbaarheid bleek 'al' op een hoogte van 96 meter een probleem te worden.

    Er stond zo'n 3 m/s wind. Na 110 seconden ben je dan al 330 meter verder. De zicht afstand is dan wortel(330*330 + 96*96) = ongeveer 340 meter.

    Kortom, als je in deze competitie wilt scoren: ga op een windstille dag midden in een bel staan en doe een handstartje...

    Jaap.
     
  6. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    stelling van een oude griek

    Heb ik me toch even lopen afvragen waar Jaap die formule nu vandaan toverde. Het is gewoon de stelling van Pythagoras. Is dat ding toch nog ergens goed voor. Ik weet ook nog de wortelformule voor een vierkantsvergelijking uit mijn hoofd maar daar zal ik jullie vandaag niet mee vermoeien.

    Met vriendelijke groet,

    Hans Knippels
     
  7. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    En dat is inderdaad precies wat er bij mij gebeurde. Zie het verslag bij samen vliegen is nuttig. Op 98m was de Birdy zo ver van het veld dat de hoogte alleen nog maar kon worden omgezet in snelheid om tegen een wind van 3 a 4 meter per seconde naar het veld terug te komen.

    Ruud
     
  8. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    hoogtemeter uitgelezen

    Eindelijk de hoogtemeter kunnen uitlezen. Ik was in de gloria, niet te geloven 150......voet.

    Uiteindelijk blijk ik op 49 meter te hebben gezeten. Het begin is er. Nee zo hoog gooi ik niet met een mini.

    Groeten,

    Hans
     
  9. jbraam

    jbraam

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Wageningen
    Welke hoogtemeter heb je nu?

    Jaap
     
  10. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    RAM3

    Groeten

    Hans
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Um, als een F3K kist zo klein is dat je aan de hand van de richting waarin het stipje beweegt moet schatten waar de neus zit, hoe hoog zit je dan? ;)

    Vanmiddag een vlucht van 22 minuten waarna ik nog steeds op een geschatte 300 meter hoogte zat en telkens weer omhoog getrokken werd door "de moeder aller bellen".. Door een stijve nek toch maar geland, wilde nu wel dat ik een hoogtemeter had.. Misschien een goedkope aanschaffen bij UH ofzo..
     
  12. jbraam

    jbraam

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Wageningen
    Ik heb een veldje vlak bij m'n werk gevonden waar ik tussen de middag wat kan gooien.

    Net groot genoeg (ongeveer 100x200 meter) omzoomd door bomen.

    52.107238, 5.253063 - Google Maps

    Vanmiddag gooide ik daar mijn MiMi DD zo in een bel... Kickuhhh!

    [​IMG]

    Ik durfde niet boven het bos en de snelweg te vliegen, dus moest wat hoogte verliezen met een vrille. Elke keer was ik in no time weer hoog, wat een bel!

    Daarna uit de bel gevlogen, en dichterbij weer opgepikt. Helaas moest ik weer aan het werk...

    Jaap
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb mijn logger nog niet zo lang. Ik heb al wel aan de zichtgrens gezeten met mijn Sputnik. Maar op onderstaand plaatje is dat zeker niet het geval geweest. Ik hoop aan het eind van de zomer, als ik met de Supergee kan vliegen, betere plaatjes te laten zien:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het werpen gaat nog steeds kwalitatief uitermate teleurstellend. Ik begrijp echt niet hoe jullie ver boven de 30meter uit komen..

    Het vliegen met de Sputnik ging echter goed, 261 meter gehaald!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Lekker daagje was het;

    [​IMG]

    279 meter geweest, en mijn langste DLG vlucht tot nu toe.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Berrie, neem jij die hoogtemeter mee naar Duitsland? Als mijn dlg meegaat (moet even passen, hij wil niet uit elkaar) wil ik ook graag een paar worpen maken. Ik ben erg benieuwd hoe hoog ik nu gooi met mijn mimi (die gaat sowieso mee) en mijn fireworks. Misschien 's avonds even op een leeg veldje proberen.
    Vergeet niet dat jouw sputnik al een wat ouder model is. Ik gooi met de fireworks veel hoger dan met de blaster2, met dezelfde techniek. Kan dus aan de kist liggen.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb m net in de krat gemikt. Alleen voor het uitlezen moet Dennis zijn laptop dan nog mee nemen. (hij leest dit wel ;) )


    Tja, ik merk idd wel dat, als ik krachtiger gooi, de kist kraakt 8). Ook wil het hoogte of richtingsroer zwaar flutteren. Vooral als ik vlak gooi.

    De laatste tijd loop ik dan ook wel wat te klagen in de trand van: Een DLG bouwen is een makkie, thermiek vliegen is een makkie, maar dat gooien is nog kl#&*^%...........

    Ik ben toe aan de Supergee. Die van Dennis vliegt natuurlijk al. Ik heb gemerkt dat de Supergee veeel beter is dan de Sputnik. (niet dat ik met de Sputnik geen mooie vluchten heb gemaakt.)
     
  18. jbraam

    jbraam

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Wageningen
    Te hoog...

    Gisteren weer op de Ginkelse Hei gevlogen. Het waaide, dus wat ballast aan m'n nieuwe MiMi met dubbele knik toegevoegd.

    Lekker thermisch weer, en een aantal leuke belletjes gepakt totdat ik de sterkste bel tot nu toe tegenkwam:

    [​IMG]

    Ik bleef lekker op hoogte, totdat er duidelijk lift kwam. Lekker, dacht ik en ik vloog lekker met het belletje mee. Voordat ik door had dat het wel erg hard steeg (in 30 seconden van 150 meter naar 263 meter) was ik al een heel eind meegewaaid. De MiMi (nog zonder zwarte strepen op de onderkant van de vleugels) was nauwelijks meer zichtbaar. Dus beide knuppels onder in de hoek gegooid om door middel van een tolvlucht hoogte te verliezen, zodat ik 'm weer zou kunnen zien en terug zou kunnen vliegen. Ik zag de zon weerkaatsen op de vleugel bij elke draai, dus ik zag 'm weer, maar als ik weer vlak ging vliegen verdween hij weer uit het zicht. Op een gegeven moment kon ik 'm niet meer vinden, ook niet met een tolvlucht. Ondertussen waaide hij steeds verder weg. "Die ben ik kwijt.." spookte het door mijn hoofd, en ik begon te lopen in de richting waar 'm het laatst gezien had. Tijdens het lopen duwde ik zo nu en dan de knuppels weer in de hoek, in de hoop dat ik nog een glimp zou opvangen, maar nee. Totdat ik op ongeveer 500 meter van mijn startplek de gele staart van m'n MiMi boven de hei zag uitsteken! Snel er naar toe gelopen, en wat bleek: de MiMi was netjes in een heide struikje geland, geen enkele schade!

    Ik had van clubgenoten wel eens gehoord dat je een kistje kon verliezen in thermiek, en ik kon me daar nooit wat bij voorstellen. Nu wel...

    Thermiek vinden en gebruiken krijg ik steeds beter onder de knie, maar ik moet blijkbaar nog werken aan het juist inschatten van het punt waarop het tijd is om aan terugvliegen te gaan denken...

    Jaap
     
  19. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Mooi verhaal man, en wat een geluk heb jij:

    Ik moest het afleggen tegen de 1,5 meter kisten met mijn spinnin bird. De bellen begonnen net effe hoger als ik kan smijten :mad:

    Ik zag de grote kisten als een speer stijgen en moest zelf genoegen nemen met een nulletje!! Lekker suf.

    Jij komt in een reuzebel terecht, raakt hem kwijt en vindt hem toch weer ongedeerd terug..als ik naar de grafiek kijk is hij ook redelijk rustig naar beneden gekomen. Voordeel van de v-stelling en de dubbele knik denk ik hij komt vanzelf weer in normale vliegstand.

    Gefeliciteerd, maar was vast effe peentjes zweten :rolleyes:
    mijn MiMi ligt nog op de bouwplank.

    Ruud
     
  20. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Goed om te horen dat je de MiMi ongedeerd terug hebt gevonden. Lijkt me niet relaxed om een toestel zo uit het oog te verliezen. Gelukkig is de Ginkelse heide groot genoeg dat je een kans hebt het toestel terug te vinden.

    Wellicht zien we elkaar binnenkort eens op de hei. Ik moet me weer aanmelden als van de VZG, paar jaar afwezig geweest, vooral vrij gevlogen ;-)
     

Deel Deze Pagina