De YAK-3 de Yakkies blijven favoriet

Ton!

Allemaal mooi hoor, die Russische kisten, echt waar.

Maar of het nou helemaal mijn 'cup of tea' is . . . :?

Een paar jaar geleden woedden er hevige discussies op mn. de Amerikaanse fora (hier ook wel een beetje)
over de echt mooie modellen/tekeningen van/voor Mustangs.

Dus die van Meister, Platt en Doss Steed. 8)

(Kijk bv. hier: http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=2011&KW=steed

Dat heeft allemaal niet zo heel veel opgeleverd. :nooo:

Kortom: Waar blijft de ultimatieve Mustang kit van RBC (cq. Ton van Munsteren)?

Design bill:

- plm. 2,20 meter
- electrisch
- volledig houtbouw
- RBC-kwaliteit
- naar wens D of B versie
- 4-blad prop met vertraging
- dedicated retracts
- volledig scale, dus
- eventueel: sound module

Omvang van de markt, world wide, ruw geschat: 500 stuks per jaar. :yes:

Succes!

jan.

:offtopic:
Jan, als je dit op deze grootte gaat produceren, heb je te maken met leges die de ontwerper zeker aan je gaat vragen. De rede dat sommige leveranciers bijvoorbeeld TF en anderen, een model uit het assortiment halen en ook waarom de kits zo duur zijn, komt vaak doordat de gevraagde lege voor een kit te veel wordt om het rendabel te houden. Je kan rechtmatig niet zomaar een kist in grote omvang gaan produceren, dan heb je te maken met de copyrights.
Maar goed laten we het niet hebben over Amerikaanse modellen hier. :?
:ontopic:

Er bestaat een verschil tussen voor je zelf bouwen en op grote schaal. Je had het in je bericht over 500 per jaar. Dat is productie en op het ontwerp zitten rechten. Is denk ik een beetje als een cd kopieren van jezelf (na aanschaf) voor bijvoorbeeld de auto en een cd kopieren om door te verkopen.

Dat dacht ik ook Tjen.

We want no :spam: but back :ontopic:.Just the Yak(ovlev) number 3.
Over mustangs lopen er al genoeg draatjes.

Helaas heb ik niks kunnen vinden over de kruissnelheid van de Yak-3. Zelfs voor andere warbirds is dit niet te vinden. Als had de experimentele Yak-3/VK-108 met de Klimov VK-108 motor een leuke maximum snelheid van 745 km/h.
Hmm kijken wie er wint, de Mustang van Jan of de Yak van Ton :lol:.

Groetjes Rob.

Hoi Ton,

Heb je aan onderstaand artikel wat :?: Het komt uit "Le Fana de L'aviation" Juni 1995. Heb het artikel 9 pagina's als Pdf (9,5Mb). Kan ook e.v.t. de Pdf omzetten naar Jpeg.

Gr. Teus

yak-3-pagina-6.jpg

Peter,

Voor de grote p51 denk ik meer aan Dikke buitenloper motor
Het zijn buitenlopers die Rob heeft en ook nog eens betaalbaar.

hij word denk ik al gauw 14 kg.
Met electro moet 10kg ook haalbaar zijn, maar 14kg is ook geen probleem hoor.

M33 ligt nog te wachten bij een vriend van me
Zou een leuk model zijn voor de volgende forumwatervliegmeeting

Dan hebben we ook de me1092 nog
Heb begrepen dat dat helemaal goed gaat komen.

Ruben,

Ja mooi filmpje he, jammer dat PCM gestopt is met de productie van de YAK.
Dacht 500 kits te gaan verkopen maar is niet verder dan 5 kits gekomen :oops: :cry: :cry:

Arvid,

Gaat dan toch wel electro worden he :wink: als je effe geduld heb weet ik misschien nog wel een mooie :lol:

Jan,

Design bill:
- plm. 2,20 meter
- electrisch
- volledig houtbouw
- RBC-kwaliteit
- naar wens D of B versie
- 4-blad prop met vertraging
- dedicated retracts
- volledig scale, dus
- eventueel: sound moduleRuben,

Omvang van de markt, world wide, ruw geschat: 500 stuks per jaar. Ja!!
Zal nog even duren maar gaat er zeker ook komen.
Wat die 500 betreft had RBC die garantie maar dan had tie er allang gestaan.

Metroid,

Helaas heb ik niks kunnen vinden over de kruissnelheid van de Yak-3.
Jammer zoeken gewoon verder heeft ook geen haast.

Hmm kijken wie er wint, de Mustang van Jan of de Yak van Ton Laughing.
Dat wordt een makkie met een Yakkie

Teus,

Ja graag die foto's in JPEG (zo goed en groot mogelijk) zou ik goed kunnen gebruiken.
Heb nog geen echt goed zijaanzicht om de 3V te kunnen checken.
Wel al een begin en zal vandaag of morgen hier wat plaatjes posten.
Heb gemerkt dat er toch nog lastige veschillen zitten in de diverse YAK-3's.
Dacht de foto's van de andere YAK-3's te kunnen gebruiken maar dat valt vies tegen.

Ton

Zo gelijk maar even de koe bij de horens gevat, hier zijn dus wat plaatjes waarbij de verschillen zichtbaar zijn.

Jammer de plaatjes zijn wat klein het geeft in iedergeval een idee.

Zoek de verschillen.

YAK-3%20%2800%29.jpg

YAK-3%20%2801%29.jpg

YAK-3%20%2802%29.jpg

YAK-3%20%2803%29.jpg

YAK-3%20%2804%29.jpg

YAK-3%20%2805%29.jpg

YAK-3%20%2806%29.jpg

YAK-3%20%2807%29.jpg

YAK-3%20%2808%29.jpg

YAK-3%20%2809%29.jpg

YAK-3%20%2810%29.jpg

Teus zoals je ziet is je foto goed bruikbaar, het enige dat afwijkt in de 3V is de lengte van de koeler,

YAK-3%20%2811%29.jpg

YAK-3%20%2812%29.jpg

YAK-3%20%2813%29.jpg

YAK-3%20%2814%29.jpg

Zo een begin is er nu alleen nog wat aan passingen doorvoeren, waarna we de YAK in 3D kunnen zetten.

Ton

Ton,

Foto van de Yak-3V High altitude variant zijn moeilijk te vinden. De ander radiator gondel is dus het enige verschil van de standaard Yak-3. Daarom hier voor je een tekening en foto van de zijaanzicht van een Yak-3.
Yak3-1.gif

yak-3page.jpg

En voor je cockpit interieur hier een tekening:
Yak-3panel.JPG

Groetjes Rob

Ton, wil je niet zo schelden in mijn bijzijn? Natuurlijk gaat er een vette benzine motor in komen. Zolang we nog met verbrandingsmotoren in Nederland kunnen vliegen, zal ik dat nog wel voorlopig blijven doen :lol:

Maaruh, even wat anders. Je vergelijkt vaak je profielen met foto's. Houd je in gedachten dat verschillende objectieven waarmee de foto's zijn gemaakt een vertekening kunnen geven? Als de fotograaf bijvoorbeeld dicht bij het toestel staat, zullen de onderdelen die dicht bij zijn in verhouding groter zijn. Zo knijpt een telelens juist weer alles samen (is een veelgebruikte filmtruc om net te laten lijken alsof iemand bijvoorbeeld vlak voor een trein oversteekt. Door de telelens lijkt de afstand tussen trein en object kleiner dan de werkelijkheid).

Ik vind het ook lastig hoor, wie zegt dat de tekenaar van de 3-view niet de foto van Teus (met alle vertekening incluis) heeft genomen en daarover een transparantje heeft gelegd en de boel heeft overgetrokken (oeps, klein foutje bij de koeler)?

@Wouter, klopt. De vraag is dus, hoe ver moet je nu nog op de details gaan letten en alles met foto's vergelijken? Handig, denk ik, is in ieder geval in het achterhoofd houden dat er vertekening kan zijn.

Correct Wouter. Een telelens en een breedhoeklens geven een vertekening van het beeld.
Uitleg wat de lenzen doen:
Telelens: trekt de achtergrond meer naar voren en dus bijvoorbeeld een vliegtuig zal bij een zijaanzicht de romp op een verkeerde schaal zijn t.o.v. de tip. Vaak wordt er op de romp toch scherp gesteld en zal de tip verkleind zijn. Dit neemt toe van de tip naar de romp. Daarom kunnen mensen die op de achtergrond staan lijken of ze naast het toestel staan. Raar maar waar.
Breedhoeklens: Je kent denk ik wel de fish-eye look. Dit is wat een breedhoeklens doet. Als er ook een foto van een zijaanzicht van een vliegtuig wordt genomen dan zal de tip juist groter lijken dan het eigenlijk is. Dit loopt natuurlijk van de tip naar de romp af. Daarom kunnen mensen die naast het toestel staan lijken achter het toestel te staan.
Deze trucs worden vaak gebruikt in de film wereld en bij fotografie.
Om hier rekening mee te houden moet je een foto met beide princiepen rekening houden. En zeker een foto zoeken die 100% een zijaanzicht heeft. Hoe meer het vliegtuig is gedraaid des te meer de fouten van de lens in de foto komen te zitten.
En Ton als je de kans krijgt zelf foto's te nemen van een Yak, dan neem rekening hier mee. Neem de foto met een lens instelling van 85mm tot 135mm bij een zowel een normale 35mm SLR als bij een DSLR met een cropfactor van 1.6.

Groetjes Rob.

Metroid,

Dank voor de plaatjes, maar eeeeh heb ik de Yak-3V High altitude variant gekozen dan en niet de standaard.
Hoor het al :oops: moet eerst maar even wat history gaan lezen van de YAK-3.
Heb deze gekozen vanwege de uitvoering op foto en de detail foto's die ik heb gevonden.
YAK-3%20%2807%29.jpg

Jan,

Heb met de foto's plaatsen ook nog even aan jou gedacht.

Arvid,

Natuurlijk gaat er een vette benzine motor in komen
Je moet toch aan de toekomst denken je gaat toch geen stap terug doen. :P

Je vergelijkt vaak je profielen met foto's. Houd je in gedachten dat verschillende objectieven waarmee de foto's zijn gemaakt een vertekening kunnen geven?
Ja zeker, gebruik tenslotte ook geen andere foto's dan andere schaalbouwers zouden gebruiken.
Het grote voordeel van eroverheen projecteren is dat je direct de verschillen kunt zien, natuurlijk rekening houdend met de fotolens afwijking.
Voor zo'n controle ben je natuurlijk wel altijd op zoek naar de ultieme foto van de kist.
De ultieme foto voor mijn, is een vliegfoto van de kist die van heeeeel verweg is ingezoomd, waarbij de afwijkingen door de lens sterk verminderen.
Hoe verder weg des te vlakker wordt de projectie.

WV,

k vind het ook lastig hoor, wie zegt dat de tekenaar van de 3-view niet de foto van Teus (met alle vertekening incluis) heeft genomen en daarover een transparantje heeft gelegd en de boel heeft overgetrokken (oeps, klein foutje bij de koeler)?
Als alleen maar de koeler afwijkt is de 3V heel goed te gebruiken, er zijn veel slechtere met veel meer afwijkingen.

Metroid,

Hoe meer het vliegtuig is gedraaid des te meer de fouten van de lens in de foto komen te zitten.
Prima uitleg maar bij een gedraaid vliegtuig kun je altijd nog delen van de kist controleren.

Zo hier nog een leuk voorbeeld, weet even niet welke kist dit is :P maar dat weet Jan wel :P

mustangcheck1tv8.jpg

mustangcheckneussn4.jpg

Is dat een afwijking in de tekening of wat.
mustangcheckmidtd2.jpg

mustangchecktailek8.jpg

Een goede controle geeft alleen maar winst bij de bouw van je model.

Ton

Net terug van de vliegshow in Oostwold. :)

http://oostwold-airport.nl/

Mooie Yaks! :D

Mooi display, mooi vliegbeeld. :P
En WAT een klank, net :music: , fantastisch! :P

(En een mooie Spitfire en Mustang; helaas waren oa. de Mitchell, Hellcat en Stearman (met wingwalkende dame :bye: ) er niet, die waren vanwege het slechte weer in Frankrijk blijven steken. :evil: )

jan.

Even een updatetje

Ben ijverig aan het tekenen en heb wat plaatjes geschoten voor de liefhebber.

Nog even zonder happer, die heb ik er vanavond onder zitten te Cadten.

YAK-3%20%2815%29.jpg

YAK-3%20%2816%29.jpg

Ton

Back