de zelf in te stellen lader[lipo e.d.]

Erik,
Het babysitten waar jij het over hebt, is juist helemaal NIET nodig als je een stroom begrensde voeding hebt waarvan je ook de spanning kan instellen. Dit is namelijk exact hetzelfde als een Lixx lader.
Als je ook nog een actieve balancer gebruikt KAN je zelfs je accu niet oveladen!

Dit is absoluut niet het geval.

Als de cel spanning onder de grenswaarde van de balancer blijft, dan kun je een accu wel degelijk overladen.

Je kunt een Lixx accu opladen mbv een in stroom begrensde voeding en maximaal ingestelde spanning.
Dan ga je de Lixx cel opladen gelijk aan het laadproces van een loodaccu.
Hierbij regelt de accu de laadstroom.

Het kan, het is niet optimaal.
Als je niks anders hebt kun je even roeien met de riemen die je hebt.
Het is gevaarlijk.

Er is geen enkele beveiliging, signalering die aangeeft dat de accu vol is.
De karakteristiek van de laadspanning / stroom bewaakt.
Laat staan de spannings/stroombron uitschakelt op het einde van het laadproces.

Er komt heel wat meer bij kijken wil je een Lixx accu efficiënt vol pompen.

Michiel,

Ik denk dat je niet de waarschuwingen van de fabrikant hebt gelezen van je Lipopakketten. Je mag je cellen niet onbewaakt opladen en bij voorkeur in een brandveilge omgeving. Er zijn genoeg voorbeelden en filmpjes te vinden hoe het niet moet. Lipo Cellen moet je babysitten. Dat is algemeen bekend. Zelfs met mijn Shulze 636 en Shulze 14S balancer ben ik altijd lekker aan het knutselen naast de lader.

Lipo's laden = babysitten ... daar ben ik het 100% mee akkoord.

Ik laat m'n ladende lipo's nooit onbeheerd achter. Uiteraard haal ik ze steeds uit m'n zender of m'n model om ze te laden. En ook op het veld laad ik ze nooit in of in de buurt van de auto :cool:!!

Toch nog eens even over het laden met een labovoeding. Ik bedoel wel degelijk een model als dit bijvoorbeeld. Eentje die zowel stroombeperkt (CC) als spanningsbeperkt (CV) kan ingesteld worden. Dat zie je aan de twee lampjes (CC en CV):?.
Wanneer je het proces volgt dat ik een paar dagen geleden beschreef, zal je zien dat tijdens het eerste gedeelte van het laden, het CC lampje brandt en dat de stroom constant blijft (vandaar Constant Current, hé :rolleyes:). De spanning loopt ondertussen langzaam op naar de ingestelde waarde (vb 3x4.2V=12.60V). Wanneer deze bereikt wordt, treedt de stroombeperking in werking. De labovoeding zal nu de stroom laten zakken om de spanning constant te kunnen houden. Het CV lampje (van inderdaad... Constant Voltage) brandt nu en de stroom loopt terug. Dit is een puur CC-CV laadproces.

90% van de low-budget Lipo laders op de markt werkt volgens dit proces. Ze laten vooraf een stroompje door de batterij lopen om de inwendige weerstand te meten. Hieruit en uit de gemeten spanning bepalen ze om welke batterij het gaat (is de spanning tussen bijv 9 en 12V dan leiden ze daaruit af dat je een 3S pack wil laden) De eindspanning wordt dan ingesteld op 3x4.20V=12.60v. Afhankelijk van de inwendige weerstand wordt de laadstroom bepaald. Wanneer in het tweede gedeelte van het laadproces (CV) de stroom zakt tot 5mA besluit de lader dat het pack vol is en hij roept het baasje (buzzer).
Uiteraard is ook hier Lipo-sitten verplicht :cool:

(Roel, deze mag je ook gebruiken voor RCpiloten ;))

Stekke

Even wat rechtzetten. Uiteraard weet ik dat je in de buurt van je accu's moet blijven als je die oplaad. Echter de kans dat er iets mis gaat bij een goed ingestelde lader is nihil. Wat ik bedoelde is dat je helemaal niet hoeft in te grijpen als je een regelbare voeding gebruikt voor je Lixx accu's te laden. Die raakt netjes vol, en de stroom is 0A op het einde van het laadproces. Alleen gaat een voeding niet piepen en een lader wel.

Daar hoef je dus helemaal niet extra voor te babysitten. Dus ik bedoelde dat er in laadproces geen enkel verschil zit in het laden met een voeding, of met een lader. (voor een Lixx accu dan.)

Een actieve balancer zal de laadstroom onderbreken als er één of meerdere cellen boven de 4,250V zit. Aangezien de laadstroom onderbroken wordt, kan de cel ook niet verder geladen worden. Dus bij het gebruik van een actieve balancer is de kans dat er iets mis gaat bij een verkeerd ingestelde lader/voeding dus eigenlijk nul.

Echter de kans dat er iets mis gaat bij een goed ingestelde lader is nihil.

En nu heb ik je precies waar ik je hebben wil.

Een voeding is een lader zonder beveiligingen, blokkeringen en waarschuwingen. Dus als jij meent dat je goed bezig bent gaat de voeding vrolijk met je mee. Echter, een lader heeft een computer met de juiste parameters en beveiligingen om het laadproces zo goed, snel en veilig mogelijk te laten verlopen. De lader fabrikanten doen erg veel moeite om een sukkelproof produkt te leveren. Daar ben jij dus niet van gediend. Geeft nix zolang ik niet in de buurt bent, maar het is algemeen bekend dat wat betreft besturingssystemen de mens de zwakste schakel is. Je zal zeker een keer een fout maken. Daar kan je op wachten. Ik hoop alleen dat je dan wel met je 19 lentes het huis al uit bent want je ouders zullen het niet op prijs stellen als hun inboedel verkoold is.

Dus vooralsnog: Lipos moet je Babysitten zelfs met een Lader en met een voeding kan je je pakket beter in je handen houden zodat je heel snel de stekkers los kan trekken! Heb ik het nog eens niet gehad over de onbalans van oudere pakketten waar altijd verschillen optreden. Ik peins er niet over om 24A op mijn pakket los te laten zonder bewaking!

Ik ben het met je eens dat een voeding gelijk is aan een lader zonder blokkeringen en waarschuwingen. (Maar ook beperkingen.) Bij een normale laadcycles van een Lixx accu is er geen verschil of je deze laad met een voeding of met een lader.
En je kan met een verkeerd ingestelde lader net zoveel schade aanrichten als met een verkeerd ingestelde voeding. Dus wat is dan eigenlijk het verschil?!?!

Voordeel van het zelf instellen van de afslagpunt is dat je niet afhankelijk bent van dure updates van fabrikanten. (als updaten al wel mogelijk is). Ik vind het absurd om een half jaar geleden een dure lader gekocht te hebben, nu al geen A123 cellen te kunnen laden. Het gebeurd vaak dat laders niet te updaten zijn... (en daar ging het eigenlijk om in dit topic)

Maar bij gebruik van een actieve balancer kan er eigenlijk niks mis gaan, of je nu laad met een lader of met een voeding. Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook zelden laad met een voeding, maar het werkt verder prima. Een balancer is an wel aan te raden, maar die is ook aan te raden voor een lader.

En het is wel grappig dat je het hebt over "verkoold inboedel", want dit is vorig jaar bijna bij mij gebeurd. En wel met een Lipolader! (graupner ultra duo 30 V1). Deze stond ook nog eens in Lipo-stand! Het is overigens wel mijn eigen schuld, want ik had 5Lipo cellen ingesteld, ipv 3 cellen Lipo. Maar waar blijven die beveiligingen????

Met een balancer was dit voorkomen, dus daarom gebruik ik nu ook een balancer(niet alleen hierom, maar wel grotendeels). Maar of ik nu een Lixx laad met lader of met voeding, dat maakt mij weinig uit...

Voordeel van het zelf instellen van de afslagpunt is dat je niet afhankelijk bent van dure updates van fabrikanten. (als updaten al wel mogelijk is). Ik vind het absurd om een half jaar geleden een dure lader gekocht te hebben, nu al geen A123 cellen te kunnen laden. Het gebeurd vaak dat laders niet te updaten zijn... (en daar ging het eigenlijk om in dit topic)

En het is wel grappig dat je het hebt over "verkoold inboedel", want dit is vorig jaar bijna bij mij gebeurd. En wel met een Lipolader! (graupner ultra duo 30 V1). Deze stond ook nog eens in Lipo-stand! Het is overigens wel mijn eigen schuld, want ik had 5Lipo cellen ingesteld, ipv 3 cellen Lipo. Maar waar blijven die beveiligingen????

Als je 22 euro voor een update incluus onderdelen en arbeidsloon duur vind voor een lader dan moet je serieus overwegen om te gaan brandstofvliegen want elektro blijft toch nog een duurdere tak. Als je je lader niet kan updaten heb je dus niet goed opgelet bij de aanschaf of alleen naar de prijs gekeken en ben je toch weer duurder uit. gevalletje eigen schuld, dikke bult. Helaas gebeurt dit nog te vaak. Zoals ik al eens zei: vooruitinvesteren drukt de kosten.

Met een lader kan je inderdaad nog de mist in gaan en dat kan op 3 dingen : cel type en aantal cellen en laadstroom. Als je daar mee zit te suffen kan je beter een oplader voor je mobieltje gebruiken ;-P daar kan je in iedergeval nix aan verkloten.
Ook daar heeft Shulze dus een oplossing voor gevonden met hun balanceersysyeem. Daar kan je als je de laadkabel aan je pakket soldeert meteen het celtype en maximale laadstroom instellen. Dat is dus eenmalig. Daarna is het letterlijk plug and play want de lader stelt dan zelf de celtype, Aantal cellen en de laadstroom in.
En dan nog blijf ik bij mijn Lipo cellen in de buurt. Maar de pakketten die ik heb en heb gehad waren wel in goede conditie (kon na 2 jaar mijn Lipo pakketten nog op 4.2V/cel krijgen)

De veiligheid is niet alleen voor jezelf maar nog belangrijker: Alles er om heen en je dierbaren. Daar betaal je voor.

k laat m'n ladende lipo's nooit onbeheerd achter.

Weet je het zeker? Blijf jij er altijd bij als je digitale camera of telefoon aan het laden is? ;) Ook daar zit een LiPo in. Mijn BlackBerry gebruik ik als wekker en elke twee nacht hangt ie ook nog aan de lader.. ik slaap er zelfs naast. Net als honderduizend andere gebruikers.

Natuurlijk - wij gebruiken LiPos op een manier die wat extra aandacht vraagt - maar laten we niet overdrijven.

20 jaar geleden had ik een Robbe zender met NiCads als ontvangeraccu. Ze werden toen nog sintercellen genoemd, ze zagen er uit als grote knoopcellen (eerder plat dan langwerpig). Ook die zijn een keer bij het laden geploft (op 50 mA..).

Arthur

JIj bedoelt DeAC's Arthur, die konden niet tegen overladen, ook niet bij langzaamladen. Die werden twintig jaar geleden niet meer geleverd, blijkbaar had je toen een wat oudere zender. Daarna kwamen the penlites, daarna de penlites met gesinterde elektroden.

Robbe Luna, 27 Mhz, de zender staat nog boven, het zal rond 1984 geweest zijn...

Het laden gebeurde via de zender, daar sloot je 220 op aan via het soort stroomkabel dat op je computer gaat, en aan de zijkant van de zender zat weer een aansluiting voor de ontvangeraccu.

Het laden was niet echt 'begrensd'; het was de bedoelig e.e.a. minimaal 14 uur aan de stroom te zetten.

Mvg
Arthur

Weet je het zeker? Blijf jij er altijd bij als je digitale camera of telefoon aan het laden is? ;) Ook daar zit een LiPo in. Mijn BlackBerry gebruik ik als wekker en elke twee nacht hangt ie ook nog aan de lader.. ik slaap er zelfs naast. Net als honderduizend andere gebruikers.

Arthur

Mijn mobieltje laad ik op op de granieten keukenblad en heb mijn vriendin streng toegesproken niet haar mobiel aan te sluiten voor het naar bed gaan. Zij heeft wel de Lipo vdos gezien en vind dat ik maar een gevaarlijke hobby heb. Brandgevaar is ook een reden om naar A123 over te stappen waar het babysitten komt te vervallen. maar dat is niet doorslaggevend.

De Camera staat op de vensterbank en die is ook van steen. De akkus zijn geen goedkope clonen dus orgineel net als bij het mobieltje. Ik heb geen interesse in een explosie als die in mijn broekzak zit.

In de hobby gaat het laden een stuk extremer als bij de huishuidelijke artikelen. Voor beiden weet je dus wel de risicos, Maar ik ga ze niet opzoeken.

Ps. Weet je al dat je van een mobieltje slaapstoornissen kan hebben? Pas gehoord op de radio.

grtz, Erik

Back