De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Arno Verstegen, 21 mrt 2020.

  1. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Hierbij nog een verslag van de Zeven Provinciën van Kolderstok. :) Bij dit schip heb ik ook de extra accessoires genomen zoals de authentieke blokken. Ook ga ik dit schip voorzien van verlichting op een aantal plaatsen.

    Nadat ik de doos heb ontvangen, heb ik meteen maar alle spanten uit de platen gehaald en deze los in de valse kiel gezet. De volgende dag ook de bouwplank gemaakt waarin de valse kiel komt, zodat de spanten allemaal vastgelijmd kunnen worden. De spanten worden vastgelijmd met de Lego techniek om ze haaks te houden.
    001.jpeg 002.jpeg
    Op het eerste spant komen een drietal 'boegspantjes' te zitten. Hierbij heb ik er zelf nog een aantal extra spantjes aan toegevoegd, om meer lijmoppervlak voor de huidbeplanking te krijgen. Deze eerste spant heb ik hierna al een beetje afgeschuind, maar nog niet volledig. Dit gebeurd pas als alle spanten op hun plek zitten.
    003.jpeg 004.jpeg 005.jpeg
    In de tussentijd heb ik ook de 13e spant (de spiegel) in elkaar gezet. Op het onderste gedeelte komen noten latjes van 1,5x6mm onder een hoek van 60°. Deze latjes heb ik op een freesmachine afgefreesd en vervolgens vastgelijmd aan de spiegel. Hierna kunnen de 4 gaten voor de kanonspoorten eruit worden gehaald, en op maat worden gevijld. De bovenkant is ook in de juiste 'bolling' geschuurd (deze bolling staat aangegeven met een lijntje op de 13e spant).
    006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg 009.jpeg 010.jpeg
    Dat was het voor deze eerste update! :)
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Jantjeu, Marcus Botanicus, Ronk en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom Arno, Ik hou er van.... in 1x zien dat je de lat hoog legt voor jezelf!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Arno, kijken hoe mooi de jouwe wordt.
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Arno, veel succes, en heel plezier met dat mooie schip.
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    welkom arno op het forum en success met je boot
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie achter je 7P nog een romp liggen. Is dit de Batavia?
     
  7. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Klopt helemaal Hans :yes:
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Juist!! ik ga de verbanden zien:goal Vader en zoon Verstegen...
     
    erikverstegen en Arno Verstegen vinden dit leuk.
  9. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen bedankt voor de verwelkoming, mede door deze groep hoop ik er een mooi schip van te maken ( spieken in de diverse topics zal broodnodig zijn).
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Nou Arno, we gaan er klaar voor zitten. De 7P is in trek hier. Maar ja het is ook een illustere schuit en een mooi pakket.

    Grt Hans
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  11. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Welkom bij de club Arno. Veel plezier bij de bouw.
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ook van mij uit een warm welkom Arno, ziet er allemaal leuk uit wat je hier laat zien, en dat geld zeker ook voor je zoon die ik uiteraard met veel interesse volg ;) dus laat de foto's allemaal langskomen ik zit er helemaal klaar voor....
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooie start!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  14. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen bedankt voor de leuke reacties! We zijn weer verder gegaan met het samenstellen van de spiegel :D Als eerste zijn de twee buitenste dwarsspanten (L en R) vastgelijmd. De onderste twee nokjes waar de spiegelplaat S in valt zijn afgerond, zodat de spiegelplaat er goed in valt (zie de twee cirkeltjes op de foto). Hierna kon het middelste dwarsspant (M) worden vastgelijmd, samen met de twee deeltjes 13 (aangegeven met blauw op de foto). Ook heb ik de sleuf voor waar het achtersteven invalt in de spiegelbeplanking gefreesd.
    001.jpeg 002.jpeg 003.jpeg
    Hierna kon het holle verwulft worden beplankt met noten latjes van 1x4mm. Ook heb ik met de vier stukjes uit de kanonspoorten (die uit de plaat komen waarin de spiegelspant zat) de luiken voor de kanonspoorten gemaakt, waarbij de noten latjes ook weer onder een hoek van 60° zijn geplaatst. Deze luiken zijn bevestigd aan de achterzijde van de spiegel met een stukje rest MDF.
    004.jpeg 005.jpeg
    Zoals eerder vermeld ga ik de boot voorzien van verlichting. De eerste plaats waar ik verlichting in ga bouwen is de kajuit. Net buiten het zichtbare gedeelte achter de raampjes van de kajuit heb ik een 'vloertje' en een 'plafondje' gemaakt, zodat er geen licht buiten de kajuit kan lekken. In het 'plafondje' heb ik twee plastic led houdertjes geplaatst. De binnenkant van de kajuit heb ik vervolgens zwart geverfd, om diepte achter de raampjes te creëeren.
    006.jpeg 007.jpeg
    In de twee led houdertjes heb ik twee oranje leds geplaatst, en ook meteen de kabels voor de vijf lantaarns gemaakt. Nu de verlichting e.d. in de spiegel is gemonteerd, kan ook de spiegelplaat S definitief worden geplaatst. De spiegel is nu ook klaar om geplaatst te worden op de boot. :D
    008.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    SjorsZ, janzwart, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    van dit 'schip der schepen' kunnen niet genoeg bouwverslagen komen! succes!
     
    *Hans* en Arno Verstegen vinden dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi, Arno!. Ek en jy doen nou presies dieselfde werk!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  17. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Na de spiegel is het tijd voor de dekinrichting van dek A. Aan de hand van de tekening van Otte Blom (95-00-12) ga ik de verschillende onderdelen maken. Als eerste heb ik echter de zes MDF basisplaten vastgelijmd aan het spantenframe. Tussen elke spant heb ik een extra balkje gemaakt, om wat extra ondersteuning aan het dek te geven.
    001.jpeg 002.jpeg

    Kaapstander
    De kaapstander is een onderdeel dat standaard in de doos zit, dus deze heb ik samengesteld uit de verschillende onderdeeltjes op een stukje rondhout van 10mm. De bovenkant van de kaapstander is een beetje afgerond, en hierom heen zit een messing ring dat is gezwart met het patina zwart van Kolderstok. De windbomen zijn gemaakt van een noten latje van 2x2mm die ik dunner heb gefreesd tot 1,5x1,5mm. Zoals te zien op een andere tekening van Otte Blom (95-00-13) staat de kaapstander op iets dikkere dekplanken als de rest van het dek, hiervoor heb 3 plankjes gebruikt van 5,5x1,8mm. Op deze tekening is ook het blokkeermechanisme van de kaapstander te zien, die ik ook heb nagemaakt.
    003.jpeg

    Pompen
    Direct achter de grote mast staat op dit dek een tweetal pompen. De pompstokken zijn gemaakt van stukjes notenhout welke in vorm zijn gefreesd en geschuurd. De 'buizen' van de pomp zijn gemaakt van een stukje rondhout van 8mm, met een tweetal messing ringen die ook weer gezwart zijn met het patina zwart. Tussen de twee pompen staat de opvangbak waar het opgepompte water in terecht komt, deze is gemaakt van een stukje hout van 10x20x5mm die hol is gefreesd. Net als de kaapstander staan de pompen op dikkere dekplanken van 5,5x1,8mm.
    004.jpeg

    Schoorsteen
    De schoorsteen is gemaakt met een aantal noten latjes van 1,5x4mm, welke naar boven taps toeloopt. Op de schoorsteen zitten twee banden, welke ook weer gemaakt zijn van stukjes notenhout. De binnenkant van de schoorsteen is zwart geverfd, om een illusie van diepte (en van roet :)) te geven. De schoorsteen is op het dek omrand met stukjes notenhout van 3mm breed.
    006.jpeg

    Luiken
    Op dit dek zijn twee luiken aanwezig, een grote en een iets kleinere. De luiken zelf zijn gemaakt van dezelfde planken zoals die ook bij de kaapstander en pompen zijn gebruikt, en deze zijn gebeitst met de 'medium oak' beits van Kolderstok. Om de luiken zit een omranding van 3mm breed notenhout. Het grote luik heeft in alle 4 de hoeken gezwarte ringen, en het kleine luik heeft in het midden twee ringen.
    007.jpeg

    Rooster
    Naast de schoorsteen zit ook nog een rooster. Hoewel Kolderstok roosters bij het pakket levert, hebben we bij de Batavia gemerkt dat deze niet helemaal ideaal werken. Hiervoor heb ik dus uit een lat grenenhout van 4mm dik zelf roosters gefreesd. De omranding heb ik gemaakt van 3x10mm notenhout (dat bedoeld is voor o.a. de rusten), waarin ik een sponninkje heb gefreesd waar het rooster op komt te rusten (van dit rooster heb ik hier helaas geen foto van, maar die houden jullie nog tegoed bij de andere roosters :)). Het rooster heb ik vervolgens gebeitst met de 'dark oak' beits van Kolderstok.
    008.jpeg

    Ankerbeting
    Het laatste onderdeel dat nog gemaakt moest worden was de ankerbeting. Deze ankerbeting is opgebouwd uit verschillende stukjes notenhout 4x4mm. In de twee spenen (aangegeven in blauw) heb ik een sleuf gefreesd waarin de betingbalk (aangegeven in rood) wordt gelijmd. De knieën van de beting (aangegeven in groen) lopen geheel door tot aan het voorsteven.
    009.jpeg

    Dekbeplanking
    Nu dat de verschillende onderdelen voor het dek zijn gemaakt, en vastgelijmd op het dek, is het tijd voor de dekbeplanking. Voor de verscherving maak ik gebruik van het 'model' dat in het boek 'Historische Scheepsmodellen' van Zu Mondfeld staat (op pagina 95). Hierbij maakt ik gebruik van de abachi latjes van ±0,7x4mm, in 4 verschillende lengtes: 10cm, 7,5cm, 5cm en 2,5cm. De breeuwnaden heb ik gesimuleerd door één kant van de plankjes langs een viltstift te halen. De spijkers ga ik later nog simuleren.
    010.jpeg 011.jpeg

    Voordat ik aan de huidbeplanking kan gaan beginnen zijn er nog 2 dingen die moeten gebeuren: het toevoegen van de verlichting op de verschillende dekken, en het plaatsen van de rest van de elektronica om de verlichting aan te sturen.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, janzwart, *Hans* en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Zoals gezegd in de vorige update heb ik de verlichting toegevoegd op de verschillende dekken. Op dek A zijn er 3 oranje leds aanwezig, en op dek B zijn er 2 oranje leds. De leds worden op hun plaats gehouden via een houdertje, die aan de spanten worden bevestigd. In deze houders heb ik een gleufje gefreesd waarin de twee kabels (eentje voor de plus en een eentje voor de min) komen te liggen. De led zelf zit in een aluminium houdertje.
    001.jpeg 002.jpeg
    Alle draden van alle leds komen op één plek samen, namelijk onder in het ruim ter hoogte van de grote mast. Alle leds die bij elkaar horen (dus de verlichting op dek A, dek B, de kajuit en van de vijf lantaarns) zitten bij elkaar, dus in totaal zijn er 4 verschillende groepen verlichting. De microcontroller (een Arduino Nano, een soort klein computertje (aangegeven in groen op de foto)) is het 'hart' van de elektronica. Deze microcontroller zorgt ervoor dat de lampjes worden aangestuurd, en gaan flikkeren als een kaars. De lampjes worden via een zelfgemaakte app op de telefoon aangestuurd, via bluetooth (dit is het met rood aangegeven component op de foto).
    003.jpeg
    Omdat ik alle elektronica zo onzichtbaar mogelijk wil houden, wil ik niet ergens een aansluiting voor stroom hebben aan het schip. Om toch het schip te voorzien maak ik gebruik van inductie, naar idee van de HMS Victory van Henk van Luinen. Dit werkt door middel van twee koperen spoeltjes, waarvan er één in de boot zit en één in de standaard. Hoe dichter de twee spoelen bij elkaar in de buurt komen, hoe meer stroom deze kan leveren. Om deze reden is het dus belangrijk om de spoel in de boot zo dicht mogelijk op de huidbeplanking te plaatsen. Hiervoor heb ik uit een stukje resthout zo diep mogelijk een cirkel gefreesd waarin de spoel komt te rusten, de bodem hiervan is zo dun dat je het spoeltje aan de buiten nog ziet zitten :D.
    004.jpeg 005.jpeg
    Nu dat de elektronica in de boot klaar is, kan ook de standaard voor de boot alvast worden gemaakt. Deze heb ik volledig gemaakt uit eiken. De steuntjes waar de boot op komt te rusten heb ik nagemaakt aan de hand van de gelaserde onderdelen uit het pakket. Op het bordje vooraan (aangegeven in blauw) komt nog het meegeleverde noten deeltje waarop 'De 7 Provinciën' staat.

    In het bakje in het midden komt de spoel te zitten die de boot voorziet van stroom. De spoel wordt verborgen door een dun eiken plankje wat eroverheen wordt gelijmd. Op de steuntjes zitten stukjes foam om de boot te beschermen.
    006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg
    Om deze update af te ronden, nog een sfeerplaatje aan boord met de verlichting:
    009.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, Arjan_B, janzwart en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is wel even een leuk stuk 21e eeuwse techniek dat aan een 17e eeuws schip toegevoegd wordt!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Tis geweldig wat je hier laat zien Arno :worship::worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina