De Zeven Provinciën - Kolderstok. Algemeen topic voor vragen en foto's

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 30 aug 2019.

  1. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
  2. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Zuidland
    Ha ha, daar had ik je nog niet ontdekt, maar je zult begrijpen dat je er nu een volger bij hebt;);). Leuk trouwens om te zien hoe je je ezelshoofden hebt gemaakt. Hier wat verder terug heb ik die ook een keer laten zien: ik heb ze uit één stuk uit een vierkant stuk hout ‘uitgehouwen’. Leuk om die verschillende manieren te zien...
     
  3. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Mijn methode is makkelijker (ik ben nogal lui aangelegd ;-))
     
    Arjan_B en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    @Ruud Pont ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die 7p van jouw er inmiddels uitziet...
     
  5. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    @Ronk, wat leuk dat je dat vraagt...
    Nou, niet zo best. Ik heb ca. 2 jaar geleden een medisch dingetje opgelopen waardoor mijn handen niet meer het echt fijne bouwwerk aankunnen.
    Ik doe nog wel e.e.a. met model spoorbouw diorama's en het poppenhuis van mijn vrouw, en op goede dagen doe ik nog wel iets aan mijn Duyfken.
    Maar de bouw van de 7P staat helaas al 2 jaar stil.
    En omdat mijn toestand waarschijnlijk niet meer zal verbeteren, ziet het er naar uit dat de 7P niet door mij zal worden afgebouwd.
    Ik zit er dan ook aan te denken om de 7P maar van de hand te doen, zodat een ander deze wel kan afbouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is wel heel erg jammer @Ruud Pont, dat je een deel van je hobby op moet geven, gelukkig kun je af en toe nog iets met het poppenhuis, je diorama's, en je Duyfken.
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Dat is niet fijn zeg... Sterkte
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Sterkte Ruud, ik leef met je mee.
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat ongelofelijk jammer Ruud. Maar dan ook echt heel erg sneu. Ik hoop dat je je plezier vindt in al de andere projecten die je hebt lopen en dat het je verder goed zal gaan!
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    En je 7P staat er erg mooi bij! Jammer dat dit niet meer lukt. :-(
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Echt jammer. Ze staat er mooi bij
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ay Ruud, das niet zo mooi allemaal
    Ik hoop net als andere hier dat je de draai snel vind in andere hobby’s
    En inderdaad het is jammer voor dat prachtige schip
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2021
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Sterkte Ruud
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  14. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ik dank jullie allemaal hartelijk voor de reacties.
    Soms overkomen je gewoon wat minder prettige dingen in je leven.
    In mijn geval heb ik waarschijnlijk in het verleden tijdens mijn reizen voor mijn werk in het buitenland een parasiet opgelopen die uiteindelijk ca 2 jaar geleden actief is geworden.
    Dit heeft ervoor gezorgd dat al mijn zintuigen een flink stuk achteruit zijn gegaan.
    Zo zijn mijn concentratie, gehoor, zicht, reuk, smaak en gevoel in mijn vingers een stuk minder geworden. (het voelt alsof ik in 1 jaar tijd, 10 jaar ouder ben geworden).
    Maar de parasiet is inmiddels dood, en het leven gaat door, daarop moet je jezelf gewoon aanpassen, en doen wat je nog wel kan.
    Zoals ik al aangaf, heb ik nog bezigheden genoeg, en doe zo af en toe nog iets aan mijn Duyken. Dat schip is een stuk simpeler te bouwen dan de 7P en dat gaat langzaam maar naar tevredenheid)
    Ik ben met de 7P gestopt omdat ik zo een geweldig (en kostbaar) schip niet wil verklooien om het maar op zijn Hollands te zeggen.
    Wie weet komt er in de toekomst toch nog wel wat meer gevoel in mijn vingers, maar voor nu durf ik de verdere bouw gewoon niet aan.
    En omdat een bouwpakket 10 jaar op de plank laten leggen ook niet echt goed voor de kwaliteit van het hout is, zit ik eraan te denken om er dan toch maar afstand van te doen..
    Dat is eigenlijk alles.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Bah bah, ik kijk wel eens naar monsters insite op discovery en daar zie je wel eens dit soort verhalen. Sommige landen zijn gevaarlijker op dit gebied dan men soms denkt. Heel veel sterkte en vervelend om je handen niet naar behoren te kunnen gebruiken. (Overigen ook wat je heb)

    Maar het hout bewaren kan goed hoor. Ik heb tot nu toe 2 bouwpakketten klaar die ieder iets van 50 jaar in een kelder of op zolder hebben gelegen. En waar ik nu bezig mee ben is een start mee gemaakt ergens in 2007 en er zit hout op dat nog veel ouder is.
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  16. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Hallo allen,

    Eerst maar een korte introductie; mijn naam is Peter, woonachtig in LA en momenteel de “Friesland” van Mamoli aan het afronden. Het volgende project? Tja, hoe kan het ook anders; de 7P van Kolderstok! (Jup, weer 1!). Ik zal tzt. m’n “officiële” introductie + wat foto’s plaatsen waar dat hoort, maar ik zit zo ‘ns door de verslagen heen te scrollen en heb nu een vraag die ik graag hier kwijt wil (excuus als het al eens besproken is).

    Het gaat over het aantal kanonnen op het halfdek van de 7P. ; In zowel de tekeningen van Dik en Otte Blom zie ik in de zijaanzichten daar nl. 8 kanonnen. Daarbij steekt het achterste kanon uit over de bezaansrust.
    Zie bijv. Blom’s tekeningen 24-00-01 of 24-00-06.
    http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/24-00-01.pdf/
    http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/24-00-05_t.m._24-00-06.pdf/
    En tekening 24-00-13 laat het bovenaanzicht zien waarbij 8 poorten en 7 kanonnen getekend zijn (achterste Poort heeft de tekst “gesloten geschutspoort”, en ik neem aan dat het kanon daar niet getekend is om andere onderdelen te kunnen laten zien.)
    http://www.otteblom.nl/tekeningen/tekeningen/24-00-13_t.m._24-00-22.pdf/

    En ook op de schilderijen van VD Velde zie je dr 8 (bijv de “krijgsraad aan boord vd 7P: https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-4289)

    Maar op de verschillende modellen hier tel ik dr maar 7? Wat mis ik hier? Moet ik opnieuw leren tellen of ben ik gewoon kippig?

    Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

    (Ps. Excuus voor de linkjes, ik moet nog uitzoeken hoe ik foto’s plaats)
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2021
  17. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Zuidland
    Ik weet niet precies wat je mist, maar bij mij zijn t er ook ‘maar’ zeven: kijk maar.... eerst t achteraanzicht op de spiegel... Image1619256110.171402.jpg
     
    JDS73 en *Hans* vinden dit leuk.
  18. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Zuidland
    En eentje na weer t bereiken van een volgende mijlpaal: de voltooiing van het staande want! Her en der nog wel wat ‘afhechten’, maar t was te mooi om niet even te delen. Oh, ja: de vlaggenmasten zijn allemaal nog los en komen dus straks wel recht te staan;);)... Image1619256277.932621.jpg
     
    JDS73, Danny tH en Ruud Pont vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Als ontwerper van het model van de Zeven Provinciën heb ik daar uiteraard indertijd naar gekeken. De achtste poort zoals die op de diverse tekeningen te zien is steekt door de bezaansrust heen, en zou er in principe kunnen zitten. Er bestaat echter een heel praktisch probleem, want daarachter zit de opening van de kolderstok in het dek.
    Een kanon plaatsen op de plek waar een gat in het dek zat, en waar de - noem het maar - stuurinrichting zat leek me niet zo praktisch.
    Dan kun je ook discussiëren over de verschillende tekeningen en schilderijen die er bestaan. Ik heb een vrij uitgebreid boek liggen over de beide van der Velde's en hun werkwijze was dat ze ter plaatse een schets maakten en deze later in het atelier uitwerkten op basis van eerdere schilderijen en (delen van) modellen. Wellicht werd er dan abusievelijk een kanonspoort meer getekend dan er daadwerkelijk was. Dit kun je echter nooit hard maken, maar in het algemeen is het baseren van dingen op tekeningen en schilderijen van vroeger een werkwijze waarmee je voorzichtig moet zijn, omdat die tekeningen ook weer gebaseerd zijn op de visie en mening van de tekenaar/schilder.

    Betreffende het model: er zitten wat extra snijbestanden in de doos voor de 32 mm rolpaarden van deze kanons, en een paar extra kanonslopen meeleveren is geen probleem.
    Je kunt dus altijd afwijken van de doos en hier een paar extra kanons plaatsen. Dat vergt wat schuiven met de plaats van de andere kanons op dit dek, maar het is zeker te doen. Het "probleem" met het gat van de kolderstok blijf je echter houden.

    Hans
     
  20. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Het kan natuurlijk ook een soort fout zijn in het ontwerp van destijds, omdat ze zonder tekening bouwden en er later achterkwamen dat heg kanon er niet paste?
     

Deel Deze Pagina